مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت
در پاسخ به انتقادات مطرح‌شده درباره انتشار مصاحبه با شیخ علی تهرانی

دفتر فرهنگی مفاخر خراسان که مسئولیت برگزاری همایش نکوداشت آیت‌ﷲ‌العظمی میلانی را برعهده دارد، در پاسخ به انتقادات مطرح‌شده در سایت‌ها و شبکه‌های مجازی (از جمله مباحثات) درباره‌ی گفت‌وگوی شیخ علی تهرانی و برخی ادعاهای مطرح شده پاسخی به این سایت ارسال کردند.

بسم ﷲ الرحمن الرحیم

  1. نزدیک به یک دهه است که جمعی از فضلای خراسانی با دغدغه احیا و ترویج ارزش‌های مکتب اهل بیت(ع) از طریق معرفی عالمان برجسته و تأثیرگذار خطه خراسان، اقدام به برگزاری همایش‌هایی در قم، تهران و مشهد کرده و به تکریم و نکوداشت شخصیت‌هایی از قبیل آخوند خراسانی، آیة‌اللّه میرزا جواد تهرانی و آیة‌اللّه میرزا علی فلسفی نموده‌اند.
    در سال ۱۳۹۵ نیز به مناسبت چهلمین سال درگذشت آیة‌اللّه‌العظمی سید محمدهادی میلانی با همراهی بیت معظم له و بنیاد «مؤسسه آیت‌ﷲ‌العظمی المیلانی لإحیاء الفکر الشیعی» مراسمی در مشهد مقدس و شهر قم برگزار شد.
  2. برای نکوداشت آیةﷲ میلانی بیت معظم له و مؤسسه، کار آماده‌سازی آثار آیةﷲ را برعهده گرفت و دفتر فرهنگی مفاخر خراسان نیز تولید و آماده‌سازی شش کتاب با عنوان‌های: شناختنامه، اسناد منتشرنشده ساواک، کلمات، مجموعه مقالات، مکاتبات و مصاحبه‌ها را تقبل کرد. تا زمان برگزاری همایش سه عنوان نخست به چاپ رسید و در جلسه همایش توزیع شد؛ ولی سه اثر دیگر به زمان برگزاری همایش نرسید.
  3. مصاحبه‌ها حاوی گفت‌وگو با شاگردان، آشنایان و برخی از اعضای بیت آیت‌ﷲ میلانی بود. یکی از مواردی که در جمع اعضای مفاخر خراسان برای انجام مصاحبه مورد گفت‌وگو قرار گرفت، مصاحبه با شیخ علی تهرانی بود که دورانی را در درس آیت‌ﷲ میلانی شرکت داشت. در نهایت مقرر شد گفت‌وگو و مصاحبه ضبط گردد و سپس برا ی نشر و عدم نشر آن تصمیم‌گیری شود. بخش اصلی مصاحبه انجام شده مربوط به آیت‌ﷲ میلانی و در حاشیه آن مباحثی مربوط به حضرت امام مطرح می‌شود. مع‌الاسف کل این نوار پیاده و بدون حذف مباحث غیر مرتبط و با خطای برخی دست‌‌اندرکاران در مجموعه‌ای که برای نشر آماده می‌شد، قرار می‌گیرد و ناخواسته به فضای مجازی هم راه می‌یابد.
  4. چنان‌که پیش از این گذشت، این کتاب چاپ نشده، ولی از همان متن اولیه چند نسخه به‌صورت دستی آماده و در جلسه همایش در کنار دیگر آثار از آن رونمایی می‌شود.
  5. تمامی اعضای دفتر فرهنگی مفاخر خراسان سابقه‌ای طولانی در ارادت‌ورزی به امام و خدمت به نشر و ترویج افکار آن بزرگ مرد با قلم و عمل دارند و از همین‌رو با صراحت و شفافیت پوزش و عذرخواهی خود را از این عمل ناخواسته و پیش‌آمده، نخست به محضر روح بلندِ پیشوای آزاده و سازش‌ناپذیر قرن، حضرت روح‌ﷲ تقدیم می‌دارد و سپس از پیشگاه بیت شریف امام و به‌ویژه یادگار فرزانه و دانشمند این خاندان حاج سیدحسن‌آقای خمینی و امت انقلابی و شریف و قهرمان ایران پوزش می‌طلبد.

ربنا لا تؤاخذنا ان نسینا او اخطانا
والحمد لله

  • مباحثات نهایت تقدیر و تشکر خود را از موضع‌گیری صریح، شفاف و صادقانه برگزارکنندگان نکوداشت آیت‌ﷲ‌العظمی میلانی اعلام می‌دارد و امیدوار است تلاش‌ها و خدمات این عزیزان همچنان در راستای خدمت به حریم تشیع و انقلاب اسلامی با قوت ادامه یابد.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید