مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت
بررسی زی طلبگی در فعالیت‌های اجتماعی طلاب (۱)

مدتی است با فراگیر شدن رسانه‌های ارتباطی ـ به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی ـ تصاویر مختلفی از زندگی و برنامه‌های مختلف طلاب بازنشر می‌شود.

بخشی از این تصاویر مربوط می‌شود به فعالیت‌های اجتماعی یا حضور طلاب در برنامه‌های مختلف فرهنگی که به دلایل مختلفی مورد توجه زیاد قرار گرفته است.

رسانه‌ها به‌خاطر ماهیت ژورنالیستی خود و با توجه به سلیقه‌های سیاسی این تصاویر را بازنشر کرده‌اند. مخاطبان واکنش‌های متفاوتی نشان داده‌اند و موافقان و مخالفان نیز به بیان نظرات خود پرداخته‌اند. اما آن‌چه مورد توجه سایت مباحثات قرار گرفته‌، مسأله «رعایت زی‌ طلبگی» و به عبارت دیگر هنجارهای لباس روحانیت است.

برخی اساتید معتقدند ممکن است حضور طلاب در ورزشگاه‌ها، محافل هنری یا رسانه‌ای مطابق با شئون لباس روحانیت نباشد. اگر طلبه‌ای نقش لیدری هواداران فلان‌تیم را ایفا کند یا در کنار هنرمندان با ظاهری غیرمناسب قرار گیرد، هرچقدر هم مورد استقبال مخاطبان باشد باز هم نمره منفی کسب کرده‌است؛ چراکه برخلاف مبانی حاکم بر هویت طلبگی رفتار کرده است.

از سوی دیگر افرادی که در متن فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی قرار دارند معتقدند وظیفه یک طلبه حضور بین مردم است؛ مردم هم طیف‌های مختلفی دارند و درست نیست به بهانه رعایت زی طلبگی از مردم فاصله گرفت.

در این بین برخی موضوعات دیگر مانند رسانه‌ای شدن برنامه‌ها، اولویت‌دار بودن موضوع زی طلبگی و… نیز وجود دارد.

مباحثات تلاش می‌کند باتوجه به خاص‌بودن این موضوع از زوایای مختلف در قالب پرونده‌ای به موضوع «معیارهای زی طلبگی» بپردازد.

از مخاطبان محترم نیز تقاضا می‌شود چنان‌چه در این‌باره نظر یا نکته‌ای دارند برای مباحثات ارسال نمایند.

(عکس از خبرگزاری مهر)

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید