مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

بیانات و سخنان مراجع تقلید و بزرگان حوزه

آیت‌ﷲ‌العظمی وحید خراسانی در درس تفسیر خود، تامل در آیات قرآن را هدایت‌کننده انسان خوانده و تاکید کرد: باید قرآن را خواند و در آن تدبر کرد و به این نتیجه اصلی که همان شکر نعمت‌های الهی است رسید.

آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی در دیدار رییس دانشگاه آزاد و معاونان وی، بر توجه به مسائل اخلاقی و مذهبی تاکید کرد و گفت: فلسفه اصلی و اولی این دانشگاه این بود که از نظر علمی و اخلاقی، نسبت به سایر دانشگاه‌ها سرآمد باشد.

آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی نیز در دیدار رییس دانشگاه آزاد گفت: غربی‌ها در حال سمپاشی در دانشگاه‌های ما هستند. باید دانشگاه‌هایمان را در این عرصه بیمه کنیم و یکی از راه‌های آن، حضور افراد متدین و متعهد است. ایشان همچنین حساسیت مجلس شورای اسلامی در انتخاب وزیر علوم را غیرسیاسی و غیرجناحی خواند.

آیت‌ﷲ سبحانی با تاکید بر اینکه علوم انسانی اسلامی باید به تدریج و با کمک حوزه‌های علمیه در دانشگاه‌ها تدریس شود گفت: منظور از علوم انسانی اسلامی این است که محتوای علوم انسانی با وحی منطبق باشد.

آیت‌ﷲ جوادی آملی در جمع طلاب و فضلای حوزه با اشاره به جایگاه ارزشمند و والای رسالة الحقوق امام سجاد علیه‌السلام گفت: این حقوقی که در جهان کنونی مطرح است، چه سازمان بین الملل، چه مجامع حقوقی دیگر، اینها هیچ صبغه علمی ندارد.

آیت‌ﷲ نوری همدانی نیز با بیان اینکه دانشگاه و حوزه وظیفه دارند هویت اسلام را احیا کنند، تصریح کرد: باید عظمت دین را به وسیله دانشگاه‌ها در جوامع نهادینه کرد. ایشان همچنین در درس خارج خود پس از محکوم کردن حمله نیروهای آل خلیفه به شیخ عیسی قاسم تاکید کرد: یکی از برکات مذاکرات، اثبات دشمنی و خصومت امریکا، غرب و استکباری جهانی با نظام اسلامی و ملت بزرگ ایران است.

همچنین آیت‌ﷲ موسوی اردبیلی گفت: امروز دانشگاه آزاد اسلامی به قطب مهم علمی کشور و منطقه تبدیل شده و امیدوارم این دانشگاه بتواند به خدمات خود در جهان ادامه دهد.

آیت‌ﷲ حسینی بوشهری در دوره تخصصی دانش‌افزایی مدیران حوزوی سراسر کشور گفت: شبهات کلامی و اعتقادی طلاب جوان باید به خوبی پاسخ داده شود؛ زیرا این سوالات در آینده، قطعا از طلاب بیشتر پرسیده خواهد شد و آنها باید بتوانند به خوبی از عهده پاسخگویی برآیند.

وی همچنین در دیدار رییس و معاونین دانشگاه آزاد اسلامی، برای تعامل با دانشگاه آزاد اعلام آمادگی کرد.

آیت‌ﷲ مقتدایی در مراسم رونمایی از کتاب احکام اسلامی ویژه افراد خارج از کشور، ضمن تاکید بر لزوم آشناسازی افراد تازه‌مسلمان با معارف ناب شیعی گفت: وهایت و جریان‌های تکفیری سعی دارند این افراد را جذب، و بر اساس تفکرات و اهداف انحرافی خود تربیت کنند.

آیت‌ﷲ مصباح یزدی، با تاکید بر اینکه در اجرای حدود و تعزیرات الهی، جای عطوفت به خرج دادن نیست، گفت: باید جلو کسانی که مانع ارزش‌ها می‌شوند را گرفت؛ ابتدا با امر به معروف و نهی از منکر، و در مرحله بعد با جهاد.

آیت‌ﷲ محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار نمایندگان کمیته بین الملل صلیب سرخ جهانی با بیان اینکه اسلام نسبت به رعایت حقوق بشر اهمیت ویژه‌ای قائل است، گفت: توجه به آموزه‌های اسلام، جهان را از جنگ و خشونت حفظ می‌کند.

حجت‌ الاسلام والمسلمین علیدوست با بیان اینکه سازماندهی و تدوین اصول علمی و اجرایی فریضه امر به معروف و نهی از منکر از سوی علما و دانشمندان، سبب کاربردی شدن این اصل مهم در اقشار مختلف جامعه می‌شود، خواستار نظارت علما بر طرح مجلس در این زمینه شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد، با تاکید بر اینکه مهمترین کارکردهای حوزه، تولید معرفت و تربیت نیروی انسانی کارآمد است، گفت: اگر حوزه بتواند از پس این کارکردها برآید، نقش حکومتی خود را ایفا کرده است. آنچه امروز اتفاق می‌افتد، ناقص است.

کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری

شرکت‌کنندگان کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام، با رهبر انقلاب دیدار کردند. آیت‌ﷲ خامنه‌ای در این دیدار، احیای جریان تکفیری در سالهای اخیر را مشکل تحمیلی و دست‌ساز استکبار برای دنیای اسلام دانستند و راه‌حل مقابله با آن را ایجاد یک نهضت علمی، منطقی و فراگیر اعلام کردند.

آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی در مراسم افتتاحیه کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری، با تاکید بر اینکه مبارزه نظامی با تکفیری‌ها کافی نیست، گفت: علمای اسلام، ریشه‌های جریان تکفیری را شناخته و خنثی کنند. آیت‌ﷲ مکارم همچنین در درس خارج فقه خود، از حمایت رهبر معظم انقلاب در برگزاری کنگره علیه تکفیر، تقدیر کرد. در همین حال جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نامه‌ای از تلاش‌های مجدانه آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم در راستای برگزاری کنگره جهانی ضد تکفیر در قم تقدیر کرد.

آیت‌ﷲ سبحانی نیز در سخنرانی مراسم افتتاحیه این کنگره گفت: کشتن برادر مسلمان از سوی برادر مسلمان، بزرگترین منکر است. ایشان افزود: در برابر این منکر باید ایستادگی کرد.

حجت‌الاسلام علیزاده دبیر اجرایی کنگره، علمای حاضر در این نشست را ۳‍۱۵ تن اعلام کرد و گفت: ۷۱۶ مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده است که از این میان ۹۵ مقاله مربوط به شخصیت‌های غیرایرانی است.

آیت‌ﷲ جنتی هم در مراسم افتتاحیه این کنگره، با تاکید بر اینکه فتنه تکفیری‌ها برای بی اثر کردن بیداری اسلامی است، گفت: امروز جریان‌های تکفیری، تمام هستی و اساس اسلام، و فرق مختلف اسلامی را تهدید می‌کنند.

آیت‌ﷲ تسخیری در روز دوم این کنگره، با تاکید بر اینکه تصمیم‌گیری‌های سرنوشت‌ساز جهان اسلام باید زیر نظر علما باشد گفت: هدف تکفیری‌ها، جدا کردن ملت از اسلام است. آنها می‌خواهند اسلام را به چالش بکشانند. و ما باید نسبت به این امر هوشیار باشیم.

در آیین اختتامیه کنگره جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام، از ۸ جلد کتاب رونمایی شد. این کتاب حاوی ۵۰ مقاله از مقالات رسیده به دبیرخانه این کنگره است.

در بیانیه پایانی کنگره جهانی ضد تکفیر، علاوه بر تقدیر از مواضع وحدت‌آفرین جمهوری اسلامی ایران، تکفیری‌ها ابزار دست دشمنان بری ریشه‌کن کردن اسلام خوانده شده و تاکید شد: قطع فوری حمایت‌های مالی، نظامی و سیاسی از گروه‌های افراطی، ضروری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی، برگزاری این کنگره را نشانه دید کلان مراجع شیعه به مسائل و تحولات بین المللی دانست و گفت: استقبال علمای جهان اسلام از کنگره نقد جریان‌های تکفیری، مرهون محوریت مرجعیت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی نیز در دیدار جمعی از فعالان رسانه و خبرنگاران مصری، با اشاره به خطرات گروه‌های تروریستی و تکفیری، خواستار بازتنظیم مناسبات امت اسلامی، بر اساس نظریه همزیستی اسلامی شد.

در همین حال پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌ها، از رهبران دینی و سیاسی جهان به ویژه رهبران مسلمانان خواست علیه حملات داعش به مسیحیان، ایزدی‌ها و اقلیت‌های دینی موضع‌گیری کنند.

اخبار حوزه‌های علمیه

آیت‌ﷲ محمد یزدی، برای دو سال در ریاست شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابقا شد. انتخاب اعضای هیئت رییسه جامعه مدرسین در نشست آینده برگزار خواهد شد.

مراسم بزرگداشت آیت‌ﷲ‌العظمی مرعشی نجفی، با حضور حضرات آیات حسینی بوشهری، علوی بروجردی، فقیهی و فاضل لنکرانی، و همچنین با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا برگزار شد.

آیت‌ﷲ مقتدایی دبیر شورای عالی حوزه، تفاهم‌نامه همکاری حوزه و دفتر تبلیغات اسلامی را در موضوع جذب و اعزام مبلغان، با هدف ساماندهی امور آموزش و اعزام مبلغین و همچنین پرهیز از موازی‌کاری، ابلاغ کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرحانی دور دوره دانش‌افزایی مدیران مدارس استان‌ها گفت: تربیت مدیران توانمند، رمز موفقیت حوزه است. وی همچنین افزود: تربیت مدرسان و مربیان و اساتید در بدنه حوزه جدی گرفته شده و دوره‌های تخصصی با همین زمینه آغاز شد. لازم به ذکر است، همایش دانش‌افزایی ۳ روزه مدیران مدارس حوزه‌های علمیه سراسر کشور با حضور آیت‌ﷲ حسینی بوشهری، در مجتمع گل نرگس جمکران برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدحسن زمانی معاون بین الملل حوزه، با بیان اینکه ۱۰۰ عنوان کتاب برای رفع نیازهای مختلف ملت‌های مسلمان جهان در ۱۰۰ موضوع در دست تالیف است، گفت: ما نسبت به رفع نیازهای مسلمانان دیگر کشورها نیز مسئول هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی عماد، معاون پژوهش حوزه، در دیدار رییس و معاونین دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به اینکه علوم انسانی از جایگاه مناسبی در کشور برخوردار نیست، گفت: باید با تعامل مستمر، علوم انسانی اسلامی را در کشور پررنگ کرده و آن را بسط دهیم.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی گفت: امروز در حوزه علمیه قم، ۳۰۰ درص تفسیر قرآن کریم در سطوح عالی برگزار می‌شود و اساتید حوزه اهتمام خاصی به تفسیر دارند.

همایش گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تجلیل از طلاب ممتاز بسیجی، به همت تیپ مستقل ۸۳ امام صادق و حوزه علمیه قم، در مدرسه فیضیه برگزار شد. در این همایش از ۶ بسیجی نمونه تقدیر شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین جانلو، در همایش نهضت صرفه‌جویی در سرمایه‌های ملی در مدرسه عالی دارالشفا گفت: طرح نهضت صرفه‌جویی در سرمایه‌های ملی با مشارکت ۵۰ هزار روحانی در سراسر کشور اجرا می‌شود.

آغاز پذیرش مرکز تخصصی علامه امینی تبریز، پذیرش طلاب در دوره فقه سیاسی و با گرایش فقه الحکومه، پذیرش طلاب در دانشکده صداوسیمای قم، و همچنین آغاز پذیرش زبان‌آموز در ترم زمستان دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام، برخی دیگر از اخبار حوزه در هفته گذشته است.

دین‌پژوهی و گفتگوی ادیان

دبیرخانه شورای دین‌پژوهان کشور با اعلام آغاز دور جدید کرسی‌های آزاداندیشی دینی، از پژوهشگران علوم اسلامی، برای مسئله‌شناسی و تعیین اولویت‌ها درخواست همکاری کرد.

نشست هم‌اندیشی اساتید و مسئولان دانشگاه قرآن و حدیث و روحانیون صومعه مسیح منجی در شهر نمفکتوس یونان، به همت رایزنی فرهنگی ایران در آتن برگزار شد.

مشاور عالی پاپ فرانسیس رهبر کلیسای کاتولیک و مسئول گفتگوی دینی واتیکان، در نهمین دور از گفتگوهای دینی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گفت: نتایج گفتگوی ادیان، شناسایی تفاوت‌ها و گسترش فرهنگ‌هاست.

آیت‌ﷲ محقق داماد، در آیین افتتاحیه نهمین دور گفتگوی دینی با واتیکان گفت: بیایید با همفکری نگاهی نو برای معرفی دین ارائه دهیم تا دین دستاویزی برای آدمکشی نشود و ابزاری برای صلح باشد. عماد افروغ در همین نشست، گفتگوی ادیان را از عوامل استقرار صلح پایدار و مثبت دانست.

اولین کنفرانس سالانه علوم انسانی در اندیشه اسلام، با حضور بیش از ۸۰ محقق و اندیشمند اسلامی از ۱۵ کشور جهان، در شهر جاکارتای اندونزی برگزار شد. اندیشمندانی از کانادا، مالزی، سنگاپور، امریکا، قطر، نیجریه، هند، ایران، تایلند و… در این نشست علمی به ارائه مقالات خود پرداختند.

چهارمین کرسی آزاداندیشی مجتمع آموزشی علوم اسلامی کوثر، با بیان دیدگاه‌های فقهی در حوزه درمان ناباروری و روش‌های نوین و شبیه‌سازی‌های درمانی برگزار شد.

نشست «نظریه‌های نظام سیاسی در فقه سیاسی» با حضور پژوهشگران و محققان حوزه و دانشگاه، در مرکز فقهی ائمه اطهار علیه‌السلام قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام علی‌محمد یزدی عضو هیئت علمی مرکز فرهنگ و معارف قرآن، از ارزیابی پروژه «بررسی ادعای انحصار تفسیر به اهل البیت» در گروه تفسیر موضوعی این مرکز خبر داد.

محمود خالقی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران، از برگزاری ۲۶۸ کرسی آزاداندیشی در واحدهای علمی تربیتی وابسته به این نهاد در دو سال گذشته خبر داد.

مجله، کتاب و نشر حوزه

جلد سیزدهم کتاب رحیق مختوم، شرح حکمت متعالیه، نوشته آیت‌ﷲ جوادی آملی از سوی نشر اسراء در ۴۰۰ صفحه و با شمارگان ‍۱۰۰۰ جلد منتشر شد.

کتاب تمایزات فقه و فقه سیاسی نوشته علی اصغر نصرتی، از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد. این کتاب، یک مقدمه و ۱۰ گفتار دارد و ۴۰۸ صفحه است.

کتاب تخریب زیارتگاه‌های اسلامی در کشورهای عربی، نوشته احمد خامه‌یار منتشر شد. این کتاب به بررسی تخریب ۱۵۰ زیارتگاه‌ اسلامی در ۴ کشور عراق، سوریه، تونس و لیبی می‌پردازد.

نرم‌افزار آثار آل کاشف الغطاء، شامل ۱۲۳ کتاب این عالم برجسته، در عقاید، تفسیر، فقه، اصول، اخلاق، تاریخ و تراجم، و به ۳ زبان فارسی، عربی و انگلیسی تولید و عرضه شد.

انتشارات بین المللی المصطفی وابسته به جامعه المصطفی اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۲۵۱ عنوان کتاب از سوی این مرکز انتشاراتی به بازار کتاب عرضه شده است. این کتاب‌ها به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی و ترکی منتشر شده‌اند.

همچنین دومین شماره دوفصلنامه قرآن‌شناخت، ویژه همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی، دومین شماره فصلنامه معرفت ادیان، شماره ۲۷ دوهفته‌نامه عهد، دفتر سوم نمایه حاوی چکیده نشست‌های علمی حوزوی، جدیدترین شماره مجله آینه پژوهش، شماره ۲۷ فصلنامه روانشناسی و دین، شماره ۷۷ فصلنامه فقه و کاوشی نو در فقه اسلامی، ویژه‌نامه فراسو با موضوع خطر جریان‌های تکفیری، اولین شماره دوفصلنامه فقه و اجتهاد، و شماره ۲۰۱ ماهنامه معرفت با نگاه ویژه به فلسفه اخلاق، همگی در هفته گذشته منتشر شدند.

رده‌های مرتبط