مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

روز دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸، و در آستانه شصتمین سالگرد رحلت آیت‌ﷲ بروجردی، نمایشگاه تخصصی شخصیت ایشان با حضور آیت‌ﷲ مقتدایی، در محل کتابخانه مسجد اعظم قم افتتاح شد.

در ادامه گزارشی در این زمینه می‌خوانید:

آیت‌ﷲ مقتدایی در ابتدای این مراسم به خاطراتی از آیت‌ﷲ بروجردی اشاراتی داشتند. ایشان اولین تجربه دیدار خود را با آن مرجع عظیم، مربوط به دوره کودکی خود و زمانی که همراه پدر به قم آمده و در مدرسه فیضیه در حجره آیت‌ﷲ اشرفی اصفهانی بودند، دانسته و اظهار داشتند، زمانی که آیت‌ﷲ بروجردی از حضور پدرم در قم اطلاع یافتند، جهت دیدار با ایشان به مدرسه فیضیه آمده و با یکدیگر ملاقات کردند.

آیت‌ﷲ مقتدایی با تاکید بر روحیه بلند و تواضع آیت‌ﷲ بروجردی اظهار داشتند: تواضع آیت‌ﷲ بروجردی بی‌سابقه بود. روش و مشی زندگی ایشان، همان روش و مشی زندگی علمای سابق بود. هرچه در زندگی علمای بزرگ همچون شیخ انصاری، شیخ مفید، شیخ طوسی و دیگران اطلاع داریم، در روش و شخصیت ایشان نیز مشاهده می‌شد، و آن روشی بود که از روش و مشی ائمه(ع) اتخاذ شده بود.

استاد درس خارج حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به نکته‌ای از زمان حضور خود در درس آیت‌ﷲ بروجردی در اوایلی که تدریس ایشان به مسجد اعظم قم منتقل شده بود اشاره کرده و اظهار داشتند: آیت‌ﷲ بروجردی به مناسبتی در درس گفتند: «من برای این مرجعیت و این پست یک قدم هم برنداشتم»، که نشان‌دهنده روح بزرگ آن مرجع عظیم‌الشأن است.

آیت‌ﷲ مقتدایی پیرامون رابطه امام خمینی و آیت‌ﷲ بروجردی تاکید کردند: درس آیت‌ﷲ بروجردی، درس مجتهدپرور بود، افرادی چون امام خمینی، و بزرگان حوزه و رجال علم در درس ایشان شرکت می‌کردند. امام خمینی علاقه و احترام خاصی نسبت به آیت‌ﷲ بروجردی داشتند و هر وقت هم که بعد از ارتحال آیت‌ﷲ بروجردی جهت تدریس به مسجد اعظم می‌آمدند، بلااستثناء ابتدا بر سر قبر آیت‌ﷲ بروجردی حاضر می‌شدند و فاتحه‌ای خوانده و بعد درس را شروع می‌کردند. ارادت ایشان تا حدی بود که تازمانی که آیت‌ﷲ بروجردی در قید حیات بودند، امام خمینی حاضر نشدند روی منبر درس دهند و برای درس روی زمین می‌نشستند.

بعد از بیانات آیت‌ﷲ مقتدایی، نمایشگاه شخصیت آیت‌ﷲ بروجردی با حضور ایشان افتتاح شد.

در این نمایشگاه آثاری پیرامون ابعاد مختلف شخصیت ایشان مشتمل بر موارد ذیل به نمایش گذاشته شده است:

  • معرفی اساتید آیت‌ﷲ بروجردی
  • شاگردان ایشان در بروجرد و قم
  • خدمات ایشان برای تقریب مذاهب اسلامی
  • نمایندگان ایشان در داخل و خارج از کشور (آلمان، آمریکا، مدینه و …)
  • معرفی خدمات عام‌المنفعه ایشان از جمله ساخت مسجد اعظم، مسجد هامبورگ آلمان، مدارس و کتابخانه‌ها در نجف و کربلا و دیگر مساجد و مدارس در ایران و خارج از کشور
  • نمونه‌هایی از آثار، تالیفات و حواشی ایشان در حوزه‌های فقه، اصول، کلام، رجال، تراجم، فلسفه، عرفان، ادبیات، لغت، طب و کتب اهل‌سنت.
  • نمونه‌هایی از کتاب‌هایی که در موضوعات مختلف توسط مولفین و شخصیت‌های برجسته داخلی و خارجی به آن مرجع بزرگ اهداء شده است (همچون آيت‌ﷲ سيد ابوالقاسم خويی، آقای جعفر کاشف الغطا، علامه سيد عبد الحسين شرف الدين، شیخ شلتوت، بديع الزمان فروزانفر، جرج جرداق، سيد محمد حسينی شبر و …) .
  • نمونه‌هایی از دفاتر و اسناد مرتبط با دوران مرجعیت ایشان از جمله دفاتر شهریه (در یکی از این دفاتر نام امام خمینی نیز برای دریافت شهریه درج شده است)، دفتر اجازات، دفتر نماز و روزه استیجاری، دفتر ساخت مسجد اعظم، دفاتر خرج و درآمد بیت شریف و ….
  • تصاویر آن زعیم بزرگ در دوره‌های مختلف
  • تقریرات دروس آیت‌ﷲ‌العظمی بروجردی توسط مراجع، بزرگان و شاگردان ایشان
  • نمونه‌هایی از پایان‌نامه‌های حوزوی و دانشگاهی که پیرامون شخصیت آیت‌ﷲ بروجردی تدوین شده اند.
  • زندگینامه‌های نگاشته شده پیرامون این شخصیت (نزدیک به ۳۰ عنوان)
  • ویژه‌نامه‌های نشریات، مطبوعات و سالنامه‌های جدید و قدیمی (کمتر دیده شده) پیرامون آیت‌ﷲ بروجردی

تصاویری از این نمایشگاه

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید