مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

بیانات و سخنان مراجع و بزرگان حوزه‌های علمیه

آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی، در دیدار شهردار قم، ضمن تاکید بر اینکه همراهی شهرداری با روحانیت، تحقق آرمان شهرنشینی را تسریع می‌کند، گفت: تعاملات مناسب شهردار با روحانیت، باعث تسریع در روند مسائل شهری شده است.

آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی در دیدار شهردار قم، ضمن مطلوب دانستن عملکرد شهرداری قم گفت: تلاش جهادگونه مدیران می‌تواند خدعه‌ها و تلاش‌های دشمنان را برای ایجاد یاس در مردم، ناکام بگذارد.makarem-shahrdar

این مرجع تقلید همچنین در درس خارج فقه خود، با تاکید بر لزوم حذف یارانه کسانی که به آن نیاز ندارند، گفت: پول‌های بیت‌المال باید صرف کارهای تولیدی و عمرانی شود، ولی صرف یارانه نقدی می‌شود و در این عرصه، کشور دچار خسارت‌هایی در ابعاد اجتماعی و فرهنگی شده است.

آیت‌ﷲ جوادی آملی در پیامی به سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم، گفت: اگر فقط به لفظ و قرائت قرآن اکتفا شود، به اهداف عالیه قرآن و تربیت قرآنی دست نخواهیم یافت.

آیت‌ﷲ جعفر سبحانی در درس خارج خود، اساس نظام اسلامی را اجتهاد و فقاهت دانست و گفت: اگر حوزه می‌خواهد این نظام پابرجا بماند، تنها راه آن این است که مجتهدین قوی در حوزه تربیت شوند که کار فقاهتی انجام دهند.

آیت‌ﷲ نوری همدانی، در دیدار کارمندان وزارت دفاع، صنایع دریایی و همچنین طلاب سفیران هدایت، ایجاد گروه‌های تروریستی را در راستای آرامش رژیم صهیونیستی دانست و گفت: دشمنان با راه انداختن گروه‌های تروریستی، به دنبال جلوگیری از نفوذ اسلام در منطقه هستند.

آیت‌ﷲ حسین مظاهری در درس اخلاق خود، اقتصاد نفتی را زمینه‌ساز تسلط استکبار بر کشور دانست و گفت: امروز باید اقتصاد مقاومتی پیاده شود و الا اقتصاد ما همیشه مریض خواهد بود و اگر اقتصاد مبتنی بر نفت باشد، امریکا و صهیونیست‌ها بر ما مسلط می‌شوند.

آیت‌ﷲ حسینی بوشهری، در دیدار معاون و کارکنان معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه، گفت: امروز متاسفانه گاهی اوقات، از فناوری‌های ارتباطی استفاده افراطی می‌شود. علیرغم اینکه افراد در کنار هم هستند، اما هیچ ارتباطی با هم ندارند.

آیت‌ﷲ رضا استادی در نخستین اجلاسیه اساتید حوزه‌های علمیه استان تهران، روحانیت را تکیه‌گاه مردم معرفی کرد و گفت: استاد و شاگرد باید در همه امور تحصیل و زندگی، با هم تعامل نزدیک و سازنده داشته باشند.

اخبار و رویدادهای حوزه در هفته گذشته

فعالیت کمیته‌های یازده‌گانه مجمع عمومی جامعه مدرسین آغاز شد. مراسم افتتاحیه این کمیته‌ها، با سخنرانی آیت‌ﷲ حسینی بوشهری و حجت‌الاسلام والمسلمین احمد فرخ‌فال برگزار شد.

آیت‌ﷲ حسینی بوشهری در سخنان خود گفت: تشکیل مجمع عمومی جامعه مدرسین، خدمت بزرگی به حوزه‌های علمیه است و زمینه استفاده از ظرفیت اساتید را به وجود می‌آورد.

احمد فرخ‌فال در این نشست، گفت: مجمع عمومی جامعه مدرسین با حضور ۴۰۰ استاد سطوح عالی می‌تواند بازوی قوی برای ارکان حوزه باشد.majma-omoomi

در چهارمین مجمع عمومی انجمن فقه و حقوق اسلامی که با حضور آیت‌ﷲ نوری همدانی برگزار شد، از سایت این انجمن و دو فصلنامه حقوق و قرآن، و همچنین فقه و حقوق اسلامی، رونمایی شد.

در همایش بزرگ زبان‌دانان حوزه، که در مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد، از ۱۳ تن از فعالان این حوزه تقدیر شد. آیت‌ﷲ حسینی بوشهری، حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی، قمی، قرائتی، ارزانی، ملکدار، رادمرد و ۸ تن از زبان‌دانان حوزوی، از سخنرانان این نشست بودند.

