مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

گعده‌های علمی آیت‌ﷲ‌العظمی شبیری زنجانی همیشه برای پژوهشگران و اهل نظر، حاوی نکاتی ناب است؛ گعده‌هایی که خوشبختانه در زمان حضور ایشان در مشهد مقدس نیز در بیت‌شان واقع در خیابان طبرسی برقرار است. متن حاضر، گزارش مختصری است از جلسه‌ی گعده‌ی معظم‌له در روز میلاد امام رضا(ع) (مصادف با ۹۵/۵/۲۴) که اندیشور ارجمند آقای علی‌اشرف فتحی - که در ایام جاری، توفیق همراهی با این مرجع تقلید را در سفر به مشهد مقدس داشته‌اند - آن را برای انتشار در اختیار «مباحثات» قرار دادند؛ با تشکر از ایشان و عذرخواهی به‌دلیل تأخیر اندک در انتشار مطلب.

در ایام گرم تابستان که درس‌های حوزه قم تعطیل می‌شود، بسیاری از مراجع به مشهد مقدس می‌روند و در این شهر، علاوه بر زیارت مکرر مضجع مطهر امام رضا(ع)، به تدریس، تحقیق و تبلیغ دین مشغول می‌شوند و گاه به امور حوزوی این شهر نیز رسیدگی می‌کنند. امسال نیز حضرات آیات عظام صافی گلپایگانی، وحید خراسانی و شبیری زنجانی بخشی از تعطیلات تابستانی را به مشهد رفته‌اند.
در این میان، آیت‌ﷲ‌العظمی شبیری زنجانی هم‌چون سایر روزهای سال، دیدارهای مردمی روزانه دارد و روزانه دو ساعت در خانه قدیمی‌اش در خیابان طبرسی به بحث و گعده علمی می‌پردازد. این گعده که در قم، نیم‌ساعت قبل از اذان برگزار می‌شود، در زمان حضور این مرجع تقلید در مشهد، از ساعت ۱۱ تا اذان ظهر برقرار است و حضور همه اقشار در آن آزاد است. دیدارهای علما و مسئولین نیز در خلال همین گعده برگزار می‌شود. در سالروز میلاد امام هشتم(ع) نیز چند طلبه نوجوان مدرسه مرحوم آیت‌ﷲ موسوی‌نژاد به گعده آمدند و از ایشان خواستند آن‌ها را توصیه و راهنمایی کنند. ایشان هم مانند همیشه گفتند: «من هنر موعظه کردن بلد نیستم و این کار اهل موعظه و منبر است. اما چیزی که به ذهنم می‌رسد این است که در انتخاب دوستان خود دقت کنید که حتماً اهل تقوا و درس باشند. ضمن این‌که حتماً مباحثه را ترک نکنید و هم‌مباحثه خوبی انتخاب کنید».

4_524180941497696301
میلاد امام رضا(ع)؛ بیت‌ آیت‌ﷲ‌العظمی شبیری زنجانی؛ مشهد مقدس؛ ۱۴۳۷ق

آیت‌ﷲ‌العظمی شبیری زنجانی پس از مباحثه علمی روزانه، پای سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی‌نژاد – از وعاظ جوان مشهد – نشستند که به ذکر فضائل و برکات علمی امام رضا(ع) پرداخت و به موقعیت برجسته علمی آن امام همام در زمانه خود اشاره کرد. این خطیب مذهبی با اشاره به این‌که هر علم و دانشی، قدرت می‌آورد و ابرقدرت‌های جهان نیز به دلیل علم و تکنولوژی قوی خود به مقام ابرقدرتی رسیده‌اند، از علم تکوینی و لدنّی امامان معصوم(ع) نیز به‌عنوان عامل معجزات و کارهای خارق‌العاده آن حضرات یاد کرد.

آقای موسوی‌نژاد ضمن انتقاد از روشنفکرانی که زیارت جامعه را «مرام‌نامه شیعیان غالی» دانسته‌اند، این ارزیابی نادرست را ناشی از ناآگاهی این دسته از نواندیشان نسبت به مقامات خاص ائمه معصومین(ع) دانست و گفت: در پاسخ به این دسته باید از کلمات خود حضرات معصومین(ع) استفاده کرد؛ از جمله بنا به روایتی که درباره حضور امام رضا(ع) در میان شیعیان بصره آمده است، ایشان در پاسخ به فردی که در علم غیب امامان شیعه شک داشت، به آیات شریفه ۲۶ و ۲۷ سوره مبارکه جن استناد کرده‌اند که طبق آن اگرچه علم غیب تنها در اختیار خداست، اما باری‌تعالی به پیامبران خود نیز علم به امور غیبی اعطا کرده‌اند و ائمه(ع) نیز به‌عنوان اوصیا و جانشینان پیامبر اکرم(ص) از این علم بهره‌مند بوده‌اند».

این خطیب مذهبی با اشاره به آزادی نسبی امام رضا(ع) در دوره خلافت هارون، امین و مأمون گفت: «آزادی عمل امام در ده‌سال پایانی خلافت هارون‌الرشید به‌حدی بود که ایشان در مدینه دعوت به امامت خود می‌کردند و در پاسخ به نگرانی شیعیان می‌گفتند که هارون قادر به برخورد با ایشان نیست. در همین دوره حدود ۱۳۸ راوی از ایشان حدیث نقل می‌کنند و ۷۷ کتاب از سخنان ایشان تألیف می‌شود».

پس از سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌نژاد ، آقای سیدمرتضی علوی قزوینی به مولودی‌خوانی و مدح امام رضا(ع) پرداخت. سپس آیت‌ﷲ‌العظمی شبیری زنجانی در سخنانی ضمن تمجید از خطابه مفید آقای موسوی‌نژاد، با اشاره به آماری که وی از راویان حدیث از امام رضا(ع) و تعداد آثار مکتوب آنان ارائه کرد گفتند: با توجه به اشکالاتی که در نسخه‌های موجود دیده می‌شود احتمال دارد این آمار دقیق نباشد و در صورت بررسی بیش‌تر، کم و زیاد شود.

رده‌های مرتبط