مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

آیت‌ﷲ‌العظمی شبیری زنجانی در دیدار با چندتن از اعضای تشکلی که درصدد سامان‌دهی به شجره‌نامه‌های سادات هستند، با اشاره به جعل‌های فراوانی که در شجره‌نامه‌های سادات رخ داده است گفتند: اکثر شجره‌نامه‌ها اعتبار ندارند و شجره‌نامه صحیح، به ندرت یافت می‌شود.

ایشان با اشاره به اینکه «هوای نفس» باعث جعل بسیاری از شجره‌نامه‌ها شده است، مصادر بسیاری از شجره‌نامه‌ها را مجعول دانسته و افزودند: تنظیم این همه شجره‌نامه با همدیگر کار دشواری است و واسطه‌های اتصال به ائمه(ع) غالباً مجعول است.

این مرجع تقلید در عین حال تأکید کرد: اثبات شرعی اصل سیادت با «شهرت» ممکن است، ولی شجره‌نامه‌ها اثبات سیادت نمی‌کنند. خود ما هم فی‌الجمله می‌دانیم که از سادات کجا هستیم، ولی واسطه‌های اتصال را نمی‌دانیم. یک‌بار یکی از نزدیکان ما شجره‌نامه‌ای خدمت مرحوم والد ما آوردند که معلوم شد جعلی است.

این فقیه ۸۹ساله شیعه به شهرت فراگیر اجتماعی «نسب‌شناس»بودن خود اشاره کرده و گفت: این شهرت غلط است؛ من شجره‌نامه ابطال می‌کنم؛ ولی اثبات نمی‌کنم! البته شجره‌نامه‌ها فی‌الجمله مفید هستند و اگر با قواعد علمی شبیه قواعد ریاضی بتوان سیادت افراد را ثابت کرد، شرعاً هم آن‌ها سید محسوب می‌شوند.
ایشان در پایان تأکید کردند که باید جلوی هرج و مرج در این موضوع گرفته شود.

رده‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

  1. طلبه 

    بسیار کلام با ارزشی است … و البته غیر از شخصیتی از سادات همچو ایشان کسی جرأت گفتن ندارد

  2. ضیاء‌الدین خرم شاهی 

    با سلام بمحضر شریف مرجع معظم تقلید حضرت آیت الله العظمی شبیری
    باستحضار میرساند : اخیرا مواردی دیده شده که افراد از طریق مراجع قضایی موفق به اخذ حکم سیادت شده و بر این اساس اسناد سجلی خود را اصلاح کرده اند . اگر این رویه باب بشود ، همین مقدار اعتقاد و اعتماد به سادات نیز کمرنگ میگردد

    1. مهدی 

      این درخواست مانند تغییر نام و یا نام خانوادگی است که از طریق مراجع قضایی بایستی به ثبت احوال ابلاغ شود.

      در مورد سیادت هم باید ادله کافی وجود داشته باشد مانند شناسنامه اجداد و بستگان فلذا مراجع قضایی، سیادت را به کسی اعطا نمی کنند.

      این امور مانند دعاوی مربوط به وقف بوده که مراجع قضایی با لحاظ حیثی که دارند، وارد می شوند.

  3. عبدالله 

    عده ای از طایفه ما با ادعای دروغ اشتهار به سیادت توانستند با تایید بعضی از علما خودشان را در دایره سیادت و منتسبین به ذریه حضرت زهرا قرار دهند و موجبات بدبینی به روحانیت و مذهب و خاندان عصمت و طهارت را فراهم کنند.

  4. سید عابدین شبیری 

    سادات شبیری نسلشان به کدام امام معصوم میرسد؟!

  5. ناشناس 

    حالا فرض کنیم طرف سید باشه. که چی؟!
    ان اکرمکم عند الله اتقاکم

پاسخ دهید