مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

moghtadaeiبه گزارش مباحثات، آیت‌ﷲ مرتضی مقتدایی نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: آیات و حجج‌ اسلام والمسلمین احمد بهشتی، محسن فقیهی، محسن اراکی، سید احمد حسینی خراسانی، سید علیرضا حائری، محمد عندلیب همدانی و جواد مروی، اعضای جدید جامعه مدرسین هستند که همگی در جلسه هفته گذشته جامعه حضور یافتند.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه در خصوص شاخصه‌های جذب و عضویت، افزود: از نظر سابقه علمی فرد باید استاد معروفی در حوزه باشد که دارای کرسی تدریس باشد و یا اینکه دست‌کم، شأنیت لازم برای تدریس سطح خارج و عالی را داشته باشد و از سویی از حیث سوابق انقلابی، فردی شناخته‌شده و همراه با انقلاب باشد و اعتقاد قوی نسبت به مقام معظم رهبری و ولایت فقیه داشته باشد.

آیت‌ﷲ مقتدایی در پایان گفت: در همین رابطه اسامی چند نفر در جامعه مدرسین مطرح شد که پس از بحث و بررسی در صحن علنی در نهایت ۶ نفر واجد صلاحیت و شرایط لازم برای عضویت شدند.

از سوی دیگر هقته گذشته با حکمی از سوی آیت‌ﷲ محمد یزدی، حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی مشاور ریاست جامعه مدرسین در امور اجرایی گردید.

حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی تا بهمن ۱۳۹۰ معاون جامعه و نظام جامعه مدرسین و همچنین مسئول دفتر این جامعه بود که پس انتخاب به عنوان مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور از سمت‌های خود در جامعه مدرسین کناره‌گیری کرده بود.

همچنین قرار شده است دبیرخانه محتوائی در جامعه مدرسین شکل بگیرد که بر اساس آن دستورات جلسات جامعه مدرسین و کمیسیون‌های آن از طریق این دبیرخانه محتوایی تهیه و تدوین گردد.

مسئول دفتر محتوایی جامعه مدرسین نیز نهائی شده است و طی روزهای آینده معرفی خواهد شد.

گفتنی است جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به عنوان یکی از کهن‌ترین نهادهای حوزوی و سیاسی از سال ۱۳۴۱ تشکیل شد و با توجه به عضویت اغلب علمای تراز اول و انقلابی، محور بسیاری از فعالیت‌های انقلابی بود. پس از انقلاب نیز این نهاد تأثیرگذار مورد اطمینان و توجه امام راحل و مقام معظم رهبری بوده و هستند و بسیاری از اعضای آن مسئولیت‌های مهمی همچون ریاست قوه قضائیه، عضویت در شورای نگهبان، عضویت در مجلس خبرگان و ده‌ها مسئولیت مهم دیگر را بر عهده داشته‌اند.

از سوی دیگر جامعه مدرسین اصلی‌ترین مرکز تصمیم‌گیر در حوزه‌های علمیه بوده و هست و انتخاب اعضای شورای عالی حوزه و مدیر حوزه‌های علمیه از جمله وظایف آن است.

با توجه به این مهم انتظار مردم از این نهاد حوزوی و سیاسی آن است که همچنان مرجعیت فکری جامعه دینی را در عرصه‌های سیاسی و دینی حفظ کند و بتواند در اموری که انتظار نقش‌آفرینی وجود دارد، به وظایف خود عمل کند.

از سوی دیگر حوزه‌های علمیه نیز انتظار دارند جامعه مدرسین بتواند محوریت تحول در حوزه‌های علمیه باشد و با توجه به عضویت اعضای شاخص و تراز اول حوزه علمیه این انتظار دور از واقعیت نیست.

باید منتظر ماند و دید آیا با افزودن ۶ نفر از اساتید سطح عالی و خارج به این تشکل و چند تغییر دیگر، موتور محرک جامعه مدرسین بار دیگر فعال‌تر خواهد شد و همچون سال‌های دهه شصت، مرجع فکری مردم و امید حوزه‌های علمیه خواهد شد؟

رده‌های مرتبط