مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت
به بهانه‌ کم‌توجهی به تأکید رهبر انقلاب بر ضرورت پرداختن به علوم عقلی در حوزه

یادداشت وارده

دیدار بزرگان و اساتید فلسفی در حوزه با رهبر معظم انقلاب از سوی رسانه‌های رسمی و غیررسمی حوزوی (از جمله سایت مباحثات) متأسفانه مورد توجه لازم قرار نگرفت. در این دیدار بسیار مهم رهبر فرزانه انقلاب نکات بسیار مهمی درباره ضرورت پرداختن به علوم عقلی در حوزه، محور قرار گرفتن حوزه علمیه قم برای پرداختن به موضوعات فلسفی و باز‌بودن فضای نقد آرا و اندیشه‌ها بیان کردند.

چنان‌چه دیدگاه رهبر انقلاب درباره ضرورت پرداختن به فلسفه و علوم عقلی در کنار نظرات طیف سنتی حوزه که مخالف این علوم هستند و همیشه آن را تحقیر و تخطئه می‌کنند به جامعه علمی عرضه شود، نخبگان حوزوی و دانشگاهی حتی آنانی که موضع سیاسی در قبال نظام دارند به خوبی تفاوت سطح نگاه متعالی رهبری با سایرین را متوجه می‌شوند.
اما دقیقاً در همین زمان جریانی با پرچم دفاع از انقلاب، رسانه‌ها را سرگرم موضوع بی‌اهمیت و غیر اولویت‌دار «نشست دوره‌ای اساتید» کرد و به همین علت هیچ بهره‌ی خاصی از فرصت طلایی این دیدار حاصل نشد.

چرا طوماری در حمایت از فرمایشات رهبری خطاب به شورای عالی امضا نشد و از تصمیم‌گیران حوزه انجام فوری گسترش علوم عقلی در حوزه مطالبه نگردید؟چرا از استاد فیاضی که در رأس دیدارکنندگان حضور داشتند درباره ناگفته‌های این دیدار و چگونگی اجرایی‌شدن دیدگاه‌های رهبری سؤال نشد و به‌جای آن دقیقاً در همان روزها نقل قول دیگری از استاد فیاضی در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شد؟

مشکل اصلی عدم شناخت مسائل فرعی و اصلی است. همان‌گونه که رهبری فرمودند: «كشور به مسائل حاشيه‌اى مبتلا نشود. ببينيد، در بسيارى از اوقات يك مسأله‌ى اصلى در كشور وجود دارد كه همه بايد همت كنند و به سراغ اين مسأله‌ى اصلى بروند؛ بايد مسأله‌ى كانونى كشور اين باشد؛ اما ناگهان مى‌بينيم از يك گوشه‌اى يك صدايى بلند می‌شود؛ يك مسأله‌ى حاشيه‌اى درست می‌كنند، ذهن‌ها متوجه آن می‌شود. مسائل حاشيه‌اى نبايد به ميان بيايد… توجه شود مسائل حاشيه‌اى كانون توجه افكار عمومى قرار نگيرد».

به‌نظر می‌رسد همان‌گونه که جریان احمدی‌نژاد در دوسه سال اخیر تلاش می‌کند حواس‌ها را از معضلات اقتصادی و بی‌‌کفایتی دولتی‌ها به سمت قوه قضائیه پرت کند، جریانی در حوزه هم با خلوص نیت (!) اولویت‌های فرعی و گاهی اوقات موهوم را به مسائل اصلی تبدیل کرده و به برکت رسانه‌ها در حال فعالیت است.

فراموش نکنیم نفوذ در حوزه، ظرافت‌های خاص خود را می‌طلبد و نمی‌توان صراحتاً به مخالفت با باورهای عمیق دینی و انقلابی برخاست؛ بلکه باید در پوشش «تعظیم شعائر» و «شعارهای ظاهراً انقلابی» عملاً حوزه را از رسالت اصلی خود دور کرد. امام خمینی(ره) در مسیر انجام تکلیف سیاسی خود با بی‌توجهی به هیاهو و حواشی «شهید جاوید»، ثابت کردند نباید حواس‌ها به مسائل فرعی و موهوم پرت شود. بیایید مثل حاج‌آقاروح‌ﷲ باشیم!

رده‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

  1. سلمان 

    به زودی معلوم میشود دیدگاه حوزویان دیدگاه شماست یا نه

  2. فقط آدم 

    ما البته خودمان فلسفه ای نداریم. قشرهای سنتی هم همیشه میترسنده اند که همه چیز از دست برود. به هر حال چیزی که در این سالهای اخیر شاهدش هستیم این است که حتی همان علوم قدیمی هم از بین رفته است و جایش را مداحی٬ وعظ، کلام و سفسطه بازی و توهمگرایی گرفته اند. درست همانند اواخر عهد صفویه. مباحثی که در خطبه ها امروز مطرح میشوند شباهت بسیار نزدیکی با مباحثی دارند که در خطبه های اواخر صفویه مطرح میشدند. به عبارتی کار از کار گذشته است. یا بسیار دیر شده است.

پاسخ دهید