مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

حسن رحیم‌پور ازغدی جمعه‌ی گذشته، سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهر مقدس قم بود. برخی از مطالبی که توسط این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این سخنرانی ایراد شده است را در ادامه می‌خوانید.

  • اگر یک مجاهد، علم سطحی داشته باشد، از خط انبیا دور می‌شود و یک عالم بی‌عمل، ترسو و راحت‌طلب از ساحت رسول اکرم(ص) دور است. شهر قم باید ترکیب علم و جهاد باشد، زمانی که این اتفاق افتاد، سرنوشت جهان تغییر پیدا کرد و شهر قم هیچ‌وقت به‌ اندازه امروز در سطح جهان دوست و دشمن نداشت.
  • حوزه تک‌بعدی نمی‌تواند به وظیفه خود که دفاع از جهان‌بینی اسلامی و سبک زندگی دینی است، عمل کند. وظیفه حوزه دفاع نظری و عملی از دین است و باید به این وظیفه عمل کند و در‌صورت عملی نشدن این وظیفه باید در برابر خداوند و ائمه معصومین(ع) پاسخ‌گو بود.
  • حوزه قم اگر بخواهد مرکزیت شیعه بماند، باید ده برابر امروز کار کند. متأسفانه اکنون به اقتضای شرایط واقف نیستیم، کشیشان مسیحی و آخوندهای وهابی چندین برابر طلبه‌های قم تلاش می‌کنند، آن‌ها برای تبلیغ به بدترین مناطق از لحاظ آب و هوایی می‌روند و تنها به تبلیغ لسانی اکتفا نمی‌کنند.
  • نهی از منکری واجب است که جلوی منکر را در سطح حکومت و جامعه بگیرد. نماز جمعه‌های شهرهای بزرگ از جمله قم باید به‌گونه‌ای باشد که صاحبان قدرت و ثروت از نقد شدن در این نماز جمعه‌ها نگران باشند و مستضعفان هم امیدشان این باشد که در این نماز جمعه‌ها از حقوق آن‌ها صحبت می‌شود.
  • امیرالمؤمنین(ع) دستور دادند که دزدان بیت‌المال را در نماز جمعه در جلوی مردم شلاق بزنند.
  • این افرادی که حقوق‌های میلیونی گرفتند و اختلاس‌های میلیاردی کردند را باید در نماز جمعه شهرهایی همچون تهران و قم شلاق زد. باید به سیره امام علی(ع) عمل کرد؛ اگر مدیری دروغ می‌گوید، باید در نماز جمعه آبروی او را ببریم. غارتگر بیت‌المال هرکسی که باشد، باید آبرویش در نماز جمعه برده شود.
  • نماز جمعه جای کلی‌گویی نیست؛ اگر چه در نماز جمعه باید همیشه به تقوا دعوت شود، ولی نباید بقیه بخش‌های نماز جمعه تکراری باشد.
حسن رحیم‌پور ازغدی
منبع: مشرق

پاسخ دهید