مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

انتشار این نسخه از «مباحثات مکتوب» مصادف بود با چهلمین روز درگذشت آیت‌ﷲ هاشمی رفسنجانی؛ به همین دلیل در پرونده ویژه این شماره با برخی چهره‌های حوزوی درباره‌ی ابعاد گوناگون شخصیتی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام به گفت‌وگو نشستیم؛ از جمله آیت‌ﷲ محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه‌ی علمیه قم، رئیس اسبق قوه قضاییه و نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در زمان ریاست مرحوم آیت‌ﷲ هاشمی  بر این مجلس. گفت‌وگو با آیت‌ﷲ یزدی درباره‌ی مرحوم هاشمی با توجه به اختلافات میان این دو چهره‌ی سیاسی ـ حوزوی جمهوری اسلامی، دربرگیرنده نکات جالبی بود. گفت‌وگو با استاد محمدعلی مهدوی راد ـ استاد حوزه و دانشگاه قرآن‌پژوه برجسته‌ی کشور ـ نیز درباره‌ی فعالیت‌های نوآورانه آیت‌ﷲ هاشمی رفسنجانی درزمینه تفسیر قرآن و مشخصاً اثر ماندگار مرحوم هاشمی یعنی «تفسیر راهنما» بود. مصاحبه با آیت‌ﷲ سیدجعفر کریمی نیز از دیگرمطالب پرونده‌ی ويژه‌ی این شماره است.

در شماره دهم نسخه‌ی مکتوب مباحثات همچنین گزارشی از نشست نقد و بررسی کتاب «گونه‌شناسی فکری سیاسی حوزه‌ی علمیه‌ی قم» با حضور مؤلف محترم آقای دکتر عبدالوهاب فراتی منتشر شده است. در این نشست که با حضور برخی اعضای تحریریه مباحثات در دفتر این سایت برگزار گردید، دکتر فراتی در پاسخ به سؤالات و نقدها، نکات قابل تأملی را بیان کرد.

برخی دیگر از دیگر مطالب منتشر شده در این شماره نسخه مکتوب مباحثات عبارتند از:

  • انقلابی‌گری عالمانه؛ افراطی‌گری جاهلانه (حجت‌الاسلام باقرزاده)؛
  • از چراغ هشدار خودروها تا تفاخر آزاردهنده (مباحثات)؛
  • بایدها و نبایدهای طلبه‌زیستن (سید مرتضی ابطحی)؛
  • مواجهه مراجع نسل پس از آیت‌ﷲ بروجردی با انقلاب اسلامی ایران (معرفی کتاب «فقیهان و انقلاب ایران» به قلم مؤلف کتاب: سید هادی طباطبایی)؛
  • افول قدرت و جایگاه اجتماعی مرجعیت؛ پروسه یا پروژه (مرتضی معراجی)؛
  • گزارشی از مراسم بزرگداشت سید جلال‌الدین آشتیانی (در سلسله‌نشست‌های شب‌های بخارا).

(دانلود نسخه‌ی پی‌دی‌اف این شماره)

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید