مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

یک منبع آگاه در گفت وگو با مباحثات ناگفته‌هایی از مسائل مختلف ثبت نام پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دلایل نگرانی‌های آیت‌ﷲ جنتی را بیان کرد.

روز گذشته آیت‌ﷲ جنتی دبیر شورای نگهبان در خطبه‌های نماز جمعه به تعداد بالای ثبت نام جهت نمایندگی مجلس خبرگان اشاره کرد و گفت:«متاسفانه آمار ثبت‌نامی‌ها در خبرگان و مجلس شورای اسلامی بسیار بالا رفته است. سوال ما این است که آیا همه کسانی که برای انتخابات خبرگان ثبت‌نام کردند خود را مجتهد می‌دانند؟ یا کسانی که حتی یک صفحه به زبان عربی نمی‌توانند قرائت کنند با چه انگیزه‌ای ثبت‌نام کرده‌اند چرا این طور این افراد زحمت درست می‌کنند؟»

یک منبع آگاه در گفت وگو با سایت مباحثات به تشریح دلایل ابراز نگرانی آیت‌ﷲ جنتی پرداخت و گفت:شورای نگهبان در این دوره از انتخابات با توجه به تجربیات دوره های پیشین تدبیری اندیشید تا روند سنجش صلاحیت علمی شرکت کنندگان به گونه‌ای باشد که شأنیت افراد نیز رعایت گردد.برهمین اساس قرار شد یک دوره آزمون بدون اعلام اسامی شرکت کنندگان برگزار گردد تا افرادی که صلاحیت علمی آنان تایید یا رد شده است با لحاظ همه جوانب تکلیف خود را برای ثبت نام بدانند.

وی افزود: در آزمونی که شهریورماه برگزار شد نزدیک به دویست نفر شرکت کردند که حدود ده درصد این افراد حائز شرایط علمی شناحته شده و نتیجه آزمون به همه شرکت کنندگان با رعایت احترام و امانت اعلام شد. درواقع این تدبیر برای رعایت شأنیت و جایگاه این افراد و ایجاد انگیزه بیشتر برای شرکت در آزمون اندیشیده شده بود که مورد تقدیر همگان قرار گرفت.

این منبع آگاه افزود: تصور می‌شد افرادی که در این آزمون قبول نشده‌اند ضمن رعایت جایگاه خود، تراکم کاری شورای نگهبان را هم بالا نبرند و مجددا در ثبت‌نام رسمی شرکت نکنند. اما متاسفانه شاهد بودیم که نزدیک به یکصد نفر از این افراد مجددا در ثبت نام خبرگان شرکت کردند.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر اینکه برخی افراد بدون تحصیلات قابل توجه حوزوی در خبرگان شرکت کردند و این اقدام اصلا عاقلانه  به نظر نمی‌رسد، موضوع مورد گلایه آیت‌ﷲ جنتی آن عده از فضلایی بودند که عدم صلاحیت آنان با رعایت حرمت و جایگاه افراد احراز شده است اما مجددا ثبت نام کرده و فرایند بررسی صلاحیت ها را دچار کندی می کنند.

رده‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

  1. eshraghtranslators 

    متشکریم از این مطلب خوب

  2. دارالترجمه رسمی پارسیس 

    سلام ممنون از شما از اطلاع رسانی خوبتون