مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت
علی‌اشرف فتحی
علی‌اشرف فتحی

حساسیت‌ امنیتی و رسانه‌ای درباره فعالیت‌های برخی فعالان مذهبی رادیکال و تکفیری اهل سنت ایران در شهر مشهد اگرچه مسأله جدیدی نیست و یکی از مهم‌ترین جلوه‌های آن، شایعه ارتباط تخریب یکی از مساجد اهل سنت این شهر با انفجار خون‌بار حرم امام رضا(ع) در عاشورای سال ۱۳۷۳ است، ولی این حساسیت به تدریج در حال افزایش است.

خراسان پس از آذربایجان، کردستان، تهران، سیستان و گلستان دارای بیشترین جمعیت اهل سنت است و آمار غیر رسمی موجود حاکی از آن است که بیش از هفتصد هزار نفر از جمعیت چند میلیونی اهل سنت ایران در مناطق مختلف خراسان زندگی می‌کنند.

هرچند آمار دقیقی از جمعیت اهل سنت کشور ارائه‌نشده است، اما گفته می‌شود حدود یک‌هفتم جمعیت کشور و  یک‌ششم مساجد کل کشور به پیروان مذاهب مختلف اهل سنت اختصاص دارد. در این میان حدود هشتصد مسجد خراسان در اختیار اهل سنت است و به نظر می‌رسد نسبت تعداد مساجد اهل سنت کشور به نسبت جمعیت آنان، بسیار بیشتر از مساجد شیعیان باشد. اما طی سال‌های اخیر مسأله خرید زمین از سوی سنی‌های رادیکال در حواشی شهر مشهد نیز موجب بروز نگرانی‌های مضاعف مذهبی و امنیتی در میان مقامات دینی و سیاسی شده است.

چهار سال پیش (مهر ۱۳۹۲) آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی نسبت به «تحرکات وهابیت» در مشهد هشدار داد و گفت:

«به مسؤولان گفته‌ام اگر امروز برای تحرکات وهابیت و تلاش آن‌ها برای تغییر بافت جمعیتی تدبیری نیاندیشند شاید کار به جایی برسد که نتوان اقدامی کرد. اخیراً وهابیت تحرکات زیادی را در داخل ایران آغاز کرده‌اند که منشأ آن‌ها هم کشورهای خارجی هستند. سرعت اجرایی‌کردن برنامه‌های آن‌ها در داخل کشور هم زیاد است. کانون اصلی تشیع در حال حاضر ایران است و آن‌ها به همین دلیل به دنبال مبارزه با جمهوری اسلامی هستند و در این مسیر یکی از اصلی‌ترین برنامه‌هایشان تغییر بافت جمعیتی و افزایش اهل سنت است. ضمن این‌که در کنار این فعالیت‌ به خرید زمین، خانه و املاک تجاری از شیعیان هم روی آورده‌اند. فشار به اقلیت‌هایی از شیعیان در برخی مناطق برای اجبار آن‌ها به مهاجرت و تغییر نسبت مذهبی از دیگر اقدامات وهابی‌ها محسوب می‌شود. اکنون در اطراف مشهد می‌بینیم که اهل سنت در حال خرید زمین و خانه‌ها از شیعیان هستند تا نسبت جمعیتی خود را افزایش دهند».

سال ۹۳ نیز معاون فرهنگی شهرداری مشهد با انتقاد از مولوی عبدالحمید ـ امام جماعت مسجد مکی زاهدان ـ گفت که وی به پیروانش دستور داده است علیکم بالمشهد؛ و اکنون در خیابان‌های اطراف حرم در مشهد حضور بلوچ‌ها و وهابیت به وضوح دیده می‌شود.

سال گذشته نیز سید ابراهیم رئیسی در نخستین دیدار خود با برخی مراجع و مقامات حوزوی قم از آن‌ها شنید که باید مراقب حواشی مشهد و فعالیت اهل سنت وهابی در این مناطق باشد. آیت‌ﷲ یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این دیدار با تأکید بر این‌که برای حاشیه‌های مشهد باید به صورت اساسی چاره‌ای اندیشیده شود گفته بود:‌ نقل‌ قول‌هایی وجود دارد که حاکی از آن است حاشیه‌های مشهد به محل رویش افکار انحرافی تبدیل شده است. همچنین آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم نیز به رئیسی نسبت به فعالیت‌های وهابیت در حاشیه‌های شهر مشهد هشدار داده و از آستان قدس خواسته بود به فقر اقتصادی و فرهنگی این مناطق رسیدگی کند:

«اگر در حاشیه مشهد با سکونت یک میلیون و دویست هزار نفر از مردم که بخش مهمی از آن‌ها اهل سنت هستند  وهابیت نفوذ کند مشکل ایجاد می‌شود که البته باید گفت تاکنون الحمدلله به‌موقع و خوب اقدام شده است».

آقای مکارم به این هشدارها اکتفا نکرده و آن‌گونه که تابستان ۹۶ به اعضای ستاد بزرگداشت غدیر گفت، خود دست به کار شد:

«وهابیت در حاشیه مشهد نفوذ کرده بود؛ ما برنامه‌ریزی کردیم حضور پررنگی داشته باشیم؛ چرا که در این صورت، آن‌ها عقب‌نشینی می‌کنند. ما ساخت مدرسه علمیه، مسجد، کتابخانه بزرگ و خانه‌های اساتید را در حاشیه مشهد شروع کردیم و تا مدتی دیگر تکمیل می‌شود. توصیه کردیم در ایام مختلف نظیر غدیر برنامه‌های مختلف و اطعام انجام شود تا وهابیت بداند حاشیه مشهد جای سم‌پاشی نیست و عقب‌نشینی کنند و بعد از اقدامات صورت‌گرفته، مهاجرت معکوس انجام شده است».

در جلسات خصوصی مراجع قم نیز نگرانی‌ها نسبت به گسترش فعالیت رادیکال‌های اهل سنت در مشهد به چشم می‌خورد. حتی در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی نیز شایعاتی نقل می‌شود که آیت‌ﷲ‌العظمی سیستانی نیز نسبت به گسترش نفوذ وهابی‌ها در مشهد ابراز نگرانی شدید کرده‌ است.

در کنار این نگرانی‌های حوزوی، سید احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد نیز نگرانی از فعالیت سنی‌های وهابی در مشهد را بر زبان آورده است:

«بستر رشد وهابیت اهل سنت هستند و دشمن می‌خواهد وهابیت را از طریق اهل سنت وارد مشهد کند. آن‌ها می‌خواهند جریان شیعه‌کشی را در بزرگ‌ترین اجتماع شیعیان جهان راه بیاندازند و جبهه دفاعی تشکیل دهند و در نهایت مشهد را متشنج کنند».

اکنون به خوبی می‌دانیم که خشونت‌گرایی داعشی بیش از آن‌که دلایل مذهبی داشته باشد، علل و عوامل اقتصادی و اجتماعی دارد. حاشیه‌نشین‌های مسلمان سنی‌مذهب سراسر جهان، بهترین طعمه‌های خشونت کور داعشی هستند و سیاهی لشگر این فرقه ضد بشری را تشکیل می‌دهند.

چند سال پیش خبرگزاری حوزه به نقل از یک فعال سابق وهابی خوزستانی نسبت به فعالیت گسترده وهابی‌ها در مشهد و از جمله برگزاری نماز جمعه در این شهر ابراز نگرانی کرده و خبر از تلاش‌های ناکام این جریان برای بمب‌گذاری در حرم رضوی در سال‌های اخیر داده بود.

موضع‌گیری‌ها درباره سنی‌سازی مشهد با واکنش مولوی عبدالحمید از رهبران اهل سنت ایران مواجه شد و او در سال ۹۳ گفت:

«اظهار نگرانی درباره افزایش جمعیت اهل سنت و یا نگرانی از پیشرفت اهل‌ سنت در زمینه‌های فرهنگی و تحصیلی، خرید زمین و سکونت اهل ‌سنت در مشهد و شهرهای دیگر که مایه نگرانی این بزرگواران گردیده است، سخنان بسیار تأسف برانگیزی هستند. زمانی که ما اعتقاد به اخوت اسلامی شیعه و سنی داریم و معتقدیم شیعه و سنی مسلمان، برادر و ایرانی و دو واقعیت هستند، نباید چنین سخنانی را بر زبان بیاوریم».

این واکنش مولوی عبدالحمید تأیید ضمنی ماجرای مهاجرت و خرید زمین در مشهد از سوی اهل سنت سایر مناطق بود و نگرانی‌ها را در سال‌های بعد افزایش داد.

آیا مسأله جدی است؟

ماه رمضان امسال تصاویر قابل توجهی از جلسه ختم قرآن مدرسه اهل سنت شورک ملکی مشهد منتشر شد. این حوزه علمیه مجلل را بیش از سه دهه پیش مولوی سید محمدسعید فاضلی از رهبران فقید اهل سنت خراسان در حومه مشهد تأسیس کرده و تاکنون صدها نفر از جوانان اهل سنت ایران در آن‌جا دوره تحصیلات مذهبی را گذرانده‌اند. البته مدیران این حوزه علمیه بر مرزبندی میان خود و جریان تکفیری اهل سنت تأکید دارند.

