مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت
  • آموزش و پرورش چقدر کار خوبی کرده است. کتاب‌های درسی خود را به صورت پی دی اف روی وبسایت (Talif.sch.ir) گذاشته و شما می‌توانید آن‌ها را دانلود و مطالعه کنید. هوس کردم، جامعه‌شناسی ۲ را که مربوط به پایه یازدهم (دوره متوسطه) و چاپ سال ۱۳۹۶ است ملاحظه کنم. فصل های متنوعی داشت. فصل دوم آن فرهنگ معاصر غرب و نظام نوین جهانی بود. صفحات ۳۶ ـ ۴۳ را مطالعه کردم. اول فکر کردم این بخش را مرحوم فردید نوشته است! از قدیم با این مبانی آشنا بودم. همان‌ها که از سی سال پیش هم در آموزش پرورش با حضور دودهه‌ای ـ بلکه بیشتر ـ آن استاد عزیز در سازمان پژوهش و تدوین کتاب‌های درسی بود. بعد که اسامی مؤلفین را دیدم، آن مقدار که شناختم، متوجه شدم که دقیقاً همان خط است. معلوم است این دولت جدید، حتی به اندازه سر سوزنی در این چهار سال، بر این امور نظارتی ندارد.
  • آن‌چه به آن علاقه داشتم این بود که در تعریفی که از غرب شده، از دانش جدید چه گفته شده است. جملات کوتاه، کوبنده و از سر تا ته غرب را نجس وبحران زده، دنیاگرا و ضد ارزشهای انسانی معرفی کرده است. حتی علم جدید هم که تیتر یکی از بخش‌هاست، البته با عنوان «روشنگری و علم جدید» و دقیقاً همان مبانی فردیدی، یک کلمه از «علم جدید» و ستایش آن، در آن نیست که به عکس است. البته انبیاء هم روشنگرند! این را گفته تا شما تصور نکنید با کلمه روشنگری دشمن هستند.
در این صفحه از کتاب مورد بحث (جامعه‌شناسی۲) علم تجربی با فلسفه‌بافی، ضددین معرفی می‌شود؛ به همراه این عکس‌های وحشتناک
  • پس علم جدید کجاست؟ ما چطور به بچه‌هایمان لااقل همان مبانی صد و پنجاه سال قبل سید جمال را بگوییم که علم چیز خوبی است؟ این هم نیست، به عکس، علم تجربی جدید، «علم تجربی سکولار» است. یعنی دانش فیزیک و شیمی هم سکولار می شود. جای مرحوم سید منیرالدین و اخیراً آقای میرباقری خالی که بحث تراکتورسازی اسلامی هم به میان آید.
  • در باره علم تجربی می گوید: «این نوع علم، توان داوری درباره ارزش‌ها و آرمان‌های انسانی را ندارد» بنابر این باید علمی ـ یعنی نوعی فیزیک و شیمی‌ای ـ را  درست کنیم، که بتواند ارزش‌های انسانی و الهی را نشان دهد. وقتی این تعریف از علم در ذهن صدها هزار دانش‌آموز بیاید، چه رغبتی به علم جدید خواهد بود؟
  • به نظرم این کتاب، و این بخش آن، نوعی نفرت پراکنی علیه دانش جدید است، و اگر کسی در هر مقامی در مملکت از علم و اهمیت آن می‌گوید، بداند که با این روش‌ها، هیچ‌گاه علم ترقی نخواهد کرد.
  • فرهنگستان علوم و ریاست محترم آن هم بداند که با این رویه، ول‌معطل است و بهتر است فرهنگستان را هم به محلی برای تبدیل علوم تجربی سکولار به علوم تجربی ارزشی تبدیل کند.
  • البته من هم با این شعارها آشنا هستم. ما می‌خواهیم علومی داشته باشیم که الهی باشد …. مگر ما نمی خواهیم؟ اما این‌ها چه ربطی به دانش تجربی جاری در دنیا دارد که یک جوی آن از ما نیست و همه ما مجبوریم بخوانیم. لااقل آن را تحریف نکنیم و دست بچه هایمان بدهیم.
  • رئیس جمهور که روز اول مهر آن سخنرانی را می‌کند، بهتر است بنگرد که زیردستانش چگونه با عقل و روح و تربیت علمی بچه‌های ما بازی می‌کنند. بنده کاری به دین و اخلاق در غرب ندارم؛ مقصودم علوم تجربی است که نباید این‌طور زیر دست و پای این عبارات نفرت‌پراکن نسبت به علم، له شود.
منبع: کانال تلگرامی رسول جعفریان