مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

در طول مذاکرات هسته‌ای بین گروه ۵+۱ و جمهوری اسلامی ایران، یکی از استدلال‌های بی‌پایه و اساس طرفین مذاکره برای منع جمهوری اسلامی ایران از دست‌یابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، اتهام تلاش برای تولید بمب اتمی توسط ایران بوده است؛ اتهامی که همواره از طرف ایرانی با اشاره به حکم تحریم بمب اتمی توسط مقام معظم رهبری مدظله العالی و سایر مراجع تقلید پاسخ داده شده است. بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد زمانی که جهانیان از تولید بمب اتم توسط کشورهای غربی بیمناک و هرلحظه منتظر استفاده از این سلاح کشتار جمعی توسط جنایتکاران غربی بوده‌اند، مراجع تقلید شیعه ضمن صدور احکام تحریم، خواهان اجماع جامعه جهانی برای گسترش صلح و جلوگیری از خشونت‌طلبی شده‌اند.

در رمضان سال ۱۳۶۹ق (تير ۱۳۲۹ش) انجمن طرفداران صلح جهانی با ارسال  نامه‌ای به آيت‌ﷲ العظمی سید هبه‌الدین شهرستانی – از مراجع تقليد شيعه – درخواست تحريم بمب اتمي را می‌نمايد. ايشان نيز در پاسخ، استفاده از سلاح اتمی را طبق شريعت اسلامی حرام اعلام کرده و سياستمداران جهان را به دوری از جنگ‌طلبی و خشونت  و استفاده صلح‌آميز از نيروی اتمي دعوت می‌نمايند. متن زير ترجمه اين نامه و پاسخ آيت‌ﷲ العظمی شهرستانی است که در شماره‌های نهم و دهم مجله مسلمین (تابستان ۱۳۲۹ش) منتشر شده است.

atom1-17

ترجمه نامه آقای و. جوليو- کوری رييس انجمن طرفداران صلح جهانی که به محضر آيت‌ﷲ العظمی شهرستانی فرستاده شده است:

پدر گرامی، روحانی بزرگ، حضرت آقای هبه‌الدين شهرستانی
آقای عزيزم
در اين موقعی که وضع جهان دچار اشکالات شده و بيم آن می‌رود که از نو جنگ جهان‌گيری آغاز شود، انجمن طرفداران صلح جهانی مه به تاريخ ۱۹ اذار ۱۹۵۰ در استکهلم تشکيل يافته، بيانيه‌ای که مشتمل بر ندای مهمی است به‌سوی تمام مردمی که در اقطار عالم دارای نيت پاک هستند صادر نموده است.
اين ندا آنان را به‌سوی تحريم مطلق سلاح اتمی و برای تضمين اين تحريم به‌سوی مبارزه با هر دولتی که موافق با استعمال آن باشد دعوت می‌نمايد و بايد يک هيئت نظارت بين‌المللی برای تأمين اين منظور تشکيل و هر دولتی که مبادرت به استعمال آن نمايد مجرم شناخته شود.
بسياری از شخصيت‌های بارز جهان ذيل بيانيه را امضا نموده‌اند و در اين موقع که فکر تحريم بمب اتمی در سراسر جهان رشد گرفته است، به ندای ما پاسخ موافقت داده می‌شود. و چون ما میدانيم که جناب‌عالی علاقه‌ی بيش‌تری به صلح و صفا داريد، لذا جداً درخواست میکنيم که با صدایی که در فضای دنيا به‌عنوان طرفداری از صلح طنين‌انداز شده است هم‌صدا شويد.

با تقديم پاکيزه‌ترين ادعيه
و. جوليو – کوری / رييس انجمن طرفداران صلح جهانی

ترجمه جواب آيت‌ﷲ العظمی شهرستانی

جناب رييس محترم انجمن طرفداران صلح جهانی

نامه گرامی شما را که دعوت به‌سوی تأييد صلح جهانی بوده با نهايت تشکر و احترام دريافت نمودم. در اين روزگار سخت که آثار جنگ وحشتناکی از افق جهان پديدار است، ناچارم که برای جلوگيری از آتش جنگ و خرابکاری‌های آن، با طرفداران صلح از هر تيره و در هر جای جهان که باشند هم‌صدا شوم. من به‌نام شريعت سهل و ساده اسلامی که به‌کار بردن وسايل خون‌ريزي ناگهانی را – که جنايتکاران و نيکوکاران را يکسان فانی نمايند – تحريم نموده است، به تمام اقطاب عالم و زمامداران دنيا اعلام خطر نموده و درخواست میکنم که جهان انسانيت را که ميان کشمکش‌های دولت‌ها تهديد به نابودی میشود، از جنگي که احدی را ابقا نمیکند نجات دهند و نيروی اتم را به‌جای از ميان بردن ارواح بشری و نابود ساختن آثار انسانيت که با هيچ‌گونه قوانين بين‌المللی سازش ندارد، در راه سعادت و رفاه بشر به‌کار برند و به اين مردمی که هنوز زخم‌های آنان بهبود نيافته رحم کنند.
اين است عقيده من و از درگاه خدای گرداننده جهان با نهايت تضرع مسئلت مینمايم که جهانيان را مشمول رحمت خود فرموده و سياستمداران دنيا را به‌سوی صلح و آرامش راهنمایی فرمايد و عالم بشريت را با نعمت آرامش و اطمينان متنعم نمايد؛ وگرنه جهان انسانيت به‌سوی نابودی می‌رود  و جز خدا کسی نيست که او را در اين گيردار نجات دهد.

مخلص هبةالدين الحسيني الشهرستاني

رده‌های مرتبط