مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

بیانات و سخنان مراجع تقلید و علما

آیت‌ﷲ جوادی آملی در درس تفسیر خود، جامعه عاطفی را محصول پیوند جامعه با اهل‌بیت علیهم‌السلام دانست و گفت: جامعه‌ای که اهل اشک و روضه است، عاطفی است؛ نه جامعه‌ای سارق، کاذب و فتان. جامعه عاطفی برای هم چاقو نمی‌کشند و این از بهترین برکات روضه است.

آیت‌ﷲ‌العظمی جعفر سبحانی در پیامی به همایش پیشگیری از کودک‌آزاری، با بیان اینکه کودک‌آزاری ریشه در فرهنگ جاهلیت دارد، گفت: کودک‌آزاری ثمره کمبود مهر مادری و پدری است و آن هم محصول شیوه زندگی ماشینی امروز ماست. این مرجع تقلید همچنین در پیامی به چهارمین کنگره بین‌المللی امام سجاد در بندرعباس تاکید کرد: امروز که رسانه‌های گوناگون ایمان جوانان را نشانه گرفته و کیان خانواده‌ها را متزلزل ساخته‌اند، علاجی جز پناه بردن به قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام نداریم.

آیت‌ﷲ محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نشست مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم، با تاکید بر ایستادگی و پایداری در برابر دشمنان و امریکا گفت: انقلاب اسلامی باید مراقب باشد زیر بار خواسته‌های دشمنان اسلام نرود؛ زیرا تاریخ نشان داده هر کشور اسلامی در سلطه آنها قرار گرفته، خوار و ذلیل شده است. وی همچنین با هشدار نسبت به خطراتی که شهر مقدس قم را تهدید می‌کند، افزود: باید مراقب بود که برای ما مرجع انگلیسی نسازند. هیئت‌های حسینی قم همیشه پیشتاز انقلاب و پرچمدار جریان خط امام و رهبری بوده‌اند، اما امروز در برخی هیئت‌ها پول‌هایی تقسیم می‌شود تا علیه خط رهبری و امام رفتار کنند.

آیت‌ﷲ حسین مظاهری در دیدار اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه، با تاکید بر حفظ سیره علمی سلف و حفظ ساختار سنتی حوزه، گفت: ما امروز در حوزه‌های علمیه وظیفه داریم فقه جواهری را حفظ کرده، و به نسل‌های بعد برسانیم؛ چرا که اگر فقه جواهری نداشته باشیم، اقدامات دیگر تاثیر لازم را نخواهد بخشید.

آیت‌ﷲ سید هاشم حسینی بوشهری در جمع طلاب مدرسه علمیه فاطمی قم گفت: یکی از آفت‌های تهدید کننده نسل جوان، فضاهای جدیدی است که دشمنان ایجاد کرده‌اند. عوامل بیرونی و برنامه‌های دشمن در حال از بین بردن امنیت اخلاقی است.

آیت‌ﷲ مرتضی مقتدایی انتشار مجدد شایعاتی مبنی بر پیدا شدن یک جلد قرآن کریم با قدمت ۱۴۰۰ سال را تکذیب و سادگی ساده‌لوحان را مرتعی برای فتنه‌گران دانست.

آیت‌ﷲ محمدتقی مصباح یزدی در نهمین همایش ملی الزامات فرهنگی پیشرفت، با انتقاد از اینکه برخی ربا را به نام سود بانکی ترویج می‌کنند گفت: عده‌ای به دنبال توسعه تمدن غربی با نام جهانی‌سازی هستند، تا تمدن غرب را همراه با پیشرفت در جامعه پیاده کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی با حضور در کارگاه‌های آموزش تربیت مربی دینی کودک و نوجوان در حرم شاهچراغ، با تاکید بر نقش مهم ارتباط با جوانان و کودکان گفت: بیان اصول عقاید برای کودکان، از بیان کردن فروع دین برای افراد پیر مهمتر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی مدیر حوزه علمیه خواهران، با اشاره به انتصاب رییس جدید سازمان صداوسیما گفت: رسانه ملی باید بیش از گذشته با حوزه علمیه که خاستگاه فرهنگ دینی است، تعامل داشته باشد.

آیت‌ﷲ نصرﷲ شاه‌آبادی در نشست مجمع طلاب و فضلای قمی حوزه علمیه قم گفت: سکوت نسبت به ارزش‌های دینی، عذاب خداوند را به دنبال دارد. وی افزود: با شرط‌های مختلفی که برای امر به معروف دیگران گذاشته‌اند، این فریضه تعطیل شده است، اما خود را که می‌توانیم به راحتی امر به معروف کنیم و به تربیت نفس بپردازیم.

بزرگداشت علامه طباطبایی رحمة‌ﷲ‌علیه

آیت‌ﷲ عبدﷲ جوادی آملی در پیامی به همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان گفت: مرحوم علامه طباطبایی رضوان‌ﷲ‌تعالی‌علیه جزء احیاگران علوم الهی بود. علم را با برهان می‌شود احیا کرد. علم را با استدلال می‌شود احیا کرد. علم را با عمل صالح می‌شود احیا کرد. این بزرگوار در بخش‌های گوناگون روش‌های معرفتی، جامع بودند.

آیت‌ﷲ رضا استادی در مراسم اختتامیه همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، این اثر را تفسیر اجتهادی به معنای واقعی دانست و گفت: متاسفانه برخی که مطالعه نکرده‌اند، می‌گویند علامه به روایات توجه نداشته است. تصاویر این همایش را که ۲۳ آبان برگزار شد، می‌توانید در گزارش تصویری خبرگزاری رسا مشاهده کنید.

آیت‌ﷲ مصباح یزدی در دیدار اندیشمندان اندونزیایی شرکت کننده در همایش اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان گفت: رشد، بالندگی و تاثیرگذاری حوزه امروز، متاثر از اندیشه پویای علامه طباطبایی است.

مناظره علمی «تفسیر قرآن به قرآن در نگاه موافقان و مخالفان»، با حضور حجج اسلام کاظم قاضی‌زاده و سید محمدعلی ایازی به عنوان موافقان تفسیر قرآن به قرآن و حجت‌الاسلام حسن میلانی به عنوان مخالف این شیوه تفسیری با حضور طلاب، دانشجویان و پژوهشگران در موسسه فهیم قم برگزار شد.

متن‌خوانی کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم، شنبه‌ها در موسسه اشراق تهران برگزار می‌شود.

سفر وزیر ارشاد به شهر مقدس قم

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سفر یک روزه به شهر مقدس قم، با آیات عظام حسین وحید خراسانی و عبدﷲ جوادی آملی و همچنین آیات محمدعلی گرامی و ابراهیم امینی دیدار کرد. وزیر ارشاد همچنین با حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی و سعیدی نیز دیدار و گفتگو کرد.

آیت‌ﷲ جوادی آملی در دیدار علی جنتی، ضمن اشاره به تاثیر هنر در انتقال مفاهیم والای مذهبی و دینی به جامعه گفت: برخی از هنرمندان از بزرگترین نعمت الهی کمترین بهره و استفاده را می‌برند و هنر را در خدمت انتقال مفاهیم بی ارزش قرار می‌دهند. حقیقتا حیف است که هنر در خدمت دین و فرهنگ نباشد.

علی جنتی در دیدار با آیت‌ﷲ گرامی تاکید کرد: خواستار ارشاد و راهنمایی مراجع و علما برای پیشبرد امور هستیم. آیت‌ﷲ گرامی در این دیدار گفت: جاذبه مسئولان باید بیش از دافعه آنها باشد. وی همچنین افزود: دغدغه اصلی مردم و جوانان، دین و مذهب است.

آیت‌ﷲ ابراهیم امینی هم در دیدار با وزیر ارشاد تاکید کرد: باید به چاپ و ارسال کتاب‌هایی با موضوع معارف شیعی و اسلامی به جهان، اهتمام بیشتری داشت. وی همچنین از گرانی کاغذ گلایه کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن تاکید بر لزوم ارتباط تنگاتنگ میان وزارت ارشاد با مراجع و علما گفت: علما و بزرگان فراوانی در قم هستند که در صورت بروز مشکلات و دشواری‌ها می‌توان به آنها مراجعه کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد فاضل در دیدار علی جنتی، بر ضرورت ارتباط وزارت ارشاد با حوزه علمیه و علما تاکید کرد و با اشاره به عدم عرضه آثار فقهی و پژوهشی مراجع عظام تقلید در نجف اشرف گفت: لازم است مرکزی در نجف برای عرضه پژوهش‌های حوزه علمیه قم راه‌اندازی شود.

عیادت از علما و بزرگان حوزه

آیت‌ﷲ‌العظمی شبیری زنجانی، چهارشنبه‌شب گذشته با حضور در بیت آیت‌ﷲ حاج شیخ علی عراقچی همدانی، از وی عیادت کرده و از آخرین وضعیت سلامتی این استاد اخلاق حوزه مطلع شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصطفی موسوی اصفهانی مدیر حوزه‌های علمیه استان همدان که از ۲۲ آبان به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان اکباتان همدان بستری شده بود، صبح یکشنبه ۲۵ آبان از بیمارستان مرخص شد.

سید حسن نصرﷲ دبیر کل حزب ﷲ لبنان، ۲۷ آبان از آیت‌ﷲ شیخ بشیر نجفی از مراجع تقلید مقیم نجف عیادت کرد. آیت‌ﷲ نجفی پیش از این برای درمان به لبنان سفر کرده است.

حضرات آیات امینی، کریمی جهرمی، ری‌شهری و حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی و…، به عیادت آیت‌ﷲ مسعودی خمینی در بیمارستان شهدای تجریش تهران رفتند. آیت‌ﷲ مسعودی خمینی شنبه ۲۴ آبان تحت عمل جراحی قرار گرفته بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سید حسن شجاعی کیاسری از نویسندگان تفسیر نمونه، در بیمارستان دی تهران بستری شد.

مراجع تقلید و هفته بسیج

آیت‌ﷲ‌العظمی ناصر مکارم شیرازی در دیدار سردار نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین و جمعی از فرماندهان سپاه علی بن ابیطالب علیه‌السلام قم، در آستانه هفته بسیج، با بیان اینکه غربی‌ها از ۲۰ میلیون بسیجی در ایران وحشت دارند، تاکید کرد: هنوز از این ظرفیت به طور کامل استفاده نشده و باید بیش از این استفاده شود.

آیت‌ﷲ جعفر سبحانی نیز در دیدار رییس سازمان بسیج، با بیان اینکه جنایات داعش موج اسلام‌خواهی در غرب را کمرنگ کرده، گفت: آنها می‌خواهند اسلام را بدنام کنند.

همچنین آیت‌ﷲ حسین نوری همدانی در دیدار سردار نقدی تصریح کرد: شاخص انقلاب اسلامی و بسیج، استکبارستیزی است و مستکبران جهان با ایجاد و حفظ گروهک‌های تروریستی مانند داعش، به دنبال از بین بردن شاخص انقلاب و اختلاف‌افکنی بین مسلمانان هستند.

کنگره اسوه زهد، جهاد و اجتهاد؛ آیت‌ﷲ آصفی

آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی هم در پیامی به در کنگره اسوه زهد، جهاد و اجتهاد که با هدف بررسی شخصیت، اندیشه‌ها و آثار آیت‌ﷲ محمدمهدی آصفی برگزار شد، تاکید کرد: جناب آیت‌ﷲ آصفی را سالهاست می‌شناسم؛ مردی است عالم، دانشمند، وارسته و صاحب افکار معتدل و از محضر بسیاری از بزرگان قم و نجف بهره‌مند شده و صاحب تالیفات فراوان، پرمغز و پرمعناست.

آیت‌ﷲ سبحانی هم در پیامی به این کنگره، در بیان شخصیت آیت‌ﷲ آصفی گفت: ایشان در قلمرو فقه و فقاهت به ویژه در مسائل مربوط به حکومت اسلامی و یا حقوق زنان، توانسته طرح‌های خوبی ارائه کند و در عین اینکه آرا و نظریات او ضامن مدیریت جامعه امروز است، اما از حدود کتاب و سنت و اجماع فقها بیرون نمی‌رود.

آیت‌ﷲ محمدمهدی آصفی در این کنگره که ۲۹ آبان در مدرسه عالی امام خمینی رحمةﷲ‌علیه برگزار شد، گفت: یکی از نکات بسیار مهمی که باید به آن توجه کنیم، آن است که امروز در عصر جهش‌های تاریخی هستیم که شاید ۵۰۰ سال است چنین عصری را تجربه نکرده‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری در این کنگره گفت: آیت‌ﷲ آصفی بیشتر عمر ۷۷ ساله خود را در راه مبارزه، جهاد، تلاش، نوشتن و گفتن صرف کرده است. حقا و انصافا هنوز هم نسبت به ایشان شناخت کافی وجود ندارد.

آیت‌ﷲ مرتضی مقتدایی با اشاره به مبارزات انقلابی آیت‌ﷲ آصفی در عراق گفت: ایشان از مدافعان جدی انقلاب اسلامی و همگام و همراه با امام و رهبری بوده و هست، و با نوشته‌هایشان ولایت فقیه و نظام اسلامی را نشر داده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسعلی اختری هم در این همایش اظهار داشت: پس از اینکه ولایت فقیه در حزب الدعوه عراق ضعیف شد، آیت‌ﷲ آصفی مکتب فقهی‌ای را ایجاد کرد تا به صورت علمی این مسئله را اثبات کند، و این مسئله موضع‌گیری جدی ایشان را نشان می‌دهد.

در ادامه این همایش، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن ربانی گفت: تجلیل و تکریم بزرگانی چون آیت‌ﷲ آصفی، تجلیل از حوزه و علم و مکتب اهل بیت علیهم‌السلام است.

کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری

«کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» با  اشراف و نظارت آیات عظام مکارم شیرازی و سبحانی و با حضور اندیشمندان جهان اسلام، ۲ و ۳ آذر در شهر مقدس قم برگزار می‌شود. بیش از ۳۰۰ مفتی جهان اسلام در این کنگره جهانی شرکت خواهند کرد.

آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی با اشاره به اهمیت برگزاری کنگره بین‌المللی خطر جریان‌های تکفیری گفت: این ابتکار ایران و شیعه، موجب بیداری علیه جریان تکفیری شده است.

آیت‌ﷲ محسن اراکی، در نشست خبری کنگره خطر جریان‌های تکفیری که ۲۷ آبان برگزار شد، هدف از برگزاری این کنگره را مقابله با جریان‌های افراطی و ایجاد اجماع جهانی علیه تکفیر اعلام کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس کعبی با بیان اینکه کنگره بین‌المللی ضد تکفیر، استعداد مرجعیت برای وحدت را به نمایش می‌گذارد، گفت: برای نابودی جریان تکفیر، یک بسیج و عزم بین‌المللی از سوی علما و نخبگان جهان اسلام لازم است.

در همین حال حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست گفت: جریان تکفیری نه فقط معضل و خطری برای جهان اسلام، که برای کل جامعه بشریت است. وی ضمن تاکید بر اینکه داعش و تکفیری‌ها ساخته و پرداخته دست استکبار و صهیونیزم است، با این حال تاکید کرد: نباید از ضلع دیگر این جریان که همانا مدارس مکه و مدینه و پاکستان است غافل شد.

حجت‌الاسلام محسن غرویان با بیان اینکه برائت از تکفیریان باید عملیاتی شود گفت: برگزاری کنگره برائت از تکفیری‌ها از سوی دو مرجع تقلید شیعه، پشتوانه علمی این برائت را می‌رساند.

اخبار حوزه‌های علمیه

نشست مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، ۲۹ آبان و با حضور حجج اسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، سعیدی، مروی و اعضای مجمع نمایندگان برگزار شد. در این نشست همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی‌نژاد رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه گفت: اعضای مجمع نمایندگان طلاب، وفادار به جمهوری اسلامی و سرباز ولایت فقیه و مقام معظم رهبری هستند و به این سربازی خود افتخار می‌کنند.

نشست مدیران مدارس حوزه علمیه استان قم، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین احمد فرخ‌فال مدیر حوزه علمیه استان قم و حجت‌الاسلام سجودی معاون آموزش حوزه علمیه استان قم برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ‌فال در این نشست، برطرف شدن دغدغه‌های بزرگان حوزه را هدف همه مسئولان در حوزه‌های علمیه دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی در مراسم افتتاح نمادین ۱۱۰ نمایشگاه کتاب حوزه‌های علمیه خواهران گفت: امروز فرصت‌های جدیدی برای حضور خواهران در جامعه به وجود آمده است. یکی از این فعالیت‌ها، حضور فعال بیش از ۳۲۰۰ طلبه خواهر در فضای مجازی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی حقی دبیر همایش کتاب سال حوزه، از راهیابی ۲۳۰ اثر به مرحله دوم کتاب سال حوزه خبر داد. این تعداد آثار از میان ۸۵۰ اثر ارسال شده به دبیرخانه همایش انتخاب شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور در نشست مشترک مدیران و اساتید مدارس علمیه استان گلستان، با اشاره به تغییر رویکرد در شورای عالی حوزه گفت: پیش از این تصمیم‌سازی بر عهده شورای عالی بود، اما در حال حاضر تمام کسانی که با حوزه علمیه در ارتباط هستند، در امر تصمیم‌سازی دخیل هستند. در این نشست همچنین مدیریت ۴ ساله حوزه علمیه استان گلستان ارزیابی شد.

حجت‌الاسلام دارابی مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش‌های تخصصی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: هم‌اکنون بیش از ۷۰ هزار روستای واجد شرایط در کشور، بدون روحانی هستند. وی افزود: تنها حدود ۲ هزار مبلغ و روحانی به صورت تمام‌وقت در روستاهای کشور مستقر هستند.

کارگاه یک روزه پایان‌نامه‌نویسی با حضور ۲۰ دانش‌پژوه موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه‌السلام، پنجشنبه ۲۹ آبان برگزار شد. به زودی کارگاه‌های مقاله‌نویسی و وبلاگ‌نویسی نیز از سوی همین موسسه آموزشی برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام کامل رضایی مدیر مدرسه علمیه خان شیراز گفت: این مدرسه یکی از بناهای تاریخی عظیم شیراز است که پیوسته در سبد گردشگری گردشگران خارجی و داخلی قرار دارد؛ به نحوی که روزانه حداقل ۸۰ نفر از گردشگران، از این مدرسه دیدن می‌کنند.

پذیرش تکمیل ظرفیت رشته‌های تخصصی سطح دو و سه برادران حوزه‌های علمیه آغاز شد و تا ۱۳ آذر ادامه خواهد یافت. پذیرش تکمیل ظرفیت رشته‌های تخصصی سطح سه برادران در موسسه امام رضا علیه‌السلام نیز در سه گرایش تاریخ تشیع، تاریخ اهل بیت علیهم‌السلام و تبلیغ آغاز شد.

رده‌های مرتبط