در مناطق مختلفی از شهر مشهد نیز مساجد و نمازخانه‌های متعددی وجود دارد که شاهد حضور پیوسته و گسترده اهل سنت این شهر در برنامه‌های مذهبی هستند. مسجد جامع عمر الفاروق اسماعيل‌آباد، مسجد جامع حنفی كوی رضائيه، مسجد جامع محمد رسول‌ﷲ(ص) شهرک رجایی، مسجد جامع حضرت بلال عيش‌آباد، نمازخانه ابوبكر صديق بلوار طبرسی، مسجد جامع توحيد مهرآباد و مسجد سرجام احمدآباد از جمله این مساجد و نمازخانه‌های مشهد هستند. با این حال نمی‌توان به ضرس قاطع از فعالیت علنی این مراکز سنی‌مذهب در دفاع از وهابیت سخن گفت. بسیاری از شرکت‌کنندگان در این برنامه‌ها در همسایگی شیعیان زندگی می‌کنند و حتی مانند محله مهرآباد، مسجد شیعیان در کنار مسجد اهل سنت فعالیت می‌کند. اهل سنت در این مساجد سعی می‌کنند خود را مخالف تندروی‌های گروه‌های خشونت‌گرا و تروریستی سنی‌مذهب نشان دهند و حتی برای محکومیت اعدام روحانی شیعه‌ای مانند شیخ نمر بیانیه دهند.

روحانیون اهل سنت خراسان نیز همچون مولوی عبدالحمید بر ماجرای مهاجرت اهل سنت به مناطق مختلف به شهر مشهد صحه می‌‌گذارند و البته برخی از آن‌ها بر این باورند که این پدیده، دلایل اقتصادی  و معیشتی دارد. از جمله مولوی شیخی امام جمعه اهل سنت تایباد می‌گوید: «این‌که اهل سنت از دیار خود به مشهد کوچ کرده‌اند وﷲ ربطی به توطئه سلفی‌ها ندارد؛ مشکلات کسب و کار و محرومیت جنوب شرق کشور باعث شده تا این مردم شریف به مشهد بیایند تا کار و کاسبی خود را راه بیاندازند و از سنّت رسول‌ﷲ(ص) در کسب روزی حلال پیروی کنند. این کارگرانی که از اهل سنت هستند و برای کار به شهر می‌آیند، عده‌ای از افغانستان و الباقی همه از تایباد، تربت جام، صالح آباد و یا از سیستان هستند».

این روحانی برجسته اهل سنت خراسان نیز از نگرانی شیعیان نسبت به مهاجرت گسترده اهل سنت به مشهد سخن گفته است:

«یک روز یکی از برادران شیعه پیش من آمد و درحالی که از خشم سرخ شده بود گفت وهابی‌ها به شما پول می‌دهند تا به حاشیه مشهد بیایید. تا به حال بارها از زبان برادران شیعه شنیده‌ام که وهابیت سعودی با کمک‌های مالی خود در حال تصرف نرم نواحی حاشیه شهر مشهد هستند. گفته می‌شود وهابی‌ها به مردم شریف اهل سنت پول می‌دهند تا درحاشیه شهر خانه بخرند».

در میان طبقات مذهبی مشهد این‌گونه شایع شده که روحانیون اهل سنت با کمک برخی کشورهای سنی‌‌مذهب منطقه قصد دارند بار دیگر مشهد را همچون قرون اولیه و میانی به یک شهر سنی‌مذهب تبدیل کنند و پروژه مهاجرت و خرید زمین حتی در اطراف حرم امام رضا(ع) را در همین راستا قابل توجیه می‌دانند.

اگر بتوان تحلیلی اجتماعی از گسترش وهابیت و داعشی‌گری در مشهد ارائه داد، باید مبتنی بر همین حاشیه‌نشینی و فقر فراگیر معیشتی و طردشدگی اجتماعی باشد که شاه‌بیت تقریب در خراسان است. راه هم‌زیستی اسلامی در این‌گونه شرایط، رفع چنین بسترها و بهانه‌هایی است.

هنوز هیچ گزارش معتبری درباره ابعاد طرح خرید زمین در این شهر منتشر نشده و به نظر می‌رسد با توجه به نفوذ آستان قدس رضوی و سپاه پاسداران، استمرار چنین طرحی برای طراحان آن بسیار دشوار باشد. با این حال به علت سابقه تاریخی دیرپای حضور اهل سنت در این منطقه و نزدیکی آن به سیستان و افغانستان، بسترهای تاریخی و اجتماعی سنی‌سازی در این شهر فراهم است و تحولات خونین منطقه که حاصل رفتارهای گروه‌های سنی‌‌مذهب تکفیری است، دامنه بدفهمی‌ها را افزایش داده است. شاید ظهور داعش طی چهار سال اخیر که رؤیای احیای خلافت عباسی را به ذهن‌ها متبادر کرده است، این سخن موهن نقل شده از یک روحانی اهل سنت مشهدی در برخی سایت‌ها را معنادار می‌کند که: «شهر مشهد ملک امیرالمومنین هارون‌الرشید است»!

راهی برای پاک کردن صورت مسأله

هرچند برخی نهادهای رسمی همچون بسیج و سازمان تبلیغات اسلامی طی سال‌های اخیر کوشیده‌اند با برگزاری کاروان‌های زیارتی امام رضا(ع) برای زائران سنی‌مذهب و نیز برپایی جلسات مشترک شیعه و سنی به کاهش این تنش‌های فزاینده کمک کنند؛ اما به‌نظر می‌رسد دغدغه برخی مراجع تقلید و روحانیون شیعه که طی چند سال اخیر به رسانه‌ای‌تر شدن موضوع انجامیده است، دغدغه‌ای بسیار جدی و حاصل برخی اطلاعات و گزارش‌های نگران‌کننده است و تنها راه منطقی رفع آن، رفع فقر از دو منطقه خراسان و سیستان و نیز حاشیه‌نشین‌های مشهد است که شیعه و سنی را شامل می‌شود. این راه می‌تواند هم بهانه مهاجرت‌ گسترده اهل سنت غیر مشهدی به این شهر را از بین ببرد و هم دلیل احتمالی زمین‌فروشی در حواشی این شهر را برطرف کند. آمار تکان‌دهنده بیش از یک میلیون نفر حاشیه‌نشین در مشهد که یک سوم جمعیت این شهر را شامل می‌شود حاکی از وجود بستر گسترده‌ای برای جرم‌خیزی و خشونت‌گرایی است. به‌ویژه آن‌که حدود سیصد هزار نفر تبعه غیر ایرانی و عمدتاً افغان در میان این حاشیه‌نشینان وجود دارند که زمینه‌های فراوان اقتصادی و فرهنگی برای پیوستن به گروه‌های خشونت‌طلب سنی‌مذهب را دارا هستند.

اکنون به خوبی می‌دانیم که خشونت‌گرایی داعشی بیش از آن‌که دلایل مذهبی داشته باشد، علل و عوامل اقتصادی و اجتماعی دارد. حاشیه‌نشین‌های مسلمان سنی‌مذهب سراسر جهان، بهترین طعمه‌های خشونت کور داعشی هستند و سیاهی لشگر این فرقه ضد بشری را تشکیل می‌دهند.

اگر بتوان تحلیلی اجتماعی از گسترش وهابیت و داعشی‌گری در مشهد ارائه داد، باید مبتنی بر همین حاشیه‌نشینی و فقر فراگیر معیشتی و طردشدگی اجتماعی باشد که شاه‌بیت تقریب در خراسان است. راه هم‌زیستی اسلامی در این‌گونه شرایط، رفع چنین بسترها و بهانه‌هایی است.

(منبع: مجله تقریرات، شماره ۷)

رده‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

  1. علی 

    اگر به رونق مناطق مرزی و جنوب شرقی بیشتر توجه شود دلیلی برای هجوم روستائیان به مشهد نیست

  2. مرتضی 

    مرتضی
    من یه شیعه سبزواریم ۴سالم مشهد زندگی کردم البته به عنوان دانشجو. دانشجوهای سنی هم خوب زیاد بودن از مردم خراسان. بعد دو سال به تهران آمدم بازم به عنوان دانشجو بعد رفتم قزوین به عنوان کارمند کارمندی من ۵سال طول کشید دو سال اولو همون قزوین زندگی کردم سه سال آخر خونم کرج بود حالام بیشتر از دو ساله تهرانم. چرا یه روستازاده مثل من این قدر جابجا میشه از یه زاویه اگر نگاه کنیم این میشه: زندگی روستایی در حال از بین رفتنه زندگی شهری در شهرهای کوچکم مجال کمی به آدم میده یا لااقل اینجوری به نظر میرسه پس باز مهاجرت به شهرهای بزرگو بزرگتر صورت میگیره اما این برای همه نیس عده زیادی در مرحله ای متوقف میشن سنی های شرق و جنوب شرق با شیعیان این مناطق از نظر قومیتی، زبانی، گویش و فرهنگ و سرزمین مشترکات زیادی دارن برای منم مردم بلوچ مثلا بلوچ ایرانشهر خیلی نزدیکتر از مثلا قومیتهای غربند چه سنی چه شیعه، خاک، آبو هوا شکل و قیافم یکیه اینا آدمو جسور و دلیر میکنه که راحت تر وارد منطقه ای بشه و اونجا بمونه گذشته از اون وضع مالی مهمه جابجاییهای امروز عمدتا به علت مشکل اقتصادیه یه بلوچ مثلا سراوانی که دچار مشکل صاف نمیاد بره تهران اوج جابجاییش میشه مشهد. یه برادر سنی تایبادی براش مشهد خاک خودشه لهجش فرقی نداره چند سال طول میکشه که به فکر رفتن از مشهد مثلا تهران بیفته البته اگر براش امکان داشته باشه. ما نباید یادمون بره میلیونها اهل سنت در این کشور هستند حقشونه جابجا بشن و البته اوضاع گوارا و ناگوار اجتماعی و اقتصادی اونارم بازی میده گذشته از این چه انتظاری داریم یه خوافی سنی بیاد مشهد و بدون آموزش مذهبی باقی بمونه این مطلب واقعا درسته؟ مطمئنا باید مراکز مخصوص به خودشو داشته باشه و خواهد داشت اگرم کسی مشکلی به نام نفوذ وهابیت و… می بینه اولا نگاهی به رفتار خودمون داشته باشه آیا ما برادرانمون رو درک میکنیم آیا واقعا به اسم عزاداری و… توهین نمی کنیم آیا نباید از این نظر هم کمی لااقل نگران بود آیا نباید اول از اینجا شروع کرد.

    1. ناشناس 

      معلوم میشه عمری هستی پس الکی نگو من شیعه هستم

      1. ناشناس 

        قبل از اینکه اذان رو به گوشت بگن سه جلد ایرانی گرفتن واست یکم منطقی برخورد کن نه تعصبی

      2. ناشناس 

        معلومه آقا مرتضی یه انسانه واقعیه و دلسوز ایران
        و شما ناشناسی که بهشون میگی عمری نشان از تعصب کورکورانه شماست که کمتر بویی از انسانیت در رفتارتون دیده نمیشه

      3. رضا 

        مشتی اون حرف درست میزنه همین خود شما ها باعث اخطلاف میشین

      4. ناشناس 

        گه نخور

      5. یامهدی 

        قبل ازاینکه مشهدبشه فلسطین دوم یه فکری براش بکنین

        1. امام خمینی 

          خب بچه رافضی
          فلسطینیا خودشون سنی هستن
          مگر شما سنگ قدس و فلسطین رو چهل ساله نمیکوبید به سینه هاتون؟
          نکنه شماهاهم دشمن مشترکتون با یهودیا یکیه؟ سنیها دشمن مشترک شما روافض و یهودیا هستن؟

          1. ناشناس 

            طبق چيزى كه خود علماتون تصريح كردن خود شما يهودى هستين و روايات تون از كعب الاحبار يهودى گرفته شده كه در زمان عمر مجال گسترش پيدا كرد ، فقط نمى دونم چرا عمر كه از نقل روايات پيامبر منع مى كرد چرا به كعب الاخبار اجازه مى داد كه از تورات برا مردم قصه كنه؟🤔 جواب : چون خودش يهوديه و الا واسه چى روايات پيامبر رو منع كنه ولى روايات كعب الاحبار رو جايز بكنه ؟!🤔 ) مراجعه كن به : تفسير ابن كثير ذيل آيه و فديناه بذبح عظيم (
            بچه ناصبى برو يكم مطالعه كن تا از حالت بزغاله بودنت خارج بشى

      6. جمیل 

        متاسفم براتون.
        به اسم عمـر و علی انسانیت را فراموش کرده ای

    2. الف 

      جامع اهلسنت مرزداران شجاع و وطن پرستان واقعی سرزمین همیشه پایدارایران هستند؟هیچ چیزی رابالاتروازشمندتر ازامنیت ملی مرزی وازضی این سرزمین نمی دانند‌وترجیعی نمیدهند؟زمان هیاهو وحمله وتصرف کشورعراق توسط گروه داعش اولین گروه جامع اهلسنت کشوربودند که درمحکومیت گروه تروریستی داعش‌وحمایت ازامنیت ملی ومرزی کشورعلمای بزرگ‌دینی،شخصیت ها وسران‌طوایف بلوچ اهلسنت به پاخواستند وباراه اندازی راهپیمایی خیابانی وطومارنویسی برعلیه محکومیت گروه داعش وسایرگروهای تروربستی تکفیری وحمایت ازامنیت ملی ومرزی کشور به گروهای تروریستی تکفیری وداعش هشداردادند که گروهای تروریستی‌و تکفیریها درسرزمین ایران‌هیچ حامی‌وپشتیبان وجایگاهی ندارند تا مبادا‌هوس حمله‌به مرزهای سرزمین‌همیشه پایدارایران رابکنند

    3. ناشناس 

      سنی گوه زیادی نخور همه جارو گرفتین اینقدر پر رو هستین ایرانم بگیرین و به گوه بکشید کم کشورهایی که حاکم سنی دارن بدبخت شدن که ما هم بدبخت شیم عمری دهنتو ببند

      1. موسوی 

        بی ادب! حیف اهل بیت عصمت و طهارت، که توی بی ادب نماینده اش باشی!

      2. گمنام 

        چقدر یک شیعه که بکنار فکر نکنم شیعه باشید یک آدم اینقدر بد بدهن باشه بعد ادعای شیعه و پیرو علی بودن هم دارید؟!!!

      3. حسین 

        واعتصموا. بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا.
        تا امثال آقای ناشناس هستند و به نام تشیع ضربه به پیکر اسلام و بدتر از همه شیعه را جنگجو و ضد امنیت معرفی میکنند. جای تاسف آّست.

      4. مهدوی 

        دیگه اسم شیعه رو بدهان نیار
        بی ادب.

      5. ناشناس 

        بی ادب

      6. مهدی 

        دقیقا . بحث وحدت ملی سر جاش ولی این سنی ها گوه اضافه دارن میخورن

        1. الکساندر 

          تا الان که سنی به شیعه فحش نداده تو این جمع ولی میبینم کخ شیعه ها فحش کاری دارن میکنن در مقام دفاع باشه سنی هم بلده دفاع کنه از خودش ولی فحش دادن تو فضای مجازی کار همین امثال ناشناس هاست که فقط اینجا پرسروصدا هستن منتهی بی قدرت نیازی به سنی کردن ایران نیست همین الان بیست میلیو ن سنی تو ایران داریم کل دنیا هم یک میلیاردوهشتصد میلیون سنی داره پس تعصب بیخودی رو سنی نداشته باشین که تا صدساله آینده صبح تا شب شماها زادو ولد هم بکنین به آمار سنی ها نمیرسین مطلب و حرف ما این هست که سنی چکار با شماها داره که اینقدر کورکورانه و بدون تحقیق وتحفص از اهلش فحاشی میکنین این که اهل سنت بیان مشهد خونه و زمین بخرن چه ضرری به شیعه داره حالتون خوبه خدایی بر ین فکری به حال وضعیت اقتصادی جامعه بکنین نه اینکه بذر نفاق بین شیعه وسنی بپاشین

          1. ناشناس 

            تفرقه بینداز و حکومت کن ،ی جمله خیلی آشنایی هست

      7. جمیل 

        آفرین بر منطقتون.
        راست می فرمایید, به قول شما مردمم : دبی کویت قطر عمان مالزی اندونزی, همه و همه بدبخت شده اند و ما خوشبخت.

        متاسفم برای اندیشه و تعصبتون . که واقعیت را نمی پذیری.

        با اجازه تون این ما ایرانی ها هستیم که بیچاره و رذیل شده ایم نه اعراب سنی

      8. ناشناس 

        امارات .قطر .عربستان اینا همه نفت دارند

      9. مهدی 

        بهترین حمله بد دفاع کردنه شیعه واقعی فحاشی نمیکنه ائمه ما به ما فحاشی و بی ادبی یاد ندادن

      10. ناشناس 

        اين خبيث موذی نه شيعه است نه اصلاً مسلمون. يه آدم مغرضه که هدفش هم از اين پست نفرت‌پراکنی و تخريب شيعه است. يا وهابی است يا شيعه انگليسی که جفتش يکی است!

      11. ناشناس 

        آره مشخصه کشورهای که ایران توش دخالت می‌کنه با کشورهایی که حاکمانش سنی هستن ببین…عراق.سوریع.لبنان.یمن اینها همه ایران دخالت میکنند بین ب چه روزی افتادن در مقابل کشورهای سنی که اجازه دخالت ایران رو ندادن وضعیت اقتصادی سیاسی و خلاصه همه چیشون اوکه هست تا زمانی که این افکار شما اصلاح نشه اخر و عاقبت ما ایرانی ها همینه و بهتر نمیشیم هیچ داریم برمیگردیم به ۱۴۰۰۹قبلش ی کم فکر کنین و روی تعصب حرف نزنیم

    4. موسوی 

      درود بر شما، آقا مرتضی! مردم خودشان با همدیگر اهل هر مذهبی باشند اختلافی ندارند، شکاف اجتماعی را محافل خاص درست می کنند و گسترش می دهند.

    5. امیر 

      یا سنی هستی یا ساده لوح شیعه، که این حرفو میزنی، اهل سنت ایران ثرتمندترین مردم ایرانند، این جابه جاییه هدفمنده و حساب شده

      1. R 

        به فرض ثروت مند باشند آخر به گور میخوان ببرن مال دنیا رو. ثانیا اصل آخرت هستش که میخان با چی محشور بشن با عمر لعنت الله

        1. ناشناس 

          شیعه با شاه اسماعیل لعنت اله فقط فحش دادن رو یاد گرفته بروید تاریخچه پیدایش خودتونو نگا کنید

        2. الکساندر 

          چرا فحش میدی باور کن تو زندگیت خیر نمیبینی ما که امام علی وحسن وحسین رو دوست داریم وفحاشی نمیکنیم ولی خود هدا انشالا جواب فحش دادنت به امیرالمونین عمر بن الخطاب رو بده انشالا

          1. A 

            اگه دوست دارید چرا به اهل بیت فحش می دید؟ چرا می گید که حادثه ای که برای حضرت زهرا پیش اومد، ساخته ذهن خودتونه؟

      2. سید ابراهیم حسینی 

        دقیقا درست است

    6. فاطمه 

      درود بر شما

    7. ناشناس 

      ما با سنی ها هیچ برادری نداریم…ما به کسانی که طرفدار کسی هستند که فاطمه زهرا تنها دختر رسول الله رو شهید کرده هیچ برادری نمیتونیم داشته باشیم و اگر شیعه غیرت داشته باشه نباید با سنی جماعت نه خرید و فروش نه ازدواج و نه کاری داشته باشه اما میدونی درد کجاست اینکه همین حرف رو رواج دادند اتحاد بین سنی و شیعه….
      و الان این وضع ماست که سنی تکفیری بیاد داخل حرم امام رضا و اونجا چند انسان بیگناه شیعه رو بکشه …و باز ما دم از اتحاد برادری بین سنی و شیعه بزنیم ….واقعا اف بر غیرت ما

      1. انسانیت 

        سلام همه انسانیم از کل دین بیا بیرون انان باش انسانیتتو به جابیار گفتار نیک کردار نیک….؟

      2. الکساندر 

        برو ملنگ تو یکی بمیری انشالا که فحش دادناتم با خودت به گور ببری اینقدر تعصبی واقعا که

      3. جمیل 

        عزیزم سلام

        جسارت نباشه, حضرتعالی نه تاریخ اسلام و نه تاریخ ایران را آگاهی ندارید.
        اولا کشته شدن حضرت فاطمه توسط عمر , را هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد.
        حضرت علی که » اسد الله» است و سنبل شهامت , غیرت و …
        چه جـوری قبول میکند که کسی به همسرش جسارت کنه.
        ثانیا چرا اسم فرزندان آن حضرت ابوبکر و عثمان و عمر است.
        ثالثا عمر چه جوری به خودش اجازه میدهد به دختر مریدش حضرت محمد توهین کند.
        این را بدانید که اصل این ماجرا کلا باطل است.
        همچون داستان عایشه. که خداوند در دفاع از پاکدامنی ایشان آیات سوره نور را نازل فرمودن.) لطفا با تفسیر مطالعه کنید.)) البته تفسیر بدون تعصب.

        رابعا مشهد و خراسان و کل ایران تا دوره صفویه سنی بوده اند.
        خاک خودشونه وطن خودشونه

        1. مهدی 

          اولا علی ع به خاطر حفظ اصل دین نحمل کرد مردمی تازه مسلمان اگر چند دسته میشدن دین از بین میرفت
          اسم عمر و عثمان ابوبکر در صدر اسلام باب بود بیشتر صحابه پیامبر این نامها رو داشتن و نام گذاری فرزندان حضرت دلیلی بر حقانیت خلفا نیست
          از بزرگان تان بپرسید چرا فاطمه زهرا شب دفن چرا تا آخر عمر با ابوبگر و عمر قهر بود و معنی آیه من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتا جاهلیه
          هر کس بمیرد امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده زمان شهادت فاطمه زهرا امام زمانش که بوده ؟

    8. علی 

      بیا پایین سرمون درد گرفت….زیاد زر نزن

  3. مرتضی 

    مردم کشور ما همه مشکل دارند و از همین کرمانشاه و ایلام هزاران هزار نفر اومدن کرج و شهرهای دیگه. بندگان خدا کارندارن و دست فروشی میکنن نون برنجی و ساعت و … آقایون مراجع اینقد مردم رو به هم بدبین نکنید.

    1. م 

      تو برا مراجع تعیین تکلیف نکن،آشغال سنی،،،به عبدالحمید بگو پولهای سعودی را برا تون خرج کنه،تروریستها

      1. ناشناس 

        ما فقط میگوییم لعنت بر ال سعود
        لعنت بر ال سعود ظالم خیانتکار جنایتکار
        لعنت بر فهد لعنت بر بن سلمام لعنت بر خلیفه
        دوستان عزیز شما فقط این طور بنویسید وهابیون این لعنت ها براشون خیلی تلخ است تا حتی توهین به خلیفه ها

  4. اهل سنت مظلوم ایران 

    مفهوم آیه بالا : به ریسمان خدا چنگ بزنید و متفرق نشوید. گویا برداشت شما از این آیه چیز دیگریست . خدا همه مارا هدایت کند. وهابی داعشی و……. واژه هاییست که به اهل سنت نسبت میدهید و دم از وحدت میدهید. باعث تاسفه

  5. احمد 

    برای بازگشت به آنچه سنی ها در موضع گیری ها و اظهارات خود و با توجه به تقسیم استان های ایران می گویند، بازگشت می کنند
    جمعیت اهل سنت ایران شمار ۱۰ میلیون نفر از ۸۰ میلیون نفر است
    آنها را به صورت زیر تقسیم کنید:
    ۱ – کردستان و کرمانشاه و مناطق مرزی با ترکیه حدود پنج و نیم میلیون نفر
    ۲ – بلوچستان دو میلیون
    ۳ – گلستان یک میلیون
    ۴- خراسان ۴۰۰ هزار
    ۵ جنوب ایران در فارس و هرمزگان ۷۵۰ هزار نفر
    ۶- در منطقه تالش در شمال ایران، ۱۵۰ هزار نفر

    به طور کلی، اهل سنت در ایران از فرقه شافعي است و اقلیت فرقه ها احناف
    در کلستان و بلوچستان وجود دارد
    و از دکترین وهابیان ترس و وحشت از آنها نیست زیرا آنها از نظر فکری دور از آنها هستند

    1. ناشناس 

      آبروی شیعه ها رو شما میبرین از یه مشت خلیفه پرست دفاع میکنین

      1. ناشناس 

        این آقای بددهن ناشناس که خودش را شیعه جا می زند به نظرم از نفوذی های هوشمند وهابیت است و فقط دارد شیعیان را بدنام می کند.

      2. ناشناس 

        به زودی بهتون بگم تمام مش هد در اختیار این نا مرد ها میفته اماده جنگ شید اما سال اینده امام زمان ظهور میکنه کار همه شون به خصوص یهودی ها تمومه

      3. Jam 

        شوربختانه ، مسلمان سنی از ریسمان خدا ، قتل عام ، انفجار و انتحار را می فهمد، نزنی میزنندت، نکشی می کشندت، نخوری می خورنت، مثال، امپراتور عثمانی، داعش ،طالبان بوکوحرام، عربستان سعودی، و …. دولت فخیمه قطر برای ساخت چند ورزشگاه ناقابل ۶۵۰۰ نفر آدم کشته جان آدم براشون پشیزی ارزش نداره من در طول تاریخ و حال حاضر ندیدم قدرتمندان سنی مذهب رحم و انسانیت داشته باشند

        1. ناشناس 

          آره ولی صفویا و اسماعیلیا رحم و مروت داشتن. ساکت شو رافضی

  6. رضا 

    اللهم عجل لولیک الفرج

  7. دریا 

    من به عنوان یک شیعه از سخنان هم دین هایم خجالت میکشم امیدوارم هر کس کسی را با سخنانش ناراحت کند خداوند محوش کند برخی ها ابروی شیعه رو هم بردن

    1. علی رضا کرد شیعه 

      آمار جمعیتی که آقای احمد ارائه داده اند اشتباه است یک کم دقیق تر مطالعه بفرمایید لطفامردم را نادان فرض نکنید من خودم اهل استان کرمانشاه هستم از بین ۱۴شهرستان استان کرمانشاه ۴شهرستان روانسر و جوانرود و پاوه و ثلاث باباجانی سنی مذهب هستند و اقلیتی هم در سرپل ذهاب سنی وجود دارد حتم دارم آمارهای دیگه ای هم که گفتی با اغراق گفته ای و در ضمن کردهای استان ایلام همگی شیعه هستندطبق اسناد ومدارک سایتها و اطلسهای گیتاشناسی حدود ۷ درصد کل جمعیت ایران(۸۳میلیون نفری) سنی هستند یعنی حدود ۶میلیون نفر سنی هستندجناب احمد دانشمند

      1. موسوی 

        شما بگو یک درصد! تفاوتی در حقوق شهروندی اقلیت ایجاد نمی کند. کسانی که به اتکای اکثریت بودن خود را واجد حقوق ممتاز و دیگران را فاقد هر گونه حقی می دانند، فاشیستند. فکر می کنید پیشوایان شیعه چنین تفکری را که شما دارید داشته اند؟ امام علی به مالک اشتر فرمود مردم دو گروهند یا نظیر تویند در خلقت و یا شریک تو در دین. با همه انسانی رفتار کن. امام علی و امام صادق بیزارند از چنین نفرت پراکنی های فرقه ای.

      2. سبزواری 

        کرد پلاستیکی بی مصرف حداقل یک سوم شهرکرمانشاه اهل سنت هستن
        برو نماز جمعه اهل سنت کرمانشاه رو سرچ کن و ببین

      3. جمیل 

        سنی , شیعه , یارسان . همه وهمه » کـورد» هستیم.

    2. ناشناس 

      دریا! هم دین نه، هم مذهب

    3. حسین 

      درود بر شما بانوی فهمیده

  8. علی 

    باسلام باید به مناطق جنوبی برسند یعنی اگر قرار باشد از دریا هم برایشان اب کشاورزی تهیه نمایند تا در مناطق خودشان کار داشته باشند می دانیم تا کشاورزی در منطقه ای رونق داشته باشد صدها نفر دیگر هم از همان طریق مشغول می شوند. واما افکار افراطی. حتی معتدلی ها. هم. چه شیعه وچه سنی از نظر عقیده با هم یکی نیستند واختلاف بر سر چند نفر بیشتر نیست وبقیه اختلافات بهانه همین امر است. لذا علما می گویند مواظب باشید این اختلافات که همه جا ودر همه مذاهب است منجر به تکفیر وخونریزی نشود. ودر اخر باید دقت داشته باشیم که احادیث صحیح وارد است در کتب صحاح اهل سنت که نبی اکرم ص فرمود هرکسی بگوید شهادتین را اعنی اشهد ان لا اله الا الله واشهد ان محمد رسول الله خون ومال وعرض وناموسش در پناه اسلام است وکسی که. گوینده شهادتین را بکشد کافر است پس ان تکفیری که مسلمان چه شیعی وچه سنی را می کشد بداند جایش در جهنم است وکافر از دنیا بنا بر احادیث متواتره از حضرت محمد ص از دنیا رفته است.

    1. ناشناس 

      پیامبر گفته قاتلای حضرت فاطمه رو بپرستیم مسلمانیم

      1. عزیز 

        شما اول به اثبات برسونید که حضرت فاطمه به قتل رسیده به حرف بزن عزیز من چرا اهل سنت رو اینجوری فرض میکنی ؟

  9. ناشناس 

    قبل از اینکه اذان رو به گوشت بگن سه جلد ایرانی گرفتن واست یکم منطقی برخورد کن نه تعصبی

  10. عثمان 

    السلام علیکم من مسلمانم فقط خدارامیپرستم دشمنان اودشمنان من هستندودوستان اویاران من براوشرک نمی ورزم وفقط ازاوطلب مغفرت دارم زمین زیرپایم ازوست گراراده کندآن راباتمام هست ونیستش محومیکند،گویی اصلاوجودنداشته.برادران وخواهران من مسلمانم یادتون نره فقط اینوبگین.من مسلمانم وهمه اصحاب پیامبروقبول دارم عمرفاروق ابوبکرصدیق عثمان صاحب دونورعلی شیرخدا حسن حسین صادق نقی رضا هادی سلمانو….همه اینها برام عزیزن بزرگوارن ولی درنهایت همه بندگان الله هستندخودشون که خلق نشدن خداخلق کرده حتی نتانیاهوی لعین هم میدونه.ولی مااصلی روول کردیم چسپیدیم جزییاتی که باهاش به هم دیگه هجوم کنیم.عجیبه عجیب.ایران آزاده هرکی هرجایی دلش بخادمهاجرت میکنه.مهم انسانیتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتته.برادرتون عثمان

  11. عثمان 

    السلام علیکم من مسلمانم فقط خدارامیپرستم دشمنان اودشمنان من هستندودوستان اویاران من براوشرک نمی ورزم وفقط ازاوطلب مغفرت دارم زمین زیرپایم ازوست گراراده کندآن راباتمام هست ونیستش محومیکند،گویی اصلاوجودنداشته.برادران وخواهران من مسلمانم یادتون نره فقط اینوبگین.من مسلمانم وهمه اصحاب پیامبروقبول دارم عمرفاروق ابوبکرصدیق عثمان صاحب دونورعلی شیرخدا حسن حسین صادق نقی رضا هادی سلمانو….همه اینها برام عزیزن بزرگوارن ولی درنهایت همه بندگان الله هستندخودشون که خلق نشدن خداخلق کرده حتی نتانیاهوی لعین هم میدونه.ولی مااصلی روول کردیم چسپیدیم جزییاتی که باهاش به هم دیگه هجوم کنیم.عجیبه عجیب.ایران آزاده هرکی هرجایی دلش بخادمهاجرت میکنه.مهم انسانیتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتته.برادرتون.

    1. صادق 

      آقای عثمان! نور و ظلمت با هم یکی نیستند. نمیشه هم عمری بود و هم علوی. هر چند که در انتخاب راه مختاریم.
      الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمؤمنین(ع) و الائمه المعصومین(ع).

  12. حسین 

    سلام اکثر مهاجران از. سیستان برای کار. نیامدن چه سنی چه شیعه فرقی نداره بلوچ ها کلن در هر شهری هستن اینکه چرا هستن یک دلیل داره اون دین نیست اون مواد مخدر در هر شهری بارندازی میخواهن برای خالی کردن مواد مخدر این قانون بلوچ از مادر اینگونه متولد میشه خوب خوبشونم یک بار بار خالی کرده جنس پخش کن پول به دست بیار جوانان را خراب کن و بعد حکومت کن این سیاست این هاست حال اون دین هرچی باشه فرقی ندارد واین که کاری در شهرشان نیست تمام الکی وقتی کسی به راحتی پول در میاره چرا بره کار کنه خودتان گول نزنن

    1. محمد 

      الموت ال سعود

    2. ناشناس 

      آیاپنج انگشت باهم یکی اندتوی هرقومی که فکرشابکنی هم آدم خوبشاداره هم آدم بد

    3. ناشناس 

      سنی ها اکثرا از بلوچستان هستن قابل ذکره بدونید سیستان اکثرا شیعه هستن سیستان شیعه بلوچستان سنی

    4. ناشناس 

      عزیزم ما سیستانی هارو قاطی نکن لطفاً با اون سنی های قاچاق فروش خلیفه پرست بلوچستانی

      1. علی 

        آفرین زدی به هدف کجا ما خلیفه پرستیم مرده پرست ؟ تو که یک مرده پرستی جای اینکه از خدا بخوای از مرده می خوای ؟ بلوچستان اهل سنته و جالبه بدونی نصف زابل بلوچ سنیه بلوچ آنقدر شرافت داشت که به خاطر نون حلال دست زد به سوخت بری و کولبری اون مواد مخدر هم در کل ایران هسته منکر این میشی یک باز وضعیت معیشتی مارو دیدی این حرف میزنی واقعا جای تاسف داره مرده پرست

      2. King 

        تواز افغانستان مهاجرت کردی اومدی بلوچستان بهتون پناه دادن حالا گنده شدی

    5. عزیز 

      بدبخت وضعیت معیشتی مارو دیدی بلوچ ها با شرافت ترین قوم ایرانن بلوچ آنقدر شرافت داشت که برای نون حلال دست زد به سوخت بری که با جونش بازی میکنه در مورد مواد مخدر که کل ایران درگیرش هست و وضعیت معیشتی بلوچستان خیلی بده میدونی باهوش ترین بچه های ایران بلوچ ها هستن خودتو گول نزن برو از یک بیرجندی که البته اونا بیشتر میان طرف بلوچستان ازشون بپرس بلوچ چطورن اگر نگفت با شرف ترینن من ایرانی نیستم اگر بری بلوچستان خونه یکی فقط یک بز داشته باشه همونو برات میاره آنقدر شرافت دارن چرا الکی حرف میزنی بیشترین ضربه رو بلوچستان از مواد مخدر خورده میدونی چقدر بلوچ در سوخت بری کشته میشه بعد بخدا قسم من بلوچستان رو دیدم اگر اونا پول داشتن بخدا اگر دست به این کار ها میزدن تو که تهرانی ۲۰ میلیون فقط خرج میکنی نمیدونی اینجا لنگ دویست هزار تومن هستن مردم ایران به بلوچ ظلم کرد و جالبه بدونی این قوم تاریخشون برمیگرده به قبل ده هزار سال پیش و بلوچ ها با فرهنگ ترین مردم ایران بودن

  13. امیرحسین 

    سلام دوستان من بچه تهران هستم زمانی که محصل بودم برام معما بود که چرا مردم اینقدر به تهران مهاجرت میکنند اما حالا که به سن چهل سالگی رسیدم و کارمند دولت هم هستم میبینم هدف از مهاجرت بدست اوردن کار و رفاه بیشتر بخاطر یه لقمه نونه…حالا چه شیعه چه سنی چه غیر مسلمون…پس کثرت جمعیت نمیتونه ضامن قدرت باشه بعنوان مثال هند با اون جمعیت زیادی که داره کشور فقیریه ولی یهودیها با جمعیت کمی که نسبت به کل دنیا دارن دنیا رو اداره میکنن چون همشون هم باسوادن هم پولدار بنابراین کثرت جمعیت میتونه فقر فلاکت بدبختی و…رو به دنبال بیاره نه قدرت

  14. کوروش 

    دوستان مابلوچ هاایرانی هستیم وهیچ چیزوهیچ مقام وبزرگی روباایران عوض نمی‌کنیم حالاهرجاایران که باشیم ماخاک ایران روباهیچی عوض نمی‌کنیم حالابه مابگیدسنی وقاچاق فروش خداجای حق نشسته ماهم وطنانمان رودوست داریم درسته به ماظلم میشه اونم فقط دولت مقصرهست بلوچ جانش روبرای خاکش می دهد

  15. علی رضا کرد شیعه 

    من خودم کرد شیعه مذهب اهل استان کرمانشاه هستم و در جواب آقایان احمد و مرتضی که آمار غلط و اشتباه به خورد مخاطبان می دهند و آمارهایی با اغراق و بزرگنمایی درباره جمعیت سنی های ایران ارائه می دهند عرض کنم از میان ۱۴ شهرستان استان کرمانشاه فقط ۴ شهرستان پاوه و روانسر و جوانرود و ثلاث باباجانی سنی هستند و اقلیتی سنی سرپل ذهاب هم موجود است و تمامی کردهای استان ایلام هم شیعه هستند و استان ایلام مطلقا سنی ندارد و حتم دارم آمار سنی های استان گلستان را هم عمدا زیادتر گفته ای وبرطبق آمار های سایتهای مختلف و کتب مختلف گیتاشناسی ایران آمار سنی های ایران ۷ درصد از کل جمعیت ۸۳ میلیون نفری ایران یعنی حدود ۶ میلیون نفر است نه۱۰ میلیون (لطفا بیشتر مطالعه کنید و الکی آمار اشتباه ندهید چون مچتان را خواهیم گرفت

  16. موسوی 

    بسیار محافظه کارانه نوشته شده. هیچ نقدی به دیدگاه مراجع وارد نشده. همین شمای مسلمان شیعه به کشورهای بقول خودتان بلاد کفر مهاجرت می کنید هیچ مانعی برای فعالیت های مختلف سیاسی و حزبی شما نیست، می توانید نخست وزیر و وزیر و نماینده مجلس شوید. ولی آن قدر وسعت دید ندارید که یک هم کیش مسلمان خود را در کشور خودتان تحمل کنید!نام این موضع گیری ها از طرف هر کس که باشد، تفرقه افکنی و تبعیض مذهبی است. هر ایرانی حق دارد در هر جای کشور که خواست سکونت کند، کار کند، زمین بخرد، خانه بسازد. این الفبای حقوق شهروندی است. کاش بفهمید!

    1. سادات زمانی 

      سلام به گفته رهبرم وحدت شیعه و سنی اصله و اختلاف پراکنی رو منع کردن
      ما مانند سعودی نیستیم که چون شیعیان کمتر هستن اونا رو قتل عام کنیم و دسته دسته بکشیم
      رهبر ما با نهایت بزرگواری بر اساس قوانین اسلامی وحدت رو از ما خواستن
      پس اختلاف افکنی اشتباهه
      ولی بزرگواری که فرمودید ما مرده پرستیم کاملا اشتباه می کنید
      قرآن کریم می فرماید و لا تحسبن الذین قتلو فی سبیل الله امواتا بل احیاهم عند ربهم یرزقون
      وقتی تمام ائمه ما شهید شدند طبق آیه قرآن زنده هستند
      ما اونها رو نمی پرستیم نعوذ باالله این کفره
      ما از آنها می خواهیم نزد خدا شفاعت ما رو بکنن چون آنها نزد خدا هستند طبق آیه
      مثل کسی که سر کلاس معلمش دعواش می کنه و مادرش می اد و براش از معلم فرصت دوباره می خواد
      چون آنها آبرو دارند پیش خدا حاجت ما روا میشه
      ما از خود خدا درخواست می کنیم و به ائمه اطهار متوسل میشیم که حالا که شما نزد خدا آبرو دارید شفاعت ما رو هم بکنید تا خداوند نظر رحمتشو بر ما بیاندازه
      تفکر شیعه اینه معلومه که اصل خداست
      ائمه اطهار شفاعت کننده ما پیش خدا هستند

  17. ناشناس 

    چرا به بلمچ توهین میکنی احمق مرده پرست

  18. واقع بین 

    یک سوم ایران سنی مذهب هستند بقیه آمارو ارقام کشکه

    1. مهران 

      واقع‌بین تو غلط کردی…
      از ذهن معیوب و عقب‌ٱفتاده‌ات حرف درنیار…
      برو یک مطالعه‌ی علمی داشته باش نه ذهنی.

      1. علی 

        من برات آمار و ارقام میارم فکر میکنی همه چی رسمی درسته من کامل مطالعه کردم جمعیت رو در بلوچستان بالای ۴ میلیون بلوچ هسته فکرشو بکن یک استان با این وسعت ۲ میلیون فقط؟؟؟ با عقل انسان جور در نمیاد بعد ترش در آمار رسمی حقیقتی وجود نداره همون طور که در خرداد احمدی نژاد نامه اصلی نتایج رای گیری رو منتشر کرد و سوم شده بود که به عنوان اول انتخابات معرفی شد کجایی عقب افتاده تاریخ و واقعیت داره جلو چشممون تحریف میشه تو کجایی

    2. علی 

      عجب ! بابا دیگه داری خیلی خودتا تحویل میگیری

    3. ناشناس 

      غلط کردی

  19. حق 

    باسلام جمعیت بلوچها۵الی۶میلیون هستند که همه سنی مذهب،۵میلیون کرد سنی مذهب داریم،وترکمن هاجمعیتی بالغ بر۳میلیون نفر هستند که سنی هستند ودر تالش وخودتهران۱میلیون سنی سکونت داره واهواز بقیه مناطق مرز نشین رواکثریت سنی مذهب تشکیل میدهند که یک سوم ایران اهل تسنن هستند ولی ایرانی و برادران شیعه نباید نگران باشند که ماها موجب آشوب برکشورخواهیم بود ماهم جزو همین خاکیم وجان رادر راهش فدامیکنیم پس نترسیدچون مسلمان به مسلمان کاری ندارد.

    1. ناشناس 

      ترس! از کی؟ شیعه مرتضی علی و ترس؟!

      1. محمد 

        اهل سنت برای جهاد جونش رو میده اگر نمیدونی جهاد چیه یعنی مقابله در برابر ظلم و ستم سنی هیچ ترسی نداره شما شیعه ها از نظر ۹۰ درصد مسلمانان تروریست خطاب میشید وین رو میگید جریانش رو؟

        1. hamidreza 

          عجب پس اینهمه گروه تروریستی و تکفیری که سنی هستن چی؟ داعش طالبان القاعده و غیره
          سنی جونش رو برای کشتار میده نه جهاد
          لعنت خدا بر دشمنان اهل بیت تا قیامت

    2. علی 

      چرا امارهای اغراق امیز از جمعیت خودتون میدید ؟!هدفتون چیه ؟ کجا ما ۵ یا ۶ میلیون جمعیت بلوچ داریم ؟ بقیه امارهاتون هم انقدر الکیه که نیاز به جواب دادن نداره

  20. فرید 

    واقعا باعث خجالت هست اینگونه دیدگاه به نظر من اصل ایرانی بودن هست و نه مذهب به هر حال تا موقعی که دین بخواد حکومت کنه همین مشگلات هست باید مذهب رو امر شخصی کرد

  21. احمدی 

    عقل ملت رو ببین چطور به جون همدیگه افتادن تمام قران رو بگرد حرفی از مذهب نیست بلکه تنها گفت مسلمان
    اگر صحابه پرست و امام پرستین باید ب همتون عرض کنم ک همشون فوت کردن
    و اگر خدا رو می پرستین تا ابد زنده س
    واقعا برای بعضی ها متاسفم ک تمام ارزش های انسانی رو بخاطر تعصب های کور کورانه ک فقط جمع خاصی از ان سود می برن جدال می کنین

  22. عبدالحمید 

    هرانسان به گونه ای نظرات خود را مطرح کرد،گروهی مخالف، و وجودشان سرشاراز بقض وتکبر،کینه،سرشارازنژادپرستی،به راحتی به بقیه مذاهب لعن توهین وفحاشی میکنند،اگراعمال این گروه راجویاشوی‌،ازنماز،طاعت وعبادت،امربه معروف ونهی ازمنکر،اخلاق نیکو،ازاخلاص،ودیگراوامر اسلام صددرصدضعیف بوده،وگروهی دیگرموافق،و وجودشان پر ازمهرومحبت،دلسوزتمامی انسانها،به تمام انسانها احترام گذاشته وتمام انسانها رابرابرومساوی میدانند،وبه هیچ یک ازمذاهب دیگرلعن توهین وفحاشی نمیکنند،واجازه توهین به هیچ انسانی رو به خودشان نمیدهند،وتنها فکروعملشان خیر خواهی دنیا واخرت انسانهای دگراست،وهمیشه میکوشند تا خداوندازانهاخشنودوراضی شود، حالا به نظرشما الله وامامان ازکدام گروه خرسند هستند

  23. مهران 

    ای کسی که اسم خودتو حق گذاشتی
    ولی واقعأ ناحقی…
    البته درکت میکنم بایدم با این آمارهای خیالی و تخیلی دل خودتو خرسند کنی،در حالیکه واقعیت چیز دیگریست.
    ایران شیعه‌خانهٔ امام زمان(عج)است ومطمئن باش
    هیچوقت ایران به دست شما نجس‌ها نمیرسه تا قیام قیامت…

  24. اهل سنت و الجماعت 

    فهمیدی

  25. محمد 

    رفتار ائمه با اهل سنت باید مبنای کسی باشه که خودش رو شیعه میدونه، آیا ائمه به اهل سنت خوبی نمی‌کردند، آیا به فقراشون انفاق نمی‌کردند
    لذا اینکه همه اهل سنت رو به یه چشم نگاه کنی اشتباهه چون به قول آقای رحیم پور اغلب اهل سنت ایران محب اهل بیت هستن و جزء بهترین جوامع اهل سنت دنیا
    معمولا عناد ندارند لذا توهین به اونها آب به آسیاب دشمن اسلام ریختن هست

