مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

بیانات و سخنان مراجع و بزرگان حوزه‌های علمیه

آیت‌ﷲ‌العظمی وحید خراسانی در درس تفسیر خود، انفاق غلم و ثروت را رمز غنای جامعه خواند و گفت: عالم باید علم را انفاق کند تا ریشه جهل کنده شود، ثروتمندان هم مال را انفاق کنند تا ریشه فقر کنده شود. اگر علما انفاق علم کنند و اغنیا انفاق مال کنند، فقر بشریت به غنا منقلب می‌ؤود، یعنی دیگر در جامعه فقیری باقی نمی‌ماند.

عکس: muslimpic.com
عکس: muslimpic.com

آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی در دیدار رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور، با تاکید بر اینکه باید اجرای قوانین برای همه یکسان باشد گفت: در اجرای قوانین اینطور نباشد که عوامل اصلی در امان باشند و هر کاری که دلشان می‌خواهد انجام دهند ولی کسانی که خلاف جزئی مرتکب شده‌اند، گرفتار شده و مجازات فقط برای آنها باشد.

وی همچنین در دیدار معاون فرهنگی قوه قضاییه، اصول قضایی اسلام را بی‌نظیر دانست و گفت: اصول قضایی اسلام، بالاترین اصول است که حقوقدانان بزرگ دنیا به آن اعتراف کرده‌اند.

آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی در آغاز درس خارج خود، با محکوم کردن اهانت نشریه فرانسوی به ساحت مقدس رسول اکرم گفت: امروز دنیای اسلام، از غربی‌ها متنفر است و توهین به مقدسات، نشانه حماقت آنان است.

این مرجع تقلید همچنین در پیامی به مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی تهران نوشت: [لازم است] قرآن و تعلیمات گرانبهایش در تار و پود زندگی فردی و اجتماعی شما وارد شود و هر گاه دنیای ما بر اساس سه اصل برادری، صلح و محبت بنا شود، چهره دیگری خواهد داشت.

آیت‌ﷲ مکارم شیرازی همچنین با محکوم کردن ترور در هر لباس و گروهی، تاکید کرد: دولتمردان غربی عقل سیاسی ندارند، وگرنه خود را به سادگی برای جنایت گروهی کوچک با تمام جهان اسلام درگیر نمی‌کردند و به جای منطق، به ماجراجویی نمی‌پرداختند.

آیت‌ﷲ جوادی آملی، در دیدار محمدرضا عارف، گفت: مسئولین کشور باید برادرانه با یکدیگر برخورد کنند تا هم مردم را به نظام و انقلاب جذب کنند و هم به هوای نفسانی خود مجال ظهور و بروز ندهند.

وی همچنین در درس تفسیر سوره مبارکه غافر گفت: کاریکاتورهای اهانت‌آمیز، دامی است که عاملانش در آن فرو می‌روند. وی افزود: به کسانی که استکبار ورزیدند و به پیامبران استهزا کردند، متذکر می‌شویم که به زودی در استهزای خودشان فرومی‌روند.

آیت‌ﷲ نوری همدانی در دیدار رییس دانشگاه پیام نور قم، با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید از علوم سکولار فاصله بگیرند، گفت: باید علومی در دانشگاه تعلیم داده شود که بر اساس سنت خدا و سیره اهل بیت علیهم‌السلام باشد و علوم برگرفته از غربی‌ها به درد دانشگاه‌ها نمی‌خورد.

وی همچنین در دیدار جمعی از بانوان شیعه عربستان، تروریست‌ها را مورد حمایت قطر و عربستان دانست و گفت: متاسفانه امروز دشمن اصلی مسلمانان، داعش، سلفی‌ها و بوکوحرام است که توسط امریکا و اروپا ایجاد شده و توسط دولت آل سعود و قطر حمایت می‌شوند.

آیت‌ﷲ نوری همدانی همچنین آزادی به سبک غربی را دارای تناقض آشکار دانست و گفت: آنها اهانت به پیامبر را آزادی بیان می‌دانند، اما باید از آنها پرسید چرا درباره هولوکاست صدق نمی‌کند؟ چرا هر کسی درباره هولوکاست حرف بزند گرفتار و زندانی می‌شود؟

آیت‌ﷲ جعفر سبحانی در درس خارج فقه خود با بیان اینکه گاهی از اوقات برخی از نوشته‌ها و منابر به قدری ضعیف و بی‌محتوا هستند که مردم حاضر نیستند گوش کنند، گفت: اگر منبرهای ما عالمانه باشد، به پیامبر اکرم آبرو داده‌ایم، اما اگر سخن و کلام و بیان ما جامع و نافذ نباشد، این امر میسر نمی‌شود.

آیت‌ﷲ علوی گرگانی در دیدار روسا و مدیران عقیدتی سیاسی ناجا گفت: کسی که علم آموخته ولی تقوا نداشته باشد، به دردی نمی‌خورد. لذا علم بدون تقوا نه‌تنها مفید نیست، بلکه برای جامعه نیز مضر است.

آیت‌ﷲ هاشمی شاهرودی در ابتدای درس خارج خود، اهانت به پیامبر اکرم صلوات‌ﷲ‌علیه را محکوم کرده و تصریح کرد: پشت صخنه اینگونه اعمال، صهیونیست‌ها هستند که کمر به نابودی اسلام بسته‌اند.

آیت‌ﷲ حسین مظاهری، در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین عماد، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور، با بیان اینکه فقه جواهری محور حوزه‌های علمیه است، تاکید کرد: فقیه‌پروری برای نسل‌های آینده، راهی جز اهتمام صحیح، عالمانه و همراه با برنامه‌ریزی به فقه سنتی و جواهری ندارد.

وی همچنین در درس اخلاق خود، صهیونیسم را میوه درخت رذالت غرب خواند و گفت: پشت پرده تمام اهانت‌ها به اسلام، صهیونیست‌ها هستند.

آیت‌ﷲ مصباح یزدی، در دیدار با طلاب سفیران هدایت استان کرمان و سیستان و بلوچستان، با بیان اینکه باید تابع سیره اهل بیت علیهم‌السلام بود و در جوانی به تمرین قناعت بپردازیم گفت: باید ببینیم که کدام منطقه بیشتر نیاز به هدایت دارد و در همان جا مشغول به تبلیغ دین مبین اسلام شویم.

آیت‌ﷲ حسینی بوشهری در نشست خبری با اصحاب رسانه، زمان آغاز پذیرش حوزه برای سال آینده را ۴ بهمن اعلام کرد و نیز از کسانی که فعالیت‌ها و تلاش حوزه و بزرگان دین را به بهانه‌های مختلف زیر سوال می‌برند، انتقاد کرد.

آیت‌ﷲ امینی در دیدار محمدرضا عارف، با بیان اینکه مسئولان، وقت خود را صرف کشور و خدمت به مردم کنند، گفت: باید در زمینه اجرای قانون، فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

 

شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه

شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه، با حضور علما، اساتید حوزه، صاحبان آثار و طلاب علاقمند، با حضور مدیر حوزه‌های علمیه، معاون پژوهش حوزه برگزار شد. در این همایش از آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی به عنوان شخصیت برجسته فقهی تفسیری و نیز از حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدرضا حسینی جلالی حائری به عنوان محقق برجسته حوزه‌های علمیه، تجلیل شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حقی در این نشست، خواستار اصلاح عملکرد جزیره‌ای و سلیقه‌ای نویسندگان و ناشران شد و گفت: محققان حوزه باید با شتاب و دقت بیشتری به نیازهای علوم انسانی پاسخ دهند.ketab-sal

آیت‌ﷲ حسینی بوشهری در این همایش، با بیان اینکه باید دغدغه رهبری را در زمینه تولید علم برطرف کنیم، گفت: فضلا باید هر سال پروژه تحقیقی برای خود تعریف کنند.

معاون پژوهش حوزه در همایش کتاب سال حوزه، بر لزوم پژوهش در راستای نیازهای زمان تاکید کرد و گفت: نیازمند استقرار منظم و منطقی نیازسنجی و پاسخگویی به مطالبات نظام و جامعه، در پژوهشی‌های دینی هستیم.

شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه، با معرفی ۷ اثر برگزیده و نیز ۱۲ اثر شایسته تقدیر، و نیز ۱۷ اثر شابسته تحسین، به کار خود پایان داد. «معجم الاحادیث المعتبرة» نوشته آیت‌ﷲ محمد آصف محسنی، «عقل و دین»، نوشته علی ربانی گلپایگانی، «موسوعة الشهید الثانی» تولید مرکز احیای آثار اسلامی، و همچنین «نظریه‌سازی دینی در علوم اجتماعی» نوشته حسین بستان، برخی از این آثار برگزیده بودند.

حاشیه‌هایی از نشست شانزدهمین کتاب سال حوزه، در خبرگزاری حوزه منتشر شده است.

 

اخبار حوزه‌های علمیه سراسر کشور

مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اهانت به ساحت پیامبر اعظم صلوات‌ﷲ‌علیه، تصریح کرد: آتشی که برخی از دولت‌های غربی و گروه‌های افراطی در کشورهای اسلامی شعله‌ور نموده‌اند، امروز دامن آنها را گرفته است. در این بیانیه همچنین آمده است: مسئولیت توهین به مقدسات مسلمانان، بر عهده دولت‌های غربی است.

تجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، در حمایت از ساحت مقدس رسول اکرم صلوات‌ﷲ‌علیه، با حضور اساتید و مسئولان حوزه، در مدرسه علمیه فیضیه برگزار شد.tajamo-tollab-feizie

طلاب قم و تبریز، با صدور بیانیه‌ای مشترک، ضمن اعلام انزجار از اعمال تروریستی در سراسر دنیا، توهین به ساحت مقدس پیامبر رحمت را محکوم کردند.

در شصت و دومین جلسه شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه، با تاسیس «انجمن ترجمه و زبان‌های خارجی حوزه علمیه»، موافقت شد.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه، از برنامه‌ریزی رشته مدیریت تربیت فرهنگی در مقطع سطح سه حوزه‌های علمیه کشور خبر داد.

در هفتمین نشست شورای علمی دین‌پژوهان کشور که با حضور معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه تشکیل شد، سرگروه‌های داوری آثار پژوهشی در ۱۲ رشته علمی انتخاب شدند. در این نشست همچنین سهم بودجه پژوهش حوزه نسبت به سایر دستگاه‌ها، بسیار ناچیز خوانده شد.

معاون امور شهرستان‌های حوزه‌های علمیه خواهران گفت: ۸۷ هزار طلبه محصل و فارغ‌التحصیل، در ۴۱۳ مدرسه علمیه خواهران غیر از جامعة‌الزهرا و حوزه علمیه خراسان، به فعالیت علمی مشغول هستند.

مدرسه علمیه صالحیه خواهران تهران، در مراسمی با حضور جمعی از مسئولین و مدیران حوزه‌های علمیه تهران، رسما افتتاح شد.

نخستین اجلاس بسیج اساتید حوزه

در نخستین اجلاس بسیج اساتید حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عابدی، به عنوان رییس بسیج اساتید حوزه، منصوب و معرفی شد.basij-asatid-makarem

آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی در پیامی به نخستین اجلاسیه اساتید بسیجی حوزه علمیه قم، با اشاره به اینکه دشمن بیش از آنچه روی هجوم نظامی فکر می‌کند، روی تهاجم فرهنگی و اعتقادی پافشاری دارد، گفت: لازم است سد نیرومندی از نظر علمی و فرهنگی در برابر دولتمردان امریکا، اروپا و اسرائیل کشیده شود تا نتوانند آسیب‌های اعتقادی و اخلاقی به صفوف مسلمین برسانند.

در دیدار رییس و برخی اعضای شورای بسیج اساتید حوزه‌های علمیه با آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی، بر اهمیت این تشکل و تاثیر آن در افزایش قدرت مردمی بسیج تاکید شد.

 

تبلیغ جهانی، و اخبار ادیان و مذاهب

آیت‌ﷲ جوادی آملی در دیدار مدیر مرکز اسلامی برزیل، بر لزوم ایجاد مراکز فرهنگی و آموزشی دینی در خارج از کشور تاکید کرد و گفت: آموزشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم اسلامی، علوم قرآنی، فقه و اصول و اخلاق، باید در منطقه امریکای لاتین و جهت آشنایی مردم با جوهره اسلام، راه‌اندازی شود.

آیت‌ﷲ محمدعلی تسخیری، بر موثر بودن گفتگو با رهبران بودایی تاکید کرد و گفت: آمدن هیئت‌های رهبران دینی بوداییان به تهران، شنیدن صحبت‌های طرف مقابل و همچنین بیان سخنانی که نشان‌دهنده تعقل و عدالت بود، برای رهبران بودایی خیلی ارزشمند است.

وزیر خارجه چین، برای گفتگو با واتیکان شرط گذاشت. پس از دعوت پاپ از چین، سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد: با گفتگو با مقر مقدس موافقیم، اما این نهاد دینی نباید به نام دین در امور داخلی چین دخالت کند و روابط دیپلماتیک خود با تایوان را قطع نماید.

khanevade-eslami

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت، در همایش خانواده بین‌الملل اسلامی، گفت: مجمع جهانی اهل بیت اکنون با ۱۲۰ کشور، کانون و نهاد اهل بیتی در جهان ارتباط دارد و هدف از برگزاری این همایش، عملیاتی کردن هماهنگی بین کانون‌هاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی نیز در این همایش، گفت: با وجود اینکه دفتر تبلیغات اسلامی، نهادی داخلی است، با این حال برای تبلیغ در خارج از کشور نیز تولید نرم‌افزارهای لازم را دارد.

دکتر علی جمعه مفتی سابق مصر، با بیان اینکه افراطیون، فقه را به درستی نفهمیده‌اند، گفت: افراطیون مسلمان، قرآن و سنت و میراث فقهی اسلامی را اشتباه فهمیده‌اند که منجر به تحریف اسلام در اذهان آنها شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی با تاکید بر اینکه در فضای امروز جهان نباید منفعلانه عمل کنیم، گفت: در عرصه جهانی شدن که مسائل از حالت فردی و تک‌حوزه‌ای خارج و به حالت شبکه‌ای و جهانی درآمده، نیازمند تعمیق نگاه‌های دینی هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی، تعامل علمای جهان اسلام با یکدیگر را موجب تحقق اهداف مترقی جهان اسلام دانست و گفت: گفتگوی علمای کشورهای اسلامی با یکدیگر، موجب ایجاد تعامل خوب بین آنان و تحقق اهداف متعالی و مترقی جهان اسلام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، معرفی اسلام به عنوان تمدن نوین را بهترین روش مقابله با اسلام‌ستیزی دانست و گفت: سیاستمداران غربی، مکتب اجتماعی اسلام را رودرروی لیبرالیسم دیده و از این تقابل، احساس خطر کرده و برای مقابله با آن، به اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی روی آورده‌اند.

هیئت علمای سودان، به تاگزی تصمیم گرفته مرکزی دولتی برای مبارزه با گسترش تشیع و مسیحیت در سودان تاسیس کند. این اقدام در حالی که است چندی پیش رایزنی فرهنگی ایران در این کشور، تعطیل شد.


تازه‌ترین کتاب‌ها، مجلات و نشریات

کتاب نقد و ارزیابی عرفی‌گرایی در جمهوری اسلامی ایران، نوشته محمدجواد نوروزی، از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در ۴۷۶ صفحه چاپ و منتشر شد.

نشست نقد و بررسی کتاب «سیری در تفکر کلام معاصر»، نوشته محمدصفر جبرئیلی، در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با حضور نویسنده کتاب و همچنین حجج اسلام قاسم ترخان، علیرضا قائمی‌نیا ، عزالدین رضانژاد و منتقدان و علاقمندان برگزار شد.sire-payambar

کتاب «غروب شرعی از دیدگاه فریقین»، نوشته حمید کمالی اردکانی عضو گروه فقه و حقوق پژوهشکده حج و زیارت، از سوی نشر مشعر در ۳۰۴ صفحه منتشر شد.

کتاب «سیره پیامبر در برابر مخالفان، از زبان قرآن»، نوشته علی‌محمد یزدی، از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، منتشر شد.

کتاب رضایت از زندگی، نوشته حجت‌الاسلام عباس پسندیده رییس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی موسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث، منتشر شد.

معاون امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه کشور، از تمدید مهلت ارسال آثار به نخستین کنگره ملی داستان‌نویسی نقش روحانیت در دفاع مقدس، تا ۲۵ بهمن سال جاری خبر داد.

نشست‌ها و جلسات علمی و پژوهشی

چهارمین دوره سیر مطالعاتی عفاف و حجاب از سوی موسسه فرهنگی پژوهشی طهورا، با حضور کارشناسان، صاحبنظران و اساتید حوزه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.

نشست طرح‌نامه تحقق پیش‌نویس سند تحول نشریات حوزه دین به همت واحد نشریات معاونت پژوهش حوزه‌ای علمیه، با حضور محسن الویری، محمد کاویانی، جواد رفیعی و… برگزار شد.

نشست بررسی تهدیدها و آسیب‌های شبکه‌های ماهواره‌ای، از سلسله‌نشست‌های «خانواده آسمانی»، با حضور خانواده طلاب و روحانیون، در سالن اجتماعات مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد.

نشست علمی مبانی دین‌شناختی الگوی اسلامی پیشرفت، در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، و با حضور حجت‌الاسلام میرمغزی به عنوان دبیر، حجت‌الاسلام شاکرین به عنوان ارائه کننده برگزار شد و حجت‌الاسلام قدردان قراملکی نیز در سخنانی به تشریح نقدهای وارده پرداخت.

نشست علمی تخصصی آینده‌پژوهی اسلامی و تمدنی، از سوی گروه مطالعات تبلیغ و ارتباطات دینی پژوهشکده باقرالعلوم برگزار شد.

رده‌های مرتبط