مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

بیانات و سخنان مراجع تقلید در هفته گذشته
آیت‌ﷲ حسین وحید خراسانی در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، به ادامه تفسیر سوره مبارکه «یس» پرداختند. ایشان با تأکید بر اینکه آفاق و انفس، آسمان و زمین و نبات و جماد همه نشان‌دهنده علم، حکمت و قدرت خدا است، گفتند: اولوالالباب به لبّ عالم و اهل پوست به قشر عالم متوجه هستند.

حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی با انتقاد از شیفتگی برخی افراد در داخل کشور در مقابل غرب و آمریکا، گفتند: برخی هنوز گویا ماهیت آمریکا و غرب را نشناخته‌اند و شیفته آنها هستند در حالی اگر به پرونده و عملکرد آنان نگاه کنند دست از شیفتگی برمی‌دارند.

حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی سبحانی در درس خارج خود که در مسجد اعظم برگزار شد، گفتند: امروز در برخی روزنامه‌ها و مجلات چیزهای بدی می‌نویسند و انسان تعجب می‌کند که چگونه در کشوری اسلامی احکام قرآن را زیر سؤال می‌برند یا به حضرت علی(ع) توهین می‌شود.

آیت‌ﷲ مصباح یزدی در دیدار ناظران شورای نگهبان، با بیان اینکه برخی به دنبال ترویج فرهنگ غربی در جامعه ما هستند، گفتند: در غرب نظارت باطنی از هیچ جایگاهی برخوردار نیست و اگر دستگاه‌های نظارتی آنها از کار بیفتد شاهد ناهنجاری‌های فراوانی در کشورهای غربی خواهیم بود.

حضرت آیت‌ﷲ نوری همدانی اظهارات گستاخانه و وقیحانه اوباما و نتانیاهو درباره جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرده، گفتند: اینها که کارنامه‌شان مملو از جنایت و کشتار است جمهوری اسلامی ایران را متهم به حمایت از تروریسم می‌کنند.

حضرت آیت‌ﷲ علوی گرگانی در دیدار سهیل أسعد، رئیس مراکز اسلامی در آمریکای لاتین و اسپانیا بر ضرورت تبلیغ دین مبین اسلام در سراسر جهان تأکید کرده و گفتند: در عرصه تبلیغ بین الملل نیازمند افرادی دارای کمالات، فاضل و دانشمند هستیم.

حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی به کتاب‌هایی که برای برآورده شدن حاجات منتشر می‌شوند اشاره کرده و گفتند: نباید خرافات را در میان مردم ترویج کرد زیرا عنوان می‌شود که در این کتاب‌ها کلید حل مشکلات نهفته شده؛ می‌گویند اگر کسی هفت روز روزه بگیرد و آیه‌ای از قرآن را بخواند به او پول زیادی می‌رسد و هر چقدر هم مصرف کند تمامی ندارد که اینها جزو خرافات هستند.

حضرت آیت‌ﷲ شبیری زنجانی، در دیدار احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران با اشاره به گزارش مبسوط وی در اقدامات خود برای پاسداشت فاطمیه اظهار داشتند: اهل منبر باید اگر مطلبی را به عنوان تاریخ نقل می کنند، مستند بیان کنند و اگر از سند تاریخی آن مطلع نیستند بگویند در خبر آمده یا در تاریخ نقل شده است نه آنکه، مطلب را به معصومی نسبت دهند.

حجت‌الاسلام و المسلمین کاظمی، عضو دفتر استفتائات آیت‌ﷲ‌العظمی شبیری زنجانی از فعال بودن سیستم پیامکی این دفتر در ایام نوروز خبر داد و گفت: سامانه پیامکی ۵۰۰۰۱۰۴۰، در راستای خدمت‌رسانی به مردم متدین ایران در ایام نوروز فعال است و در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی سؤال‌های شرعی مخاطبان خواهد بود.

علم و اجتهاد
حضرت آیت‌ﷲ جوادی آملی در جمع وزیر و مدیران علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشتند: تا زمانی که نقشه جامع علمی جهانی نداشته باشیم نمی‌توانیم قدم از قدم برداریم؛ زیرا علم نه شرقی است و نه غربی؛ بلکه جهانی است. علم هر جا و در هر زمان دینی است؛ اسلام نیز به کسب علم در هر جایی از جهان تأکید دارد.

