مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

آیت‌ﷲ‌العظمی وحید خراسانی در درس تفسیر خود با تاکید بر اینکه بشر از درک مفهوم حقیقی و عینی قیامت درمانده است، گفت: کدام مفسری است که توانایی این را دارد که بیان کند که من آنچه در مسئله یوم الدین است را فهمیده‌ام و نگاشته‌ام؟

وی همچنین در دیدار سرپرست شهرداری قم، با بیان اینکه قم و حوزه آن، مرکز جهان تشیع است، تصریح کرد: خدمت کردن در قم، بسیار ارزشمند است.

آیت‌ﷲ شبیری زنجانی، ۲۳ فروردین در بیت آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی حضور یافت و با این مرجع تقلید دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار بر لزوم آمادگی همه‌جانبه طلاب برای تبلیغ دین تاکید شد.vahid-safi

در دیداری دیگر، آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی، با حضور در بیت آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی، با این مرجع تقلید دیدار و گفتگو کرد. موضوعات بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی، و همچنین امور حوزه‌های علمیه، بخشی از گفتگوهای این دو مرجع تقلید بوده است.

آیت‌ﷲ‌العظمی وحید خراسانی نیز در دیداری دیگر با حضور در بیت آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی، به گفتگو با این مرجع تقلید پرداخت.

مراجع عظام تقلید، در دیدار حسین امیرعبدﷲیان معاون وزیر امور خارجه، خواستار تامین امنیت حجاج خانه خدا و همچنین رعایت حقوق مردم در مذاکرات هسته‌ای شدند. معاون وزیر خارجه پنجشنبه ۲۷ فروردین با حضور در شهر مقدس قم، با آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی و همچنین آیت‌ﷲ سبحانی دیدار و گفتگو کرد.

آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی در این دیدار، با تاکید بر اینکه وزارت خارجه باید برای کوتاه کردن دست ظالم از یمن تلاش کند، گفت: امروز مردم یمن مظلوم هستند و وظیفه اصلی وزارت خارجه این است که با دیپلماسی قوی وارد شده و دست ظالم را از سر آنها کوتاه نماید.

آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی در اختتامیه یازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم، بر ضرورت توجه بیشتر به قرآن در حوزه‌های علمیه تاکید کرد و گفت: قرآن نباید در حاشیه قرار گیرد؛ همانگونه که فقه و اصول در متن حوزه‌هاست، قرآن مجید نیز باید در متن دروس حوزه باشد.

وی همچنین در دیدار سرپرست شهرداری قم، با بیان اینکه نباید کارهای فرهنگی در حاشیه قرار گیرد، گفت: باید با حرکت‌های فرهنگی، قم را به عنوان یک شهر نمونه به جهان اسلام معرفی کنیم.

آیت‌ﷲ مکارم شیرازی همچنین در واکنش به سخنان امام جماعت مسجدالحرام گفت: پس از ظهور داعش، القاعده، النصره و…، معلوم شد که مکتب شما بر خلاف عقل، نص و قرآن بوده و میوه این درخت، همین گروه‌های تروریستی هستند؛ پس آبرومندانه این است که از مکتب وهابیت فاصله گرفته و به مسلمانان بپیوندید.

آیت‌ﷲ جوادی آملی در پیامی تصویری به جشنواره شعر بانوی مهربانی گفت: اگر بشر کنونی به دنبال نجات و راه‌حلی برای سعادت خود است، باید راه پرخیر و برکت و پرنور فاطمی را بپیماید.

وی همچنین در یازدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم، با بیان اینکه علامه طباطبایی دنبال عناوین اعتباری نبود، گفت: حیات علامه طباطبایی، حیاتی قرآنی بود و به همین خاطر است که این همه انوار و برکات داشته و دارد.

آیت‌ﷲ جوادی در درس خارج خود با تاکید بر لزوم خیزش امت اسلامی علیه آل سعود گفت: نباید به فکر دولت‌ها بود، بلکه ملت‌ها و ملل اسلامی، خود به این فکر باشند که حرمین را از اسارت و غارت آل سعود نجات دهند.

آیت‌ﷲ نوری همدانی در دیدار رییس بنیاد شهید استان قم گفت: یمن گورستان و باتلاقی برای سربازان رژیم آل سعود خواهد شد، ولی آنچه مهم است، اهمیت جهاد و فرهنگ ایثار و شهادت است که تا این فرهنگ در بین مسلمین بوده، اسلام از خطرات اهریمنان در امان مانده است.

وی همچنین در دیدار با مسئولان برگزاری آیین اعتکاف، گفت: امروز در دنیا دژخیمانی به جان مردم یمن و بحرین افتاده‌اند و در امور کشورها دخالت می‌کنند، اما وقتی ما برای احیا و آزادی و کمک به کشورها حرکت می‌کنیم، می‌گویند شما دخالت نکنید.

آیت‌ﷲ نوری همدانی همچنین در درس خارج خود با اشاره به شرایط امنیتی و فرهنگی نامناسب عربستان گفت: تعطیلی عمره بسیار خوب است و تا افراد متجاوز مجازات نشده‌اند، نباید تعطیلی عمره برداشته شود. اما باید برای ادامه آن فکری کرد.

آیت‌ﷲ علوی گرگانی در دیدار رییس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران گفت: یکی از محاسن شهرداری تهران این است که بخشی از درآمدهای خود را صرف امور دینی می‌کند. این کار بسیار ارزشمندی است و نتایج خوبی دربرخواهد داشت.

آیت‌ﷲ حسین مظاهری در دیدار آیت‌ﷲ طباطبایی‌نژاد و مدیران حوزوی استان اصفهان، با تاکید بر اینکه حوزه علمیه، پایه تشیع است، گفت: همه حوزویان وظیفه دارند مانع مهجوریت فقه جواهری شوند. چرا که حیات حوزه‌های علمیه، وابسته به مجتهدپروری است و این امر با اهتمام به فقه جواهری میسر می‌گردد.
آیت‌ﷲ محمد یزدی در دومین شب یازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم، با تقدیر از فعالیت‌های تفسیری در حوزه علمیه قم، ابراز داشت: سیر تفسیر قرآن کریم از روزی که مرحوم علامه طباطبایی تفسیر المیزان را در قم آغاز کردند، رو به تکامل قرار دارد؛ اگرچه هنوز به نقطه مطلوبی دست نیافته است.

آیت‌ﷲ حسینی بوشهری در مراسم تجلیل از برگزیدگان طرح آرامش بهاری سال ۹۴، گفت: باید مراقب هجمه‌های فرهنگی دشمنان باشیم و با جهاد فرهنگی به مقابله با فرهنگ غرب بپردازیم.

آیت‌ﷲ مرتضی مقتدایی دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، بر لزوم رفع ابهامات بیانیه لوزان در مذاکرات نهایی تاکید کرد و افزود: ملت قدردان تیم مذاکره‌کننده باشد.

آیت‌ﷲ مصباح یزدی در دیدار طلاب مدرسه علمیه دارالسلام تهران، با اشاره به عرفان‌های کاذب گفت: همه عرفان‌ها کاذب است و ما را به جایی نمی‌رساند، و تنها اطاعت از خداست که ما را سعادتمند می‌کند. وی افزود: انقلاب‌های اسلامی منطقه به برکت امام خمینی است.

آیت‌ﷲ ابراهیم امینی در دیدار جمعی از اعضای شورای علمی دین‌پژوهان، با انتقاد از وضعیت کنونی پژوهش و تحقیقات دینی گفت: خیلی وقت‌ها تحقیق‌ها ضعیف و خیلی وقت‌ها نیز تکراری است. بعضی وقت‌ها اولویت‌ها رعایت نشده و بنده کم و بیش اطلاع دارم که بودجه‌های کلانی هم صرف می‌شود.

آیت‌ﷲ سید احمد خاتمی عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان رهبری، از افزایش اعضای این مجلس به ۹۹ نفر خبر داد و گفت: در مجموع ۱۳ نفر به تعداد ۸۶ نفر قبلی افزوده شده است که تعداد اعضای خبرگان آینده، ۹۹ نفر خواهد بود.

gharaviآیت‌ﷲ سید محمد غروی در گردهمایی طلاب جدیدالورود حوزه علمیه استان قم، فراگیری علوم دینی، تبلیغ دین و دفاع از اموزه‌های دینی و اسلامی را سه وظیفه اصلی طلاب در حوزه‌های علمیه دانست و همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: صلح و آرامش در کشورهای منطقه، به‌وسیله ایران محقق خواهد شد.

آیت‌ﷲ علوی بروجردی، در نشستی با معاون پژوهش حوزه‌های علمیه به مناسبت سالروز تاسیس کتابخانه آیت‌ﷲ‌العظمی بروجردی گفت: یکی از معضلاتی که امروز ما دچار آن هستیم، تهیه نسخه از کتابخانه‌های بزرگ داخل کشور است؛ چرا که هزینه‌های بالایی دریافت می‌کنند که با سیاست فرهنگی آنان مغایر بوده و عملی کاسب‌کارانه است.
حجت‌الاسلام والمسلمین عماد معاون پژوهش و همچنین رییس مرکز اسناد حوزه‌های علمیه، با تاکید بر اینکه باید کتابخانه‌ها را به کارگاه و خط تولید دانش تبدیل کنیم، گفت: داشتن برنامه‌های جدید و نو می‌تواند گامی موثر در این زمینه باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی در دیدار رایزن و معاون سفیر سوئد در کشورمان، ضمن معرفی حوزه‌های علمیه خواهران، گفت: با معرفی اسلامی واقعی، چهره خشن و افراطی داعش شناخته می‌شود.

آیت‌ﷲ محمدجواد فاضل لنکرانی، با اشاره به اتفاقات به وجود آمده در فرودگاه جده عربستان گفت: مردم انقلابی باید مراقب باشند که ممکن است این شیطنت از سوی دشمن طراحی شده باشد تا اختلافات بین جامعه اسلامی را از این طریق دامن بزنند. مردم دنیا باید بدانند آل سعود خادم‌الحرمین نیست. وی افزود: دولت عربستان رسما از ایران عذرخواهی کند.

اخبار حوزه‌های علمیه سراسر کشور

golpayganiمراسم بزرگداشت بیست و دومین سالروز ارتحال آیت‌ﷲ‌العظمی سید محمدرضا گلپایگانی، با حضور علما و بزرگان حوزه علمیه قم، و جمعی از مردم، در مسجد اعظم قم برگزار شد. آیت‌ﷲ نوری همدانی، علوی گرگانی، محفوظی، گرامی، علوی بروجردی، مقتدایی، حسینی بوشهری، و همچنین رییس دفتر مقام معظم رهبری، برخی از حاضران در این نشست بودند. حجت‌الاسلام والمسلمین علی تهرانی، در این مراسم به سخنرانی پرداخت و آیت‌ﷲ‌العظمی گلپایگانی را از استوانه‌های حوزه دانست.

آزمون پذیرش سراسری حوزه‌های علمیه، با حضور بیش از ۲۲ هزار داوطلب، در ۴۹ مرکز استان و شهرستان در سراسر کشور برگزار شد.

به گفته معاون آموزش و امور حوزه‌های علمیه، ۱۸ هزار طلبه در سال جدید پذیرش خواهند شد.

مراسم اختتامیه یازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم، با حضور آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی، آیت‌ﷲ یزدی و جمع کثیری از اساتید تفسیر قرآن، در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد. در این مراسم، از مفسران برتر قرآن کریم، تقدیر و تجلیل شد.

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن حوزه، با اعلام اینکه نیمی از اساتید وارد عرصه تفسیر قرآن شده‌اند، گفت: این مجمع از ۶ سال گذشته در راستای مهجوریت‌زدایی از قرآن کریم تلاش خود را آغاز کرده و امروز ۴۰۵ کرسی تفسیر ترتیبی و موضوعی در حوزه علمیه قم برگزار می‌شود.

سیاست‌های معاونت تهذیب حوزه، از سوی شورای عالی حوزه‌های علمیه ابلاغ شد.

همچنین وظایف مدیریت مراکز تخصصی و موسسات آموزش عالی حوزوی، از سوی مدیر حوزه‌های علمیه، ابلاغ شد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور، در احکام جداگانه‌ای، آیت‌ﷲ عباسعلی سلیمانی و حجت‌الاسلام والمسلمین علی خاتمی، نمایندگان ولی فقیه در استان‌های سیستان و بلوچستان و همچنین زنجان را در به مدت سه سال در سمت ریاست شوراهای استانی حوزه ابقا کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه همچنین مجوز و سند موافقت با راه‌اندازی و تاسیس چند مدرسه علمیه در شهرهای ملایر، تهران، بهاباد یزد و… را ابلاغ کرد.

مرکز آموزش تخصصی شیعه‌شناسی، در مقطع دکتری برای سال تحصیلی آینده، دانش‌پژوه می‌پذیرد.

دبیر جشنواره علامه حلی، از رشد چشمگیر آمار مقالات پژوهشی بانوان طلبه در جشنواره‌های علامه حلی اصفهان و همدان خبر داد و گفت: خواهران طلبه، ۷۵ درصد جوایز جشنواره علامه حلی استان اصفهان را به خود اختصاص داده‌اند.

مسئول امور کتابخانه‌ای حوزه علمیه اصفهان، از برگزاری دوره کوتاه‌مدت آموزش کتابداری ویژه طلاب کتابدار مدارس علمیه استان اصفهان خبر داد.

اولین دوره آموزشی تمهیدی با حضور بیش از ۲۴۵ دانش‌پژوه در حال برگزاری است. این دوره که از ۲۲ فروردین آغاز شده، تا ۲۱ اردیبهشت ادامه خواهد داشت. این دوره با هدف ارزیابی و سنجش سطح علمی مبلغان برگزار می‌شود.

مدیر مدرسه مجازی فقه جعفری اهواز، از تحصیل طلاب ۱۱ استان کشور در این مدرسه خبر داد و گفت: مدرسه مجازی فقه جعفری اهواز، ۲۲۵ طلبه ثبت‌نام شده دارد که از این تعداد، ۱۳۳ نفر به صورت فعال در حال فراگیری علوم دینی هستند.

دومین همایش تفسیر و تفسیرنگاری حوزه علمیه خراسان، با حضور علما، اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی، در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی راد در این همایش به تبیین تفسیر خلاصه البیان مرحوم آیت‌ﷲ سید هاشم میردامادی نجف‌آبادی پرداخت.

اولین جشنواره غذای سالم با عنوان «طیبات» و با هدف ترویج غذای سالم اسلامی ایرانی، در جامعة الزهرا برگزار شد.

مراسم کلنگ‌زنی ساختمان جدید حوزه علمیه فاطمیه لبنان، با حضور علما، روحانیون و مقامات حزب‌ﷲ لبنان، برگزار شد.

گردهمایی طلاب جدیدالورود حوزه علمیه قم، با حضور مسئولین حوزوی و ۱۱۰۰ نفر از طلاب پایه اول، برگزار شد.

نشست مشترک روسای دانشگاه پاپی لاترانسه واتیکان و دانشگاه ادیان و مذاهب ایران برگزار شد و در پایان، تفاهمنامه همکاری علمی و تبادل استاد و دانشجو، به امضای دو طرف رسید.

همایش تجلیل از فرزندان ممتاز طلاب، روحانیون و فضلای حوزه علمیه قم، از سوی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، در دانشگاه قم برگزار شد.

سامانه «سامان» به منظور ارتباط مستقیم عموم حوزویان سراسر کشور با معاونت امور طلاب و دانش‌اموختگان طراحی و راه‌اندازی شد.

سامانه جامع نشریات علمی، با هدف دسترسی به تازه‌ترین نشریات منتشر شده و همچنین آرشیو نشریات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، از سوی این پژوهشگاه راه‌اندازی شد.

هم‌اندیشی ۳ روزه پژوهشگران رشته کلام حوزه علمیه خواهران، با حضور ۱۳۰ تن از پژوهشگران برتر رشته فلسفه و کلام در مقطع عالی، در مجتمع نرجس خاتون قم برگزار شد.

آخرین کتاب‌ها، مجلات و نشریات منتشر شده

ketab-erfanکتاب «سایبان خودساخته عرفان مدرن»، به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین محمداسماعیل عبدﷲی و با مقدمه حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عابدی، با هدف تحلیل و نقد عرفان‌های نوظهور، از سوی انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم منتشر شد.

نرم‌افزار دو زبانه اخلاق اسلامی، با بیش از ۳۴۰ عنوان کتاب، از سوی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، تولید شده و به زودی عرضه خواهد شد.

شانزدهمین شماره از نشریه «حلقه وصل»، از سوی دبیرخانه ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش منتشر شد.

رده‌های مرتبط