مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

در روز نهم دی‌ماه سال ۱۳۸۸ ملت با بصیرت و همیشه در صحنه ایران در راه تحقق اهداف نظام اسلامی و حفظ دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی، با حضور آگاهانه و مقتدرانه و بیعت مجدد خویش با آرمانهای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره) و شهدای گرانقدر و رهبر عظیم الشأن انقلاب، مقام معظم رهبری، حماسه ای جاودان و بیاد ماندنی در تاریخ انقلاب اسلامی خلق نمودند. نمایش بصیرت و هوشیاری مردم مومن، با بصیرت و غیرتمند ایران در این حماسه باشکوه، چنان تجلی یافت که به فرموده مقام معظم رهبری: «اگر صدها بار هم برای نعمت هوشیاری این ملت سجده شکر به جای آورده شود، باز هم کم است.» و باز هم به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، حضور عظیم و تعیین‌کننده ملت مؤمن، بابصیرت و با غیرت ایران در راهپیمایی سراسری نهم دی ماه، تجلی دست قدرت خدا و حرکتی ماندگار در تاریخ انقلاب بود. و به تعبیر معظم له: روز ۹ دی از جمله روزهایی است که به واسطه حرکت عظیم و فوق العاده مردم، در تاریخ ماندگار شد. به هر حال، حضور آگاهانه و پرشور مردم بصیر و فهیم ایران اسلامی در راهپیمایی نهم دی ضمن تجدید بیعت مجدد با امام(ره) و ولایت، شاهکاری زیبا و ماندگار از حماسه، بصیرت و اتحاد را خلق کرد. با توجه به اهمیت این روز بزرگ و جاویدان در تاریخ ملت ایران، در این گزارش، به مناسبت بزرگداشت این روز به دیدگاه‌های روحانیون و علمای حوزه که از طلایه‌داران حضور حماسی ملت ایران در روز ۹ دی سال گذشته بودند، در این خصوص می‌پردازیم.

بسترها و زمینه‌های شکل‌گیری حماسه ۹ دی

از جمله بسترها و زمینه‌های مهم شکل‌گیری حماسه شکوهمند ۹ دی می‌توان به عواملی همچون زیر سؤال بردن اصل دین، نظام مقدس اسلامی و همچنین اصل ولایت فقیه اشاره کرد که باعث شد تا مردم ایران با خلق حماسه ماندگار خود، دشمنان قسم خورده نظام اسلامی را مأیوس کنند. آیت‌ﷲ نوری همدانی از مراجع معظم تقلید می‌گوید: «حماسه مردم در ۹ دی، سیلی محکمی به فتنه‌گران، آشوب‌طلبان و استکبار جهانی بود که در فتنه سال گذشته، اساس نظام، دین و ولایت فقیه را هدف قرار داده بودند».

این مرجع تقلید با بیان این مطلب که ضربه‌زدن به نظام اسلامی، دین و ولایت فقیه از جمله مهم ترین نقشه های شوم دشمنان در حوادث سال بود، با تحسین بیداری و بصیرت مردم می گوید: ما باید قدردان حماسه آفرینی مردم در ۹ دی باشیم و این روز را گرامی بداریم. به گفته آیت‌ﷲ نوری همدانی «حماسه مردم در ۹ دی سال گذشته، از روزهای تاریخی و سرنوشت ساز ملت ایران بود که خروش مردم در این روز موجب شد تا فتنه گران، منزوی و استکبار جهانی و آمریکا مأیوس شوند».

از دیگر زمینه‌های اصلی شکل گیری حماسه ۹ دی می‌توان به هتک حرمت ماه محرم و روز عاشورا اشاره کرد که باعث جریحه دار شدن احساسات مذهبی مردم غیرت‌مند و مسلمان ایران شد. آیت‌ﷲ مرتضی مقتدایی، رئیس حوزه علمیه قم معتقد است: «قضایای فتنه و اتفاقات بعد از انتخابات سال گذشته که شاید از پیش طراحی شده بود و از طرفی هتک حرمت محرم و عاشورا موجب شد تا قلوب مردم ایران جریحه دار شده و حماسه ۹ دی خلق شد». به گفته این عضو مجلس خبرگان رهبری: «امروز هر چه ما داریم از امام حسین و اهل بیت(ع) است و مردم ایران به خاطر این اعتقاد حاضرند از جان و مال خود بگذرند که نمونه بارز آن دوران دفاع مقدس است، بنابراین هتک حرمت عاشورا و عزاداران حسینی، ملت ایران را نگران و چشمان آنان را گریان کرد. این عوامل موجب شد تا مردم، حضور پرشوری در راهپیمایی ۹ دی داشته و به جانیان اثبات کنند که ملت ما همچنان طرفدار نظام و انقلاب هستند».

نقش علما و روحانیت در حماسه ۹ دی

یکی از جنبه‏‌های غیر قابل انکار حضور حماسی ملت ایران در حماسه ۹ دی، نقش روحانیت و علمای حوزه‏های علمیه بود که باعث ماندگاری و جاودانگی این حرکت عظیم ملت ایران شد. آیت‌ﷲ مرتضی مقتدایی، رئیس حوزه علمیه قم در این باره بر این باور است که: «روحانیت فعلی کشور، همان خواص با بصیرت مد نظر مقام معظم رهبری هستند که آگاهانه در صحنه ها حضور داشته، خطرات را می شناسند و به اهداف دشمنان آگاهاند و با حضور هوشیارانه خود موجب خلق حماسه های ماندگار می شوند». نکته ای که توجه بدان حائز اهمیت می نماید این است که روحانیت آگاه و بصیر حوزه های علمیه علاوه بر نقش موثر در خلق حماسه ماندگار ۹ دی، خود نیز به تبعیت از مقام معظم رهبری، فتنه ها را شناخته و مردم را نسبت به آن آگاه ساختند.

پیام‌‏ها و دستاوردهای حماسه ۹ دی

همان‌طور که هر حادثه و رویدادی در برگیرنده پیام‌ها و دستاوردهایی است، حماسه حضور تاریخی ملت ایران در روز نهم دی نیز از این قاعده مستثنی نیست. یکی از دستاوردهای مهم حضور حماسی ملت ایران در راهپیمایی روز ۹ دی ماه سال گذشته، ناکامی جریان فتنه و حفظ انقلاب اسلامی بود. آیت‌ﷲ علوی گرگانی از مراجع تقلید قم با بیان این مطلب که نهم دی ماه یوم ﷲ است، می گوید: «حضور حماسی ملت ایران در راهپیمایی روز ۹ دی ماه سال گذشته، جریان فتنه را ناکام و انقلاب اسلامی را حفظ کرد».

اما از جمله پیام های حماسه ۹ دی ماه میتوان به طرفداری مردم از نظام مقدس اسلامی و اسلام و ولایت فقیه و رهبری نظام اشاره کرد. آیت‌ﷲ مقتدایی، عضو مجلس خبرگان رهبری در این خصوص می‏گوید: «بالاترین پیام این حماسه این بود که مردم، طرفدار نظام و اسلام بوده و دشمنان هرگز فکر نکنند مردم از انقلاب، نظام و ولایت فقیه دلسرد شده اند، بلکه آمادگی کامل دارند تا آخرین نفس در مقابل دشمنان ایستاده و فداکاری کنند».  به گفته وی: مردم در جریان فتنه سال گذشته احساس کردند که گوشه ای از این جریانات متوجه رهبری و ولایت فقیه است، بنابراین به میدان آمدند و با حمایت همه جانبه از نظام و رهبری علاوه بر مایوس کردن دشمنان به آنان فهماندند که خیلی کوچکتر از آن هستند که پایه نظام و اسلام را متزلزل کنند.

از دیگر دستاوردهای مهم حماسه نهم دی ماه می توان به پشتوانه سازی محکم و استوار این حضور حماسی مردم برای حضور مقتدرانه ایران اسلامی در عرصه بین الملل اشاره کرد. آیت‌ﷲ مقتدایی در این خصوص می‌گوید: «حضور پرشور مردم در حماسه ۹ دی پشتوانه ای برای نظام اسلامی شد تا همچنان با اقتدار در عرصه بین الملل حضور داشته و در مسیر اهداف خود گام بردارند».

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد واعظ موسوی از اعضای مجلس خبرگان رهبری نیز با تأکید بر این مطلب که حماسه نهم دی ماه نشان داد که ملت ایران در اطاعت و پیروی از ولایت فقیه و مقام معظم رهبری سر از پا نمی‌شناسد، در خصوص پیام‌ها و درسهای این روز بزرگ بر این باور است که: «حضور حماسی مردم در این روز، وجدان‌های خفته و غافل را بیدار کرد». به گفته این عضو مجلس خبرگان رهبری و استاد درس خارج حوزه علمیه قم: «حضور خروشان و کم نظیر ملت ایران در نهم دی ماه سال گذشته باعث شد که هم استکبار جهانی و هم دست‌نشانده‌های داخلی آن‌ها بار دیگر متوجه ارتباط عمیق و تنگاتنگ و ناگسستنی امت اسلامی با پیامبر(ص)، اهل بیت(ع) و ولایت فقیه و ارزش‌های دینی شوند».

رده‌های مرتبط