مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ناصر موسوی لارگانی عضو فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار شفقنا:

  • روحانیتی که الان در ۳ قوه مسؤولیت دارند شاید ۱۰ درصد کل روحانیت هم نباشد؛ بنابراین ۹۰ درصد روحانیت ما شاغل نیستند. متاسفانه مردم به آنهایی هم که شاغل نیستند با این دید نگاه می کنند که آنها هم حقوق و مزایایی دارند. چون نظام ما، نظام جمهوری اسلامی است کمتر به این موضوع توجه می شود که روحانیونی فقط منبر می‌روند و یا در حوزه ها تدریس می کنند و مردم فکر می‌کنند که همه روحانیت حقوق و مزایا دریافت می‌کنند.
  •  قطعاً دستاوردهای نظام به مجاهدت‌های روحانیت باز می‌گردد که در رأس آن امام خمینی(ره) که سال‌ها در داخل و خارج از کشور مبارزه کرد یا روحانیتی که در زندانهای ساواک زندانی بودند مثل آیت‌ﷲ سعیدی، غفاری و طالقانی و هزاران مثال دیگر می توانیم بزنیم که رنج‌های فراوانی را تحمل کردند تا انقلاب به پیروزی برسد.
  •  امام(ره) وقتی که بنی صدر با رأی مردم به ریاست جمهوری رسید فرماندهی کل قوا را هم به بنی صدر واگذار کردند. یعنی سمتی را برای خودشان نخواستند و حتی اجازه نمی دادند فرزند خودشان هم مناصبی را بپذیرد. در حال حاضر هم در جایگاه هایی که روحانیت حضور دارد مشکلات کمتر دیده شده است البته من نمی‌گویم تخلف در بین روحانیت وجود نداشته است قطعاً تخلف وجود داشته ولی کمتر دیده شده است که روحانیت در جایگاه‌هایی که حضور داشتند بخواهند به ملت ایران خیانت کنند و تلاششان این بوده که چون با رأی مردم بر سر کار آمدند وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند.
  •  نسبت به قبل از انقلاب تحولات زیادی در حوزه‌ی علمیه ایجاد شده است چون قبلاً بعضی از بزرگان حوزه‌های علمیه اعتقادی به فراگیری علوم جدید برای روحانیت نداشتند و حتی اگر متوجه می شدند با آن برخورد می کردند؛ اما الان در حوزه‌های علمیه عده‌ای به صورت تخصصی تحصیل می‌کنند. ما افراد زیادی را داریم که آشنایی کامل با زبان‌های خارجی دارند، مترجم هستند، کتاب ترجمه می‌کنند در کشورهای دیگر سخنرانی‌های بسیار خوبی با زبان انگلیسی و آلمانی انجام می‌دهند.
منبع: شفقنا