مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

مراسم رونمایی از کتاب «فلسفه سیاسی آیت‌ﷲ خامنه‌ای»، با حضور آیت‌ﷲ سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آیت‌ﷲ غلامرضا فیاضی، رییس مرکز تخصصی فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام منصور میراحمدی، رییس پژوهشکده اندیشه سیاسی دفتر تبلیغات اسلامی، علیرضا صدرا عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، و همچنین جمعی از صاحبنظران و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی برگزار شد.img_1988

در ابتدای این آیین که شب گذشته در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی، استادیار و مدیر گروه سیاسی این پژوهشگاه، به معرفی اجمالی رویکرد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و همچنین گروه سیاسی آن پرداخت و گفت: در این گروه، جمعی از برجسته‌ترین اساتید علوم سیاسی، علوم اجتماعی و اساتید سطوح عالی حوزه‌های علمیه مشغول به همکاری هستند.

وی در ادامه گفت: ایده اولیه کتاب فلسفه سیاسی آیت‌آلله خامنه‌ای، با هدف تدوین اندیشه سیاسی جامعی بر اساس دیدگاه‌ها و نظریات ایشان، شکل گرفت و در این زمینه حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، این حرکت را آغاز کرد و پس از نقد و نظرهای فراوان، این اثر به ثمر رسید.

محصول تلاش در پنج حوزه معرفت سیاسی

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا علاوه بر تحصیلات حوزوی، دارای دکترای علوم سیاسی نیز هست، و پیش از تالیف «اندیشه سیاسی آیت‌ﷲ خامنه‌ای»، آثار ارزنده‌ای در اندیشه سیاسی فارابی، اندیشه سیاسی ابوعلی مسکویه، دولت در اندیشه سیاسی فارابی و اندیشه سیاسی شیخ انصاری، با قلم وی منتشر شده است.roonamaee-falsafe

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا که هم‌اکنون مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه است، در مراسم رونمایی از آخرین اثر خود گفت: فلسفه سیاسی، موضوع سخنان افلاطون در «جمهوریت»، ارسطو در «سیاست»، فارابی در «اهل مدینه فاضله» و آیت‌ﷲ‌العظمی خامنه‌ای در «حدیث ولایت» است.

وی با تشریح جزئیات تالیف و تدوین کتاب اندیشه سیاسی آیت‌ﷲ خامنه‌ای گفت: این کتاب، محصول تلاش گوناگون در پنج حوزه معرفت سیاسی، یعنی فلسفه، فقه، جامعه‌شناسی، اندیشه و روابط بین‌الملل است.

حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا همچنین با اشاره به فلسفه سیاسی رهبر معظم انقلاب که در این کتاب مورد پژوهش قرار گرفته، گفت: امنیت و عدالت، دو عنصر کلیدی در اندیشه سیاسی اسلامی و مقام معظم رهبری است. ایشان روی این دو موضوع، در اجتماع اسلامی تاکید دارند.

وی همچنین «هویت شهروندی»، «مسئله سعادت»، «غایت‌گرایی» و… را دیگر اجزای فلسفه سیاسی آیت‌ﷲ خامنه‌ای دانست که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.

رهبری هوشمندانه، در ابعاد داخلی و فراملی

در ادامه آیین رونمایی از کتاب فلسفه سیاسی آیت‌ﷲ خامنه‌ای، مدیر حوزه‌های علمیه در سخنانی، آیت‌ﷲ‌العظمی خامنه‌ای از شخصیت‌های کم‌نظیر دوران ماست و شاید بتوان گفت که در ابعادی، شخصیت بی‌نظیر تاریخ معاصر ماست.

آیت‌ﷲ حسینی بوشهری همچنین گفت: بیش از دو دهه و نزدیک به ربع قرن، شاهد رهبری هوشمندانه ایشان در جامعه اسلامی، در ابعاد داخلی و فراملی هستیم. امروز شاهد آن هستیم که سخنان ایشان، هوشمندانه و بر اساس شاخصه‌های یک نظام اصیل اسلامی است.

وی همچنین تاکید کرد: این کتاب بسیار مفید است و نگاه بسیار خوبی در حوزه اندیشه و فلسفه سیاسی بیان شده است. هدف فلسفه سیاسی، برخلاف اندیشه سیاسی، نشان دادن معرفت است و در اندیشه سیاسی، الزاما این مورد وجود ندارد.

مدیر حوزه‌های علمیه در پایان افزود: فعالیت‌هایی که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی انجام می‌شود، تا آنجا که بنده مستحضر هستم، مورد عنایت مقام معظم رهبری است.

یک دهه است منتظر تولید این اثریم

در بخش دیگری از این آیین، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، وجود مقام معظم رهبری را از الطاف خفیه الهی دانست و گفت: برخی از جهات وجوه مقام معظم رهبری، ناشناخته مانده است و حضرت امام(ره) نیز چنین بودند که بیشتر بُعد سیاسی ایشان برجسته شد، ولی ایشان شخصیتی ذوابعاد بودند.roonamaee-falsafe

وی در ادامه، با اشاره به کتاب فلسفه سیاسی آیت‌ﷲ خامنه‌ای گفت: یک دهه است که انتظار تولید این اثر را داریم. این، یک کار عظیم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد همچنین با تشریح جزئیات این پژوهش تاکید کرد: در یک مرحله، ۱۰۰ جلد فیش پژوهشی گردآوری شد و تمام مباحث مقام معظم رهبری در این حوزه، مورد بررسی قرار گرفت.

رونمایی با حضور مدیر حوزه‌های علمیه و…

در پایان این آیین، کتاب «فلسفه سیاسی آیت‌ﷲ خامنه‌ای»، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، با حضور آیت‌ﷲ حسینی بوشهری، آیت‌ﷲ غلامرضا فیاضی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد، و همچنین علیرضا صدرا رونمایی شد و حاضران پس از آن، از نمایشگاه آثار تولید شده در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بازدید کردند.

این کتاب که در عین اختصار، واجد جامعیت در تشریح مباحث فلسفه سیاسی است، در فلسفه سیاسی آیت‌ﷲ خامنه‌ای، به مواردی از جمله «ماهیت حقوق شهروندی»، «کرامت شهروندی»، «آزادی و حق مشارکت»، «قدرت سیاسی»، «مشروعیت»، «نظم ولایی» و «مردمسالاری دینی» پرداخته است.

رده‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

  1. سید محمد موسوی 

    سلام…
    لطف کنید زمان انتشار عمومی کتاب و قیمتش رو برامون بزارید…

    ممنون…