مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

safi-cryingسوگواری علما، مراجع تقلید و جامعه حوزوی در عزای سالار شهیدان(ع)
مهم‌ترین خبرهای رسانه‌های خبری حوزوی در هفته گذشته، حول محور عزاداری حضرت سید الشهدا(ع) می‌چرخید. مراجع تقلید، علما و طلاب حوزه علمیه در عزای حضرت أباعبدﷲ به سوگ نشستند.

مراسم عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدﷲ الحسین علیه السلام و یاران با وفای ایشان، با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.

علما و مراجع تقلید نیز با برگزاری مراسم عزاداری در بیوت خود و گریه برای امام حسین(ع) ارادت و محبت خود را به مکتب اهل بیت ابراز کردند. تصاویر عزاداری مراجع تقلید را در خبرگزاری حوزه ببینید.

حضرت آیت‌ﷲ صافی گلپایگانی نیز در سروده‌ای با عنوان «نور سرمد» به ساحت مقدس حضرت اباعبدﷲ الحسین(ع) عرض ارادت کردند.

همزمان با ایام شهادت سرور و سالات شهیدان حضرت اباعبدﷲ الحسین علیه السلام، ده جلسه صوتی از مرثیه‌خوانی حضرت آیت‌ﷲ جوادی آملی در ایام محرم الحرام نیز در دسترس کاربران قرار گرفت.

هم‌زمان با آوی ملکوتی اذان ظهر، نماز جماعت ظهر عاشورا به یاد نماز ظهر عاشورای اباعبدﷲ الحسین(ع) با حضور خیل کثیری از عزاداران در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، برگزار شد.

محرم،‌ نکته‌ها و تذکارها
حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی شبیری زنجانی به انحراف‌های ایجاد شده در تاریخ واقعه عاشورا و غلوهای رایج در جامعه اعتراض کرده، آن را نشانه «‌کج سلیقگی و عوام‌زدگی» دانستند.

حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی وحیدخراسانی به پرسشی درباره مستند بودن زیارت عاشورا گفتند: زیارت عاشورا نزد فقهاء (اعلی ﷲ مقامه) از مسلّمات است و لذا معتبر بوده و احتیاج به سند ندارد.

حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی نوری همدانی نیز در پاسخ به پرسشی درباره استفاده مداحان از کلمات غلو آمیز در عزاداری سید الشهداء گفتند: بر همه عزیزان لازم است از همه جهات و عنایت مجالس عزاداری سالار شهیدان حضرت سید الشهدا(ع) بنمایند و از هر عملی مانند قمه زدن و گفتاری که موجب وهن مذهب می‌گردد جدا خودداری نمایند.

به مناسبت ایام شهادت مظلومانه سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدﷲ الحسین(ع)، استفتائاتی از حضرت آیت‌ﷲ جوادی آملی با موضوع عزاداری حسینی انجام شده است که ایشان به این پرسش‌ها پاسخ داده‌اند. شرح پرسش‌ها و پاسخ‌ها را در خبرگزاری حوزه ببینید.

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب نیز به مناسبت فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی اقدام به انتشار گزیده‌ای از فتاوای مقام معظم رهبری درباره عزاداری سید و سالار شهیدان کرد.

دومین نشست از سلسله نشست‌های علمی عاشورایی با موضوع «اعتبارسنجی و نقد برخی از منابع و مقاتل عاشورایی»  یک‌شنبه ۱۹ آبان‌ماه، در دبیرخانه دین‌پژوهان کشور در قم برگزار شد.

محرم و تبلیغ
حجت‌الاسلام آشتیانی، معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، یکی از لوازم و بایسته‌های توفیق یک روحانی مبلغ و سخنران را توجه به اصل مخاطب‌شناسی عنوان کرد.

معاون تبلیغ حوزه علمیه استان هرمزگان از فعالیت بیش از ۷۰۰ مبلغ در ایام محرم در این استان خبرداد.

حجت‌الاسلام و المسلمین خزائلی، اساتید حوزه علمیه قم تصریح کرد: وعاظ و مبلغین باید نسبت به انحراف در عزاداری‌های حسینی، هشدارهای لازم را به مردم و جوانان بدهند.

در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی، خبرگزاری حوزه درباره بایسته‌های عزاداری و مداحی، همچنین الزاماتی که مبلغین و مداحان باید در مجالس عزای سیدالشهدا(ع) مورد توجه قرار دهند با تنی چند از نمایندگان روحانی مجلس شورای اسلامی، گفت‌و شنودی انجام داده که ماحصل آن در این خبرگزاری بخوانید.

خبرهای مرتبط با ادیان و مذاهب
حضرت آیت‌ﷲ خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز دوشنبه در دیدار مسئولان و دست‌اندرکاران حج امسال، حج را یک هدیه الهی و ظرفیتی تمام‌نشدنی در ایجاد تفاهم حول نیازهای مشترک دنیای اسلام خواندند و تصریح کردند: یکی از گرفتاری‌های بزرگ امروز دنیای اسلام، گرفتاری تحمیلی، عمدی و خباثت‌آور برافروختن آتش اختلافات امت اسلامی و فرقه‌های مذهبی است.

یکی از دانشجویان مسیحی آفریقایی، با حضور در دفتر حضرت آیت‌ﷲ صافی گلپایگانی، به دین مقدّس اسلام و مذهب تشیّع مشرف شد. در این جلسه نورانی که جمعی از علما، فضلا و عزاداران حسینی حضور داشتند، این جوان مسیحی، شهادت بر وحدانیت خداوند متعال، رسالت حضرت خاتم الأنبیاء صلی ﷲ علیه و آله و خلافت و وصایت حضرت علی علیه السلام و ائمه معصومین علیهم السلام را بر زبان جاری کرد.

شیخ حسن صفار از علماء برجسته عربستان و هیئت همراه از دانشگاه ادیان و مذاهب بازدید کردند و در نشستی با مسئولین این دانشگاه، به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند.

سومين دور گفت‌وگوهای آکادميک اسلام و آيين بودا با عنوان «اخلاق در اسلام و آيين بودا»، با همکاری دانشگاه اديان و مذاهب و دانشگاه ريوکوکو ژاپن، در شهر مقدس قم برگزار می‌شود.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید