مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

بیانات و سخنان مراجع عظام و بزرگان حوزه

آیت‌ﷲ‌العظمی وحید خراسانی در دیدار سید عمار حکیم، رییس مجلس اعلای عراق، برطرف شدن هر چه زودتر مشکلات حرمین عسکریین را خواستار شد و تاکید کرد: مسئله حرمین عسکریین که خاری در چشم تروریست‌ها و همه دشمنان مکتب اهل بیت است، باید هر چه زودتر برطرف شود.

آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی در مراسم افتتاحیه مجتمع فرهنگی و مدرسه علمیه امام کاظم علیه‌السلام، گفت: سران برخی از کشورهای اسلامی، عامل و ابزار دشمنان اسلام شده‌اند و بنزین بر آتش اختلافات می‌ریزند و از پول خود برای مسلمانان مخالف هزینه می‌کنند. در این مراسم همچنین آیین عمامه‌گذاری ۵۴ نفر از طلاب حوزه علمیه قم برگزار شد.

آیت‌ﷲ ناصر مکارم شیرازی در دیدار جمعی از مسئولان حوزه‌های نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی گفت: هر ملتی نیازمند بیگانه باشد، مجبور است به آنها امتیاز بدهد. وی افزود: امروز روحانیون در مراکز حساس، دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌ها مشغول به خدمت هستند که این از برکات جمهوری اسلامی ایران است.

این مرجع تقلید همچنین در دیدار مدیر عامل موسسه اعتباری کوثر گفت: تا مسئله بانکداری در مملکت حل نشود، مشکلات اقتصادی برطرف نخواهد شد. وی در عین حال تاکید کرد: مردم نامه می‌نویسند و شاکی هستند که بانک‌ها وام را چند برابر از ما می‌گیرند.

آیت‌ﷲ مکارم شیرازی در دیدار با سید عمار حکیم رییس مجلس اعلای عراق، گفت: اتحاد، موجب حاکمیت مطلق اسلام خواهد شد. وی اضافه کرد: مردم عراق باید بیش از گذشته با هم متحد شده و از اختلاف پرهیز کنند.

در این دیدار، سید عمار حکیم از این مرجع تقلید شیعیان دعوت کرد تا به کشور عراق سفر کند. حکیم گفت: «ما منتظر قدوم حضرتعالی در کشور عراق هستیم.»

آیت‌ﷲ شبیری زنجانی، در دیدار معاون پژوهش حوزه، بر لزوم استحکام پایه‌های علمی طلاب تاکید کرده و گفت: حوزه باید به دنبال غنای علمی طلاب باشد تا طلاب بتوانند درست، کامل و اساسی درس بخوانند و نسبت به سنت‌های اصیل حوزه، اهتمام لازم داشته باشند.

آیت‌ﷲ محمدعلی گرامی در دیدار اعضای سازمان سینمایی کشور، گفت: بسیاری از رسانه‌های معاند در آن سوی مرزها، در صدد برافروختن آتش اختلافات مذهبی هستند. صنعت سینمایی کشور باید نسبت به این هجمه‌ها هشیار باشد و برنامه‌های معکوسی برای زدودن آن تولید نماید.

آیت‌ﷲ نوری همدانی در دیدار اعضای فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی گفت: امنیت کشور و منطقه، در سایه وحدت و برادری حاصل می‌شود. وی تاکید کرد: دشمنان از طریق اختلاف‌افکنی میان عرب و عجم، غنی و فقیر، شیعه و سنی و دیگر اختلاف‌ها، به دنبال ضربه زدن به مسلمین هستند.

آیت‌ﷲ عبدﷲ جوادی آملی در دیدار جمعی از دست‌اندرکاران جشنواره نماز و نیایش، بر تبیین و نشان دادن زیبایی‌های نماز برای جوانان از طریق هنر گفت: اگر کسی لذت نماز را بچشد، لذت‌های دیگر را نمی‌پسندد.