تصاویری از این نشست در خبرگزاری حوزه منتشر شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملک‌دار، در حکمی از سوی آیت‌ﷲ حسینی بوشهری به عنوان مسئول دبیرخانه جشنواره هنرهای آسمانی منصوب شد.

محمود خالقی و حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر حصاری، به عنوان معاونین جدید آموزشی و پژوهشی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران کشور معرفی شدند.

مراسم گرامیداشت آیت‌ﷲ خاتمی زنجانی، با حضور مراجع، علما، اساتید و فضلای حوزه علمیه قم، در مسجد رفعت برگزار شد. آیت‌ﷲ شبیری زنجانی، نمایندگان بیوت مراجع تقلید، آیت‌ﷲ حسینی بوشهری، از حاضران در این مراسم بودند.

حجت‌الاسلام محمدصالح مازنی، مدیر گروه نیازسنجی پژوهش معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه کشور، از راه‌اندازی سامانه ملی نیازسنجی پژوهشی دینی خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی حسینخانی معاون تهذیب حوزه، در دیدار کارکنان معاونت تهذیب با آیت‌ﷲ حسینی بوشهری، از برگزاری طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری در ۲۲۰ مدرسه علمیه کشور خبر داد.

اولین مرکز فرهنگی شیعی در مراکش، با همکاری سازمان دیدبان حقوق شیعه افتتاح شد.

حجت‌الاسلام امیر ارزانی مدیر اجرایی دبیرخانه مهندسی تبلیغات دینی استان اصفهان، از اعطای اعتبارنامه مهارت‌های تبلیغی به ۲۴ نفر از مبلغان تخصصی خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم فرحانی معاون طلاب و امور حوزه‌های علمیه کشور گفت: بیش از ۱۸ هزار طلبه در سال آینده پذیرش خواهند شد.

حجت‌الاسلام مهدی عباسی مدیر پذیرش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: آخرین مهلت ثبت‌نام پذیرش مقطع کارشناسی این موسسه در دوره‌های حضوری و نیمه‌حضوری، دهم اسفند ماه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، از راه‌اندازی مدرسه علمیه آزاد خواهران برای نخستین بار در قم خبر داد.

مراسم بزرگداشت دومین سالگرد ارتحال آیت‌ﷲ خوشوقت، با حضور علما و طلاب و زائران و مجاوران حرم حضرت فاطمه معصومه، در مسجد اعظم قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام غلامعباس موسوی مدیر کل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، گفت: بشیران جوان برای تبلیغ چهره به چهره در نوروز، به مناطق مختلف کشور اعزام می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی، از فعالیت ۱۹ انجمن علمی در حوزه علمیه قم خبر داد و گفت: ۱۱ سال از تاسیس انجمن‌های علمی در حوزه می‌گذرد.

برگزیدگان جشنواره قرآنی حوزه علمیه خواهران، در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره قرآن کریم، معرفی شدند.

حجت‌الاسلام حسین جعفریانی مدیر مرکز خدمات استان قم، در همایش تجلیل از فرزندان ممتاز تحصیلی روحانیون، گفت: ۱۲ هزار ممتاز تحصیلی قم، از خانواده‌های روحانیون هستند.

دیدارهای رییس جمهور با مراجع، علما و بزرگان حوزه

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در اجتماع مردم قم در حرم مطهر حضرت معصومه، با اشاره به جایگاه قم و حوزه علمیه، گفت: دین ما پویا و زنده است، چون قم و حوزه آن زنده است.

امام جمعه قم، در سخنانی، ضمن خیر مقدم به رییس جمهور، گفت: حوزه و مرجعیت، توقعی جز خیرخواهی از دولت ندارند.

رییس جمهور همچنین با حضور در بیت مراجع عظام تقلید، با آنها دیدار و گفتگو کرد.

آیت‌ﷲ‌العظمی وحید خراسانی، در دیدار رییس جمهور و هیئت همراه، خطاب به روحانی گفت: شما یکی از بهترین روسای جمهوری هستید و البته با مشکلات طاقت‌فرسایی روبرو هستید.rohani-safi

آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی در دیدار رییس جمهور، ضمن تشکر از تلاش‌های مجموعه دولت گفت: توجه دولت به مردم و رفع مشکلات اقتصادی آنها که از گذشته بوده است، به‌ویژه فقرا و ضعفا باید ادامه یابد و برنامه‌های مفید دولت در این جهت باید شتاب بیشتری بگیرد.

آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی، موفقیت‌های دولت در حوزه مدیریت اقتصاد و خدمات اجتماعی به ویژه درمان و بهداشت را خوب و ملموس ارزیابی کرد و بر تلاش بیشتر دولت برای رسیدگی به محرومان و اقشار ضعیف جامعه تاکید نمود.

آیت‌ﷲ شبیری زنجانی، در دیدار رییس جمهور، دعا برای موفقیت دولت را یک وظیفه اعتقادی و عمومی دانست و گفت: بهبود وضعیت اقتصادی کشور، برای کارشناسان به خوبی محسوس است.

آیت‌ﷲ جوادی آملی، در دیدار رییس جمهور، هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و حمایت مردم را زمینه‌ساز حل مشکلات دانست و گفت: اقتصاد مقاومتی، اقتصاد عقلانی است.javadi-rohani

آیت‌ﷲ جعفر سبحانی در دیدار رییس جمهور، بر تقویت تولید، اشتغال و امور اجتماعی تاکید کرد و گفت: همواره برای موفقیت دولت دعا می‌کنم.

آیت‌ﷲ نوری همدانی در دیدار با رییس جمهور، مذاکره‌کنندگان را افرادی متدین، انقلابی و سختکوش دانست و گفت: حمایت از مذاکرات بدان جهت است که اولا با معرفی منطق و گفتگوی صحیح و عملکرد دقیق نظام، به دنیا نشان دهیم که اهل صلح و منطق هستیم و در مرحله بعدی، چهره استکبار و غرب را نشان دهیم.

آیت‌ﷲ موسوی اردبیلی در دیدار رییس جمهور، خدمات دولت در بخش سلامت، درمان و بهداشت عمومی را اقدامی بسیار بزرگ و ارزنده دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در ادامه دیدارها با مراجع و علما، به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رفت و در نشست مشترکی با اعضای این نهاد حوزوی حضور یافت. روحانی در این نشست، گفت: برای توسعه فرهنگ، نیازمند همکاری جامعه مدرسین هستیم.

نشست‌ها و برنامه‌های علمی و تخصصی

نشست بررسی روش‌های زبان‌شناسی، با حضور فعالان حوزه ترجمه و زبان‌شناسی حوزه و دانشگاه، در معاونت بین‌الملل حوزه برگزار شد.

نشست علمی ریشه‌های شکل‌گیری جریان تکفیری، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی علیزاده موسوی در موسسه فرهنگی فهیم برگزار شد.

نشست جایگاه مصلحت در فقه شیعه، با سخنرانی آیت‌ﷲ ابوالقاسم علیدوست در دانشگاه تهران برگزار شد.maslahat-sonat

نشست علمی نگاهی به نقش مقاصد الشریعه در فتاوای اهل سنت، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل لنکرانی، احمدی فقیه یزدی، علیدوست، نورمفیدی، حسینی خراسانی، قائنی، نجفی یزدی، ایازی و فخار طوسی برگزار شد.

اولین سمینار علمی فرهنگ جهاد، با حضور نظریه‌پردازان، اندیشمندان، فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه، با پیام آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی، برگزار شد.

نشست هم‌اندیشی اساتید کارگاه تلبس حوزه علمیه قم، به مدت دو روز در مشهد مقدس برگزار شد.

نشست تخصصی مناسبات حاکمیت و خانواده، با حضور دکتر محمدتقی کرمی، دکتر محمود حکمت‌نیا و زهرا سجادی و همچنین دکتر ابراهیم باطنی، در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد.

نشست حکمت و علت در استنباط حکم، در قالب کرسی‌های آزاداندیشی نقد و مناظره، در مدرسه علمیه حجتیه قم برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در این نشست به ارائه نظرات خود پرداخت.

کتاب‌ها، مجلات و نشریات منتشر شده

سالنامه آوای ریحان، اولین سالنامه فاطمی ویژه سال ۱۳۹۴، از سوی مرکز نشر هاجر وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران منتشر شد.

جدیدترین اثر آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی با عنوان «بایدها و نبایدهای بودجه» منتشر شد.

سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، از انتشار بیش از ۸ هزار عنوان کتاب دینی در سال ۱۳۹۳ خبر داد.naim-abadi

کتاب مبانی دینی اقتصاد مقاومتی، با حضور نویسنده، آیت‌ﷲ نعیم‌آبادی امام جمعه بندرعباس و همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، شهاب مرادی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرهاد رهبر و حسن سبحانی از اقتصاددانان، در فرهنگسرای شفق تهران رونمایی شد.

اولین جلد از فهرست نسخ خطی آستان مقدس علوی منتشر شد.

مراسم رونمایی از دستاوردهای جدید پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در حوزه نشر، با حضور روحانیون و پژوهشگران در این مرکز برگزار شد.

کتاب الگوی متعالی در حماسه و عرفان، نوشته حجت‌الاسلام سید کاظم میرحسینی اشکوری انتشار یافت. این کتاب نگاهی به نقش الگویی قیام امام حسین علیه‌السلام دارد.

دومین شماره دوفصلنامه علمی تخصصی مطالعات جنسیت و خانواده، منتشر شد.

رده‌های مرتبط