مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

بیانات و سخنان علما و مراجع تقلید
حضرت آیت‌ﷲ صافی در هفته گذشته، پیامی برای همايش «قرآن كريم و ميراث رضوی» صادر کردند. ایشان در این پیام گفتند: پيام‌های قرآنی همه نجات‌بخش، انسان‌ساز، سعادت‌آفرين و اعلام آزادی حقيقی و اعلان جايگاه رفيع انسانيّت است. پيام‌های عدالت‌پرور، ستم‌ستيز و نابود كننده استعمار، استعباد و استحقار است.

آیت‌ﷲ نوری همدانی در دیدار رهبر جریان منهاج القرآن پاکستان که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، با اشاره به سفرهای خود قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران به پاکستان اظهار داشتند: مردم پاکستان مردمی صلح‌جو و با ایمان هستند، ولی دشمن توانسته است در لایه‌های مختلفی از جامعه این کشور نفوذ یافته و این فضا را تحت تأثیر قرار دهد.

آیت‌ﷲ سبحانی در درس خارج اصول خود در مسجد اعظم، با بیان اینکه امیرالمومنین(ع) نیز فرمود در ۲۵ سال حکومت را رها کردم، خاطرنشان کرد: با این وجود وقتی مردم به در خانه من هجوم آوردند و به قدری بودند که حسنین زیر دست و پا ماندند حجت بر من تمام شد و من نیز قیام به حکومت کردم. بنابراین یکی از مراتب تهذیب نفس آن است که انسان خواهان سرپرستی و ریاست بر دیگران نباشد.

آیت‌ﷲ جوادی آملی در درس تفسیر قرآن خود در مسجد اعظم با بیان اینکه علوم تجربی مهم‌ترین موضوعات مورد نیاز انسان در حیطه تجربه را شامل می‌شوند عنوان داشتند: در مورد سرنوشت زمین پس از قیامت نیز عقیده‌های فراوانی وجود دارد و برخی می‌گویند به زمینی تبدیل می‌شود که گناهی بر روی آن صورت نگرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران با حضور در بیت آیت‌ﷲ مؤمن با این عالم برجسته دیدار و گفت‌وگو کرد. تولیت مسجد مقدس جمکران در این دیدار اظهار داشت: همان‌گونه که در حکم رهبری نسبت به اینجانب ابلاغ شده، نظر رهبر معظم انقلاب ابتدا تلاش و توجه در راستای جذب تسهیلات و در مرحله دوم تغذیه معنوی است که با استفاده از نظرات مراجع تقلید و همیاری همکاران درصدد رساندن مسجد به یک مکان فرهنگی، مذهبی هستیم.

تدبیر
یکی دیگر از اخبار مهم هفته گذشته، برگزاری همایش ملی فقه هسته‌ای بود. همایش ملی فقه هسته‌ای چهارشنبه گذشته، با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی و جمعی از علما و فضلا در تهران برگزار شد. در ابتدای همایش پیام آیت‌ﷲ جعفر سبحانی مرجع عالیقدر جهان اسلام قرائت شد. در بخشی از این پیام آمده است: بهر‌ه‌برداری از سلاح‌ اتمی کاملا ممنوع است و حتی نمی‌توان به‌عنوان بازدارنده از آن بهره برد.

آیت‌ﷲ جوادی آملی نیز در پیامی به این همایش ملی، با تأکید بر اینکه داشتن سلاح کشتار جمعی حرام است، یادآور شدند: امروز مدعیان حقوق بشر سخن از آزادی و دموکراسی سر می‌دهند، اما انگشتشان روی ماشه سلاح‌های کشتار جمعی و اتمی است.

آیت‌ﷲ محسن فقیهی، در همایش فقه هسته‌ای، گفت: حکم ظلم به پیر و زن و کودک با به کاربردن سلاح کشتار جمعی، قطعا از نظر هر انسان عاقلی، یک ظلم نابخشودنی است و به دلیل همین حکم، استفاد از آن حرام است و نیازی به بیان صریح شریعت نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد نیز در همایش فقه هسته‌ای، در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم گفت: اصول اسلامی چون تناسب میزان سلاح با جهاد، عدم به کاربردن سلاح نامقدس در جهاد مقدس، قاعده عدالت، ماهیت جهاد از دیدگاه اسلام، قائده منع ترور… ما را از به کاربردن سلاح‌های کشتار جمعی منع می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مبلغی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی هم در همایش ملی فقه هسته‌ای که در محل سالن اجتماعات سازمان انرژی اتمی برگزار شد با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری درباره منع استفاده از سلاح‌ هسته‌ای گفت: امروز به برکت این فتوا به جهت پویایی فقه غنی و مترقی شیعی، جهانیان مبحث مطالعات شیعی را از صرف کلامی بودن خارج کرده و توجهات خاصی را به این فقه مبذول نموده‌اند.

از دیگر اخبار تدبیر در هفته گذشته، ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» توسط رهبر معظم انقلاب بود. رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» بر اساس بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، تأکید کردند: پیروی از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی، عامل شکست و عقب‌نشینی دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی علیه ملت ایران خواهد شد، همچنین اقتصاد مقاومتی خواهد توانست در بحران‌های رو به افزایش جهانی، الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش‌آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند.

حضرت آیت‌ﷲ جوادی آملی در دیدار با اعضای چهارمین دوره شورای اسلامی شهر آمل و نیز شهردار این شهر، در سخنانی با اشاره به کلامی از امیرالمومنین(ع) گفتند: تنها با مديريت صحيح مشکلات اقتصادی حل می‌شود.

حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی سیستانی در پاسخی مهم به پرسشی درباره کتاب شریف نهج البلاغه یادآور شدند: شایسته است حاکمان مسلمان وظایفی را که آن حضرت برای امثال آنان تشریح کرده‌اند اجرا کنند و از دستورات ایشان پیروی کرده و کوشش کنند در رفتار و اعمالشان پای در جای پای ایشان بگذارند. حاکمان مسلمان باید خود را به مثابه فرمانداران و کارفرمایان آن حضرت قرار دهند تا میزان پایبندی و تأسّی آنان به امام(ع) نمایان شود.

جهان اسلام
آیت‌ﷲ نوری همدانی، در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی كه در تالار قدس مجتمع آموزش عالی امام خمينی(ره) برگزار شد اظهار داشتند: هدف از راه‌اندازی جريان تكفيری كوبيدن اسلام ناب است.

طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با شرکت در همایش حمایت از مردم مظلوم بحرین، توطئه انحلال مجلس علمای شیعیان این کشور را محکوم کردند. متن کامل قطعنامه این همایش را در خبرگزاری حوزه بخوانید.

در سالروز حضور و سخنرانی تاریخی امام موسی صدر در کلیسای بیروت، نشست علمی امکان اخلاق و آسیب‌شناسی گفت‌وگوی ادیان، در دانشگاه ادیان و مذاهب قم برگزار شد. رئیس داشگاه ادیان و مذاهب، امام موسی صدر را پدر معنوی این دانشگاه خواند و افزود: این عالم شیعی پدیده و معجزه‌ای بود که صد سال از زمان خود جلوتر بود. حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مسجد جامعی نیز در این نشست علمی، اظهار داشت: امام موسی صدر پایه‌گذار ارتباط ادیان است.

حجت‌الاسلام سید مرتضى السندی از رهبران جنبش تیار الوفاء الاسلامی بحرین، دانش‌آموخته حوزه علمیه و نماینده تیار الوفاء در خارج از کشور که تا کنون پنج بار بازداشت شده در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه از توطئه‌های آل‌خلیفه برای ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی پرده برداشت. وی اظهار داشت: آمریکا و انگلیس به حقوق بشر توجه نمی‌کنند، بلکه به مصالحشان و نفت خلیج فارس توجه دارند. از این رو با ورود ارتش عربستان به بحرین و جنایات این ارتش اعتراض نکرده و از مردم بحرین دفاع نکردند.

مدیر حوزه‌های علمیه در دیدار پروفسور طاهر القادری رئیس جریان منهاج القرآن پاکستان که در دفتر مدیر حوزه برگزار شد، گفت: دنیای غرب در حال رسیدن به اتفاق در همه زمینه‌هاست و تکفیری‌ها در صدد تفرقه‌انگیزی در بین مسلمین هستند و لازم است علما فریاد وحدت سر دهند و با برجسته کردن مشترکات فریقین، دشمنان مشترک را نابود کنند.

پروفسور شیخ احمد الجده، در حاشیه بازدید از بنیاد بین المللی نهج البلاغه در نشستی با مسئولان این بنیاد با تشریح اوضاع سیاسی، فرهنگی و علمی لبنان اظهار داشت: از این همه اهتمام و توجه به نهج البلاغه و روایات امام علی علیه السلام در بنیاد بین المللی نهج البلاغه شگفت‌زده شدم.

اخبار داخلی حوزه
حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی، معاون امور بین الملل حوزه‌های علمیه، چهارشنبه شب در سومین نشست از سلسله نشست‌هایی با موضوع «عملکرد و دستاوردهای حوزه در عرصه بین الملل»، اظهار داشت: ۴۰۰ میلیون شیعه چشم به راه حوزه و روحانیت‌اند.

رئیس جامعة المصطفی العالمیة، حجت‎الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، در دیدار با محمدطاهر القادری، رهبر جریان منهاج‎القرآن پاکستان با بیان اینکه این نهاد حوزوی، نگاهی تمدنی به علوم اسلامی دارد، گفت: جامعة‌المصطفی با بیش از هزار مؤسسه خارجی در ارتباط است که ۲۰۰ مؤسسه از فروع این جامعه هستند و در کشورهای مختلف مشغول فعالیت می‌باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، در همایش سراسری قضات دادسراها و دادگاه‌های ویژه روحانیت با موضوع «صیانت از جایگاه رفیع روحانیت»، در قم، گفت: در نظام اسلامی هیچ قشری از جامعه بر دیگری امتیازی ندارد و اصولا تشکیل دادگاه ویژه روحانیت برای حفظ عدالت صورت گرفته است.

مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه از میان برادران واجد شرایط برای تحصیل در سال تحصیلی ۹۳ ـ ۹۴ در دوره‌های بلند مدت طلبه می‌پذیرد؛ نام‌نویسی تا ۲۵ اسفندماه سال جاری ادامه دارد.

به همت مرکز آموزش‌های تخصصی تبلیغ، نام‌نویسی برای سال تحصیلی ۹۳ ـ ۹۴ در حوزه‌های علمیه سفیران هدایت از ابتدای بهمن‌ماه آغاز شده و تا ۲۵ اسفندماه سال جاری ادامه دارد.

مسائل مستحدثه
حضرت آیت‌ﷲ حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، در پاسخ به استفتائی نظر خود را درباره نمایش چهره حضرت ابوالفضل(ع) اعلام کرد. این مرجع تقلید در پاسخ به استفتاء جمعی از متدینان مبنی بر نمایش چهره حضرت ابوالفضل العباس(ع) و‌ حضرت علی اکبر در فیلم سینمایی رستاخیز، این اقدام را جایز ندانست.

مدیران سینمایی ایران در پی طرح انتقاداتی از برخی فیلم‌های سی و دومین جشنواره فیلم فجر به دیدار آیت‌ﷲ‌العظمی ناصر مکارم شیرازی رفتند. آیت‌ﷲ مکارم شیرازی، امور مذهبی و فرهنگی را دارای ظرافت و حساسیت خاص دانسته، افزودند: نباید حساسیت مردم به شخصیت‌های مذهبی را نادیده بگیریم.

حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی خامنه‌ای به پرسشی درباره خرید و نگهداری قبر پاسخ دادند. ایشان در پاسخ به پرسش درباره اینکه آيا جايز است انسان در دوران حيات خود قبرى را به قصد تملک بخرد، فرمودند: اگر مکان قبر، ملک شرعى ديگرى باشد خريدن آن اشکال ندارد ولى اگر جزئى از زمينى باشد که وقف براى دفن اموات مؤمنين است، خريد و نگهدارى آن براى خود انسان، چون به‌ طور قهرى مستلزم منع ديگران از تصرّف در آن براى دفن اموات است، صحيح نيست.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید