مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

بیانات علما و مراجع تقلید در هفته گذشته
در حاشیه سنت صله رحم در روزهای آغازین بهار در  ایران، حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی شبیری زنجانی «دید و بازدیدهای» نوروز را یکی از مصداق‌های صله رحم دانسته و گفتند: صله رحم یک سنت مورد تأکید شریعت مطهر است که به زمان خاصی مقید نشده و باید همواره مورد نظر باشد.

حضرت آیت‌ﷲ جوادی آملی در جمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، با اشاره به فضائل حضرت فاطمه زهرا (سلام ﷲ عليها) اظهار داشتند: امروز اگر سعودی‌ها عاقل باشند و بخواهند از آتش نجات پيدا کنند، بايد فدک را در اختيار سادات مدينه و مراجع سيّد قرار دهند.

حضرت آیت‌ﷲ ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در دیدار خانواده طلبه شهید علی خلیلی طلبه ناهی از منکر، تأکید کردند: من به آقای آیت‌ﷲ آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه تأکید کردم که اگر این گونه مسائل را با جدیت پیگیری نکنید اولا قوه قضاییه زیر سؤال می‌رود و ثانیا امر به معروف و نهی از منکر مورد غفلت قرار می‌گیرد و ایشان نیز تاکید کرد که ما در این زمینه جدی هستیم.

آیت‌ﷲ سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی در دیدار دانشجویان سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار گفتند: دین را آن گونه که هست فرا بگیرید و با آن آشنا شوید و به کار ببندید؛ نه این که هر حرف و فریادی را ولو به نام دین زده شود به منزله دین تلقی کنید.

حضرت آیت‌ﷲ شیخ بشیر نجفی از مراجع تقلید نجف اشرف که به دلیل وخامت حال جسمانی به بیمارستان منتقل شده بود، هفته گذشته تحت عمل جراحی قرار گرفت. کادر پزشکی بیمارستان صدر نجف اشرف از عمل جراحی موفقیت‌آمیز قلب این مرجع تقلید خبر داد و اعلام کرد که حال حضرت آیت‌ﷲ نجفی مطلوب است.

صدور قطع‌نامه اتحادیه اروپا علیه ایران
پارلمان اروپا هفته گذشته قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن آمده است که اتحادیه اروپا باید از فرصت مذاکرات هسته‌ای و توسعه داخلی در ایران بهره‌برداری کند. این قطعنامه به دنبال آنچه که ایجاد اصلاحات داخلی و روابط بهتر ایران و اتحادیه اروپا می‌خواند، است. صدور این قطعنامه، واکنش‌های حوزوی بسیاری را نیز به دنبال داشت.

حضرت آیت‌ﷲ نوری همدانی صدور قطعنامه جدید پارلمان اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران را نتیجه برخورد انفعالی برخی مسئولان کشور در برابر غرب دانسته و با بی‌اساس خواندن محتوای این قطعنامه، کارنامه و پرونده غربی‌ها را سیاه‌تر از آن دانستند که بخواهند ادعایی در زمینه حقوق بشر داشته باشند.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن تصویب قطعنامه سخیف و مداخله‌جویانه پارلمان اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران، اروپا را بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر و تروریسم دولتی برشمرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی، رئیس جمهور کشورمان در دیدار جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان دولتی و فعالان سیاسی، با اشاره به قطعنامه اخیر پارلمان اروپا در قبال ایران، اظهار کرد: از نظر دولت جمهوری اسلامی ایران این قطعنامه فاقد ارزش است و پارلمان اروپا کوچک‌تر از آن است که بخواهد به ملت برزگ ایران توهین کند. در چهارسال گذشته ۶۰ قطعنامه با ادبیاتی تندتر از قطعنامه اخیر توسط این پارلمان علیه ایران صادر شد که هیچ ارزشی نداشت و در خصوص آن سرو صدایی هم نشد.

آیت‌ﷲ آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه قطعنامه اخیر پارلمان اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد و گفت: این قطعنامه هیچ ارزشی ندارد و محل اعتنا نیست مگر از این حیث که یک بار دیگر خوی استکباری غربی‌ها را آن هم در شرایطی که مدعی مذاکره جدی با جمهوری اسلامی ایران هستند، نشان داد.

آیت‌ﷲ طبرسی، نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری نیز با بیان اینکه اقدام اخیر اتحادیه اروپا حرکتی در جهت اقناع و تخلیه درونی شکست‌های متعدد آنها در برابر ملت ایران است، بیان داشت: عزت و اقتدار ملت ایران دشمنان ملت بزرگ ایران اسلامی را مستأصل کرده است.

در پی انتشار این قطعنامه مغرضانه و مداخله‌‌جویانه پارلمان اروپا علیه ایران، طلاب و اساتید حوزه علمیه قم در مدرسه فیضیه تجمع کرده و اعتراض خود را نسبت به یاوه گویی‌های اتحادیه اروپا اعلام کردند.

اخبار بین الملل
آیت‌ﷲ مکارم شیرازی، در دیدار با دکتر شجره، مدیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی گفتند: دنیای غرب نمی‌تواند قیمت و هویت ما را در عرصه بین‌المللی تعیین کند؛ چون مسلمانان تنها کسانی هستند که شایستگی تعیین ارزش‌های خود را دارند.

جمعیت علمای اهل سنت عراق خواستار پاکسازی عراق از آلودگی گروه «داعش» و باقیمانده شبه نظامیان مسلح در این کشور شد و نسبت به تحرکات این گروه تروریستی در عراق هشدار داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی، معاون بین الملل حوزه، در همایش طلاب و روحانیون عمره‌گزار سال ۹۳، با اشاره به اینکه باید نسبت به معرفی اسلامیت نظام جمهوری اسلامی در سفر عمره اهتمام داشت، افزود: شبکه‌‌هایی به نام شیعه از سوی آمریکا ارتزاق می‌شوند تا نام شیعه را در اذهان عالم خراب کنند.

حضور سفیر عراق در قم
محمد مجید الشیخ سفیر عراق در کشورمان هفته گذشته به شهر مقدس قم سفر کرد و با علما و مراجع عظام تقلید،  دیدار کرد.

حضرت آیت‌ﷲ ناصر مکارم شیرازی در دیدار سفیر کشور عراق در جمهوری اسلامی ایران، با تأکید بر این که ارتباط بین دو کشور عراق و ایران از قدیم الأیام بسیار زیاد بوده است، گفتند: در واقع ما تفاوتی بین دو کشور نمی‌دانیم و البته دشمنان مدام در صدد اختلاف‌افکنی هستند و خوشبختانه تاکنون موفق نبوده و از این به بعد نیز موفق نخواهند شد.

آیت‌ﷲ صافی گلپایگانی نیز در دیدار با محمد مجید الشیخ با تشكر از وی و مسئولان كشور و ملت عراق گفتند: ما و عراق همه در يك خط و فكر هستيم و همه، عزّت و سربلندی اسلام و مسلمانان را در جهان خواهانيم.

یارانه در دولت تدبیر و امید
در پی بالا گرفتن مجدد بحث دریافت یارانه نقدی در میان رسانه‌ها، حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی در پاسخ به استفتائی درباره دریافت یارانه نقدی، تأکید کردند: برادران و خواهران عزیز که از یارانه بی‌نیاز هستند، اقدام به گرفتن یارانه نکنند و زندگی خود را با اموال مشکوک آلوده نسازند.

آیت‌ﷲ نوری همدانی نیز در انتهای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم گفتند: کسانی که نیاز ندارند، یارانه را نگیرند ولی در این میان دولت هم باید سعی کند به وعده‌های خود عمل و احتیاجات جامعه را اولویت‌بندی کرده و نسبت به برطرف کردن آنها اقدام لازم را انجام دهد.

آیت‌ﷲ علم الهدی، امام جمعه مشهد نیز ادعای بعضی سایت‌ها در خصوص حق عمومی بودن یارانه‌ها و استناد به تقسیم غنائم یکسان حضرت علی(ع) بین فقرا و ثروتمندان، این مقایسه را غلط خواند و گفت: این پول انرژی است، نه غنائم جنگی و برای برقراری توازن و عدالت اجتماعی باید مردم مرفه با عزم ملی به دولت یاری دهند.

آیت‌ﷲ مدرسی طباطبایی، عضو فقهای شورای نگهبان قانون اساسی تاکید کرد: روشی که الآن برای توزیع یارانه‌های نقدی دنبال می‌شود عمدتاً بر خوداظهاری افراد متکی است و راستی‌آزمایی در مقام عمل کارایی لازم را ندارد و در نتیجه توان اقتصادی مجموعه افراد غیر ملتزم به احکام اسلام و نظام جمهوری اسلامی افزوده می‌شود.

علی لاریجانی، رئیس مجلس با بیان اینکه تفتیش حساب مردم اقدام درستی نیست، گفت: دولت اساس کار خود را بر اعتماد به گزارشاتی بگذارد که مردم به آنها داده‌اند و این بحث‌هایی مرتبط با تفتیش حساب‌ها فکر نمی‌کنم درست باشد و مجلس هم اجازه‌ای نداده است تا دولت حساب‌های مردم را وارسی کند.

با این وجود، علی طیب‌ نیا، وزیر امور اقتصاد و دارایی تأکید کرد که دولت بنای تجسس و ورود به زندگی خصوصی مردم را ندارد و از افراد غیر نیازمند خواست که به صورت داوطلبانه از ثبت نام در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها انصراف دهند.

دیگر اخبار مرتبط با تدبیر
حضرت آیت‌ﷲ خامنه در روز ملی فناوری هسته‌ای در دیدار رئیس، مدیران، متخصصان و کارشناسان سازمان انرژی اتمی، مهم‌ترین دستاورد پیشرفت‌های هسته‌ای کشور را تقویت اعتماد به نفس ملی عمیق در کشور و زمینه‌سازی برای پیشرفت‌های علمی دیگر دانستند و با اشاره به مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و گروه پنج به علاوه یک، تأکید کردند: موافقت با این مذاکرات برای شکستن فضای خصمانه جبهه استکبار بر ضد ایران بود و این مذاکرات باید ادامه یابد اما همه بدانند که با وجود ادامه مذاکرات، فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه تحقیق و توسعه هسته‌ای به هیچ وجه متوقف نخواهد شد و هیچ‌یک از دستاوردهای هسته‌ای نیز تعطیل‌بردار نیست، ضمن آنکه روابط آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران نیز باید روابط متعارف و غیر فوق العاده باشد.

آیت‌ﷲ مکارم شیرازی در جمع خانواده طلبه ناهی از منکر، شهید خلیلی با گرامی‌داشت یاد و خاطره این شهید والا مقام و با بیان اینکه مردم نباید نسبت به امر به معروف و نهی از منکر بی‌تفاوت باشند اظهار داشتند: موضوع شهید خلیلی را با رییس قوه قضائیه مطرح کردم، این دستگاه در برخورد با حرمت‌شکنان جدی است.

حضرت آیت‌ﷲ علوی گرگانی در دیدار با اعضای شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه مسئولان نباید ضابطه را فدای رابطه کنند، گفتند: همه باید حق را ولو به ضررشان باشد رعایت کنند و حق را به حق‌دار بدهند.

سیامک مره صدق، نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر آزادی عقیده در ایران اظهار داشت: گرچه ما جزء اقلیت‌های مذهبی محسوب می‎شویم لکن همچون دیگر مردمان این سرزمین امرار معاش می‎کنیم و با ایرانیان مسلمان تفاوتی نداریم.

اخبار داخلی حوزه
آیت‌ﷲ مکارم شیرازی در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم با اشاره به جوانی به عنوان یکی بزرگ‌ترین نعمت‌های الهی اظهار داشتند: در حال حاضر حوزه‌های علمیه تعطیلی زیادی دارند؛ بارها تاکید کرده‌ایم که این تعطیلات به تحصیل طلاب آسیب می‌رساند بنابراین باید از میزان آنها کاست. تعطیلات غیر ضروری طلاب باید کم شود تا آنها اهتمام بیشتری در تحصیل علوم حوزوی داشته باشند.

با پیشنهاد هیئت امناء جامعةالزهرا‌ء(س)، تصویب شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران و تائید دفتر مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین سید سجاد هاشمیان به عنوان مدیر جدید جامعة الزهرا انتخاب شد.

مؤسسه بین المللی مطالعات اسلامی حوزه علمیه قم دوره‌های سطح چهار عربی و انگلیسی در رشته مطالعات اسلامی را برگزار می‌کند. اشتغال به تحصیل در حوزه‌های علمیه، ملبس بودن به لباس مقدس روحانیت، حداکثر سن ۳۵ سال، تابعیت ایرانی، اتمام پایه دهم حوزه و اتمام سطح سه حوزه یا کارشناسی ارشد دانشگاه از شرایط عمومی شرکت در این دوره‌ها است.

آزمون ورودی به حوزه‌های علمیه در سال تحصیلی ۹۴ – ۹۳ روز ۲۹ فروردین‌ماه سال جاری برگزار می‌شود. در سال تحصیلی ۹۴ – ۹۳ بیش از ۱۷ هزار طلبه در ۴۲۶ مدرسه علمیه سراسر کشور از طریق آزمون کتبی و مصاحبه در دو برنامه آموزشی بلند مدت و کوتاه‌مدت پنج ساله تحت عنوان سفیران هدایت پذیرش خواهند شد.

برای نخستین بار در مقطع سطح چهار (دکتری) حوزه‌های علمیه خواهران؛ طلاب می‌توانند در رشته‌های فقه و اصول با گرایش فقه خانواده و تفسیر و علوم قرآنی با گرایش تفسیر تطبیقی ثبت نام کنند. دفترچه راهنمای ثبت نام، منابع آزمون و سایر اطلاعات مورد نیاز داوطلبان در پایگاه اینترنتی paziresh.whc.ir قرار گرفته است.

رده‌های مرتبط