مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

در هفته‌های اخیر امام‌جمعه مشهد موضع‌گیری‌های صریحی دربرابر برگزاری کنسرت‌های مختلف در این شهر داشته و با توجه به این مواضع، برخی از مقامات قضایی نیز دستور لغو کنسرت‌ها را صادر کردند.

در رسانه‌های مختلف دراین‌باره مطالب زیادی از زوایای قانونی، فقهی و عرفی مطرح شد. مطالبی از قبیل این‌که مخالفت با برگزاری کنسرت با چه معیاری صحیح است و اساساً دستور لغو برگزاری کنسرت در حیطه اختیارات امام‌جمعه یک شهر هست یا خیر.

اما آن‌چه کم‌تر مورد توجه قرار گرفت، موضع‌گیری سنجیده و متین وزیر ارشاد به‌عنوان متولی امور فرهنگی کشور بود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که وظیفه حمایت از تمامی فعالیت‌های فرهنگی کشور در حیطه قانونی را برعهده دارد، در پاسخ به مواضع آیت‌ﷲ علم‌الهدی رسماً اعلام کرد که نظر ایشان را محترم دانسته و مخالفتی با این موضوع نخواهد داشت.

در سال‌های اخیر و در دولت فعلی و پیشین برخی از مراجع و علما نگرانی‌های خود را در خصوص برخی مسائل فرهنگی ابراز کرده‌اند؛ اما سوگمندانه باید گفت کم‌تر مورد توجه و احترام مسئولان قرار گرفته؛ تا جایی که برخی مسائل بسیار ساده تبدیل به چالش‌هایی جدی شدند؛ به‌گونه‌ای که پس از سال‌ها به‌شکل خاطره‌ای تلخ هم‌چنان در اذهان تداعی می‌شوند.

واقعیت امر این است که فارغ از درستی یا نادرستی نظرات مراجع و علما، همه‌ی این انتقادات از روی دلسوزی است و  مخاطبان تذکرات باید با درک صحیح از جایگاه انتقادکننده در نهایت سعه‌ی صدر و فضایی خارج از تنش و ایجاد چالشی جدید با آن مواجهه داشته باشند. نوع واکنش اخیر وزیر ارشاد نیز از مصادیق درک صحیح مسئولان است. پاسخ محترمانه ایشان باعث ایجاد فضایی منطقی و عاری از هیاهوهای سیاسی و رسانه‌ای شده است؛ در چنین فضایی می‌توان موضوع را به‌طور منطقی مورد بررسی قرار داد.

البته عمل به قانون و رفتارهای مبتنی بر جایگاه قانونی حرف نخست را می‌زند و انتظار  می‌رود  این معیار همیشه مورد نظر همگان باشد.

مباحثات به‌نوبه‌ی خود از این اقدام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر کرده و امیدوار است همه‌ی نگرانی‌ها و انتقادات علما و مراجع با سعه‌ی صدر و درک صحیح مسئولان مواجه گردد.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید