مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

توافق‌نامه در ژنو
یکی از خبرهای پرحاشیه هفته گذشته، توافقات اخیر میان ایران و گروه  ۵+۱ در ژنو بر اساس فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بود. بر اساس توافق ایران و ۱+۵ حق غنی‌سازی ایران در سند مورد توافق قید شده و علاوه بر این تأسیسات نطنز، فردو و اراک به فعالیت کنونی خود ادامه می‌دهند.

در پی حاصل شدن این توافقات، رئیس‌جمهور با ارسال نامه‌ای به مقام معظم رهبری، دستاوردهای قطعی توافق اولیه ایران با گروه ۱+۵ را به محضر ایشان و ملت شریف ایران تبریک گفت و تأکید کرد: بی‌شک این موفقیت، حاصل عنایات حق و رهنمودهای رهبری عالیقدر نظام و حمایت بی‌دریغ ملت ایران بوده است.

رهبر معظم انقلاب نیز در پاسخ به نامه رئیس جمهور، گفتند: بی‌شک فضل الهی و دعا و پشتیبانی ملت ایران عامل این موفقیت بوده و ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌ها همواره باید شاخص خطّ مستقیم حرکت مسئولان این بخش باشد.

حضرت آيت ﷲ صافي گلپایگانی با ابراز خوشحالی از تلاش هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای، گفتند: امیدواریم نتايج اين توافق برای كشور، مردم شريف ايران و منطقه بسيار سودمند باشد.

حضرت آیت‌ﷲ جوادی آملی عملکرد تیم مذاکره‌کننده ایرانی را بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری ارزیابی کرده و گفتند: اگر دشمن بگوید گزینه نظامی روی میز است، ما نیز در پاسخ می‌گوییم گزینه «لبیک یا حسین‌(ع)» روی میز است.

آیت‌ﷲ نوری همدانی نیز ضمن ابراز رضایت از عملکرد مذاکره‌کنندگان ایرانی در ژنو گفتند: تیم مذاکره‌کننده ایران که برای مذاکره با دنیای استکبار به ژنو رفته بود، با شجاعت، قدرت و روحیه بسیجی، غربی ها را مجبور به پذیرش حق هسته ای ایران کرد.

آیت‌ﷲ مکارم شیرازی هم با انتقاد از اظهار نظرهای غیر کارشناسانه درباره مذاکره اخیر گفتند: برخی در گوشه و کنار ناآگاهانه درباره توافق‌نامه ژنو موضع‌گیری می‌کنند و می‌گویند این کار مورد تأیید رهبری نبوده؛ باید بدانند که رهبر معظم انقلاب آن را تأیید کرده و کسانی که این گونه اظهار نظر می‌کنند، حتما نظر ایشان را مطالعه نکرده‌اند.

وزیر امور خارجه در قمzarif-meeting-javadi
هفته گذشته همچنین وزیر امور خارجه که به تازگی از ژنو به ایران بازگشته بود، به دیدار علما و مراجع عظام تقلید رفت.

محمدجواد ظریف در حاشیه دیدار با مراجع عظام تقلید و علما در قم، در گفت‌وگو با خبرنگاران، تشرف در حرم کریمه اهل بیت(ع) را سعادت بزرگی برای خود دانست و اظهار داشت: برای ارائه گزارش تلاش‌های صدروزه دولت در بخش سیاست خارجی به دیدار علما و مراجع مشرف شدم.

حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی در دیدار با دکتر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان، با تأکید بر ادامه حل مسئله صلح‌آمیز هسته‌ای گفتند: حل مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی، موجب امنیت منطقه خواهد شد، هر چند بعضی از رژیم‌های غاصب، منافع خود را در نا امنی منطقه می‌دانند.

حضرت آیت‌ﷲ جوادی آملی نیز در دیدار وزیر خارجه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را به هوشیاری در برابر دشمن توصیه کردند و فرمودند: در جریان مذاکرات هسته‌ای همواره با مسئولین دلسوز نظام خصوصا رهبری مشورت کنید و همواره یک گروه از دانشمندان و متخصصین هسته‌ای را در کنار تیم مذاکره کننده داشته باشید.

حضرت آیت‌ﷲ نوری همدانی هم با تأکید بر ضرورت هوشیاری تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران در ادامه مذاکرات با طرف‌های غربی و قدرت‌های جهانی تصریح کردند که هیچ گاه از حقوق مسلم خود کوتاه نخواهیم آمد.

وزیر امور خارجه محمدجواد ظریف پس از دیدار با علما و مراجع عظام تقلید در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه حوزه‌های علمیه یکی از مهم‌ترین مراکز قدرت‌افزایی برای کشورمان هستند، گفت: پردازش مفاهیم دینی را در شکلی که از طرف دستگاه سیاست خارجی قابل پیگیری عملیاتی باشد از مراجع عظام تقلید تقاضا کردم.

دیگر بیانات و رهنمون‌های علما و مراجع تقلید در هفته گذشته
حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی با هشدار نسبت به وقوع جشن طلاق در برخی مناطق تهران، گفتند: مغضوب‌ترین امر در نزد خدای متعال طلاق است و این مسئله باید به صورت علمی و دقیق کارشناسی و آسیب‌شناسی شود.

دفتر حضرت آیت‌ﷲ صافی گلپایگانی در اطلاعیه‌ای انتشار نظر حضرت آیت‌ﷲ صافی گلپایگانی در خصوص فتوای معظم له پیرامون «اهدای عضو بیمار مرگ مغزی» را تکذیب کرد. در این اطلاعیه آمده: در پي انتشار مصاحبه‌ای در برخی از سايت‌های خبری، درباره نظر آيت ﷲ العظمی صافی گلپايگانی پيرامون اهدای عضو بيماری كه مرگ مغزی شده، به اطلاع می‌رساند، انتساب بيانات مطرح شده به معظم له صحيح نمی‌باشد.

حضرت آیت‌ﷲ جوادی آملی در دیدار جمعی از اعضاء کنگره سلامت معنوی و فرهنگستان علوم پزشکی که در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزارشد، با بیان اینکه علم بی‌دین و دین بی‌علم هردو مشکل‌آفرین هستند، گفتند: متخصصین سلامت معنوی باید نیروی عقل نظری و عقل عملی را شناسایی کنند و آنگاه به تقویت نیروی اراده و عزم، اقدام نمایند چرا که ضعف جامعه ما ضعف نیروی اراده و عزم است.

حضرت آیت‌ﷲ وحید خراسانی در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد با تأکید بر این‌که معقول نیست از هر شخصی تبعیت کرد، گفتند: برای رسیدن به سعادت و بندگی خدا باید از افراد صالح تبعیت کرد.

حضرت آیت‌ﷲ علوی گرگانی در دیدار با معاون بین‌الملل جامعه المصطفی العالمیه استفاده از ابزارهای روز برای ترویج فرهنگ تشیع را امری لازم دانسته، گفتند: طلاب از فضاهای مجازی برای تبلیغ و ترویج دین استفاده کنند.

حضرت آیت‌ﷲ جعفر سبحانی از مراجع تقلید در درس خارج اصول خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت قرآن بر ضرورت ایجاد نهضتی در جامعه برای حفظ قرآن تأکید کردند.

اخبار داخلی حوزه
حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی عماد، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور در احکام جداگانه‌ای، حجج الاسلام والمسلمین مجتبی زارعی و مجید ساجدی را به ترتیب به‌عنوان مشاوران خود در «عرصه ترویج و گسترش فرهنگ پژوهش» و «مطالعات پژوهشی» منصوب کرد. معاون پژوهش حوزه همچنین در احکام دیگری حجج اسلام والسلمین جواد رفیعی را در سمت «مدیر دفتر امور پژوهشی» ابقاء و مجید کافی امامی را به عنوان «سرپرست دفتر اطلاع‌‌رسانی و توسعه فرهنگ پژوهش» و مهدی حقی را به‌ سمت «مدیر دفتر مطالعات پژوهشی» منصوب نمود.

اجلاس دو روزه معاونین آموزش مراکز تخصصی حوزه‌های علمیه سراسر کشور، با حضور آیت‌ﷲ حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه، در قم برگزار شد. (گزارش تصویری)

آیت‌ﷲ سید هاشم حسینی بوشهری، در اولین روز اجلاس معاونان آموزشی مراکز تخصصی حوزه‌، در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران با اشاره به اینکه رشته‌‌های تخصصی جزو نیازهای ضروری حوزه و جامعه اسلامی است، گفت: نباید به بهانه رشته‌های تخصصی، فقه و اصول به حاشیه برود، چون تجربه نشان داده، هرگاه که فقه و اصول به حاشیه رفته‌اند، منجر به ضعف شده است.

نشر
نرم‌افزار مجموعه آثار علامه محقق حلیّ(ره) به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید و به زودی عرضه خواهد شد. این نرم‌افزار در موضوعات مختلفی از جمله اصول فقه، فقه استدلالی، فقه فتوایی، کلام شیعه امامیه، شکیات نماز، نماز جمعه، نماز مسافر، حج و کفارات، خمس، زکات، طهارت، قصاص، دیات، حدود و تعزیرات، قضاوت، گواهی و گواهان، وصیت و ارث مطالب ارزشمندی را به مخاطبان عرضه می‌کند.

مسئول مرکز فن‌آوری اطلاعات و پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی از رونمایی از نرم‌افزار اندروید «رویداد نما» خبر داد. این نرم‌افزار به منظور سهولت دسترسی به آخرین تحوّلات بخش‌های مهم مرکز فن‌آوری اطّلاعات و پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی به نشانی http://makarem.ir با فرمت اندروید برای گوشی‌ها و تبلت‌ها به صورت رایگان ارائه گردیده است.

رده‌های مرتبط