مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

فروش ششمین شماره مجله تقریرات از ۲۶ اسفند در دکه‌های منتخب تهران و دکه‌های قم -آغاز شده و پس از تعطیلات نوروزی در برخی دیگر از شهرها نیز عرضه خواهد شد.

در این شماره مطالب و پرونده‌هایی درباره مرحوم هاشمی رفسنجانی، جدال شاگردان سروش، عزاداری‌های نوظهور و تحلیل محتوای ادبیات مجاهدین خلق درباره مذهب و روحانیت به چشم می‌خورد.

همچنین این نشریه در مطلب مفصلی به بررسی وضعیت کنونی مرجعیت شیعه و گمانه‌زنی درباره نسل آینده مراجع تقلید پرداخته است. در این گزارش به بررسی گزینه‌های مهم و محتمل در میان علمای برجسته نجف و قم پرداخته شده و آمده است: «این گمانه‌زنی و شناسایی به معنای آن نیست که این مجتهدین برنامه خاصی برای مرجعیت دارند. عمده دلیل شناسایی و گمانه‌زنی مجتهدین قریب‌المرجعیت، ضرورت بلاتکلیف‌نماندن مقلدین، آسیب نرسیدن به امور دینی شیعیان و امور جاری حوزه‌های علمیه در اثر خلأ حضور مراجع است. همچنین ممکن است فردی به‌صورت جدی در مظان مرجعیت و حتی اعلمیت باشد، اما شرایط اجتماعی یا سیاسی به‌گونه‌ای پیش برود که نتواند وارد عرصه مرجعیت شود و یا این‌که خود تمایلی به این کار نشان ندهد».

در پرونده‌ای که به مناسبت درگذشت آقای هاشمی رفسنجانی در تقریرات آمده است، به کارنامه حوزوی و فکری آن شخصیت برجسته پرداخته شده و نحوه شکل‌گیری شخصیت حوزوی و فکری آن مرحوم مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین با یکی از هم‌درسان آقای هاشمی درباره جایگاه حوزوی وی گفت‌وگو شده است.

پرونده ویژه تقریرات درباره نگاه مجاهدین خلق در دوره رجوی به مذهب و روحانیت، حاوی تحلیل محتوای ادبیات این سازمان درباره شیعه و حوزه‌های علمیه است. در این پرونده همچنین با یکی از اعضای جداشده سازمان درباره این موضوع گفت‌وگو شده و ابعاد تازه‌ای از فرقه‌سازی مسعود رجوی مورد کاوش قرار گرفته است. در این پرونده می‌خوانیم: «به نظر می‌رسد که آثار مخرب این فرقه‌سازی تاریخی، سال‌ها گریبان‌گیر جامعه ما باشد. این‌که چرا و چگونه هزاران جوان تحصیل‌کرده و دانشگاهی که دغدغه مذهب نیز داشتند، مسحور یکی از ننگین‌ترین فرقه‌سازی‌های تاریخ شیعه شدند؛ این‌که چرا هنوز هم نازل‌ترین افراد از نظر سواد دینی و فکری، می‌توانند با چند ادعای پیش‌پا افتاده به رهبران عرفانی و معنوی هزاران فرد تحصیل‌کرده بدل شوند؛ این‌ها پرسش‌هایی است که هنوز در جامعه ما به صورت جدی مطرح است».

در پرونده «یک نسل پس از سروش» نیز به واکاوی وضعیت کنونی جریان روشنفکری دینی پیرو عبدالکریم سروش پرداخته شده است. همچنین مجله تقریرات پرونده‌ای درباره جدال‌های تازه بر سر مولوی تدارک دیده و گفت‌وگویی با آقای شیخ حسن میلانی درباره نگاه این جریان دینی به شخصیت مولوی انجام داده است.

مطلب ویژه این شماره تقریرات از پروفسور انور ایمان، استاد مسلمان تاریخ و حقوق در آمریکاست که با مقدمه اختصاصی وی منتشر شده و به بررسی ماهیت داعش می‌پردازد. این مقاله با عنوان «آیا داعش اسلامی است؟» در شماره اخیر تقریرات همراه با گزارش ویژه‌ای درباره وضعیت گروه‌های تروریستی جهان منتشر شده است.

فروش ششمین شماره مجله تقریرات از ۲۶ اسفند در دکه‌های منتخب تهران‏[۱]‎  و دکه‌های قم آغاز شده و پس از تعطیلات نوروزی در برخی دیگر از شهرها نیز عرضه خواهد شد.

پانوشت‌ها

  1. دکه‌های خیابان‌های انقلاب، شریعتی، ولیعصر (حدفاصل پارک‌وی تا تقاطع امام خمینی)، کارگر شمالی، آزادی (حد فاصل میدان انقلاب تا نواب و حوالی دانشگاه شریف)، مطهری، بلوار کشاورز و میدان‌های ونک، پونک، هفت تیر و بهارستان و سه راه نشاط (خیابان دولت). [⤤]

رده‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

  1. ناشناس 

    در بخش گمانه زنی مراجع تقلید آینده هیچ نامی از بیت شیرازی ها برده نشده است، همچنین نامی از افرادی مثل محسن اراکی، محمدی قائنی، حیدری فسائی یا علی اکبر حائری … برده نشده