مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

بیانات و سخنان علما و مراجع عظام تقلید در هفته گذشته
حضرت آیت‌ﷲ ناصر مکارم شیرازی در مراسم تجلیل از برگزیدگان محافل و مسابقات مربوط به تفسیر قرآن خراسان رضوی بر توجه و گسترش مباحث مربوط به تفسیر مفاهیم قرآن کریم در محافل و جلسات قرآنی تأکید کردند.

حضرت آیت‌ﷲ شبیری زنجانی با حضور در بیت مرحوم آیت‌ﷲ شب‌زنده‌دار، ضمن تسلیت ارتحال این عالم ربانی، تجلیل از این روحانی گران‌قدر، ذریه وی را به ادامه مسیر طلبگی تشویق کرده و گفتند: کسی که روحانی است، اگر فرزند روحانی نداشته باشد راهش ادامه پیدا نمی‌کند.

در هفته گذشته، حضرت آيت ﷲ مكارم شيرازی با حضرت آيت ﷲ صافی در مشهد مقدس، ديدار و گفت‌وگو كردند. در اين ديدار مهم، مسائل و اوضاع جهان اسلام، مسائل فرهنگی كشور و نيز آخرين وضعيت حوزه‌های علميه مورد بررسی قرار گرفت.

حضرت آیت‌ﷲ جوادی آملی راه درمان رذايل اخلاقی را این گونه بیان داشته‌اند: خدای سبحان فرمود: ما راه درمان را به مؤمنین نشان مي‌دهيم نه تنها طبيب مي‌فرستيم نه تنها دارو مي‌فرستيم بلكه شفا مي‌فرستيم؛ نفرمود قرآن دواست نفرمود «و ننزّل من القرآن ما هو دواء» بلکه فرمود: «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء» ممكن است كسي دارو مصرف كند و شفا پيدا نكند اما ممكن نيست چیزی شفا باشد و انسان شفا پيدا نكند؛ لذا فرمود ما شفابخشيم اما «لِلْمُؤْمِنِينَ» خدای سبحان اين شفا و اين عنايت را به افراد با ایمان عطا كرده است.

در هفته گذشته، در تاریخ ۲۶ مردادماه، آیت‌ﷲ نعمت‌ﷲ ادیب لاری از اعضای مؤسس جامعه روحانیت شیراز در بیمارستان شهید فقیهی این شهرستان به ملکوت اعلی پیوست.

حضرت آیت‌ﷲ وحید خراسانی با حضور در بیمارستان قلب شهید رجایی از حضرت آیت‌ﷲ مهدوی کنی عیادت کردند و برای شفای ایشان دعا کردند.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: قلب، کبد و کلیه آیت‌ﷲ مهدوی کنی از زمان قبل از کسالت بهتر شده است منتهی هنوز به لحاظ نارسایی مغزی و هوشیاری تغییری در ایشان حاصل نشده و از این جهت در سطح قابل توجهی نیستند.

سالروز شهادت صادق آل محمد(ع)
حضرت آیت‌ﷲ وحید خراسانی همراه با دیگر مردم عزادارشهر قم در سالرزو شهادت ششمین امام شیعیان به اقامه عزا بر این امام پرداختند. گزارش تصویری پیاده‌روی ایشان را در پایگاه خبری شفقنا ببینید.

حضرت آیت‌ﷲ صافی گلپایگانی، در نوشتاری به مناسبت سالروز شهادت حضرت جعفر بن محمد الصادق(ع)، مجامع علمی دنیا را مدیون نهضت علمی آن حضرت خوانده و تصریح کردند: جامعیت علمی پیشوای ششم شیعیان منحصر در علوم اسلامي نيست، بلكه در ساير دانش‌ها مانند نجوم، رياضي، طب، شيمي و دیگر علوم نيز شاگرداني تربيت كردند كه در اين فنون معروف و مشهورند.

حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی نیز گفتند: شرکت در مراسم عزاداری حضرت امام جعفر صادق(ع) مقدمه‌ای برای بهره‌مندی از اهداف و آرمان‌های آن امام همام است و باید از این فرصت در این زمینه استفاده نمود.

