مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

روز دوشنبه تشییع باشکوه پیکر آیت‌ﷲ مصباح یزدی در قم برگزار شد. دراین تشییع همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد هزاران نفر از طلاب و فضلا و مردم قم حضور داشتند. یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که حول این تشییع در فضای رسانه‌ای مطرح شده‌است چرائی برگزاری این برنامه در ایام کرونا و محدودیت‌های آن است.

خوشبختانه آمارها نشان می‌دهد وضعیت قم در جدول ابتلاء و فوتی‌های کرونا روند نزولی بسیار خوبی داشته و پیش‌بینی می‌شود به وضعیت عادی نزدیک ‌شود. از سوی دیگر در برنامه تشییع پیکر آیت‌ﷲ مصباح یزدی ومراسم ترحیم ایشان در حرم مطهر آنچه که بیشتر از همه نمود داشت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک بود که به جرات می‌توان گفت همه‌ی جمعیت این نکته را رعایت کرده بودند.

با توجه به برگزاری این تشییع این سوال مطرح می‌شود که برای شهادت حضرت زهرا(سلام‌ﷲ علیها) چه تدابیر و تصمیماتی از سوی مسئولان امر اتخاذ خواهد شد. آیا صحیح است که علیرغم برگزاری باشکوه مراسم تشییع پیکر آیت‌ﷲ مصباح یزدی، شاهد ممنوعیت مطلق برنامه عزاداری حضرت فاطمه‌ی زهرا(س) باشیم؟

این دوگانگی در تصمیم‌گیری عوارض منفی گوناگونی دارد و ممکن است بستر بسیاری از قضاوت‌ها و واکنش‌های منفی سیاسی و مذهبی را در شرایط فعلی و آینده فراهم سازد. از سوی دیگر هنوز وضعیت کرونا تثبیت نشده‌است و به هرحال رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی کاملا ضروری است.

با توجه به شرایط بیان شده این پیشنهاد مطرح می‌شود که مسئولان استان قم مجوز برگزاری مراسم عزاداری حضرت زهرا(س) را به صورت معین و مشخص اعلام نمایند. این تصمیم‌گیری می‌تواند به صورت «برگزاری دسته‌جات عزاداری در صبح روز شهادت و در فضای باز و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک» باشد.

چنانچه امکان صدور مجوز عمومی برای همه‌ی دسته‌جات عزاداری هم نباشد می‌توان از بیت حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی وحید خراسانی که در سال‌های گذشته علمدار برگزاری مراسم شهادت و پیاده‌روی مرجعیت معظم بودند درخواست شود این مراسم را همچون سال گذشته و فقط در فضای باز خیابان برگزار کرده و مدیریت رعایت اصول بهداشتی نیز بر دوش برگزار کنندگان گذاشته شود.

تجربه نشان داده‌است طیف انقلابی و مذهبی بیشترین پایبندی را به دستورالعمل‌های بهداشتی داشته‌اند و انشاءﷲ امیدواریم باردیگر فضای کشورمان به برکت نام و یاد حضرت زهرا(س) معطر و متبرک باشد و عنایات آن حضرت دفع‌کننده‌ی همه‌ی بلایا و امراض و مشکلات باشد.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید