مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

شماره جدید مجله خیمه(۱۲۸) به تازگی منتشر شده است. دست اندرکاران مجله خیمه، به دلیل مشکلات مالی و آشفتگی توزیع مطبوعات در دکه‌های روزنامه‌فروشی، ترجیح داده‌اند که مجله را دیگر روی دکه‌ها نفرستند و به جایش در کتابفروشی‌های خاص توزیع کنند.

در ادامه گزارشی کوتاه از این شماره می‌خوانید:

*روی جلد این شماره مجله خیمه عکسی از استاد محمدعلی مهدوی‌راد کار شده و تیتر «نواندیشی دینی هزینه دارد» از قول او کنارش جا گرفته که حاکی از گفت‌وگویی درباره لزوم و موانع نواندیشی دینی در حوزه با ایشان می‌باشد. در بخشی از این گفت‌وگو آمده است: به بزرگواری گفتم اگر شما بر آن‌چه که‌ این‌جا و آن‌جا در نقد دین و آنچه که مربوط به دین است، آگاهی نداشته باشید چطور می‌توانید از ساحت دین دفاع کنید؟ گفت، من حرف‌های خودم را می‌زنم و هیچ انگیزه‌ای برای ‌این‌که ببینم چه کسی چه حرفی می‌زند ندارم. ببینید این نکته که ما در کجای دنیا زندگی می‌کنیم بسیار اهمیت دارد. برای یک عالم سنتی هیچ‌وقت‌ این دغدغه وجود ندارد که من کجای جهان زندگی می‌کنم. کسی که نواندیشی دینی را رسالتی برای خود می‌داند به ‌این‌که در کجای دنیا زندگی‌ می‌کند، اهمیت می‌دهد.

*پرونده این شماره خیمه، بررسی فعالیت‌های «ماجرای احمدالحسن» و دلیل جذب برخی طلاب به این گروهک است. در یادداشت توضیح این پرونده آمده: در روزهایی که فضلای حوزه مشغول دعوای قدیمی تصوف و عرفان هستند،‌ مدیران حوزه، مشغول تفکیک طلاب انقلابی و غیرانقلابی و علمای بزرگوار نگران کنسرت‌های موسیقی و حجاب بازیگران سینمایند، گروهک «احمدالحسن» مشغول یارگیری از بین طلاب ساده‌دل و مردم متدین بی‌خبر از همه‌جاست… در این شماره پرونده‌ای جمع و جور کرده‌ایم درباره جریان احمدالحسن و افشای ترفندهای جذب‌شان. تمرکز مطالب روی علل گرایش برخی طلاب به این‌گونه جریانات است و درلابه‌لای گفته‌ها و نوشته‌های کارشناسان به نکاتی درباره عقاید عجیب و اهداف پنهان این گروهک اشاره شده است.

گفت‌وگوهایی با نصرت‌ﷲ آیتی، علی محمدی‌هوشیار، محمد شهبازی و سید مجید امامی و یادداشت‌هایی از سیدهادی طباطبایی، مرتضی معراجی، اکبر موسوی و سعید طاووسی مسرور از جمله مطالب این بخش است.
حجت‌الاسلام آیتی در بخشی از حرف‌هایش درباره روش‌های جذب طلاب توسط گروهک احمدالحسن گفته است: جریان انحرافی احمد بصری خواب‌سازی می‌کند و عده‌ای از آدم‌های ساده‌دل را از این طریق به دام انداخته است. اگر شما صد جلد کتاب علیه این جریان‌ها بنویسید، کسی که با خواب به این جریان ایمان آورده، ذره‌ای برای صد جلد کتاب شما ارزش قائل نمی‌شود، زیرا او خواب دیده و خواب را باید با خواب، جواب داد. ما باید می‌توانستیم پادزهر آن خواب‌سازی را فراهم کنیم. این یک خلأ است. دشمن امروز از این فنون استفاده می‌کند و نمی‌توان به بهانه‌ی علمی و حرفه‌ای نبودن این کارها، عرصه را خالی گذاشت. نمونه‌هایی از جریان احمدالحسن در استفاده از علوم غریبه  برای جذب افراد داشته‌ایم. در اینکه برخی از آن‌ها خواب می‌بینند و برای‌شان خواب‌سازی می‌کنند،‌ شکی نیست. به اعتقاد ما این خواب یقیناً رحمانی نیست و شیطانی است. یعنی کاری صورت گرفته است و تصرفی از طرف اجنه بوده ولی مشخص نیست فرمول خواب‌سازی چه بوده و لازم است فرمول پادزهر این عمل را پیدا کرد و علیه آن و یا به طور مشابه همانند آن را کار کرد و در مقابل تلاش آن‌ها حرکت کرد تا مردم از این فضا بیرون بیایند.

* لیستی احتمالی از مراجع تقلید آینده قم هم موضوع مطلب دیگری است که خیمه به آن توجه دارد. در این لیست نام افرادی مانند حضرات آیات اعرافی، جناتی، حسن خمینی و حسینی بوشهری هم دیده می‌شود که برای مثال درج نام نوه امام‌خمینی در بین مراجع آینده جای تامل دارد. گزارشی از چند روحانی فعال در توئیتر هم به نظر خواندنی می‌رسد. شبکه اجتماعی توئیتر عرصه‌ای است که برای فعالیت عمیق‌تر طلاب و روحانیون مناسب‌ به نظر می‌رسد و مخاطب خاص‌تری دارد. گفت‌وگو با حجت‌الاسلام احمدی اصفهانی و نظراتش دربارۀ عزاداری و  قمه‌زنی نیز بخش دیگری از مطالب مجله خیمه است.

*در بخش فرهنگ، تیتر «لیبرال‌دموکراسی چه ارتباطی با امام‌حسین(ع) دارد؟» جلب نظر می‌کند. این مطلب گزارشی است از نشست نقد کتاب «مراقبه‌های عاشورایی» نوشته مرحوم سید منیرالدین حسینی الهاشمی و حجت‌الاسلام محمدمهدی میرباقری. محمد اسفندیاری، محمدرضا سنگری و سعید طاووسی این کتاب را نقد کرده‌اند که گزارش آن در نشریه خیمه منعکس شده است. در این مطلب نقدها و اشکالات اساسی به این کتاب وارد شده که می‌تواند مورد توجه مولف و علاقه‌مندان قرار گیرد. در همین بخش نقد، کتاب‌های زندگی‌نامۀ شهدای مدافع حرم هم منتشر شده که اشاره‌ای به ایرادهای این مجموعه کتاب‌ها دارد و یادداشت‌های خانم زینب ایمان‌طلب به عنوان همسر یک طلبه را هم می‌توانید در این بخش بخوانید.

*گفت‌وگوی ویژه این شماره خیمه با حجت‌الاسلام حسن کردمیهن است. بی راه نیست اگر بگوییم شخصیت هیچ آخوندی به اندازه حجت‌الاسلام حسن کردمیهن در این سال‌ها برای مردم و بویژه سیاست‌مداران مبهم و رازآلود نبوده است. روحانی جوانی که مثل خیلی‌های دیگر در گوشه‌ای مشغول کار تربیتی و فرهنگی بود که ناگاه به عنوان فرمانده حمله به سفارت عربستان، معروف، بازداشت و محاکمه شد. اتفاقی که منشاء بسیاری از مشکلات بعدی برای کشور شد.

کسی که نواندیشی دینی را رسالتی برای خود می‌داند به ‌این‌که در کجای دنیا زندگی‌ می‌کند، اهمیت می‌دهد.

بهانه اصلی این مصاحبه نه ماجرای سفارت عربستان، بلکه عکسی از او بود که به جای لباس روحانیت، لباس کار در یک فست‌فود را بر تن داشت. شغل روحانیون عموما با لباس و تحصیلات آن‌ها مرتبط است، اما عبا و عمامه و فقه و اصول کجا! حجت‌الاسلام کردمیهن در این مصاحبه حرف‌های ناگفته‌ای از زندگی و فعالیت‌های خود دارد و نقدهایی به مسئولین و حوزه‌ها وارد کرده است و درباره راه‌اندازی فست‌فود هم دلایل خودش را دارد. او روایت دیگری از ماجرای سفارت عربستان هم مطرح کرده است. روایتی که تا به حال مطرح نشده و با این روایت کلا خودش را بی‌گناه می‌داند. گرچه با حکم دادگاه به ۶ ماه حبس محکوم شد و حبسش را کشید.

مجله خیمه به مدیر مسئولی حجت‌الاسلام زائری و سردبیری عطاءﷲ اسماعیلی منتشر می‌شود. برای تهیه آن می‌توانید در قم به کتاب شهر واقع در خیابان شهداء مراجعه کنید.

رده‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

  1. احمد بحرینی یزدی- معاون آموزشی کاردانش شهید رجائی یزد-زارچ -روحانی 

    چرا نام حسن خمینی در میان مراجع قابل تامل است