مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت
بازخوانی انتقادی نگاه شریعتی به شیعه و روحانیت در شماره هفتم تقریرات

هفتمین شماره مجله فرهنگی «تقریرات» منتشر شد. اغلب صفحات این شماره به دو پرونده «خشونت دینی و امکان تقریب و مدارا» و «بازخوانی انتقادی نگاه دکتر شریعتی به شیعه و روحانیت» اختصاص دارد. در سرمقاله‌ و یادداشتی که سردبیر مجله نوشته است، به نسبت میان شریعتی و نسل امروز روحانیت و طلاب حوزه‌های علمیه پرداخته شده و از «روحانیت منهای شریعتی» سخن به میان آمده است. همچنین در گفت‌وگوهایی با دکتر سارا شریعتی، دکتر آقاجری و استاد طارمی‌راد به بازخوانی نگاه شریعتی به شیعه و روحانیت پرداخته شده و از جمله دکتر آقاجری و استاد طارمی به نقد آرای شریعتی درباره صفویه و روحانیت شیعه پرداخته‌اند. دکتر سارا شریعتی نیز ضمن ارائه نگاهی جامع به آرای پدر به این نتیجه رسیده که دکتر شریعتی بر خلاف آن‌چه که مشهور شده است، باوری به حذف روحانیت نداشت. گفت‌وگو با مرحوم دکتر ابراهیم یزدی درباره روابط امام خمینی و نواندیشان دینی با محوریت دکتر شریعتی، از دیگر مطالب این پرونده است.

بخش «تقریرات گعده» که از جذاب‌ترین بخش‌های ثابت مجله تقریرات به شمار می‌رود این بار به انعکاس آرای آیت‌ﷲ‌العظمی شبیری زنجانی درباره طب اسلامی، فتوای جدید نماز و روزه مسافر و برخی موضوعات متنوع دینی دیگر پرداخته و از قول این مرجع تقلید برجسته شیعه آورده که اغلب روایات طبی سند معتبری ندارند.

پرونده مفصل این شماره تقریرات درباره امکان تقریب و مدارا در دنیای کنونی است که خشونت‌های دینی افزایش قابل توجهی دارند. آسیب‌شناسی وضعیت کنونی تقریب مذاهب اسلامی، ارائه راهکارهایی عملی برای کاهش خشونت‌های دینی، گزارشی از وضعیت اهل سنت مشهد و انگیز‌ه‌شناسی داعش در کشتار شیعیان از دغدغه‌ها و موضوعات اصلی این شماره است. همچنین به بهانه هجدهمین سالگرد مناظره آقایان مصباح یزدی و حجتی کرمانی به نقد و بررسی این مناظره پرداخته شده است. علاوه بر این پرونده، مقدمه سردبیر تقریرات بر کتاب «ایمان و رجعت» نیز در این شماره آمده که به بررسی زمینه‌های رشد سلفی‌گری در ایران اختصاص دارد.

به مناسبت سالگرد آیت‌ﷲ دکتر بهشتی، در گفت‌وگویی صریح و مفصل با دکتر سید علیرضا بهشتی به بررسی کارنامه فکری و سیاسی یکی از اثرگذارترین چهره‌های تاریخ جمهوری اسلامی پرداخته شده و پرونده‌ای نیز به معرفی کتاب «کتابشناسی انتقادی جامعه‌شناسی تشیع» اختصاص دارد. دیگر یادداشت سردبیر نیز به نقد نگرانی‌های نوگرایان دینی نسبت به مناسک نوظهور پرداخته است.

شماره هفتم تقریرات در ۸۴ صفحه و با قیمت چهار هزار تومان در این مراکز قابل تهیه است:

تهران: دکه‌های مطبوعاتی مناطق دروازه دولت، امیرآباد، انقلاب، سید خندان، قلهک، بلوار کشاورز، چهارراه ولیعصر و میدان‌های هفت تیر و بهارستان

قم: همه دکه‌های مطبوعاتی و کتابفروشی‌های خانه کتاب (چهارراه بیمارستان) و کلبه شروق (ابتدای صفائیه)

اصفهان: دکه‌های فلکه فیض، میدان انقلاب، حکیم نظامی،  انقلاب و دروازه شیراز

مشهد: دکه‌های خیابان‌های دانشگاه، اندرزگو، شیرازی، بهجت، آخوند خراسانی (و از هفته بعد در کتابفروشی امام)

شیراز: دکه‌های خیابان‌های ملاصدرا، آزادی، زند و چهاراه ادبیات

یزد: دکه‌های میدان مجاهدین و خیابان دانشجو

کرج، تبریز، ارومیه و اهواز: دکه‌های مهم شهر

زنجان: دکه‌های چهارراه انقلاب و سبزه‌میدان

بهبهان: دکه‌های میدان هلال احمر، میدان بیمارستان و جنب سالن علامه طباطبایی(دایی‌زاده)

رده‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

  1. علی 

    چه ربطی به حوزه داشت؟