آیت‌ﷲ عبدالکریم موسوی اردبیلی، در دیدار سید عمار حکیم رییس مجلس اعلام عراق گفت: برای نابودی تروریست‌ها نیازمند وحدت جهان اسلام هستیم. وی افزود: مسئله تروریسم، معضل بزرگی برای جهان اسلام است و باید برای سرنگونی آن تلاش کنیم.

آیت‌ﷲ جعفر سبحانی نیز در دیدار سید عمار حکیم، وحدت را از بین برنده فتنه تکفیری‌ها دانست و گفت: خداوند کسانی را که به فتنه طائفه‌گری در عراق و سایر کشورهای اسلامی دامن می‌زنند، ذلیل خواهد کرد.

وی همچنین در پایان درس خارج خود در مسجد اعظم قم، به سخنان یک مفتی در عربستان سعودی واکنش نشان داد و گفت: سخن مفتی سعودی‌ها که جشن میلاد نبی مکرم اسلام را بدعت دانسته است، کاملا اشتباه است. چرا که بدعت چیزی است که در دین نباشد.

آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی نیز در واکنش به این اظهارات مفتی سعودی گفت: مفتی سعودی سخت در اشتباه است.

سید عمار حکیم همچنین با آیت‌ﷲ ابراهیم امینی نیز دیدار کرد. عضو جامعه مدرسین و امام جمعه قم، در این دیدار گفت: درست است که عراق و ایران دو کشور جداگانه هستند، اما همه ایرانیان اهتمام دارند که مشکلات عراق، هر چه زودتر برطرف شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده آیت‌ﷲ‌العظمی سیستانی، در دیدار رییس جهاد دانشگاهی استان قم گفت: دشمنان سعی می‌کنند با شیوه های مختلف، به ساحت پیامبر اکرم صلوات‌ﷲ‌علیه ضربه وارد کنند. باید مراقب باشیم و بتوانیم حقانیت نبی مکرم اسلام را با صدای رسا در دنیا فریاد بزنیم.

آیت‌ﷲ سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه، در دیدار با مدیران و معاونان موسسه اعتباری کوثر، با تاکید بر اینکه بانک‌ها نباید اسیر نگاه‌های اقتصادی شوند گفت: اساس و فلسفه وجودی موسسات مالی و اعتباری، باید خدمت‌رسانی به مردم باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه همچنین در دیدار با حجت ﷲ ایوبی رییس سازمان سینمایی، با تاکید بر اینکه سینما از موثرترین ابزارهای انتقال فرهنگ است، گفت: نباید اجازه داد هر کس به خود جرأت دهد تحت عناوینی مانند عرفان‌های کاذب، فیلم و چاپ کتاب، جامعه را با ناهنجاری فرهنگی مواجه کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور، در نشست فصلی مدیران استانی این نهاد آموزشی حوزوی، خواستار فعال شدن تشکل‌های خیران برای حمایت از حوزه‌های علمیه خواهران شد.

آیت‌ﷲ جوادی آملی، در سومین مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، گفت: حوزه باید در صدد تربیت متکلمین باشد. وی همچنین گفت: راه مبارزه با تعصب و جهالت، تقویت علوم عقلی است.

آیت‌ﷲ مرتضی مقتدایی در این مراسم، مجمع عمومی جامعه مدرسین را منادی وحدت در بین حوزه‌های علمیه سراسر کشور دانست.

آیت‌ﷲ جعفر سبحانی نیز در پیامی به این نشست، ضمن تاکید بر اهمیت جایگاه علوم عقلی و کلام در حوزه‌های علمیه، خواستار نگاه یکسان به عالمان کلام و عالمان فقه و اصول شد.

آیت‌ﷲ مصباح یزدی در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر موسسه امام خمینی، تولید علم را یک نیاز ضروری و جدی دانست و در عین حال گفت: یادگیری دانش دیگران، تولید علم نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز، در نامه‌ای خطاب به سید امیر سیاح، تهیه‌کننده برنامه مناظره تلویزیونی شبکه یک سیما، از اقدام الگوساز و ابتکاری اقامه نماز اول وقت مغرب و عشا در استودیو پخش زنده این برنامه، تشکر و تقدیر کرد.

کنفرانس وحدت اسلامی و برنامه‌های هفته وحدت

آیت‌ﷲ محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، پیش از برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی در تهران، در نشست خبری با رسانه‌ها گفت: کنفرانس وحدت امسال با حضور بیش از ۳۰۰ شخصیت بزرگ جهان اسلام، از ۶۹ کشور برگزار می‌شود.

بیست و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی، با موضوع محوری «امت واحده اسلامی؛ چالش‌ها و راهکارها»، با حضور بیش از ۱۲۰۰ تن از متفکران و اندیشمندان ایران و بیش از ۶۵ کشور جهان، ۱۷ دی در سالن اجلاس سران در تهران آغاز شد.

آیت‌ﷲ شیخ بشیر نجفی از مراجع نجف اشرف، در پیامی به بیست و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی در تهران، گفت: کافران به دنبال از بین بردن وحدت هستند، ولی ما باید پرچم اسلام را برافراشته نگاه داریم تا مسلمانان از ذلت بندگی و بردگی برای کفار نجات یابند.

سید مکرم عبدالقادر زاده در دومین روز کنفرانس وحدت اسلامی در تهران، رسانه‌های بیگانه را عامل ترویج تفرقه و تعصبات مذهبی دانست و گفت: شیعیان و اهل تسنن، نباید در برنامه‌های خود همدیگر را تحقیر کنند.

مولوی عبدالحمید، امام جماعت مسجد مکی زاهدان نیز در این کنفرانس، با تاکید به نیاز جهان اسلام به فضای گفتمانی گفت: جنگ راه حل واقعی نیست. راه حل واقعی، مذاکره و ایجاد فضای گفتمان دینی و همچنین تشکیل دولت‌های فرهنگی و متعادل است تا بتوانند وحدت را در بین مردم و مسلمانان ایجاد کنند.

در این کنفرانس همچنین، حجت‌الاسلام سید علی فضل ﷲ، مدیر موسسات علامه فضل ﷲ در لبنان، بر راه‌اندازی شبکه‌های ماهواره‌ای تقریبی تاکید کرد و گفت: شبکه‌های ماهواره‌ای اختلاف‌افکن گسترش یافته و در مقابل، شبکه‌های تقریبی بسیار اندکند. باید ابزارها و روش‌های خود را تغییر دهیم و از دشمنان‌مان جلوتر باشیم.

کمیسیون حقوق‌دانان بیست و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، برنامه‌ای برای پیگیری و به جریان انداختن پرونده‌های حقوقی برای پیگرد حقوقی متجاوزین به حقوق امت اسلامی در سطح جهانی تصویب کرد.

شیخ محمد امین عبدالحکیم رییس اتحادیه اسلامی تونس، در کنفرانس وحدت اسلامی گفت: تندروی هیچگونه ربطی به حقیقت دینی اسلام ندارد و جنبش‌های تندرو تاثیر بسیار منفی بر چهره اسلام می‌گذارند.

۶ تن از شخصیت‌ها و فعالان سیاسی جهان اسلام، از جمله قطب المهدی از سودان، علی اسماعیل اغلو از ترکیه، دکتر نجم الدین رییس حزب السعادة تونس، محی الدین خبیری رییس حرکت اسلامی تاجیکستان و دکتر خالد رمزی کریم، پژوهشگر اردنی، بر تشکیل دبیرخانه احزاب اسلامی در راستای تلاش برای پیروزی ملت فلسطین تاکید کردند.

نماز وحدت با حضور علما، روحانیون و شخصیت‌های دینی شیعه و اهل سنت، در بیست و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی برگزار شد. حاضران، نماز ظهر را به امامت آیت‌ﷲ محسن اراکی و نماز عصر را نیز به امامت قاضی شرف‌الدین امام جمعه اهل سنت تربت جام به جای آوردند.

کنفرانس وحدت اسلامی سرانجام با سخنرانی رییس مجلس شورای اسلامی و همچنین صدور بیانیه‌ای ۲۰ ماده‌ای به کار خود پایان داد.

همزمان با ایام میلاد پیامبر گرامی اسلام و امام صادق صلوات‌ﷲ‌علیهما، و همچنین هفته وحدت، همایش «رحمة للعالمین»، با هدف تقویت وحدت اسلامی، با حضور ۷۰۰ تن از علمای تشیع و تسنن، از سوی دفتر امور اهل سنت استان‌های خراسان، در مشهد مقدس برگزار شد.

مراسم نکوداشت شخصیت‌های تقریبی جهان اسلام، از سوی مجمع تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد. امام موسی صدر، آیت‌ﷲ محمد واعظ‌زاده خراسانی و همچنین شیخ سعید شعبان، سه تن از شخصیت‌های تقریبی بودند که اقدامات و شخصیت علمی ایشان مورد تجلیل قرار گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، در دیدار با مولانا سید جلال الدین عمری، رییس جماعت اسلامی هند و اعضای شورای این مرکز در دهلی نو، با تاکید بر لزوم دوری از نفاق، دروغ، مکر، و عدم نصیحت طرفین نسبت به هم، گفت: روابط اجتماعی شیعه و سنی باید فارغ از رفتارهای ابهام‌آمیز باشد.

ارتحال آیت‌ﷲ انصاری شیرازی

آیت‌ﷲ شیخ یحیی انصاری شیرازی، از اساتید برجسته اخلاق و فلسفه در حوزه علمیه قم، پس از یک دوره طولانی بیماری، در نیمه‌شب ۱۳ دی به دیار باقی شتافت.

حضرت آیت‌ﷲ خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جامعة المصطفی العالمیة، مجمع عالی حکمت اسلامی، آیت‌ﷲ نوری همدانی، آیت‌ﷲ جوادی آملی، آیت‌ﷲ مسعودی خمینی، آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی، آیت‌ﷲ آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهور، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، و همچنین بسیاری از شخصیت‌ها و علمای حوزه‌های علمیه، رحلت این عالم ربانی را به بازماندگان و ارادتمندان این حکیم و عارف الهی تسلیت گفتند.

پیکر آیت‌ﷲ انصاری شیرازی، پیش از ظهر ۱۵ دی پس از تشییع با حضور مراجع تقلید، علما، اساتید، اعضای شورای عالی حوزه، مدیر حوزه‌های علمیه، اعضای جامعه مدرسین، اعضای مجلس خبرگان، نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید، و مردم مومن شهر مقدس قم، و همچنین اقامه نماز میت از سوی آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی، در حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌ﷲ‌علیها دفن شد.

مراسم بزرگداشت آیت‌ﷲ انصاری شیرازی، با حضور مراجع، علما و مومنان در مسجد اعظم قم برگزار شد. در این مراسم که از سوی آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی برقرار شد، حضرات آیات نوری همدانی، جعفر سبحانی، علوی گرگانی، مرتضی مقتدایی، هاشمی شاهرودی، مصباح یزدی، حسینی بوشهری و … حضور داشتند.

اخبار حوزه‌های علمیه سراسر کشور

با حکم مقام معظم رهبری، آیت‌ﷲ احمد محسنی گرکانی به عنوان تولیت حوزه علمیه مروی تهران منصوب شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی عماد، در سفر یک روزه به اصفهان، در نشست مسئولین پژوهش مدارس علمیه استان اصفهان گفت: اجرایی شدن سند چشم‌انداز حوزه، نیازمند توافق مجامع علمی است.

پژوهشکده مطالعات اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، در مراسمی با حضور معاون پژوهش حوزه‌های علمیه و امام جمعه اصفهان افتتاح شد. پژوهشکده مطالعات اسلامی، اولین پژوهشکده حوزوی استان اصفهان است.

سید عباس صالحی، از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین فیاضی رییس هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی، به عنوان مدیر مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد منصوب شد.

۱۸ همایش و نشست تخصصی، در جریان سومین نمایشگاه مستقل دستاوردهای علمی و پژوهشی حوزه علمیه خراسان، برگزار شد. «نقش داده‌های آماری در تولید پژوهش‌های نو (نمونه‌پژوهی کتاب الذریعة»، «نقش رسانه ملی در نهادینه‌سازی باورهای دینی خانواده‌ها»، و همچنین «روش تفسیر ساختاری قرآن»، از جمله این نشست‌ها بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی علیزاده، مشاور و مدیر کل دفتر ریاست جامعة المصطفی، در دیدار با آیت‌ﷲ نوری همدانی، تاسیس نمایندگی این مرکز آموزشی حوزوی در ۲۰۰ کشور را جزء چشم‌انداز ۵ ساله آن اعلام کرد.

حجت‌الاسلام مهدی محقق‌فر مدیر مرکز آموزش‌های تخصصی فقه وابسته به مدرسه علمیه ولی عصر که با اشراف آیت‌ﷲ آملی لاریجانی فعالیت می‌کند، از آغاز پذیرش طلاب سطح دو در چهارمین دوره فقه القضا خبر داد.

حجت‌الاسلام حسن کرمی مدیر کتابخانه امام صادق علیه‌السلام در حوزه علمیه قزوین، از وجود بیش از ۷۰ هزار جلد کتاب و عضویت بیش از ۱۰ هزار نفر در این کتابخانه خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی حقی دبیر همایش کتاب سال حوزه، از رقابت بیش از ۱۳ هزار اثر در ۱۶ دوره همایش کتاب سال حوزه خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌های هر ساله همایش کتاب سال حوزه، توجه به خلأهای موجود در فضای حوزه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ملکی مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش، در احکام جداگانه‌ای، دبیران مناطق پنج‌گانه کشوری این ستاد را منصوب کرد.

تفاهم‌نامه همکاری بین حوزه علمیه خراسان و رادیو معارف، با هدف بهره‌مندی از ظرفیت‌های مشترک این دو نهاد، در مشهد مقدس به امضا رسید.

نشست هم‌اندیشی نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی و اعضای هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، به مناسبت هفته وحدت، با رویکرد «راهکارهای فکری و فرهنگی تبدیل چالش‌ها به فرصت‌ها در مناطق سنی‌نشین کشور» برگزار شد.

طلاب و پژوهشگران سطح سه مرکز تخصصی فقه القضا وابسته به مدرسه علمیه حضرت ولی عصر، به عنوان اولین فارغ‌التحصیلان این مرکز، وارد دوره کارورزی قوه قضاییه شدند.

حجت‌الاسلام مجید شریفی مدیر اداره تلبس معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه، از برگزاری نهمین اردوی فرهنگی زیارتی طلاب تازه ملبس شده کشور خبر داد.

دکتر آیت پیمان، مدیر مسئول دبیرخانه شورای دین‌پژوهان کشور گفت: در دور دوم داوری و ارزیابی آثار پژوهشی و پایان‌نامه‌های سطح دکتری، ۲۶۸ اثر پژوهشی جدید، در شورای علمی دین‌پژوهان کشور رقابت می‌کنند.

نشست نقد سریال تلویزیونی پرده‌نشین، با حضور تهیه‌کننده، کارگردان و یکی از نویسندگان فیلمنامه آن، در مرکز آموزش‌های تخصصی تبلیغ قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام قاسمی سالخورده معاون پشتیبانی و منابع انسانی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، از آغاز توزیع کارت شناسایی هوشمند طلاب، از ۲۰ دی خبر داد.

حجت‌الاسلام صادقی معاون پژوهشی مرکز تخصصی تفسیر گفت: نخستین همایش فارغ‌التحصیلان مرکز تخصصی تفسیر حوزه علمیه قم با حضور ۱۵۰۰ دانش‌پژوه برگزار خواهد شد.

