مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

سخنان و بیانات علما و مراجع تقلید در هفته گذشته
حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی وحیدخراسانی روز پنجشنبه در دیدار مسئولان دفاتر نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر استان‌های کشور، اظهار کردند: آنچه که بهره به مردم برساند و موجب انتفاع خلق خدا شود موجب ایجاد برکت در هستی و زندگی مادی شده و علاوه بر آن در آباد کردن آخرت که هیچ وقت زایل‌شدنی نیست و به مراتب از دنیای مادی ارزش بیشتری دارد، نقش مهمی ایفا می‌کند.

حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی شبیری زنجانی در جمع گروهی از شیعیان پاکستان، صبر و شکیبایی آنان را در مقابل مشکلات ایجاد شده توسط گروهک طالبان ستوده و گفتند: کسی که پیرو نبی مکرم اسلام صلوات ﷲ علیه و آله و سلم است اهل خشونت نیست و خشونت در دین رحمت جایگاهی ندارد.

حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی در دیدار با شماری از دست‌اندرکاران سازمان ملی استاندارد، تهیه استاندارد غذای حلال را اقدامی ارزنده دانسته، تأکید کردند: باید در مرحله اجرا نظارت دقیقی صورت گیرد تا سودجویان از این نوع استاندارد سوء استفاده نکنند.

آیت‌ﷲ علوی بروجردی در دیدار اساتید و دانش‌آموزان دبيرستان هدايت قم گفت:‌ باید توجه داشت که حفظ مكتب فقط با سنت‌هاي قديمی ممكن نيست، چون دنيا در حال رشد است و ما باید از امكانات روز بهره‌برداری كنيم.

حضرت آیت‌ﷲ سبحانی بر ضرورت پاسداشت مقام علمای دین تأکید کرده و گفتند:‌ یکی از فوائد تجلیل از شخصیت‌های بزرگ علمی آشنا شدن نسل جوان با علما و گرایش به سوی روحانیت است.

به دنبال بيماری حضرت آيت ﷲ شب‌زنده‌دار از علمای بزرگ و اساتيد حوزه علميه قم،  چهارشنبه گذشته، حضرت آيت ﷲ العظمی صافی گلپايگانی با حضور در بيت ايشان، در جريان حال آن عالم بزرگوار قرار گرفتند.

آیت‌ﷲ‌العظمی مظاهری در پیامی به همایش ویژۀ دانش‌آموزان دختر در استان اصفهان به مناسبت روز زن، با تأکید بر اهمیت حجاب در جامعه گفتند: تحکیم و نهادینه شدن حجاب در جامعۀ اسلامی، بیش از هر چیز نیازمند فرهنگ‌سازی و تعلیم و تربیت فرهنگی است.

آیت‌ﷲ حائری شیرازی، عضو مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از اوضاع نامناسب فرهنگی در جامعه گفت: متأسفانه معروف جای خود را به منکر داده، اگر فکری نسبت به قضیه فرهنگ نشود جامعه دچار مشکلات فقر فرهنگی خواهد شد.

رحلت آیت‌ﷲ ملکوتی
آیت‌ﷲ ملکوتی که چندی پیش به خاطر بیماری، در بیمارستان بستری شده بود، هفته گذشته سرانجام دار فانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت.

در پی انتشار خبر ارتحال این عالم ربّانی، رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیام تسلیت، فقدان این عالم جلیل القدر را به خاندان و شاگردان و ارادتمندان ایشان و همچنین به عموم مردم آذربایجان تسلیت گفتند.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در پیامی ارتحال حضرت آیت‌ﷲ ملکوتی را تسلیت گفت و تأکید کرد: ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سنگرهای مختلف از جمله امامت جمعه شهر تبریز، و نمایندگی مردم آن شهر در مجلس خبرگان رهبری ایفای نقش کرد.

مراسم تشییع پیکر عالم ربانی حضرت آیت‌ﷲ مسلم ملکوتی روز شنبه ششم اردیبهشت ماه در قم برگزار و در حرم کریمه اهل بیت(ع) حضرت فاطمه معصومه(س) آرام گرفت. (نگاهی به زندگی بابرکت مرحوم آیت‌ﷲ ملکوتی)

تدبیر
آیت‌ﷲ سبحانی در جمع رئیس و مدیران دانشگاه علوم پزشکی استان قم با انتقاد از سیاست تحدید نسل در دهه‌های گذشته، اظهار داشتند: فکر سالمی در زمینه سیاست‌های تحدید نسل وجود نداشت و در حالیکه تنها شیعیان به این سیاست‌ها عمل کردند، جمعیت ما رو به پیری رفته است.

حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی جوادی آملی در جمع اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین گفتند: قانونی که مجلس وضع و دولت عمل می‌کند اگر اسلام مالی شوند و از آن اختلاس سه هزار میلیاردی یا امثال بابک زنجانی بیرون بیایند موجب عقب‌گرد به زمان جنگ جهانی خواهند شد.

آیت‌ﷲ مکارم شیرازی نیز در دیدار دبیرکل و شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین کشور گفتند: اقتصاد و فرهنگ دو حوزه‌ای هستند که بخش عظیمی از مشکلات را دارند؛ بخشی از این مشکلات اقتصادی تحریم‌ها و فشارهای خارجی و بخشی اشتباهاتی بوده که در گذشته صورت گرفته که ان شاء ﷲ سوء نیتی نداشته‌اند. بخش دیگری از مشکلات هم از ناحیه خود مردم است که متأسفانه برخی بی‌انصافی می‌کنند و با بالابردن قیمت اجناس بر مشکلات اقتصادی می‌افزایند.

حضرت آیت‌ﷲ نوری همدانی با تأکید بر این که حل مشکلات فرهنگی با حرف زدن و سخنرانی حل نمی‌‌شود و باید برای آن اقدام عملی کرد، خواستار اهتمام بیشتر دولت به اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر و مساله عفاف و حجاب شدند.

حضرت آیت‌ﷲ علوی گرگانی نیز با تأکید بر اینکه مردم منتظر هستند در مقام عمل تدبیر و اعتدال دولت آقای روحانی را مشاهده کنند، خواستار حل مشکل گرانی از سوی دولت شدند.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصاحبه تفصیلی با روزنامه فرهیختگان مدعی شد که حوزه‌های علمیه بیشترین بودجه فرهنگی را از دولت دریافت می‌کنند.

آیت‌ﷲ غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به اظهارات و ادعاهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی واکنش نشان داد و تأکید کرد: ما انتظار نداشتیم جناب آقای جنتی که در خانواده روحانی بزرگ شده‌اند این گونه اظهار نظر کنند؛ ایشان باید نقش حوزویان را در حفظ فرهنگ اصیل اسلامی درک کنند.

آیت‌ﷲ طباطبایی، نماینده ولی فقیه در استان اصفهان نیز با بیان این‌که مسئولان می‌گویند برای کار فرهنگی بودجه می‌گذاریم اما وقتی که نوبت به حوزه می‌شود این کار را نمی‌کنند، گفت: چرا برای حوزه‌های‌ علمیه بودجه یک دانشگاه دولتی را هم در نظر نمی‌گیرند؟!

مسائل مستحدثه
حضرت آیت‌ﷲ سبحانی ضمن توصیه به اینکه ابزارهای سبب کاهش جمعیت از مراکز درمانی جمع‌آوری شود گفتند: متأسفانه تولید جمعیت در استان‌های شیعه‌نشین بسیار کاهش یافته است در حالی که در استان‌های حاشیه‌ای این گونه نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، رئیس جامعة المصطفی گفت: حوزه علمیه قم روند بسیار اعجاب‌آوری داشته و امروز به مرکز اصلی نشر علم و معارف اسلام اصیل در جهان اسلام مبدل شده است و سرویس‌های اطلاعاتی تمام حرکات آن را رصد می‌کنند.

حضرت آیت‌ﷲ جوادی‌آملی، در درس تفسیر خود، در مسجد اعظم قم با اشاره به آیات سوره صافات، پیرامون عملکرد پیامبران الهی در خصوص مبارزه با منکرات، گفتند: غربی‌هایی که به دنبال رواج همجنس‌گرایی هستند، هیچ تفاوتی بین آنها و قوم لوط وجود ندارد و فقط زمان ‌آنها با هم تفاوت دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی، طی سخنانی در مراسم تودیع و معارفه مدیر سابق و جدید جامعه الزهرا(س)، با تبریک سالروز ولادت حضرت زهرا(س)، گفت: تعلیم و تربیت زنان در عصر کنونی، به خاطر تهاجم فرهنگی افسار گسیخته غرب و جریان الحادی فمنیسم که بنیاد خانواده‌ها را به هم می‌ریزد، ضرورتی انکارناپذیر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی نیز در مراسم تودیع و معارفه مدیر جامعه الزهرا(س) گفت: در جامعه غربی به زن به عنوان کالای مصرفی نگریسته می‌شود، اما انقلاب اسلامی توانسته استعدادهای بی‌نظیر زنان را در همه عرصه‌ها به شکوفایی برساند.

اخبار داخلی
حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی اکبر حسینی نژاد، در نشست هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با آیت‌ﷲ حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه گفت: ارتباط و تعامل بیش از پیش با بزرگان حوزه، جامعه مدرسین، شورای عالی و مدیریت حوزه با جدیّت پیگیری می‌شود.

هفته گذشته، همزمان با سراسر کشور، آزمون ورودی حوزه‌های علمیه در شهر مقدس قم نیز در دو مکان شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت معصومه(س) و نیز سالن اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار شد. گزارش این آزمون را در خبرگزاری حوزه بخوانید.

آیت‌ﷲ سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، بیست و نهم فروردین ماه در آزمون ورودی داوطلبان حوزه‌‌های علمیه که در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، گفت:‌ طلبگی عرصه مقدسی است.

آیت‌ﷲ صفایی بوشهری ضمن تأکید بر اینکه تحول باید به دست اهل فن صورت گیرد، گفت: اساساً مشی کار من این است که هیچ وقت به آقا نمی‌گویم چه می‌خواهم، عرض می‌کنم چه می‌فرمایید. بزرگ‌ترین آسیب نظام حکومتی اسلام، به ویژه در زمان حکومت امیرالمؤمنین(ع) این بود که رفتند به حضرت گفتند چه می‌خواهیم و نگفتند چه می‌خواهید.

رده‌های مرتبط