موضوعیبودن اختلاف، توجیهگر رفتار کسی که تمکین به رأی امام امت نمیکرد، نیست؛ بلکه اظهار مخالفت و التزام به مخالفت و اصرار بر مخالفت و تداوم مخالفت و توجیه علنیشدن مخالفت، هرچه بیشتر و بیشتر جرم مخالفت را تشدید میکند؛ چون اساساً فرض مسأله آن است که اختلاف موضوعی است و منصب امامت پایهریزی شده برای رفع تنازع و اختلاف و تمکین به رأی واحدی که حاکم و قاضی در موارد اختلاف صادر میکنند. ادامه …
بنده هرچند بیست سال است در اینجا مشغول جمعآوری کتاب بودهام؛ اما الآن دیگر اعتقادی به کتاب (یعنی کتاب چاپی و کاغذی) ندارم و آرزو میکنم روزی برسد که ما بدون کاغذ و قلم، علم را حفظ کنیم و نشر دهیم. ما باید برای رسیدن به این آرزو تلاش کنیم. حوزهی علمیه هم باید در این زمینه پیشگام باشد؛ هرچند بنده اعتقاد دارم حوزه همین الآن هم نسبت به دانشگاه در این زمینه پیشگام است. ادامه …
امام رضا(ع) در پاسخ به فردی که در علم غیب امامان شیعه شک داشت، به آیات شریفه ۲۶ و ۲۷ سوره مبارکه جن استناد کردهاند که طبق آن اگرچه علم غیب تنها در اختیار خداست، اما باریتعالی به پیامبران خود نیز علم به امور غیبی اعطا کردهاند و ائمه(ع) نیز بهعنوان اوصیا و جانشینان پیامبر اکرم(ص) از این علم بهرهمند بودهاند. ادامه …
امام خمینی(ره) سیدمهدی هاشمی را فردی غیرقابلاعتماد میدانستند. نفوذ سیدمهدی تا حدی بود که آیتالله منتظری در مقابل دیدگاه امام(ره) درباره جنایات اثباتشدهی مهدی هاشمی شدیداً موضعگیری نمود و دربرابر امر ولی فقیه مبنی بر قطع ارتباط با مهدی هاشمی، اظهار داشت: «خب حالا تا ببینیم». ادامه …
آقای منتظری میدانسته که محاکم شرعی و امام بهعنوان حاکم شرع موظف بودهاند بر مبنای تشخیص شرعی درباره انطباق افراد مورد اشاره با عنوان بغی عمل میکردند؛ که عمل کردهاند. آقای منتظری در اینجا درمقابل محاکم شرعی و امام – بهعنوان حاکم شرع – ایستاده و در عمل از باغی حمایت کرده و بهقول امام در کنار آنها قرار گرفته است. ادامه …
دربارهی موضوع مورد بحث، آنچه بیشتر مورد اختلاف آیتالله منتظری و مرحوم امام(ره) است، بحثهای سیاسی و موضوعی است؛ نه بحثهای حکمی. بهتعبیر دیگر، دربارهی حکم کسی که عنوان مفسد فیالارض یا محارب بر او صدق کند، اختلافی دیده نمیشود؛ اختلاف در نحوهی تطبیق این عنوان بر افراد و سوءاستفادههای احتمالی است. ادامه …
موسویان: امام خمینی(ره) نگاهشان در مسائل اجتماعی این بود که باید به عموم جامعه نگاه کرد؛ نه به خواص؛ ملاک ما عموم جامعه است؛ مرحوم نایینی هم میگوید: «وَشاورهم» یعنی با همهی مردم و این هیچ قیدی ندارد/رهدار: بقیه هم گفتهاند ادامهی «وَشاورهم»، «فَاذا عزَمتَ» است؛ نگفته است «فَاذا عزمتُم»؛ گفته مشورت کن؛ یعنی هیچ الزامی به نتیجهی مشورتی که آقایان میدهند نیست. ادامه …
مبانی قرآنی اندیشه امام موسی صدر – با مطالعه آثار امام موسی صدر و مباحث تفسیری ایشان و بهطور خاص با تکیه بر دو کتاب «احادیث السحر» و «دراسات للحیاة» سرشت مبانی قرآنی در تفکر این اندیشمند را استخراج کردم … ادامه …
باید طلبههایی در صنفهای مختلف داشته باشیم که زبانهای خارجی را بلد باشند. الان زبان اسپانیولی خیلی برد دارد؛ چندنفر طلبه به این زبان آشنا هستند؟ ما با بعضی افکار و اندیشههایی که در جهان غرب عرضه میشود هیچ آشنایی نداریم؛ چون در زبان انگلیسی کار نکردهایم و با دیدگاههای روز دنیا زیاد آشنا نیستیم. بعضی از ما فکرهای جدیدی که در دنیای علم حقوق در غرب مطرح میشود را از طریق ترجمههای عربی فرا میگیریم. ادامه …
تأمل و برنامهریزی برای آینده شغلی طلاب و تلاش برای تدوین اطلس مشاغل طلبگی، هرچند تلاشی ارزشمند و قابل تقدیر است، ولی اگر با تغییر مسیر آموزشی حوزه، تغییر متون و واحدهای درسی و نهایتاً تنوع مسیر آموزشی در حوزه همراه نشود، مسأله طلاب شاغل را حل نخواهد کرد و چهبسا پس از تدوین و تصویب و ابلاغ، به سندی دردسرساز و آییننامهای دستوپاگیر تقلیل یابد. ادامه …