مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

حجت‌الاسلام والمسلمین علی رازینی از چهره‌های نام‌آشنای دستگاه قضاست؛ از جمله سوابق قضایی وی می‌توان به «ریاست کل دیوان عدالت اداری»، «ریاست دادگاه ویژه روحانیت به حکم حضرت امام (رض) و تنفیذ مقام معظم رهبری»، «معاونت اجرایی دیوان عالی کشور»، «ریاست کل دادگستری استان تهران» و «ریاست سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور» اشاره کرد. وی که از تربیت‌شدگان مدرسه حقانی بوده، هم‌اکنون رئیس شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور است.

خبرگزاری تسنیم با حجت‌الاسلام رازینی گفت‌وگوی مفصلی کرده که بخش‌هایی از آن بدین شرح است:

  • امام خمینی(ره) انسانی بود که وقتی حق را تشخیص می‌داد خیلی قاطع بود و هیچ مماشاتی نمی‌کرد و شاگردان ایشان هم همینطور بودند؛ مثلاً در برخورد با بنی‌صدر که در دوران ریاست جمهوری مطالبی را مطرح کرده بود و قبل از این‌که به آخر خط برسد حرف‌هایی زده بود که طرفداران حقوق بشر غربی می‌زدند که در جلسه‌ای با حضور مرحوم آقای قدوسی این حرف‌ها نقل شد و ایشان فرموند که «ما تابع شرع مقدس و اسلام هستیم و کاری نداریم که دیگران چقدر توجه می‌کنند».  امام در این زمینه کاری انجام دادند که هیچ کدام از فقهای گذشته در طول تاریخ انجام نداده بودند مانند حضرت علی که در برهه‌ای از زندگیشان درباره نوع قضاوت خودشان نظر می‌دهند.
از راست: حجت‌الاسلام نیازی، آیت‌ﷲ مقتدایی، حجت‌الاسلام رازینی و شهید میثمی
  • حکم خدا این است که محارب باید اعدام شود. امام به ادعاهای حقوق بشری غربی‌ها توجه نکردند و گوششان به این حرف‌ها بدهکار نبود و حکم خدا را با قدرت اجرا کردند. در آن زمان دادگاه‌ها آموزش داده شدند که حکم شرع چیست؟ محارب حکمش چیست؟ باغی حکمش چیست. گروه مسلمانی که علیه حکومت اسلامی قیام کنند «باغی» هستند؛ مانند اصحاب جمل، مانند اصحاب خوارج،‌ نهروان و اصحاب صفین. و علت اینکه حضرت با آنها جنگید این بود که در عین مسلمانی، علیه حکومت اسلامی حضرت علی(ع) قیام کرده بودند و حضرت حق داشت که با آنها برخورد کند و طبعاً وقتی که جنگ می‌شود، تعدادی کشته می‌شوند. حالا آن جنگ حکم جمع بود و حکم فردی هم این است که اگر فردی محارب باشد یعنی کار مسلحانه انجام دهد علیه آرامش جامعه و جامعه را ناامن کند در اسلام محارب است که حکم شرعی آن اعدام است. البته حکم منحصر نیست و می‌تواند قطع ید و یا تبعید باشد؛ ولی به هر حال یکی از مجازات‌ها اعدام است. اینها در قرآن تصریح شده و امام به این حکم قرآنی که مورد توافق همه فقها هم هست پایبند بودند و در این پایبندی هیچ تزلزلی نیز از خودشان نشان ندادند.
  • ما برای رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با گروهک‌هایی که دست به عملیات مسلحانه ضد نظام زده بودند مراحل رسیدگی را با دقت طی می‌کردیم و مانند دیگر کشورهایی که در آنها انقلاب شده بود، نبودیم که پس از پیروزیشان به قتل عام‌های گسترده دست بزنیم. دفاعیات آن‌ها را گوش کردیم و پس از بررسی این که مجازات آن‌ها در چه حدی است برای آن‌ها حکم صادر کردیم.
  • بنده و دوستان خودمان که درجمع ۲۰ قاضی در کشور هستیم، کاری انجام دادیم که امنیت همان زمان و سالهای بعد را تضمین کردیم و از آن پس تضمین کردیم که منافقین هیچ‌گاه نمی‌توانند در این کشور قوت بگیرند چرا که زمانی که در حال قوت گرفتن بودند، در نطفه خفه شدند. دقیقا همان کاری که حضرت علی با خوارج انجام دادند و به تعبیر خودشان چشم فتنه را کور کردند و جزو افتخارات امام خمینی و یارانش به حساب می‌آید.
  • پس از آن‌که امام دادگاه انقلاب را تأسیس کردند، بعد از مدتی دریافتند که این دادگاه برای تمام مسائل کشور کافی نیست. برای همین دادگاه دیگری تشکیل شد به نام دادگاه انقلاب ارتش که آقای ری‌شهری مسئول آن بودند و همچنین دادگاه ویژه روحانیت تشکیل شد که بعدها این دادگاه با فشارهای مرحوم منتظری تعطیل شد؛ علت این کار این بود که ایشان اهل مماشات بود. امام می‌فرمود که یک روحانی فاسد آسیبش از یک ساواکی بیشتر است و اصلا به این دلیل این دادگاه را ایجاد کردند.
منبع: تسنیم

دیدگاه‌ها

  1. سبحانی 

    رازینی روحانی بودند نااگاه و بیسواد و ناتوان از قوه تشخیص چطور ممکن است که در چنین پست های حساس قضاوتی گمارده شدند

    1. ناشناس 

      آقای عزیز احترام خودتو نگه دار
      چطور تشخیص میدی؟

پاسخ دهید