مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

سالروز شهادت امام باقر (علیه السلام)
همزمان با هفتم ذی الحجه مراسم عزاداری سالروز شهادت امام محمدباقر(ع) با حضور طلاب و فضلای حوزه علمیه و دیگر اقشار مردمی در بیوت و دفاتر مراجع تقلید حضرات آیات صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، جعفر سبحانی، علوی گرگانی و جوادی آملی با حضور مردم ولایت مدار و طلاب و فضلای حوزه علمیه برگزار شد.

بیانات علما و مراجع تقلید در هفته گذشته
آیت‌ﷲ مکارم شیرازی در هفته گذشته با اشاره به تحرکات وهابی‌ها در ایران و تلاش برای تغییر نسبت جمعیتی گفتند: به مقامات بالا گفته‌ام اگر تدبیری برای این مسائل اندیشیده نشود شاید کار به جایی برسد که نتوان اقدامی انجام داد.

ایشان همچنین در واکنش به دروغ‌پردازی‌های رسانه‌ای جریان‌های تکفیری تأکید کردند: من تعجب مى‌کنم اگر آنها غرض خاصى ندارند چرا راه دور مى‌روند، رساله‌هاى مراجع حىّ و حاضر شیعه در قم و نجف را بردارند و ببینند چیزى جز آنچه عرض شد در آن دیده مى‌شود. با این حال چگونه مى‌توان شیعه را متهم به تکفیرى بودن کرد؟

حضرت آیت‌ﷲ جوادی آملی در درس تفسیر قرآن کریم که در مسجد اعظم قم برگزار شد گفتند: امروز در عرفات تنها سخن از شرک نیست بلکه سخن از صهیونیسم و وهابیت تکفیری و منافق و برائت از همه اینهاست. باید مکه و رجالین را دریافت و با توسعه محدوده های میقات و مسعی، زمینه قیام لله را فراهم کرد.

ایشان همچنین در دیدار جمعی از اساتيد و دانشجويان دانشگاه دويسبورگ – اسن آلمان و تعدادی از اساتيد و دانشجويان دانشکده مطالعات جهانی دانشگاه تهران، در پاسخ به سؤالی در مورد برقراری رابطه بین ایران و آمریکا، با یادآوری جنایات این کشور علیه ملت ایران اسلامی، گفتند: ايران در عين احترام به همه کشورها و مليّت‌ها، نسبت به بعضي از کشورها از جمله آمریکا حساسيت ویژه‌ای دارد؛ چرا که بعضي از این کشورها، ساليان متمادی در ايران حکومت کردند و رفتار بدی داشتند و سلاطين ظالمی را روی کار آوردند و منابع کشور را غارت کردند.

حضرت آیت‌ﷲ سبحانی نیز در پایان درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم برگزار شد گفتند: امروز نباید کسی به فلسفه غرب افتخار کند، فلسفه‌ای که «کانت» و امثال او بیان کرده‌اند، شک‌آفرینی است.

از دیگر اخبار مرتبط با مراجع تقلید در هفته گذشته این بود که حضرت آیت‌ﷲ سید علی سیستانی در بیانیه‌ای، عدم نصب عکس‌های خود را در سازمان و ارگان‌های دولتی و همچنین خیابان‌ها خواستار شدند.

ماجرای اعدام مجدد قاچاقچی مواد مخدّر و نظر آیت‌ﷲ صافی
یکی از اخبار پرحاشیه هفته گذشته، ماجرای اعدام مجدد قاچاقچی موادّ مخدّر بود که پس از اجرای حکم اعدام، همچنان زنده مانده بود و اینکه حالا باید با او چه کرد، محل سؤال بود. پس از این اتفاق، برخی خبرگزاری‌ها از اعدام مجدد وی پس از بهبودی خبر دادند و به استفتائات علما از جمله جلد دوم جامع‌الاحکام آیت‌ﷲ لطف‌ﷲ صافی گلپایگانی استناد کردند که این استناد از سوی دفتر این مرجع تقلید تکذیب شد. 

سازمان عفو بین الملل نیز در بیانیه‌ای از ایران خواست از اعدام دوباره یک زندانی که بعد از اعدام، زنده شده است خودداری شود.

دفتر حضرت آیت‌ﷲ صافی گلپایگانی در پی سؤال برخی از مردم، توضیحی را در خصوص اعدام مجدد شخص قاچاقچی اعلام کرد. در اطلاعیه صادر شده از سوی دفتر حضرت آیت‌ﷲ صافی گلپایگانی آمده است: در پی سؤالات تعدادی از مردم از دفتر حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی دامت برکاته در رابطه با اعدام دوباره قاچاقچی، دفتر استفتائات معظم له اعلام کرد مسئله‌ای که در کتاب جامع الأحکام جلد دوم است ارتباطی به موضوع مذکور ندارد و معظم له نسبت به این مسئله نظر دیگری دارند.

حضرت آیت‌ﷲ صافی گلپایگانی در پی استفتاء جمعی از مؤمنین درباره اعدام شخص قاچاقچی نظر خود را این گونه ابراز کردند که اگر فرد بعد از اجرای حکم حیات خود را بازیافته باشد، اعدام مجدد او جایز نیست.

گفتنی است رئیس دیوانعالی کشور با حضور در بیت حضرت آیت‌ﷲ صافی گلپایگانی با این مرجع تقلید به صورت خصوصی و بدون حضور خبرنگاران دیدار و گفت‌وگو کرد. آیت‌ﷲ محسنی گرکانی در این دیدار که به صورت خصوصی و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد، گزارشی درباره موضوع ارائه کرد. ولی هنوز از این دیدار،‌ گزارش مبسوطی منتشر نشده است.

اخبار داخلی حوزه
آیین گرامیداشت سالگرد سفر رهبر معظم انقلاب به قم ۲۷ مهرماه با حضور علما و روحانیان و با سخنرانی آیت‌ﷲ حسینی بوشهری از سوی مدیریت حوزه علمیه استان قم در مدرسه فیضیه برگزار می‌شود. این مراسم با حضور طلاب، علما، اساتید و اقشار مختلف مردم روز شنبه ۲۷ مهرماه از ساعت ۱۸:۳۰ در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه قم برگزار خواهد شد.

نخستین پیش‌نشست جشنواره فیلم اشراق با عنوان «سینما، روحانیت و جامعه دینی؛ چالش‌ها و راهکارها»، در حالی در سالن شهید صدر دانشگاه ادیان و مذاهب قم برگزار شد که کارشناسان آن به شدت با حضور روحانیت در عرصه‌های تهیه‌کنندگی و کارگردانی سینما مخالف بودند و این حضور را نه به صلاح جامعه حوزوی و نه به صلاح سینما نمی‌دانستند.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید