مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

بیانات علما و مراجع تقلید در هفته گذشته
حضرت آیت‌ﷲ سبحانی در درس تفسیر خود که در مدرسه حجتیه برگزار می‌شد، با بیان این‌که خداوند بندگان را امتحان می‌کند تا قابلیت‌های آنها ظاهر شود، گفتند: امتحانات الهی برای افراد فاسد به خاطر این است که آنچه را در ذات دارند آشکار کنند.

حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی در ویژه برنامه چشمه معرفت که از شبکه سوم سیما پخش شد، بر ضرورت توجه به آبروی افراد و غیبت نکردن تأکید کرده و گفتند:‌ متأسفانه برخی قلم به دست می‌گیرند و در جراید و مطبوعات آبروی افراد را می‌ریزند؛ ‌این کار حق‌الناس است و باید از شخص غیبت‌شونده حلالیت طلبید.

حضرت آیت‌ﷲ نوری همدانی نیز تهاجم رسانه‌ای دشمن را همراه با شبهه‌افکنی و ایجاد تردید در باورها دانسته و گفتند: استکبار جهانی با ایران‌هراسی در جهان سعی می‌کند چهره اسلام ناب و انقلابی را خدشه‌دار کند.

آیت‌ﷲ مصباح یزدی، در درس اخلاق خود در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان، گفت: متأسفانه موج تفکر فردگرایی به وسیله فیلم‌ها در کشورهای اسلامی در حال سرایت است، برخی از جوانان ما به والدین خود کم‌توجه بوده و تنها به فکر خود و به دست آوردن پست،‌ مقام، جایگاه و پول هستند.

‌تدبیر
حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی، در مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان که در مدرسه امیرالمومنین(ع) برگزار شد، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم در مورد ربا مبنی بر اینکه رباخواران در روز قیامت به حالت دیوانگان هستند، با حالت عتاب شدید اظهار داشتند: آیا بانک‌های ما که می‌گویند اسلامی هستیم همه‌شان اسلامی هستند؟ عجیب این است آمده‌اند اسامی مقدس را بر روی بانک‌های خود نام‌گذاری کرده‌اند و گاهی می‌گویند کارمزد ۲۸ درصد می‌گیریم؛ این بانک‌ها همان رباخواری توآم با ریاکاری را با عنوان کارمزد می‌گیرند.

با برگزاری انتخابات هیئت رئیسه شورای نگهبان قانون اساسی، آیت‌ﷲ جنتی مجددا به عنوان دبیر این شورا و نهاد برجسته انتخاب شد.

آیت‌ﷲ خزعلی در گفت‌وگویی درباره آینده مجلس خبرگان گفت: اعضای خبرگان باید افراد پخته‌ای باشند که شرایط انقلاب را بدانند، اثرات و ایده‌های امام را بدانند، گروه‌هایی را که از اول انقلاب مورد عتاب و طرد امام واقع شده‌اند، بشناسند، این‌طور افراد باید باشند. البته این‌گونه افراد، نوعاً هم پیرمردها هستند. این خیال خامی است که بخواهند عده‌ای را بپرورند! کسانی که هستند نگذارند این اتفاق بیفتد، بنابراین برنامه‌های ایشان [آقای هاشمی] برای مجلس خبرگان عملی نخواهد شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی آقای مهندس محمد سعیدی‌کیا را برای یک دوره پنج‌ساله به ریاست بنیاد مستضعفان منصوب کردند.

فلسطین و روز قدس
جمعه هفته گذشته که آخرین هفته ماه مبارک رمضان بود، علما و مراجع تقلید پابه‌پای مردم همیشه در صحنه و مسلمان ایران، برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین، به خیابان‌ها آمدند.

حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی در راهپیمایی روز قدس، با تأکید بر اینکه اسرائیل از هر زمان رسواتر است گفتند: حضور پرشور مردم در راهپیمایی امروز مقدمات محو و نابودی اسرائیل را فراهم خواهد کرد.

حضرت آیت‌ﷲ نوری همدانی نیز در جمع راهپیمایان روز قدس ‌گفتند:‌ اسرائیل غاصب امروز بیش از هر زمان دیگری دچار ضعف شده و امیدواریم به طور کلی این غده سرطانی محو و نابود شود.

حضرت آیت‌ﷲ سبحانی، در جمع خبرنگاران گفتند: یکی از مهم‌ترین راهکارها برای پس گرفتن بیت‌المقدس، ایجاد آمادگی جهانی مسلمانان است که آخرین جمعه ماه رمضان هر ساله با اندیشه حکیمانه امام راحل این بستر را فراهم کرد تا همه مسلمانان یک صدا فریاد آزادسازی قدس را سردهند.

آیت‌ﷲ محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ با بیان این‌که روز قدس یکی از روزهای مهمی است که در انقلاب ثبت و جهانی شده است، گفت:‌ یکی از راهپیمایی‌هایی که مرحوم والد ما مقید به حضور در آن بودند همین راهپیمایی روز قدس بود.

آیت‌ﷲ مقتدایی، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: با حضور گسترده مردم در راهپیمایی امروز، جنایت‌های اسرائیل غاصب محکوم شد و مردم فلسطین نیز به حمایت ملت ایران در مسیر مقاومت خود مصمم‌تر شدند.

حجت‌الاسلام و المسلمین جمشیدی، مدیر حوزه‌های علمیه گفت: سران مرتجع عرب در مقابل همبستگی و اتحاد ملت‌های مسلمان نمی‌توانند مقاومت کنند؛ ملت‌ها دریافتند که با تکیه بر خداوند می‌توان قدرتمندترین دشمنان را از بین برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، معاون اول قوه قضائیه نیز با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در تنگنای استراتژیک قرار گرفته است گفت: امروز نیمی از مردم سرزمین‌های اشغالی در پناهگاه‌ها زندگی می‌کنند؛ مسئله ای که در تاریخ اسرائیل وجود نداشته است.

بین الملل
حضرت آیت‌ﷲ سبحانی در درس تفسیر خود در هفته گذشته، با تأکید بر این‌که خداوند حافظ و نگهبان حق است، گفتند: هرچه داعش سنگ‌اندازی کند و از سیاه و سفید پول بگیرد و علیه تشیع جنایت کند، بداند کاری از پیش نمی‌برد چون خدا حافظ تشیع است.

بانکی مون دبیر کل سازمان ملل متحد هفته گذشته در نجف اشرف به دیدار حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی سیستانی رفت. در این دیدار مسائل جهان اسلام به ویژه موضوعات عراق و فلسطین مورد گفت‌وگو قرار گرفت. ملاقات وی از ساعت ۲:۲۰ دقیقه بعد از ظهر پنج‌شنبه آغاز و ۵۵ دقیقه به طول انجامید.

اسقف جورج کارلوس پاترون معاون امور طلاب مجمع تربیت روحانیون واتیکان کاتولیک در دیدار با آیت‌ﷲ حاج علی اسلامی نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: من علاقه‌مندم از تجربیات شما در حوزه‌های علمیه ایران استفاده کنم و قطعا از آنها در برنامه‌های خود بهره‌مند خواهیم شد.

مسائل مستحدثه
حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی، در مراسم احیای شب بیست وسوم ماه مبارک رمضان، در مدرسه امیرالمومنین(ع) با اشاره به اینکه بی‌حجابی و کاهش جمعیت جامعه را تهدید می‌کند، خاطرنشان کردند: توقع ما از مجلس و نمایندگان دلسوز این است که با تصویب قوانین درست، بجا و کارساز، جامعه را از این مسیر خطرناک نجات دهند.

حجت‌الاسلام و المسلمین میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم، بالارفتن سن ازدواج و افزایش خانه‌های مجردی و تک‌عضوی را از پیامدهای پیروی از تمدن غرب برشمرد و گفت: راه نجات از وضعیت کنونی این است که الگوهای غربی را در تحصیل، اشتغال، دفاع از حقوق و غیره کنار گذارده و در پی الگوی پیشرفت اسلامی مبتنی بر علوم انسانی اسلامی باشیم.

رده‌های مرتبط