مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

علما و مراجع تقلید در هفته گذشته
حضرت آیت‌ﷲ سیستانی اقدام شماری از افراد در دشنام به صحابه را محکوم کرده و آن را مغایر با آموزه‌های اهل بیت عصمت (علیهم السلام) به شیعیان و شاگردان خود دانستند. تصویر دست‌خط ایشان را در خبرگزاری حوزه ببینید.

حضرت آیت‌ﷲ وحید خراسانی در اشاره به رموز موفقیت طلاب در تبلیغ، با بیان این‌که اخلاص در هدایت شرط جذب مردم است، گفتند: انسان باید از کسانی پیروی کند که از ابتدا تا انتهای خدمات خود هیچ اجر و پاداشی را طلب نمی‌کنند.

آیت‌ﷲ‌العظمی سبحانی، در پایان درس خارج اصول خود که در مسجد اعظم برگزار شد، گفتند: مجالس علمی علما را نباید به بحث‌های خیابانی‌ و بازاری کشید؛ چرا که باید از کسی که ۸۰ سال عمر خود را در راه اسلام صرف کرده است، حداکثر استفاده علمی را برد.

آیت‌ﷲ مکارم شیرازی در بیان امتیازات شیعه نسبت به دیگر مذاهب گفتند: شیعه به عقلانیت و عمل به حدیث ثقلین افتخار می کند. این حدیث در همه کتاب‌های شیعه و سنی آمده است که بر اساس آن پیامبر‌(ص) کتاب‌ﷲ و عترتشان را به عنوان یادگارانی پس از خود معرفی می‌کنند که هر کس به آنها تمسک جوید، هیچ گاه گمراه نخواهد شد.

شهادت امام جواد علیه السلام
هفته پیش همچنین سالروز شهادت امام جواد علیه السلام بود که حوزه علمیه را در سوگ این امام،‌ فرو برد. علما و مراجع تقلید به همین مناسبت در بیوت خود، میزبان مراسم سوگواری و عزاداری مردم بودند. گزارش‌ تصویری این مراسم را در خبرگزاری حوزه ببینید.

همچنین به مناسب شهادت امام جواد علیه الاسلام، حضرت آیت‌ﷲ صافی گلپایگانی در نوشتاری با عنوان «پیشوای علم و جود» خاطرنشان کردند: امام جواد(ع)، در اخلاق كريمه، صفات پسنديده، علم، معرفت، زهد و تقوا، وارث اجداد بزرگوار خویش و در عظمت و جلالت، زبانزد خاصّ و عام بودند و شخصيّت‌هاي بزرگ علمي و ديني در برابر آن حضرت خاضع و فروتن بودند.

حوزه و دنیای سیاست
حضرت آیت‌ﷲ علوی‌گرگانی خطاب به مسئولان گفتند: وعده‌ها و شعارهای خود را در مقام عمل ثابت کنید و از کارهای حاشیه‌ای بپرهیزید، چرا که این حواشی، مقطعی و گذراست.‌

حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی با بیان اینکه نظام و دولت به قم و حوزه بدهکار است گفتند: حوزه علمیه قم نیازهای نظام را در عرصه‌های مختلف تأمین می‌کند و در مقابل دولت نیز باید بدون منت حق قم را ادا کند و بدهی خود را بپردازند.

در هفته گذشته همچنین اخبار دیگری درباره سفر رئیس جمهور به آمریکا و مذاکره بین این کشور منتشر شد. حضرت آیت‌ﷲ نوری همدانی با بیان اینکه تا زمانی که رئیس جمهور آمریکا بخواهد منافع رژیم صهیونیستی را تأمین کند، با ما نمی‌تواند کنار بیاید، گفتند: اوباما را صهیونیست‌ها بر سر قدرت آورده‌اند و لذا او نمی‌تواند بدون اجازه اسرائیل کاری انجام دهد.

ایشان همچنین گفت وگوی تلفنی رئیس جمهور ایران با اوباما و طولانی شدن مذاکره ظریف با جان کری را از رخدادهای نابجای سفر به نیویورک دانسته، با محکوم کردن رفتار متناقض، دوگانه و منافقانه دولتمردان آمریکایی در قبال جمهوری اسلامی ایران، تأکید کردند که جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه فریب آنها را نخواهد خورد و تن به ذلت نخواهد داد.

حضرت آیت‌ﷲ مکارم‌شیرازی نیز در همین باره با بیان اینکه باید در مذاکرات با در نظر گرفتن منافع ملی و حقوق ملت ایران جلو رفت گفتند: باید مذاکره شود، ولی اینکه تا چه اندازه می‌توان به این مذاکرات خوش‌بین بود، قابل تامل است؛ چرا که آمریکایی‌ها تحت تاثیر لابی صهیونیستی هستند.

اخبار داخلی حوزه
طی نشست مشترک با دکتر مجیدی سفیر و نماینده ایران در یونسکو، راه‌های همکاری بین نهادهای حوزوی و این نمایندگی مورد بررسی قرار گرفت.‌

مدیر حوزه‌های علمیه کشور از مدرسه علمیه جهانگیرخان قم بازدید کرد و در جریان فعالیت‌ها و برنامه‌های این مدرسه قرار گرفت.

دهمین جلسه از دوره ششم مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، با حضور اکثریت اعضای این مجمع، در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه برگزار شد. (گزارش تصویری)

آیت‌ﷲ سید هاشم حسینی ‌بوشهری در احکامی، معاونان و برخی مسئولان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه را ابقا و یا منصوب کرد.

رده‌های مرتبط