آیت‌ﷲ آملی لاریجانی در جمع اساتید سطع عالی اصول حوزه علمیه گفت: در تحقیق و پژوهش علم اصول نباید متوقف شد و هرچند باید از تورم علم اصول جلوگیری کرد اما این منافاتی با فربه شدن آن ندارد چرا که در سیر رشد علمی باید فکر روی فکر بیاید.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی در نشست علمی فلسفه اسلامی و مواجهه آن با چالش‌های فرارو که در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد، گفت: بسیاری از فقهایی که در نوشته‌ها از آنها به عنوان مخالف فلسفه یاد می‌شود تصریح می‌کنند که ما مخالف فلسفه نیستیم. سرّ مخالفت آنها با فلسفه این است که برخی مسائل در فلسفه مطرح می‌شود که آنها تصور می‌کنند با دین سازگار نیست. وقتی سراغ آن مسائل می‌رویم می‌ببینیم تصوری که این فقها از این مسائل دارند آن چیزی نیست که در فلسفه وجود دارد.

نشست تخصصی «عرفان اهل‌بیت(ع)» با همت گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی در تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم با حضور طلاب، روحانیان و علما برگزار شد. در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حسن فاضل گلپایگانی، پژوهشگر حوزوی به عنوان ارائه‌دهنده مقاله و حجج‌الاسلام مظفری و حسینی آملی از اساتید حوزه علمیه قم به عنوان ناقدان به سخنرانی پرداختند.

آیت‌ﷲ سید محمد غروی، در نشست علمی «درمانگری مذهبی»، که در سالن اجتماعات انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم برگزارشد، با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، اظهار داشت: امروز به برکت نظام اسلامی و رشد حوزه‌های علمیه، سفره فراگیری این علوم گسترده شده است.

سومین مجمع عمومی انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم با سخنرانی آیت‌ﷲ آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه در قم برگزار شد. در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سید صادق محمدی رئیس انجمن اصول فقه به تشکیل پنج حلقه علمی در این انجمن اشاره کرد و افزود: این حلقه‌های علمی با عناوین نقد و بررسی، تطبیقات علم اصول، اصول مهارت، تاریخ علم اصول و فلسفه علمی اصول به پژوهش در عرصه‌های مورد نیاز مشغول‌اند.

تدبیر
آیت‌ﷲ مصباح یزدی در دیدار دکتر سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: ما انتقادات مبنایی نسبت به دولت داریم که مربوط به موضوع مذاکرات هسته‌ای نیست. نگرانی اصلی ما از این است که سیاست‌های فرهنگی دولت که نظیر سیاست تساهل و تسامح دولت اصلاح‌طلبان است، زمینه را برای فتنه‌ای خطرناک‌تر از فتنه ۸۸ فراهم کند.

حضرت آیت‌ﷲ علوی گرگانی بر ضرورت تک‌جنسیتی شدن دانشگاه‌ها تأکید کرده و گفتند: بسیاری از مفاسد در نتیجه اختلاط دختر و پسر است. باید نسبت به تک‌جنسیتی شدن دانشگاه‌ها اهتمام ورزید.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه تساهل و تسامح در عرصه فرهنگی و دینی ما را از اهداف و رسالت‌ها دور می کند، دغدغه مراجع تقلید و علما در این راستا را دغدغه‌ای به حق و جدی عنوان کرد.

حضرات آیات حسین نوری همدانی، جعفر سبحانی و ناصر مکارم شیرازی به دلیل برخی اقدامات و فعالیت‌های فرجی دانا وزیر علوم به وی و تیم همراه او وقت ملاقات ندادند. شنیده می‌شود حذف نیروهای انقلابی و ارزشی و بکارگیری نیروهای افراطی و مسئله‌دار در دانشگاه‌ها و وزارت علوم از مهم‌ترین دلایل مخالفت این سه مرجع تقلید با وزیر علوم عنوان شده است.

طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در پی اظهارات سخیف یکی از عناصر تندروی حزب منحله مشارکت در بیت حضرت آیت‌ﷲ نوری همدانی تجمع کردند و ضمن اعلام انزاجار از این جریان از مسئولان مربوطه خواستار پیگیری و مجازات سریع سعید رضوی فقیه و دست‌اندرکاران برگزاری آن جلسه شدند. سعید رضوی فقیه، در دومین همایش فصلی اصلاح‌طلبان استان همدان که با عنوان «بررسی موانع و راهبردهای تدبیر و امید» برگزار شده بود، سخنان توهین‌آمیزی درباره ولایت فقیه اظهار کرده بود.

حضرت آیت‌ﷲ نوری همدانی در جمع اعتراض‌کنندگان، با اشاره به مشابهت ماجرای اهانت رضوی فقیه به جریان آغاجری، ابراز داشتند: این مسئله بزرگ‌تر از جریان آغاجری است؛ در جلسه‌ای که آغاجری آن حرف‌ها را زد دو زن در اعتراض به حرف‌های او سخن گفتند اما در این جلسه کسی چیزی نگفت؛ باید بررسی شود که حاضران در آن جلسه موافق آن اظهارات بوده‌اند یا نه؛ اگر مخالف بودند چرا به وی اجازه دادند این قدر فرصت توهین پیدا کند و سخنانش را ادامه دهد؟!

حجت‌الاسلام والمسلمین نکونام، استاد سطح عالی حوزه علمیه نیز با بیان اینکه ولایت فقیه یک امر ثبات یافته در نظام جمهوری اسلامی ایران است، گفت: ارزش‌های الهی و دینی یک مسئله ریشه‌دار در بین مردم است و افرادی چون رضوی فقیه با این اظهارات فقط آبروی خود را می‎برند.

اخبار داخلی حوزه
مدیر اطلاع رسانی و روابط عمومی مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم از برگزاری افتتاحیه دور هفتم این مجمع به همت جامعه مدرسین خبر داد و گفت: این برنامه با حضور آیت‌ﷲ یزدی و آیت‌ﷲ حسینی بوشهری برگزار می شود.

آیت‌ﷲ محمد یزدی در جلسه افتتاحیه هفتمین مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با تشکر از برگزاری انتخابات منظم و بر اساس ضوابط قانون، با اشاره به توصیه های مقام معظم رهبری به مسئولان کشور در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری، ابراز داشت: ایشان دوازده وظیفه برای همه مسئولان معین کردند و بسیاری از آنها شامل ما نیز می‌شود. مشروح سخنان آیت‌ﷲ یزدی را در خبرگزاری حوزه بخوانید.

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد فرخ‌فال، مدیر حوزه علمیه استان قم در این مراسم با بیان اینکه تعداد شرکت‌کنندگان هفتمین دوره مجمع نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد افزایش داشت، گفت: همه صندوق‌ها بدون هیچ تخلفی شمارش شد و یکی از بهترین انتخابات مجمع نمایندگان و طلاب حوزه برگزار شد.

حجت‌الاسلام سقای بی ریا، از دیگر سخنرانان این جلسه نیز بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه تأکید کرد و گفت: مجمع نقش تأثیرگذار و مهمی دارد و در صورت استفاده از ظرفیت‌های این مجمع بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین ملک دار معاون امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه، یکشنبه شب در چهارمین نشست از سلسله نشست‌های معرفی اقدامات تحولی و دستاوردهای حوزه در عرصه‌های تهذیب و اخلاق، تبلیغ، بین الملل، پژوهش، آموزش، امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه و… که با موضوع «ارائه گزارش عملکرد و دستاوردهای معاونت امور طلاب و دانش آموختگان حوزه‌های علمیه»، انجام می‌شد، گزارش جامعی از این نهاد حوزوی ارائه کرد. معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه تاکنون ۴۰ هزار طلبه در سامانه نجما ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: از میان این تعداد طلبه ۵ هزار نفر از سوی اساتید مصاحبه شده و در زمینه‌های علمی و اجرایی دسته‌بندی شدند و قریب به ۵ هزار نفر دیگر دارای اطلاعات کاملی هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمیین احمد فرخ فال، در گردهمایی ائمه جماعات مدارس مقطع متوسطه آموزش و پرورش استان قم، در سالن همایش‌های مدرسه علمیه معصومیه، در سخنانی گفت: ما نباید منتظر باشیم که افراد به سمت حوزه بیایند، بلکه باید از استعداد‌های برتر برای حضور در حوزه دعوت نماییم.

حجت‌الاسلام و المسلمین نبوی، در چهاردهین اجلاسیه مدیران حوزه‌های علمیه سفیران هدایت، در قم گفت: لازم است با جذب استعدادهای نخبه، آنها را با ارائه آموزش‌های تخصصی، برای ورود به عرصه طلبگی آماده سازیم.

مدیر سنجش و پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران از تمدید مهلت ثبت نام بانوان داوطلب تحصیل در مدارس علیمه خواهران تا ۲۰ اسفند ماه خبر داد.

جهان اسلام
حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی عماد، در آیین افتتاحیه سومین دوره کوتاه‌مدت شیعه‌شناسی که در مرکز تخصصی شیعه‌شناسی حوزه علمیه قم برگزار شد گفت: غرب برای به چالش کشیدن شیعه و اسلام، بیش از ۵۰۰ هزار رساله علمی درباره اسلام و بیش از ۱۵۰ هزار پایان‌نامه درباره شیعه و دانش‌های شیعی تدوین کرده است.

آیت‌ﷲ حسینی بوشهری، در چهاردهمین اجلاسیه مدیران حوزه‌های علمیه سفیران هدایت کشور، در قم گفت:‌ توجه به آثار و برکات حوزه‌های علمیه در عرصه‌های تبلیغی، علمی، پژوهشی و پاسخگویی به نیازهای امروز و فردای کشور به حدی است که به هیچ عنوان نباید کسی با علم کردن تکاپوی وهابیت آنها را زیر سؤال ببرد.

آیت‌ﷲ عباس کعبی در دیدار الهلالی مفتی سابق استرالیا و استاد دانشگاه الازهر مصر گفت: در موضوع هدایت‌بخشی به انقلاب‌های عربی، باید بر عناصری همچون هویت اسلامی، دشمنی با آمریکا، وحدت اسلامی و اجرای پروژه احیای تمدن اسلامی تأکید و اصرار ورزید.

مفتی سابق استرالیا و استاد الازهر نیز در این دیدار، پرورش‌یافتگان جریان‌های تکفیری را به مثابه یک بمب بالقوه توصیف کرد و ابراز داشت: این افراد ذهنشان با افکاری که به مثابه بمب است، پر گشته و سپس به سوریه ارسال می‌گردند.

مسائل مستحدثه
حضرت آیت‌ﷲ سبحانی، در پایان درس خارج اصول خود، در مسجد اعظم قم گفتند: این روزها، مجلات و روزنامه‌ها چیزهایی می‌نویسند که انسان تعجب می‌کند، در نشریه‌ای به امیر‌المؤمنین(ع) توهین شده و یا احکام نورانی قرآن را زیر سؤال می‌برند!!!

آیت‌ﷲ سید هاشم حسینی بوشهری ، طی سخنانی در دیدار سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و هیئت همراه وی، که در دفتر مدیریت حوزه برگزار شد، گفت: امروز حمایت و دعای خیر حوزویان، پشت سر مذاکره‌کنندگان هسته‌ای کشور قرار دارد.

در هفته منابع طبیعی و در آستانه روز درختکاری، حضرت آیت‌ﷲ خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی چهارشنبه گذشته، یک اصله نهال غرس کردند. ایشان سپس در سخنانی با تشکر از همه کسانی که در بخش توسعه فضای سبز کشور فعالیت دارند، خاطرنشان کردند: از مسئولان و آحاد مردم می‌خواهم که به مسئله فضای سبز اهمیت بدهند و نگذارند که کشور و زندگی مردم از این نعمت بزرگ پروردگار محروم شود.

حضرت آیت‌ﷲ حسین نوری همدانی نیز پیش از ظهر پنجشنبه دو اصله نهال غرس کردند. در این مراسم شهردار قم و شماری از مسئولان و مدیران شهرداری نیز حضور داشتند. حضرت آیت‌ﷲ نوری همدانی در حیاط منزل خود دو اصله نهال کاشته، نام مبارک را برای این دو نهال انتخاب کردند.

آیات عظام حضرت آیت‌ﷲ شبیری زنجانی، حضرت آیت‌ﷲ حکیم، حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی، حضرت آیت‌ﷲ موسوی اردبیلی، حضرت آیت‌ﷲ نوری همدانی و حضرت آیت‌ﷲ صانعی به پرسش شفقنا درباره اهدای عضو در قصاص و اعدام پاسخ گفته‌اند. متن کامل سؤال و پاسخ‌های ایشان را در سایت شفقنا بخوانید.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید