مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

بیانات و سخنان علما و مراجع تقلید در هفته گذشته
حضرت آیت‌ﷲ جوادی آملی در دیدار با جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، تنها راه نجات بشریت را پیمودن مسیر انبیاء دانسته و گفتند: بزرگ‌ترین دشمن انسان که لحظه‌ای از فکر نابودی انسان غافل نمی‌شود در درون خود انسان است؛ شیطان مانند دشمنان خارجی انسان نیست.

حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی در پیامی به جشنواره فارغ التحفیظی حافظان کل قرآن گفتند: آشنایی جوانان و نوجوانان به این کتاب بزرگ آنها را در برابر تهاجم فرهنگی دشمن و تلاش او برای تخریب مبانی اعتقادی و اخلاقی آنان حفظ می‌کند.

حضرت آیت‌ﷲ نوری همدانی گفتند: علما وارث تمام شؤون،‌ مراتب و وظایف پیغمبران بوده و وظیفه هر مسلمانی قدردانی از این علمای وارسته است چراکه گرامی داشتن عالمان دینی، در حقیقت تکریم پیامبر اکرم(ص) است.

حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی گفتند: آنان که فقط به فکر خودشان هستند و به دردهای جامعه نگاهی ندارند، همچون مردگانی هستند که بر روی زمین راه می‌روند.

دیگر خبر اینکه برای نخستین بار پس از عمل جراحی حضرت آیت‌ﷲ خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب سحرگاه جمعه هجدهم مهرماه در یکی از ارتفاعات تهران به کوه‌پیمایی پرداختند. متن مصاحبه ایشان در این کوه‌پیمانی را در خبرگزاری رسا و فیلم آن را در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب ببینید.

غدیر خم و ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام
حضرت آیت‌ﷲ وحید خراسانی با اشاره به واقعه غدیر گفتند: متأسفانه اجازه ندادند علی(ع) به خلافت رسیده و دنیا را با نور قرآن همراه سازد و با آن کاری که در حق ایشان کردند، جهان از این هدایت‌ها محروم ماند. ایشان تأکید کردند: عمده مشکلات امروز ملت‌های مسلمان به دلیل انحراف از مسیر غدیر است.

حضرت آیت‌ﷲ نوری همدانی گفتند: غدیر پاسخ عقلی به مباحث توحیدی است و امامت بخش اصلی اعتقاد به توحید است و جامعه بدون ولایت و امامت نابودشدنی است و لحظه‌ای نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد.

حضرت آیت‌ﷲ علوی گرگانی بیان داشتند: غدیر موضوع جهانی است و اختصاص به مردم ایران ندارد و بر همه انسان‌ها لازم است نسبت به این مسئله شناخت کامل داشته باشند.

حضرت آیت‌ﷲ مظاهری، رئیس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به جایگاه ولایت در اسلام گفتند: پس از معرفی امام علی(ع) به عنوان خلیفه، جانشین و وصی پیامبر(ص) قرآن فرمود اکنون دین شما کامل شد، یعنی قرآن هم با ولایت امام علی(ع) معنی می‌دهد.

حضرت آیت‌ﷲ صافی گلپایگانی در یکی از سلسله نوشتارهایی که به مناسبت غدیر منتشر کرد‌ه‌اند، با اشاره به فوق تواتر بودن حدیث غدیر بیان داشتند: حديثِ فراتر از تواتر غدير، از أنصّ نصوص جليّه است که در جهت کثرت روات از صحابه، تابعين و تابعين تابعين و همه جهات اعتبار، حديثي برتر از آن وجود ندارد از کتاب‌های مربوط به اين حديث و اسناد و الفاظ آن به تنهایی کتابخانه‌ای بزرگ تشکيل می‌شود.

علم و اجتهاد
حضرت آیت‌ﷲ جوادی آملی در پیامی به آیین افتتاحیه شعبه مجمع عالی حکمت اسلامی در مشهد گفتند: عده‌ای از مردم تصور می‌کنند که علوم عقلی بدون دلیل است و در واقع علتی برای وقوع ندارد که این قضیه با قرآن کریم منافات دارد […] در قرآن کریم و روایات ائمه معصومین(ع) نیز علوم عقلی و فلسفی دیده می‌شود، بنابراین عقل در کنار نقل می‌تواند درک شود و اگر عقل را در کنار نقل بیاوریم، کارساز خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی، در آیین افتتاحیه شعبه مجمع عالی حکمت اسلامی در مشهد، با اشاره به اهداف تشکیل مجمع عالی حکمت اسلامی، گفت: این مجمع با هدف بارورسازی علوم عقلی و ایجاد مرجعی برای آن در حوزه، تشکیل ‌شده است؛ بنابراین یکی از برنامه‌های مجمع که کمتر در حوزه‌ها سابقه داشته، برگزاری جلسات منظم اساتید علوم نقلی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به اهمیت قرآن‌آموزی گفت: قرآن را کنار گذاشته‌ایم و درس اخلاق می‌دهیم در حالی که با قرآن باید دروس اخلاقی را آموزش دهیم زیرا تمام مواد اخلاق و تهذیب نفس در قرآن است.

سیاست و تدبیر
حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی بر لزوم تبیین پشت پرده و ماهیت فتنه ۸۸ تأکید کرده و گفتند: به هر میزان آگاهی فرد از وقایع بیشتر باشد موضع‌گیری او نیز مناسب‌تر بوده و فرد می‌داند که موضع‌گیری او باید در چه درجه‌ای باشد.

حضرت‌ آیت‌ﷲ سبحانی با تأکید بر اهتمام افراد نسبت به امر به معروف و نهی از منکر گفتند: در انجام این دو فریضه نباید آبروی افراد ریخته و شخصیت آنها خرد شود.

آیت‌ﷲ مصباح یزدی گفت: امروز برخی روابط از زندگی غربی در بین ما در حال رواج است که از آن جمله می‌توان به زندگی زن و مرد، دور از هم اشاره کرد. نباید اجازه دهیم چنین روابطی در بین ما دیده شود.

حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی جوادی آملی در درس تفسیر خود با بیان اینکه جامعه عاطفه می‌خواهد،‌ گفتند: اگر عاطفه در جامعه نباشد همان چیزی می‌شود که ما الان گرفتار آن هستیم. وجود حدود ۱۲ میلیون پرونده در دستگاه قضایی به خاطر کمبود عاطفه و گذشت در جامعه است و تنها کسی که می‌تواند آثار مخرب این پرونده‌ها را در جامعه کم کند و جامعه را به سمت کمال خود حرکت دهد، مادر و عاطفه و مهر مادری است.

حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی در پیام به کنگره بزرگداشت شهدای گلپایگان تأکید کردند: اينجانب از دولت و مسئولان مي‌خواهم نسبت به حفظ ارزش‌ها بيشتر توجّه کنند و برای رفع مشکلات محرومين به ويژه بيکاران و جوانان عزيز و رفاه آنان تلاش بيشتری نمایند.

حضرت آیت‌ﷲ علوی گرگانی با انتقاد از بانک‌های کشور که به جای حمایت از بخش‌های تولیدی، اسیر رقابت برای افزایش نرخ سوده سپرده شده‌اند، تأکید کردند که سیستم بانکی باید با توجه به آموزه‌های اسلامی به فکر رونق اقتصاد کشور باشد.

آیت‌ﷲ هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما فکر می‌کنیم دستگاه‌ها باید دلسوز نظام باشند و هزینه‌های بی‌خودی بر نظام تحمیل نکنند تصریح کرد: نظارت یک امر جدی است و ما آن را جدی خواهیم گرفت و می‌خواهیم این کار را به جد انجام دهیم.

اخبار داخلی
حجت‌الاسلام و المسلمین ربانی، رئیس مرکز خدمات حوزه علمیه گفت: فقط ۱۰ درصد از طلاب و روحانیون، شاغل‌اند و حدود ۹۰ درصد از طلاب و روحانیون تنها به تحصیل و تبلیغ و امور علمی و پژوهشی مشغول هستند و طبیعاً درآمد ثابت خاصی ندارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرحانی، معاون آموزش حوزه‌های علمیه با بیان این‌که ساختار نهایی معاونت‌های آموزش استان‌ها مشخص و در آینده ابلاغ می‌شود، از برگزاری اجلاسیه عمومی اساتید حوزه در قم خبر داد و گفت: دی‌ماه امسال از استادان ممتاز و نمونه تجلیل می‌شود.

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به مناسبت فرا رسیدن عید سعید غدیر خم، فراخوانی را برای اعزام مبلغ از ۱۹ تا ۲۲ مهرماه به سراسر کشور اعلام کرد.

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره سراسری هنرهای تجسمی اشراق ویژه طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه کشور با حضور معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد برگزار و از برترین‌های این جشنواره تجلیل شد.

مدیر گروه تبلیغی جهادی یاران سبز موعود با بیان این‌که پشت‌میزنشینی سبب پیشبرد کارهای فرهنگی و تبلیغی نمی‌شود، تصریح کرد: در ارتباط با گروه‌های مختلف جهادی تبلیغی به این نتیجه رسیده‌ایم که مسئولان از فعالیت‌های تبلیغی بی‌خبر هستند.

براساس اعلام معاونت آموزش حوزه علمیه استان نام‌نویسی دوره جدید امتحانات شفاهی طلاب سطح عالی و درس خارج به صورت اینترنتی از ۱۵ مهر ماه آغاز شد.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم گفت: فرصت بسیار خوبی در اختیار نمایندگان طلاب قرار گرفته تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های خوب این مجمع، نیازهای طلاب را را برطرف کنیم.

رده‌های مرتبط