  26. جعفر 

    مردم عوام اهل سنت خوبند حتی بعضی ممکنه محب اهل بیت علیهم السلام هم باشند اما علمای انها وبزرگان انها در گذشته تا به امروز نشان داده اند که دشمن حق وحقیقتند وبا دشمنان اسلام همکاری دارند وخائن وبغض وکینه نسبت به اهل بیت دارند واین باعث میشه که عوام را تحریک به کارهای داعش گونه کنند لذا نباید ساده لوحانه با اتفاقاتی مثل مهاجرت به مشهد وشهر های دیگر از جانب اهل سنت باشیم این احساس خطر بجا وعالمانه است

  27. ناشناس 

    یافاطمة الزهرا یا حسین یا علی

  28. یوسف 

    سلام خسته نباشی برادر عزیزم حرف حق زدی منم بلوچم مال ایرانشهر مشهد امدم برای کار نان حلال مشکلی با شعیه ندارم چون ایرانشهر همه دوست هایم شعیه هستن کنار ما زندگی میکنن مارو دوست دارن اگه کسی پورشن نکنه ما وهابی بعد هستیم

  29. ناشناس 

    سلام خدمت دوستان من ازاستان گلستان وشیعه هستم؟من تقصیر رودر بزرگان بلوچ ومولوی هایشان میبینم؟نظام بین کسی وقومی فرق نگذاشته دربین مابلوچها زندگی میکنند که ازدوستان ما هستند ورفاقت خوبی داریم ازلحاظ مالیم شرایط خوبی دارندچون همه زحمت میکشندهمانند ماخدمات دولتی میگیرند ؟اگرکسی اعتقادی به خدمات دولتی نداره اون مشکل خودشه نمیشه گفت تبعض؟بزرگترین ضعف بلوچها اینه که فرزندانشونو نمیزارن تحصیل کنندنهایتا فقط دوره ابتدایی؟کسی که تخصص دانشگاهی نداره چطور میتونه اشتغال زایی کنه چطور میتونه استخدام بشه؟ولی درمقابل دردانشگاهای ما اکثریت دانشجویان ترکنها هستند که اهمیت ویژه ایی به درس میدن بهترین دکترها دراستان متعلق به ترکمنهاست درهراداره ایی که من رفتم تعدادقابل توجهی ترکمن وجود داشت؟دریغ ازیک بلوچ؟وقتی قانون میگه موادمخدر قاچاق سوخت ممنوعه چرا بزرگان بلوچ فتوی نمیدن که حرامه جوانان بلوچ روبکام مرگ میفرستن؟وعامل اختشاش میشن؟ازنظر مردم ایران بی فرهنگترین مردم مردم بلوچستان هستند چون بیشترین هرج ومرج وکشت وکشتارو جنایات اونجاست؟وبلوچها به وضعیت افتخارمیکنند؟میشه یکی مثل عبدالمالک خیانت کار؟البته که تعدادمحدود هم هستن که شاید تحصیلات عالیه داشته باشند بافکرشون زندگی میکنند نه باتعصبشون؟من روی صحبتم با فرهیختگان دانشگاهیان بلوچ نیست؟همه ایرانی هستیم ودرکنارهم بخوشی داریم زندگی میکنیم اگرسختی ام واسه منم هست ؟این بزرگانمان هستند میتونن مسیرروبرامون مشخص کنند

  30. ایرانی 

    وقتی تروریست وارد می‌گوید وقتی با طالبان برادر می‌شوند وقتی مرزهای شرقی مثل یتیم بی پدر هر کی میاد طو سرش میزنه وقتی وزارت اطلاعات بی خیال و وزارت خارجه شده مدافع تروریست همینه.

  31. بنده خدا 

    قوم یهود گفتند مسیحیت بر هیچ پایه ای نیست و مسیحیان هم گفتند یهودیت بر هیچ پایه ای نیست و این در حالی بود که هردو کتاب خدا را می خواندند .آنانکه آگاه نیستند مانند این دو قوم سخن می گدیند .خداوند در روز قیامت برای آنچه در آن اختلاف داشتند قضاوت خواهد کرد. سوره بقره آیه ۱۱۳

    1. بی دین 

      آخ جون من بی دینم

  32. عسل کماندو 

    من ک هیچی نفهمیدم!! بلوچ سنی بیاد شهر ما چی میشه؟ چرا آقای مکارم شیرازی گفت بلوچ نیاد مشهد؟ من ی بار رفتم سیستان اصلا اونجا جای زندگی نیس ک هیچ امکاناتی نداره زندگی تو اونجا واقعا مشکله خب اونام گناه دارن باید زندگی کنن حتی آب خوردنم ندارن کلی ریزگردم دیدم اونجا بود ب نظر من باید همشون بیان مشهد. الان تو شهر مشهد امکانات فراوونه از همه جای ایران هستن و زندگی میکنن خب بلوچم بیاد مگه چی میشه ما مشهدیا با هیشکی مشکل نداریم

  33. ناشناس 

    خاک تو سرتون با افکارگندیدە تون متاسفم

    1. علی 

      شهادت حضرت فاطمه اثبات شده است برو به کتب معتبر روایی و تاریخی مراجعه کن تا بفهمی ظاهرا اگر کوتاه بیاییم شماها شهادت امام حسین را هم منکر میشید

      1. ناشناس 

        چرابیخیال هزارسال پیش نمیشین خوب یابد گذشته مهم انسانیت است چراتوخاورمیاته همه به جون هم افتادن دین یه چیزشخصیه بین خودت وخداانسان باشیم باهردینی

  34. امیر 

    قوم بلوچ شریف ترین قومه من خودم دوسال زندگی کردم زاهدان

  35. حسین 

    درود بر شما بانوی فهمیده…….این قسم مشاجرات و مباحثات غیر شرعی و غیر اخلاقیه

  36. اریا 

    اطراف مشهد پر از ینی شده سمت چناران گلبهارهمه هم زابلی وهر کدوم پونصد تا بچه همه هم‌بیسواد ووحشی.واقعا خطرناک شده این همه سنی زابلی .فکر اساسی بر دارین بفرستین برن شهرشون .شده با زور حتی جنگیدن باهاشون .والا دیر میشه اونوقت پشیمونی سود نداره

  37. ناشناس 

    اهل سنت از لحاظ جمعیت دارد از شیعه با پول آلسعود و…. پیشی میگیره و متاسفانه با فتوی روحانیت شیعه و کنترل جمعیت که فقط شیعه انجام داد جمعیت شیعه ایران تا ۸ سال آینده از اهل سنت ایران کمتر میشود خود کرده را تدبیر نیست روحانیت شیعه،شیعه در ایران نابود کرد …… اگر اهل سنت ایران که بسیار فهیم وعاقل هستند حاکم شوند مشکلی پیش نخواهد آمد مشکل وقتی خواهد بود که وهابیت و داعش و ….. حاکم میشوند اونوقت انقراض شیعه در ایران شدیدا افزایش خواهد یافت مثل افغانستان که یک کشور شیعی بود اما با کشتار شیعه الان اهل سنت هستند که هیچ کاش اهل سنت بودند وهابی شدن این خطرناک است وما از این نگرانیم امیدوارم دولت فکری بکنه تا دیر نشده هر چند فایده‌ای ندارد اما اگر نخبه های شیعه حاکم شوند حتما مشکلات حل میشوند و کسانی که در دهه ۷۰ فتوی به نسل کشی شیعه دادند باید محاکمه شوند ‌‌‌‌‌..

  38. نجفی کرمانشاهی 

    سعدی(رحمه الله ان کان مومنا)گوید:
    طایفه ی دزدان عرب بر سر کوهی نشسته بودند و منفذ کاروان بسته و رعیت بلدان از مکاید ایشان مرعوب و لشکر سلطان مغلوب . بحکم آنکه ملاذی منیع از قله ی کوهی گرفته بودند و ملجاء و ماوای خود ساخته . مدبران ممالک آن طرف در دفع مضرات ایشان مشاورت همی کردند که اگر این طایفه هم برین نسق روزگاری مداومت نمایند مقاومت ممتنع گردد.

    درختى که اکنون گرفته است پاى
    به نیروى مردى برآید ز جاى

    و گر همچنان روزگارى هلى
    به گردونش از بیخ بر نگسلى

    سر چشمه شاید گرفتن به بیل
    چو پر شد نشاید گذشتن به پیل

  39. علی 

    اگر واقعا شیعه هستی پس به حرف امام خامنه ای گوش بده که گفت اهل سنت برادران ما هستند اگه گوش نمی‌دی پس ادعای شیعه بودن نکن . من از همینجا بابت بی ادبی برخی از هموطنان اهل سنت عذرخواهی میکنم . در ضمن من مدتی در یکی از شهرهای ایران با خانواده در کنار اهل سنت که اتفاقا اورسون هم بالا بود زندگی کردم که خیلی انسانهای آرام و مهربانی بودند و ما هیچ مشکلی نداشتیم پس اختلاف افکنی نکنید که دشمن همینو میخواهد.

  40. علی 

    چرا نوشتی سیستان اکثریت مردم زابل شیعه هستند و تعداد اندکی سنی در این شهر زندگی میکنه اون بلوچستان هست که سنی هستند شما باید این نوشته رو اصلاح کنی بعدشم بیشتر از نصف بلوچ ها هم شیعه هستند و متاسفانه امروزه تعداد زیادی از مردم بی دین شدن.
    حرف های شما هم تفرقه افکنه هیچ فرقی بین شیعه و سنی وجود نداره و همه برادریم شما خودت تفکرات وهابی ها را تبلیغ میکنی اگه واقعا شیعه هستی باید حرف امام خمینی رو گوش میدادی

  41. زهرا 

    وای چه خبره چرا اینهمه جنگ و دعوا .همه ما مسلمانیم فقط توی بعضی مسائل اختلاف داریم .اصلا سنی و شیعه با هم برادر هستند .چرا باید دشمنان اسلام رو با این دعواها شاد کنیم .اگر واقعا شیعه امام علی هستید باید در عمل هم پیرو ایشان باشید .کمی در مورد سیره زندگی ایشان تحقیق کنید .عاشق مولا علی هرگز به برادران دینی اش توهین نمی کند .تو را به خدا جمع کنید این جهالت را .کمی عاقل باشید .اهل سنت یا شیعه همه برادریم و مسلمان و قابل احترام .

  42. مهدى 

    جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه
    چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند

    برادران و خواهران
    در اسلام مساله ای بنام جنگ افروزی و سلطه گری باطل است
    اما دفاع حق مسلم است
    پس ما با کسی سر جنگ نداریم ولی از حق دفاع برخورداریم
    پس کسی که بر طبل جنگ و جنگ افروزی و خشونت بر علیه دیگران می‌کوبد دانسته یا ندانسته خود را در اختیار فکر و سیاست دشمنان ایران و اسلام قرار داده است.
    پس درست بنگرید که از این دشمنی ها نسبت به یکدیگر به چه کسانی نفع میرسد و چه کسانی متضرر می شوند.

    تمام ادیان منجمله اسلام برای اینست که ما به کلمه توحید و احترام و محبت به یکدیگر برسیم .
    اگر دین ما ، ما رو به اصل احترام و محبت نمی رساند پس در یافته های دینی خود تجدید نظر کنید ، اشکال در فهم درست دین، با بی محبتی و بی مهری و بی احترامی نسبت به دیگر انسان ها بدست نمی آید.
    یک زن بازیگر غیر مسلمان در کشورهای مسلمان بچه های فقیر مسلمان از شیعه و سنی را در پناه می گیرد
    آنگاه ما علیه یکدیگر جنگ و خشونت و خونریزی راه می اندازیم.
    به کجا می خواهیم برسیم ؟؟؟!!!
    «إن أكرمكم عند الله أتاكم…
    «و جادلهم بالّتي هي أحسن…
    «إدفع بالّتي هي أحسن
    «وأعتصمو بحبل الله جمعياً و لاتفرقوا…

    واي از این همه کج فهمی و بیراهه رفتن ما !!!
    مگه میشه قرآن ما رو سفارش به وحدت و محبت و نیکی در پندار و گفتار و کردار بنماید
    آنگاه ما بر خلاف قرآن حرف بزنیم و عمل کنیم و بخواهیم ادعای پیروی از این کتاب مقدس داشته باشیم
    ما پیرو رسول الله هستیم یا نفس خود را در اختیار شیطان و دشمنان دین رسول الله قرار داده ایم ؟؟؟!!!
    شما ببینید رسول الله پیروان خود را به چه چیزهایی سفارش کرده است، همان کار را بکنید
    مگر می‌شود هر کسی قرآن را طبق نظر خودش ترجمه و تفسیر کند و به جان و ناموس و شرف و حیثیت دیگر انسان های صلح جو و آرامش طلب بیفتد ؟؟؟!!!

    هر کسی به شما بی احترامی می‌کند شما به او محبت کنید تا ببیند انسانیت در چیست
    تنها اگر به شما حمله می‌کنند شما حق دارید از خودتان دفاع کنید

    مشکل اساسی ما اینست که ما دشمن واقعی انسان ، یعنی شیطان فریبکار و دروغگو را درست نمی شناسیم
    اگر شناخته بودیم به حق خود قانع می شدیم و حقوق همدیگر را پایمال نمی کردیم .

    عزیزان تا به درستی شناختی از خیر و شر پیدا نکرده ایم و در آن به توافق نرسیده ایم نمی توانیم دم از خداپرستی و دوری از رفتار شیطانی بزنیم !!!

    به والله که به جز عده اندکی، ما همگی در حق رسول الله جفا کردیم و به سفارش های رسول الله عمل نکردیم، و باعث و بانی هزاران جنایت و خونریزی در اسلام شده ایم
    و از این جفاکاری و کج فهمی و نفس پرستی ما ، استکبار جهانی و دشمنان اسلام و مسلمانان ، بیشترین سوءاستفاده را برده اند و می‌برند.
    کی ما از این خواب بیدار می‌شویم؟؟؟!!!
    به حال امروزمان باید خون گریه کنیم !!!
    این چه شناختی از حقیقت است که در دین یکتاپرستی و خداشناسی هفتادو چند فرقه ایم ؟؟؟!!!

    باید دست مریزاد به شیطان بگیم که بجز عده اندکی، بچه های آدم را با خود بسوی جهنم بدبختی و عذاب و تلخکامی می‌برد..‌.
    به اسم حق ، حقوق یکدیگر تجاوز می کنیم و همدیگر را می کشیم
    در حالیکه هیچ شناخت درستی از حق پیدا نکرده ایم …

    والسلام علی من إتبع الهدي

  43. عبدالواحد 

    سلام دوستان چه خبره اینجا من اهل سنت هستم وهم به برادران شیعه وهم اهل سنت یک چیز رو میخوام بگم هرکس که به نام شیعه میاد یک بی حرمتی وبی ادبی میکنه وهر کس از اهل سنت چنین کاری انجام میده فقط کافیه بدونه که اون معرف مذهب خودشه واقعامتعاسفم براتون کجای مذهب شیعه واهل سنت گفته شده که به نام مذهب بی ادبی و فحاشی کرد آیابزرگانی که مابهشون افتخار می‌کنیم چنین کاری کردند پس یاساکت بشید یا هرکس بی ادبی میکنه حق نداره بگه من پیرو بزرگان دین اسلام هستم

  44. ناشناس 

    سلام جمعیت ایران ۸۰ میلیون نفر است.که ۸ میلیون نفر را
    اهل سنت تشکیل میدهد.و در ۱۵ استان مذهب تسنن وجود دارد.
    سیستان و بلوچستان:۲/۰۰۰/۰۰۰نفر(%۷۲ جمعیت استان)
    آذربایجان غربی:۱/۶۰۰/۰۰۰نفر(%۴۹ جمعیت استان)
    کردستان:۱/۴۳۵/۰۰۰نفر(%۸۹/۵ جمعیت استان)
    گلستان:۷۵۰/۰۰۰نفر(%۴۰ جمعیت استان)
    هرمزگان:۷۰۰/۰۰۰نفر(%۴۰ جمعیت استان)
    خراسان(رضوی جنوبی و شمالی):۶۰۰هزارنفر(%۷/۵ جمعیت کل خراسان)
    کرمانشاه:۳۰۰/۰۰۰نفر(%۱۵ جمعیت استان)
    تهران:۲۵۰/۰۰۰نفر(%۲ جمعیت استان)
    گیلان:۱۷۵/۰۰۰نفر(%۷ جمعیت استان)
    فارس:۱۵۰/۰۰۰نفر(%۳ جمعیت استان)
    اردبیل:۲۵/۰۰۰نفر(%۲ جمعیت استان)
    کرمان:۲۰/۰۰۰نفر( حدود %۱ جمعیت استان)
    بوشهر:۱۰/۰۰۰نفر(حدود %۱ جمعیت استان)
    کل:۸/۰۰۰/۰۰۰نفر
    درصد به جمعیت ایران:%۱۰
    در کل ۸ میلیون نفر سنی در ایران ساکن هستند که
    ۱۰% جمعیت ایران را تشکیل میدهند.

    1. امام خمینی 

      بچه رافضی کذاب احفاد مسیلمه کذاب
      در استان گلستان که در واقع استان ترکمن هستش
      غریب بر ۲ و نیم میلیون تورکمن زندگی میکنه
      این آمار رو از کجات در آوردی؟

      1. یا الله 

        سلام داداش من خودم هم کُرد و سنی شافعی مذهب‌ ام.اهل روانسر هستم ولی در سنندج ساکن هستند.بهتر است بدانید که استان‌ کردستان ۹۰% جمعیتش سنی شافعی است.
        همچین کُرد یعنی سني.
        شهرستان‌ روانسر ۱۰۰درصد سنی اند.

  45. ناشناس 

    اول تحلیل جهت دار ،دوما خودتان اذعان کردید که هجرت به مناطق سنی نشین مشهد و کوچ اجباری آنها سیستماتیک است ،سوم خراسان در طول تاریخ موطن آنها بوده است .کسانی که از غرب و مرکز کشور آمده اند غیر بومی هستند

    1. اهل محله رضاییه مشهد 

      به داد محله رضاییه در مشهد ۱/۸ کیلومتری حرم آقا امام رضا برسید به فتوا های آیت الله سیستانی و وحید خراسانی توجه کنید

پاسخ دهید