نشست‌ها، مراسم‌ها و کنفرانس‌ها

کنفرانس گفتگوی ادیان، با رایزنی و برنامه‌ریزی مرکز اسلامی امام علی علیه‌السلام، در کلیسای گرینلند در اسلو نروژ برگزار شد. در این کنفرانس بی‌سابقه که با حضور شخصیت‌های اهل تسنن، شیعه و مسیحی برگزار شد، آیاتی از قرآن کریم نیز تلاوت شد.

نشست علمی تاریخ‌نگاری اسلامی از نگاه مستشرقین از دوره روزنتال تا رابینسون، با حضور پژوهشگران و محققین حوزه و دانشگاه، و سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین محسن الویری برگزار شد.

هجدهمین سالگرد ارتحال آیت‌ﷲ سید رضا بهاءالدینی، با حضور علما، فضلا، طلاب و اقشار مختلف مردم، در مسجد اعظم قم، و با سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی برگزار شد.

نشست بررسی مبانی پیشرفت اسلامی از نگاه قرآن و حدیث، از سلسله نشست‌های نظریه‌پردازی انجمن معرفت‌شناسی حوزه علمیه قم، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین احمد غفاری پژوهشگر و محقق حوزه دینی، برگزار شد.

دومین نشست تخصصی هم‌اندیشی مولفان حوزوی و غیرحوزوی مهدوی، با عنوان فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو، در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

انتشار مجلات، نشریات و کتاب‌های حوزوی و دینی

نرم‌افزار مجموعه آثار آیت‌ﷲ علوی گرگانی، حاوی ۳۲ عنوان کتاب در ۵۴ جلد به زبان‌های فارسی و عربی منتشر شد.

کتاب «اقتصاد نظری» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین اسلامی عضو مجلس خبرگان رهبری، در ۳۴۸ صفحه از سوی دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، وارد بازار کتاب شد.

مسئول نمایشگاه مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم، از حضور این مرکز با بیش از ۷۰ عنوان کتاب و نرم‌افزارهای پاسخ به شبهات، در نمایشگاه کتاب حوزه دین قم خبر داد.

عباس اسدﷲی مسئول غرفه مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب حوزه دین، از انتشار ۳۸ عنوان کتاب تقریبی از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در آینده نزدیک خبر داد.

کتاب «آیین عرفی»، با عنوان فرعی «جستارهایی انتقادی در بنیادهای سکولاریسم»، ترجمه کتاب «العلمانیة مذهبا»، به همت مهدی امیدی و با نظارت علمی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی، در گروه مطالعات اسلام و غرب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

هفتاد و دومین شماره ماهنامه خانه خوبان ویژه همسران، از سوی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، منتشر شد.

صد و شصت و یکمین شماره ماهنامه فرهنگی اجتماعی دیدار آشنا ویژه نوجوانان، انتشار یافت.

مجموعه ۴ جلدی «حکمت‌نامه رضوی» با حضور آیت‌ ﷲ ری‌شهری و حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی، در موسسه دارالحدیث رونمایی شد.

آیین رونمایی از کتاب «مقام زن در تفسیر نمونه»، با حضور آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی عماد و پژوهشگران حوزوی برگزار شد.

پنج جلد کتاب «جریان‌شناسی معتزله نو»، در همایش نقد جریان اعتزال نو، با حضور آیت‌ﷲ تسخیری و استاد رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در قم رونمایی شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در این همایش با اشاره به جایگاه عقل در تفکرات نومعتزلیان گفت: در تفکرات آنان، قرآن و وحی، تابع عقل محسوب شده و عقل باید بگوید که وحی چه باید بگوید و چگونه باید باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد نیز در این همایش گفت: اعتزال نو، تحت تاثیر تحولات فرهنگی در غرب است. وی افزود: الهیات چپ‌گرا و راست‌گرا، به این دلیل که از جریان‌های جهانی متاثر هستند، هویت معرفتی مشخصی ندارند.

آیت‌ﷲ محمدعلی تسخیری نیز گفت: اعتزال قدیم با هدف دفاع از دین، از عقل استفاده کرده، اما اعتزال نو، بیشتر یک گرایش لیبرالیستی است.

رده‌های مرتبط