مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

جدید‌ترین نسخه‌ی مکتوب مباحثات (شماره ۹) منتشر شد. پرونده ویژه‌ی این شماره با عنوان «زعیم خراسان» مربوط به آیت‌ﷲ‌العظمی سید محمدهادی میلانی(ره) است. لازم به ذکر است که کنگره‌ی بزرگداشت این مرجع فقید شیعه چندی پیش با حضور برخی مراجع عظام تقلید و جمعی از اساتید و فضلای حوزه برگزار گردید. مباحثات متن کامل سخنرانی آیت‌‌ﷲ‌العظمی سبحانی و آیت‌ﷲ استادی را در کنگره‌ی مذکور منتشر کرده است. پرونده‌ی ویژه‌ی این شماره همچنین شامل مصاحبه‌ای است با آیت‌ﷲ سیدفاضل میلانی (نواده آیت‌ﷲ‌العظمی سیدمحمدهادی میلانی) که مروری است بر فعالیت‌های ۳۰‌ساله‌ی این عالم برجسته‌ی شیعه در انگلستان. مصاحبه با حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالفضل موسویان عضو هیئت علمی دانشگاه مفید درباره‌ی اندیشه و رفتار سیاسی آیت‌ﷲ میلانی نیز از دیگر مطالب پرونده‌ی ویژه‌ی این شماره است.

گزارش نشست نقد و بررسی کتاب «استقلال حوزه علمیه و دولت جمهوری اسلامی ایران» مطلب دیگری است که در این شماره نسخه مکتوب مباحثات آمده است. این جلسه با حضور مؤلف محترم آقای دکتر عیسی‌نیا و بعضی اعضای تحریریه مباحثات در دفتر سایت برگزار گردیده است.

برخی دیگر از مطالب‌ منتشر‌شده در این شماره عبارتند از:

  • تأملات فقهی شیخ سیاست‌ورز؛ درباره‌ی مرحوم آیت‌ﷲ هاشمی رفسنجانی؛
  • پاپ مسیحی و فقهای شیعه؛ به‌مناسبت کریسمس؛
  • طلبگی؛ سبک زندگی متفاوت؛
  • مواجهه تمدنی حوزه علمیه با جریان‌های اهل سنت (گزارش نشست علمی «حوزه و بایسته‌های دیپلماسی مذهبی»)؛
  • پرانرژی و خستگی‌ناپذیر (گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی درباره‌ مرحوم‌ آیت‌ﷲ شرعی)؛

در پایان خاطرنشان می‌شود که هرچند در این شماره مطلبی با عنوان «تأملات فقهی شیخ سیاست‌ورز» درباره‌ی مرحوم آیت‌ﷲ هاشمی رفسنجانی منتشر شده است؛ اما مباحثات به‌دلیل پرهیز از فضای پرحاشیه‌ی ایجادشده و نیز ادای دین شایسته به این فرزند انقلابی حوزه، در شماره آینده نسخه مکتوب خود به‌طور مبسوط به تحلیل شخصیت علمی و حوزوی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت خواهد پرداخت.

(دریافت نسخه پی‌دی‌اف)

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید