مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت
حاشیه‌ای بر دیدار دو سرپرست وزارتخانه با مراجع تقلید؛

fani3در تعامل بین حوزه‌های علمیه و نظام جمهوری اسلامی ایران، سنت دیرینه ملاقات دولت‌مردان با مراجع عظام تقلید و دریافت دیدگاه‌ها و راهنمایی‌ها و نصایح این بزرگواران جایگاه قابل توجهی دارد.

از ابتدای انقلاب، نخستین دولت‌مردان جمهوری اسلامی ایران که از اعضای نهضت آزادی بودند و ظاهرا اعتقادی به حضور روحانیت در عرصه مدیریت کشور نداشتند تا به امروز که دولت‌های مختلف سرکار آمده‌اند همگی معتقد بوده و هستند که باید وزرا و اعضای دولت هر از چندی به دیدار مراجع عظام تقلید رفته و ضمن ارائه گزارش عملکرد خود دیدگاه‌های آنان را دریافت کنند.

این موضوع اگرچه امری متداول و از منظر برخی عادی به نظر می‌آید اما در چند سال گذشته کم‌رنگ شدن این دیدارها که به دلایل مختلفی اتفاق افتاد، عملا به یکی از چالش‌های جدی دولت احمدی‌نژاد تبدیل شد.

با انتخاب دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهور که خود فرزند حوزه بوده و تأکید فراوانی بر ارتباط گسترده با حوزه‌های علمیه، علما و مراجع تقلید داشته است، این چالش عملا فروکش کرده و تعامل‌های سازنده در قالب دیدارها و جلسات مجددا مورد توجه قرار گرفته است.

براین اساس از همان روزهای نخست دولت یازدهم گروهی از سوی دکتر روحانی و پس از آن برخی از وزرا از جمله وزیر اطلاعات با مراجع عظام تقلید دیدار کرده‌اند. اما نکته مورد توجه این یادداشت دیدار دو تن از سرپرستان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، و ورزش و جوانان با مراجع تقلید است.

براساس قانون به علت عدم رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی این دو وزارتخانه از سوی رئیس جمهور، سرپرستانی برای آنها معرفی شد که قرار است در آینده‌ای نزدیک به عنوان وزیر به مجلس معرفی شوند. با توجه به این امر عملا حضور افراد یادشده در پست سرپرستی وزارتخانه‌های فوق کاملا موقتی بوده و بستگی به گرفتن رأی اعتماد از مجلس دارد.

از سوی دیگر متأسفانه و بدون تعارف روند معرفی وزرا به مجلس و سپس گرفتن رأی اعتماد نمایندگان به یک پروسه کاملا عجیب تبدیل شده و از طریق لابی‌ها و وعده‌ها و طرق محیرالعقول انجام می‌شود که برخی از این مسائل در رسانه‌ها نیز منعکس شده است.

با توجه به موارد فوق متأسفانه به نظر می‌رسد ملاقات سرپرستان این دو وزارتخانه با مراجع تقلید که اتفاقا چند روز دیگر قرار است به عنوان وزیر به مجلس پیشنهاد شوند دقیقا در راستای روش‌های محیرالعقول جلب نظر نمایندگان و به نوعی بسترسازی برای گرفتن رأی اعتماد انجام شده است که در صورت درست بودن این موضوع باید نهایت تأسف خود را به خاطر سوء استفاده از جایگاه مرجعیت برای تثبیت جایگاه آقایان اعلام کنیم.

این سؤال ساده ذهن هر بیننده‌ای را مشغول می‌کند که آیا سرپرستان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و ورزش و جوانان نمی‌توانند چند روز دیگر صبر کرده و پس از گرفتن رأی اعتماد به دیدار مراجع تقلید بیایند؟ و چطور شده است که سرپرستان موقت، گوی سبقت را از وزرای سایر وزارتخانه ربوده‌اند؟

از سوی دیگر از دفاتر مراجع عظام تقلید انتظار می‌رود علی‌رغم آنکه همیشه نسبت به پذیرش درخواست ملاقات دولت‌مردان با روی گشاده برخورد کرده‌اند، در چنین مواردی تدبیر لازم را داشته باشند و این دیدارها را به بعد از تثبیت وزارت آقایان محوّل کنند.

عکس‌ها: خبرگزاری حوزه

رده‌های مرتبط