مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت
ویژگی‌های شخصیتی مرحوم آیت‌الله شرعی:

در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی مدیر حوزه علمیه خواهران

در پی درگذشت‌آیت‌ﷲ محمدعلی شرعی، مدیر پیشین حوزه علمیه خواهران، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی، سایت مباحثات در گفت‌وگوی اختصاصی با حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی، مدیر حوزه علمیه خواهران و از اعضای جامعه مدرسین، به تشریح ویژگی‌های شخصیتی و اقدامات آیت‌ﷲ شرعی در طول مبارزات انقلاب و همچنین فعالیت‌های وی پس از انقلاب اسلامی پرداخته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی، در تشریح ویژگی‌های آیت‌ﷲ محمدعلی شرعی، تأکید کرد: مرحوم آیت‌ﷲ شرعی یکی از چهره‌های منحصر به فرد در تاریخ انقلاب است که تحقیقاً قدر ایشان ناشناخته ماند. در امضای اکثر اطلاعیه‌های جامعه مدرسین در طول انقلاب اسلامی، نقش تمهیدی داشتند. آیت‌ﷲ شرعی، از ابتدای نهضت در کنار امام بودند. اطلاعیه معروف امام علیه کاپیتولاسیون، که در یک شب در تیراژ ۵۰۰ هزار نسخه در سراسر کشور با امکانات آن وقت توزیع شد، کار شخص آیت‌ﷲ شرعی بود.

مدیر حوزه علمیه خواهران، در ادامه گفت: خودشان تعریف کردند که در دو خانه‌ای که در کنار خانه‌شان اجاره کرده بودند و با استفاده از دستگاه پلی استنسیل، پانصدهزار اطلاعیه را ظرف مدت یک ماه آماده کرده بودند که در شب‌های هفتم و هشتم محرم، مبلغین در سراسر کشور، همزمان آن را توزیع کنند. به‌دنبال همین کار بود که ساواک ایشان را دستگیر کرد. در همان وقتی که ساواک به خانه ایشان ریخت، چون مأمور ساواک می‌خواست وارد اتاقی بشود که خانواده‌شان در آن بودند، آیت‌ﷲ شرعی با شجاعت به گوش شکنجه‌گر معروف ساواک، سیلی زده بود. در همان بازداشت شکنجه زیادی دید. مدت سه روز فقط شلاق می‌خوردند و زمان زیادی از سقف آویزان بودند.

وی همچنین به اقدامات فرهنگی و علمی آیت‌ﷲ شرعی اشاره کرد و گفت: حرکت اصلاحی در حوزه علمیه برای پاسخ به شبهات مارکسیست‌ها، یکی دیگر از اقدامات آیت‌ﷲ شرعی پیش از پیروزی انقلاب بود که مرحوم شهید مطهری، شهید بهشتی و بعضی شخصیت‌های دیگر را برای ازاله شبهات مارکسیست‌ها و گروه‌های التقاطی به مدرسه رضویه دعوت کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی

حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی، درباره اقدامات آیت‌ﷲ شرعی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، یادآور شد: نه‌تنها با پیروزی انقلاب از پای ننشست، بلکه روحیه مضاعف گرفت. آیت‌ﷲ شرعی در کنار حضرت آیت‌ﷲ یزدی در ستاد انقلاب مشغول به فعالیت بودند و کل امور انقلاب را در منزل امام رتق و فتق می‌کردند و بعد هم در مسئولیت‌های متعدد – شورای هماهنگی تبلیغات، شورای دفتر تبلیغات، عضو جامعه مدرسین، نماینده مجلس و رییس کمیسیون اصل نود، رییس حوزه‌های علمیه خواهران – به فعالیت پرداختند. فعالیت آیت‌ﷲ شرعی در حوزه علمیه خواهران، یک مسیر و حرکت جداگانه و جدی است که باید مستقلاً به آن پرداخت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با تأکید بر ویژگی‌های برجسته آیت‌ﷲ شرعی، او را چهره‌ای ذوابعاد و منحصربه‌فرد دانست و افزود: این مرد، انرژی زیادی داشت. کسانی که با ایشان کار می‌کردند، نمی‌توانستند در کنار ایشان دوام بیاورند؛ از شدت کاری که این مرد می‌کرد. این جمله را، هم از مراجع شنیده‌ام و از اعضای محترم جامعه مدرسین، و هم خودم در کنار ایشان، کاملاً دیده‌ام که اخلاص و انرژی فوق‌العاده‌ای داشت. اهتمامی که نسبت به ولایت، شخص رهبری، تلاش‌هایی که برای تقویت جایگاه ولایت فقیه و رهبری داشت و جایگاهی که ایشان در محضر امام خمینی داشتند، کاملاً روشن است. ایشان جزو مؤسسین مؤسسه عالی جامعة‌الزهرا بودند و حتی از امام مساعدت‌های متعددی برای پیشبرد اهداف جامعةالزهرا دریافت کردند. تأسیس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران هم از ابتکارات ایشان بود و امروز به برکت تلاش‌های این مرد بزرگ و همکارانش، قریب پانصد مدرسه علمیه خواهران در سراسر کشور داریم که این هم از دستاوردهای انقلاب است و هم باقیات‌الصالحات آیت‌ﷲ شرعی.

حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی، در تشریح وجوه دیگر شخصیت آیت‌ﷲ شرعی، به اقدامات خیریه او اشاره کرد و گفت: از رسیدگی به امور فقرا و محرومین چه در دوره‌ای که مسئولیت داشت یا نداشت غافل نبود. خودش گاهی بسته‌هایی را به منزل فقرا می‌برد، دعواهای خانوادگی را گاه حل می‌کرد و خانواده‌ها را با هم پیوند می‌داد و به شکل کلان احداث صدها مدرسه در قم را به‌عهده داشت؛ همچنین احداث سدهای کنار رودخانه، ده‌ها درمانگاه در شهر قم، بعضی از پل‌های قم، تکمیل بعضی از بیمارستان‌های قم، احداث بعضی از بیمارستان‌ها که یا خودش مشارک بود و یا سبب بود که این بیمارستان‌ها احداث شود و تلاش زیادی که ایشان در راه ارتقای فرهنگ دینی – چه در زمانی که ریاست سازمان تبلیغات استان تهران را داشت و چه در زمانی که در مجموعه‌های دیگر بودند- داشتند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در پایان تأکید کرد: آیت‌ﷲ شرعی یک دنیا انرژی بود که خستگی را از پادرآورده بود؛ نه اینکه خستگی ایشان را از پا درآورده باشد. و انصافاً از چهره‌های اسوه و الگوی حوزه‌های علمیه در خدمت به مردم، خدمت به حوزه‌ها و انقلاب بود؛ چهره‌ای که هیچ آب و نانی هم در این دنیا برای خودش ذخیره نکرد و امروز که از دنیا رفته، مالک هیچ چیز نیست. چیزی از خودش به جا نگذاشته؛ اما باقیات‌الصالحات زیادی دارد که این انسان پاک و شایسته را در پیشگاه الهی، سربلند و روسفید خواهد کرد؛ ان‌شاءﷲ.

لازم به ذکر است که آیت‌ﷲ شیخ محمدعلی شرعی، از شاگردان آیات عظام، امام خمینی، گلپایگانی و شریعتمداری بود که با چهره‌های برجسته حوزوی از قبیل آیات احمدی میانجی، سید مهدی روحانی، راستی کاشانی، مظاهری، عندلیب شیرازی و… در ارتباط و مراوده بوده است. آیت‌ﷲ شرعی به واسطه روابط خود با عالمان و تجار و مردم در شهرهای مختلف، تأثیر برجسته‌ای در مبارزات علیه دستگاه پهلوی داشت. او همچنین در جنگ تحمیلی هم نقش جدی و اثرگذاری داشت و فرزند او حجت‌الاسلام محمدتقی شرعی، از شهدای ۸ سال جنگ تحمیلی است.

آیت‌ﷲ شرعی در بسیاری از جایگاه‌ها و مسئولیت‌ها از جمله ستاد انقلاب در قم، نمایندگی مردم قم در مجلس شورای اسلامی، ریاست سازمان تبلیغات اسلامی تهران، و حوزه علمیه خواهران نقش بسیار جدی داشت. وی از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، تلاش‌هایی برای راه‌اندازی مدارس علمیه ویژه خواهران انجام داد و به رغم کارشکنی‌های موجود، با همکاری آیت‌ﷲ شهید قدوسی، به نتایج موفقیت‌آمیزی رسید و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از سوی امام خمینی، یکی از اعضای هیئت مؤسس حوزه علمیه خواهران شد و در کنار آیت‌ﷲ مشکینی، فاضل، موسوی اردبیلی، جنتی، توسلی و حسن صانعی، در تشکیل جامعةالزهرا مشارکت داشت و می‌توان او را مؤسس و بنیان‌گذار حوزه علمیه خواهران دانست. تاسیس موسسه تحقیقاتی عاشورا در مشهد، تأسیس حسینیه شهدا در قم، تاسیس مصلی قم، و مشارکت در ساخت و تکمیل بسیاری از مدارس و مساجد در نقاط مختلف، بخشی از اقدامات اوست.

(عکس داخل متن از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر نماینده مقام معظم رهبری در استان بوشهر)

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید