مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

پانزدهمین شماره نسخه مکتوب مباحثات، ویژه منتخب مطالب منتشر‌شده در سایت در شهریور و مهر ۱۳۹۶ منتشر شد.

نسخه مکتوب مباحثات ۱۵
برای دریافت نسخه PDF کلیک کنید

پرونده ویژه این شماره درباره‌ی «زی طلبگی» است؛ بحثی که به‌نظر می‌رسد در سال‌های اخیر ـ به‌ویژه با رونق شبکه‌های اجتماعی ـ  نیاز به صورت‌بندی جدیدی دارد. از مطالب مهم این پرونده مصاحبه با استاد سید ابوالقاسم حسینی (ژرفا) است. وی که از پیش‌قراولان حوزوی در عرصه ادبیات و هنر است، اشراف کاملی بر دو فضای طلبگی و هنری دارد و به همین دلیل به‌نظر می‌رسد درباره حضور طلاب در عرصه‌های خاص هنری (مانند اجرای برنامه‌های تلویزیونی ویژه کودکان، حضور در جمع هنرمندان و…) نگاه استاد ژرفا صائب و مورد پسندتر باشد.

گفت‌وگو با حجت‌الاسلام کمیل نظافتی نیز ذیل پرونده «زی طلبگی» در این شماره منتشر شده است. کمیل نظافتی از طلاب جوانی است که فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی‌اش در شبکه‌های اجتماعی انعکاس زیادی داشته است. وی معتقد به نسبی‌بودن معیارهای زی طلبگی است.

همچنین درباره‌ی نحوه‌ی انعکاس فعالیت‌های خاص بعضی طلاب، گفت‌وگویی با حسن صدرایی عارف ـ سردبیر خبرگزاری حوزه ـ انجام شده است. وی در این گفت‌وگو تأکید کرده که خبرگزاری حوزه در انعکاس اخبار، شأن حوزه و روحانیت را مد نظر دارد؛ هرچند معتقد است گاهی نسبت به برخی اتفاقات و حتی اشتباهات از صنف روحانیت، درشت‌نمایی می‌شود و بعضی رفتارها که ممکن است به سرعت سر از شبکه‌های اجتماعی دربیاورد، در گذشته هم بوده است.

«سوء تفاهم رسانه‌ای و زی طلبگی» و «مؤلفه‌های زی طلبگی در بستر زمان و مکان» نیز از مطالب دیگری است که ذیل پرونده‌ی ویژه این شماره منتشر شده است.

«اقتصاد اسلامی و کارکرد کلامی»،‌ مقاله‌ای است از مهدی قوامی‌پور که در آن با عنایت به آرای شهید صدر، شهید مطهری، شهید بهشتی و مرحوم طالقانی در حوزه‌ی اقتصاد، به این نکته پرداخته که تفاوت علم اقتصاد اسلامی با علم اقتصاد سیاسی، مانند تفاوت علم کلام و فلسفه است.

برخی دیگر از  مطالب منتشرشده در شماره پانزدهم نسخه مکتوب مباحثات عبارتند از:

  • «جماعت‌گرایی می‌تواند فضایی برای زیست مسلمانی در برابر سلطه لیبرالیسم فراهم کند»؛ (متن کامل سخنرانی دکتر سید صادق حقیقت ـ استاد علوم سیاسی دانشگاه مفید ـ در مؤسسه فهیم).
  • «رستگاری در مرز کفر و ایمان»؛ به‌مناسبت درگذشت دکتر ابراهیم یزدی (علی‌اشرف فتحی)
  • «حضور تبلیغی ما در غرب در مسیر نادرستی است»؛ (یادداشتی شفاهی از حجت‌الاسلام والمسلمین سعید جازاری)
  • «حج آرام؛ از حسن تدبیر تا مطالبات باقی‌مانده»؛ تأملی در چگونگی برگزاری مراسم حج امسال (احمد نجمی)
  • «آیا تفسیرها و تحلیل‌های ما از قیام حسینی به خوانش قاجاری از عاشورا برگشته؟» (رسول جعفریان)

شماره پانزدهم نسخه مکتوب مباحثات را از اینجا دریافت کنید.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید