مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی ربانی

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)

تحصیلات

درس خارج حوزه علمیه، موسسه امام صادق۷ در رشته کلام و فلسفه.

آثار و تألیفات

پژوهش:

آسیب‌شناسی تاریخی مهدویت

آسیب‌شناسی حضور جوانان در مهدویت

نظام‌واره فعالیت‌های مهدوی

بررسی تطبیق مهدویت در فرق و مذاهب اسلامی

دولت‌های مدعی

طرح ملی سیره معصومین برای وزارت آموزش و پرورش

بررسی تطبیقی مهدویت در فرق و مذاهب اسلامی

یقینا از اصلی‌ترین نیازهای جهان اسلام، تدوین نقشه راه پیشرفت وتعالی امت
اسلامی است؛ راه‌کاری که بتواند راهبردها و جهت‌گیری جهان اسلام را در
آوردگاه مدعیان جهانی وجریان‌های فراملیتی تبیین ومشخص نماید و نیز  امواج بیداری اسلامی را هدایت و به آن سمت وسو بخشد. طبیعتاً چنین برنامه‌ای با همه اهمیت و گستردگی‌اش، باید  به اصول و مبانی محکم و فراگیری مستند باشد. اندیشه و باورداشت «مهدویت» با ویژگی‌های خاصش – خصوصاً بحث حکومت جهانی و نیز مقبولیت مقوله مهدویت در میان همه مسلمانان – ظرفیت لازم برای چنین امر اساسی و مهمی  را دارد؛ هرچند علی‌رغم این ضرورت، تاکنون کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است.

هم‌چنین برای بهره گیری از قدرت یک پارچه مسلمین وامکانات جهان اسلام، توجه به سرمایه‌های ارزشمندی که مورد پذیرش عام مسلمانان است – همچون اعتقاد همه مسلمانان به مهدویت (آمدن مهدی وتحقق بخشی به وعده‌های الهی) – توقعی عقلایی و امری ضروری است که هر از چندی از سوی اندیشوران و خردمندان مسلمان مطرح و مورد تأکید قرار می‌گیرد. یقیناً اگر چنین آموزه‌هایی در تعاملات کلان میان ملت‌ها و جوامع علمی اسلامی مورد توجه قرارگیرد، فصل‌هایی مشترک برای حرکت‌های ارزشی – هویتی در جامعه و یا فعالیت‌هایی در میان گروه‌ها و مجموعه‌های علمی و فرهنگی فراهم می‌آورد.

این طرح در قالب کلان‌پروژه به تصویب رسیده است وهم اکنون بخش‌های مربوط به مذاهب زیدیه، شیعه و تا حدودی اسماعیلیه انجام شده است. امیدواریم با توجه به نگاه تقریبی این طرح، شاهد آثار مثبت آن در عرصه‌های فراملی و نیز جوامع نخبگانی باشیم.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید