مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

فعالیت رسانه‌های شیعی آگاه به مسائل روز دنیا از جمله نیازهای مهمی است که خوشبختانه در طی سال‌های گذشته اگرچه محدود، اما به صورت امیدوارکننده‌ای مورد توجه بیوت مراجع عظام تقلید قرار گرفته است.

دقیقا با توجه به اهمیت موضوع و علاقه‌مندی به ادامه فعالیت قدرتمند و عاری از هرگونه ایراد و اشکال احتمالی، و از باب وظیفه امر به معروف و نهی از منکر تذکرات ذیل بیان می‌شود:

– در روز عید غدیر خم خبری از سوی فرزندان جناب آقای میرحسین موسوی مبنی بر بدرفتاری مأموران حاضر در ملاقات آنها با والدین منتشر شد که بلافاصله مورد استقبال رسانه‌های معاند قرار گرفت. کمترین انتظار از فعالان رسانه‌ای باتجربه و منصف این بود که بدون واکنش عجولانه، اظهارنظر مسئولان امنیتی کشور را هم شنیده و سپس نسبت به اصل موضوع اقدام رسانه‌ای خود را انجام دهند. اما با تعجب مشاهده کردیم که سایت شفقنا در کمتر از یک روز پس از انتشار این خبر و صبح روز جمعه سوم آبان دو مصاحبه با شخصیت‌های فقهی و حقوقی انجام داده، هرگونه بدرفتاری با خانواده زندانیان را سوژه اصلی خود قرار داد.

خوشبختانه آن‌گونه که انتظار می‌رفت وزارت اطلاعات به عنوان مرجع رسمی پاسخگو به مسائل امنیتی روز شنبه با صدور اطلاعیه‌ای روشنگرانه اعلام کرد شایعه فوق صحت ندارد و جالب آنکه ضرب و شتم از سوی ملاقات‌کنندگان صورت گرفته که مورد سوء استفاده رسانه‌های معاند نیز قرار گرفته است.

– سایت شفقنا روز گذشته گفت‌وگویی با یکی از خبرنگاران و عکاسان خبری ایرانی ساکن مالزی انجام داده است که پیرامون مسائل حرفه‌ای عکاسی، خبرنگاری و برخی فعالیت‌های وی در زمینه عکاسی از ادیان و مذاهب بود. نکته جالب توجه اینکه فرد مصاحبه شونده در سابقه خود زیر سؤال بردن قانون حجاب و انتشار تصاویر بدون حجاب در فضای اینترنت را دارد. مصاحبه شونده در یادداشتی همراه تصویر کشف حجاب شده خود درباره موضوع حجاب در ایران می‌نویسد: «چرا اجبار؟ چرا تنها در کشور من؟ چطور است که زنان در کشورهای اسلامی عربی و غیرعربی حق انتخاب حجاب دارند؟ حجاب در ایران از کی و چطور شروع شد؟ چرا اعتراض به اجباری شدن حجاب در اوان انقلاب راه به جایی نبرد؟ … چقدر غمگین می‌شوم برای آن همه انرژی که صرف پاییدن و پاییده شدن صرف می‌شود. این صفحه و این فراخوان خاطره‌نویسی در مورد پوشش اجباری و پوشش آزاد فرصتی‌ست که با صدای بلند بگویم؛ آزادی پوشش – که از ما در ایران دریغ شده – کم‌ترین چیزی‌ست که انسان باید در زندگی به آن فکر کند، که کم‌ترین چیزی‌ست که انسان‌ها در کشورهای دیگر به آن فکر می‌کنند».

حال این سؤالات جدی از همکاران سایت شفقنا مطرح است:

۱- چرا دوستان حرفه‌ای فعال در این سایت عجولانه و در قالب گفت‌وگوی فقهی و حقوقی دقیقا همان راهی را طی کردند که سایت‌های معاند و ضدانقلاب انتظار دارند؟ آیا نباید پس از انتشار اطلاعیه وزارت اطلاعات، این سایت گفت‌وگوهای انجام شده را حذف و نسبت به اقدام خود عذرخواهی می‌کرد؟

۲- مدیران سایت شفقنا چرا بدون بررسی سابقه افراد، با آنها مصاحبه کرده و توجه نکرده‌اند که فرد گفت‌وگو کننده علنا یکی از احکام ضروری دین اسلام را زیر سؤال برده و در اقدامی تأمل‌برانگیز و کاملا عامدانه کشف حجاب خود را رسانه‌ای کرده است. آیا چنین فردی صلاحیت دارد طرف گفت‌وگو با سایتی شود که «پایگاه بین المللی همکاری‌های خبری شیعه» نامگذاری شده است؟

باید به دوستان مسئول در سایت شفقنا متذکر شویم که:

اولا بیوت مراجع عظام تقلید به‌ویژه حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی سیستانی و نماینده ایشان در ایران حساسیت خاصی به رعایت شئونات دینی و لحاظ کردن این موضوع در تمامی فعالیت‌های خود دارند و در فعالیت‌های مراکز وابسته به خود به هیچ وجه تفکرات ظاهرا روشنفکرانه که از سستی اعتقادات ناشی می‌گردد تحمل نمی‌کنند.

دوم آنکه مراجع عظام تقلید همواره توجه جدی به عدم سوء استفاده از ابزار دین برای پیشبرد مسائل سیاسی به‌ویژه هم‌نوایی با رسانه‌های بیگانه جهت تخریب نظام مقدس جمهوری اسلامی را داشته و دارند و در صورت آگاهی از این موضوع قطعا با عوامل احتمالی آن در مراکز و مؤسسات وابسته به بیوت خود برخورد جدی می‌نمایند.

دست آخر آنکه باید اعلام کنیم حسن سلیقه و درایت و هوشمندی حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی سیستانی و نماینده ایشان در ایران برای ایجاد و راه‌اندازی مراکز اسلامی و دینی همچون کتابخانه‌های تخصصی و ده‌ها مرکز علمی و تبلیغی زبانزد عام و خاص است و امیدواریم این روند همچنان ادامه یابد.

از خداوند متعال عزت و سربلندی همه مراجع عظام تقلید را خواهانیم.

رده‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

  1. باقر 

    زدی به هدف، سپاس فراوان.
    خیلی موارد دیگری بود که ذکر نگردید. شفقنا گفتگوی فقهی انجام داده بود که تیتر آن مخالف سخن گوینده بود. انقدر از این موارد بوده که برای من رصد کننده تکراری شده.

  2. سعید 

    از بخش انگلیسیش اگه یه سری بزنین، حیرت میکنین. مثلا یه خبر گذاشته بود در فواید شراب سرخ که برای سلامتی خوبه. یا خبر گذاشته بود از زندگی جورج کلونی و دوست دخترش که اینا چقدر با هم رابطه گرمی دارن. خبرای زرد و نامربوط و گاهی ضد اسلامی زیاد داره این «شفقنا».

  3. رضا 

    تا کی می خواهیم هر روز علیه هم بنویسید و هر روز هم دیگر رو نابود کنید. این وضعیت جهان اسلام است ببینید چگونه همه همدیگر را قیمه قیمه کرده اند. من کاری به شما و شفقنا و دیگران ندارم اما چرا به خاطر حب و بغض ها حالا که یک رسانه مدرن در حوزه مذهب آمده و امیدی شده باز دارید خردش می کنید و نابودش می کنید. آخه باید کسی که کامنت می نویسه فرق بین رسانه و خبر و آر اس اس را بداند. خیلی بغض باید باشه که یکی بره خبر یک رسانه دیگه رو به نام یک رسانه دیگه معرفی کنه. من مکررا خبرهای شفقنا و مباحثات و ابنا رو می بینم. همچین چیزهایی در شفقنا ندیدم. شما خودتان دیدید که تهمت منتشر می کنید؟. نکنید آقا اسم کارتون را هم دینی نگذارید

  4. ناشناس 

    ظاهرا سایت شما شعبه دادگاه ویژه روحانیت و وزارت اطلاعات است !
    این مباحث چه ربطی به شماها دارد ؟!

  5. مینا 

    به نظر من شما بیجا می کنید خلاف مصالح انقلاب رفتار میکنید الان با چه پوششی وارد شده اید، برای ضربه زدن به انقلاب، دست شما خـوانده شده است

پاسخ دهید