مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

رحلت عالم جلیل‌القدر آیت‌ﷲ طاهری خرّم‌آبادی

taheri-khoramabadiآیت‌ﷲ سید حسن طاهری خرم آبادی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صبح شنبه هفته گذشته به دلیل بیماری و کهولت سن در بیمارستان‌ شهید بهشتی قم درگذشت.

رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی خامنه‌ای در پیامی‏ درگذشت این عالم مجاهد را تسلیت گفته، اظهار داشتند: «تقوا و اخلاص همراه با هوشمندی و متانت از شاخصه‌های برجسته‌ این روحانی مجاهد و مبارز بود.»

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در پی ارتحال حضرت آیت‌ﷲ حاج سید حسن طاهری خرم‌آبادی(ره) پیام تسلیتی صادر کرد.

همچنین آیات، مکارم شیرازی، علوی گرگانی، جوادی آملی،‌ حسینی بوشهری و… در قالب پیام‌ها و بیاناتی، رحلت این عالم فرزانه را به خانواده ایشان، علما و روحانیون و همچنین مردم استان لرستان تسلیت گفتند. جمعی از علما همچنین با حضور در بیت آن مرحوم، با بازماندگان ایشان ابراز هم‌دردی کردند.

مراسم بزرگداشت ارتحال آیت‌ﷲ سید حسن طاهری خرم آبادی، از سوی مقام معظم رهبری و با حضور آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی و شبیری زنجانی، آیت‌ﷲ علوی گرگانی و آیات هاشمی شاهرودی، خاتمی، مقتدایی، مومن، خزعلی، علم‌الهدی و نمازی از اعضای خبرگان رهبری، در مسجد اعظم قم برگزار شد. (گزارش تصویری)

سرانجام پیکر مرحوم آیت‌ﷲ سید حسن طاهری خرم آبادی با حضور علما، روحانیت و مردم قم تشییع و در حرم حضرت معصومه(س) آرام گرفت. (گزارش‌های تصویری + و +)

آغاز سال تحصیلی جدید

92-93سال تحصیلی حوزه‌های علمیه با برگزاری مراسمی با حضور حضرت آیت‌ﷲ ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، آیت‌ﷲ حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه، مدیران و مسؤولان حوزوی، اعضای شورای عالی حوزه، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جمعی از طلاب علوم دینی آغاز شد. آیت‌ﷲ مکارم شیرازی در این مراسم با بیان اینکه مدرک‌گرایی در حوزه معنا ندارد، اظهار داشتند: حوزه‌های علمیه نه تنها به همان صورت که به ما داده شده باید به آیندگان منتقل کنیم بلکه چیزی بر آن بی‌افزایم و به نسل‌های آینده انتقال دهیم و خدا نکند این میراث عظیم در دست ما کاستی پیدا کند و با کاستی به نزد آینده برسد که این ظلم عظیم محسوب می‌شود. (گزارش تصویریفیلم مراسم)

آیت‌ﷲ حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه نیز در این مراسم با بیان اینکه مدیریت در حوزه علمیه منحصر به یک نهاد خاص نیست، گفتند: امروز بیش از دو هزار استاد، در حوزه علمیه قم مشغول هستند، که از پایه اول تا مراتب عالی حوزه از طلاب مراقبت می‎کنند.

حضرت آیت‌ﷲ صافی گلپایگانی هم در پیامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه تصریح کردند: حوزه‌هاي علميه داراي سرمايه‌هاي بزرگ و ارزشمندی می‌باشند که نمی‌توان آنها را با هيچ سرمايه و ثروت و مالی مقايسه کرد.

آیت‌ﷲ سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه در نامه مهمی به طلاب و روحانیون به مناسب آغاز سال تحصیلی جدید، با اشاره به آغاز دوران تجدید حیات اسلام و حاکمیت ارزش‌ها، تأکید کرد: امواج خروشان عدالت‌طلبی و آزادی‌خواهی به راه افتاده و چشم امید مظلومان دنیا بیش از پیش به پرچمدارن حقیقی هدایت الهی در حوزه‌های علمیه است.

حجت‌الاسلام فرخ‌فال، مدیر حوزه علمیه استان قم گفت: یکی از برنامه‌های سال تحصیلی جدید، آموزش طلاب در حداقل یکی از زبان‌های خارجی است.

همزمان با آغاز سال تحصیلی ۹۳-۹۲ حوزه‌های علمیه سراسر کشور،‌ درس‌نامه دروس اصلی و جنبی سطح عالی حوزه علمیه قم، شامل پایه‌های هفتم تا دهم، با همکاری مشترک هفته‌نامه افق حوزه و دفتر امور اساتید حوزه علمیه قم منتشر و در دسترس عموم حوزویان قرار گرفت.

اخبار داخلی حوزه

اتاق فکر انجمن‌های علمی حوزه تشکیل شد. حجت‌الاسلام والمسلمین مهاجرنیا، مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، برنامه‌ها و اهداف اتاق فکر انجمن‌های علمی حوزه را تشریح کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سجودی، معاون آموزش حوزه‌ علمیه استان قم از وجود ۶۵ هزار پرونده تحصیلی در حوزه علمیه قم خبر داد و گفت: این تعداد، دو سوم طلاب حوزه‌های علمیه کشور را شامل می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد صادق محمدی، رئیس انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم از رایزنی‌های مقدماتی برای راه‌اندازی دفتر این انجمن در اصفهان خبر داد.

حجت‌الاسلام عبدالعلی پوراکبر، مدیر حوزه‌های علمیه شهرستان بابل از افتتاح مرکز تخصصی علامه سیدالعلما با محوریت درس خارج فقه و اصول در بابل خبر داد.

مدرسه علمیه حضرت آیت‌ﷲ بهجت(ره)، با حضور علما و فضلای حوزه علمیه قم رسماً افتتاح شد. حجت‌الاسلام عباسی اراکی، مدیر مدرسه علمیه آیت‌ﷲ بهجت(ره) اظهار داشت: بهترین مکان برای رسیدن به کمال مادی و معنوی حوزه علمیه و اشتغال به کسب علوم دینی است. (گزارش تصویری مراسم افتتاحیه)

تغییر تولیت مسجد مقدس جمکران

هفته گذشته، تولیت مسجد مقدس جمکران تغییر کرد. حضرت آیت‌ﷲ خامنه‌ای در حکمی، حجت‌الاسلام حاج شیخ محمدحسن رحیمیان را به تولیت مسجد مقدس جمکران منصوب کردند.

در مراسم تودیع و معارفه تولیت مسجد مقدس جمکران حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه(س)، آیت‌ﷲ حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه، حجت‌الاسلام والمسلمین آشتیانی و امیر آبادی نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی، پیریایی استاندار قم و جمعی از مسؤولان استانی حضور داشتند. (گزارش تصویری)

وزیر ارشاد در قم

jannati-qomعلی جنتی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفری یک‌روزه به قم، با مراجع عظام تقلید و علما دیدار و علاوه بر گفت‌وگو و تبادل نظر پیرامون مسائل فرهنگی، از رهنمودهای آنان بهره‌مند شد. وی در ابتدا با حضور در دفتر حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی با رئیس دفتر حضرت آیت‌ﷲ سیستانی دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی در دفتر حضرت آیت‌ﷲ جعفر سبحانی حاضر شد و با این مرجع تقلید به گفت‌وگو نشست. وی در ادامه با حضور در بیت حضرت آیت‌ﷲ لطف‌ﷲ صافی گلپایگانی با این مرجع تقلید دیدار کرد و در ادامه به زیارت مرقد مطهر حضرت معصومه(س) شرفیاب شد. جنتی پس از زیارت مرقد مطهر حضرت معصومه(س) و در ادامه دیدارهای خود با مراجع تقلید در دفتر حضرت آیت‌ﷲ وحید خراسانی حاضر شد و به گفت‌وگو با این مرجع تقلید پرداخت.

حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی در دیدار با وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه اگر فرهنگ غنی را از ما بگیرند، خلع سلاح می‌شویم، گفتند: اگر فرهنگ کشور عوض شود، جوانان جان‌برکف و بسیجی نخواهیم داشت و پشتوانه‌های نظام از بین می‌رود.

حضرت آيت ﷲ صافی گلپایگانی نیز در دیدار با علی جنتی گفتند: متأسفانه در سابق، كسانی در وزارت ارشاد اسلامی بودند كه به وظيفه‌ خود عمل نكردند و در صدد تخريب عقايد جامعه بودند، بايد وضعيت را طوری سامان داد که اعتماد مردم و متدينين، به اين وزارتخانه بيشتر شود. (گزارش تصویری)

رده‌های مرتبط