آیت ‏ﷲ فقیه یزدی تشکیلات علمی امام صادق(ع) را بهترین الگو برای اسلامی کردن دانشگاه‌‏ها در کشور و جامعه جهانی معرفی و خاطرنشان کرد: مکتب علمی امام صادق(ع) از سه جهت قابل بررسی است، نخست این‏که تحقیق و پژوهش در بین شاگردان ایشان ضروری بود و مسئله‌‏ای که بدون تحقیق مطرح می‌‏شد از ارزش علمی برخوردار نبود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد طبسی، در نشست «امام صادق(ع) شناسی»، در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، با اشاره به اوضاع سیاسی و اجتماعی عصر این امام همام، اظهار داشت: دشمنان از دوران امام باقر(ع) به شدت احساس خطر کردند که اگر جلوی معصومین(ع) را نگیرند، حکومتی برای آنان باقی نخواهد ماند؛ لذا در دوران امام صادق(ع) با راه‌اندازی جریانات گوناگون سد راه امام(ع) می‌شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی، در دوره کوتاه مدت امام صادق(ع) شناسی، در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به نقش پیشوای ششم شیعیان در وحدت امت اسلامی و درخشش فقه جعفری در عصر حاضر، اظهار داشت: امروز موضوع وحدت اسلامی از اهم مسائل جهان اسلام به شمار می رود و رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام و بزرگان نیز بر این مسئله تاکید داشته و از مسائل کلیدی جهان اسلام است.

جهان اسلام
حضرت آیت‌ﷲ سبحانی به دشمنی داعش، سلفی‌ها و تکفیری‌ها با اساس اسلام اشاره و تأکید کردند: باید در برابر داعش تمام مسلمانان را متحد کنیم.

حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی در دیدار عضای هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفتند: وحشت دشمنان به ویژه بعد از جریان عراق و نقش پررنگ حوزه علمیه و مرجعیت در جهت‌دهی به مردم، بیشتر شده است؛ لذا باید مواظب توطئه‌های آنان باشیم.

نخستین کنفرانس علما و روحانیون عراق توسط دیوان وقف شیعیان عراق با شعار «مقاومت در برابر تروریسم و محافظت از مقدسات وظیفه‌ای دینی و ملی» برگزار شد. این کنفرانس حامل پیامی روشن برای تمام کشورها و سازمان‌های جهانی است مبنی بر اینکه ملت عراق همگی در برابر تروریست‌ها متحد هستند و تشکیلات داعش نزد تمام مردم و ادیان و طوایف و مذاهب عراق مردود است.

مولوی عبدالحمید در نشست مقدماتی کنگره بین‌المللی «جریان‌های افراطی و تکفیری» گفت: مسئله‌ای که امروز وحدت مسلمانان را تهدید می‎کند و بر خلاف منافع مسلمانان است موضوع افراط گرایی و تکفیر است.

اخبار داخلی حوزه
اعضای هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی دیدار و گفت‌وگو کردند. این مرجع تقلید با ابراز خرسندی از تشکیل مجمع عمومی جامعه مدرسین فرمودند: جامعه مدرسین با تشکیل مجمع عمومی موقعیت و جایگاه خود را تثبیت نمود به خصوص این‌که اعضا و هیات مدیره از میان همین اساتید انتخاب شده است که دارای وجاهت هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد فرخ‌فال در این دیدار، با ارائه گزارشی از روند شکل‌گیری و نحوه انتخاب اعضاء هیئت رئیسه گفت: این مجمع همواره می‌کوشد رهنمودهای رهبری و مراجع تقلید را نصب‌العین خود قرار دهد و در مسیری که دغدغه مراجع عظام تقلید و علما است قدم بردارد.

معاونین آموزش حوزه‌های علمیه قم و خراسان به منظور همکاری و تعامل بیشتر در عرصه‌های آموزشی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. با امضای این تفاهم‌نامه، نقل و انتقالات طلاب حوزه قم و خراسان تسهیل می‌شود.

آیت‌ﷲ حسینی بوشهری از آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه به طور رسمی در ۱۶ شهریور، همزمان با سالروز ولادت امام رضا(ع) خبرداد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ‌فال از تصویب بیش از ۲۰ طرح از یکصد مطالبه استخراج شده رهبر معظم انقلاب از حوزه‌های علمیه در شورای عالی حوزه خبر داد.

آیت‌ﷲ حائری شیرازی در گفت‌وگو با مجله حاشیه گفت: طلبه‌ها مدرک را کاهی بدانند، نه گندمی، هر کسی مدرک کارشناسی داشته باشد؛ کارشناس نیست و چننین نیست که هر کسی مدرک کارشناسی نداشته باشد، کارشناس نیست. نه بین مدرک و کارشناسی رابطه عموم و خصوص من وجه است. امام کارشناس بود؛ ولی مدرک نداشت و بسیاری مدرک دارند؛ اما کارشناس نیستند.

تدبیر
حضرت آیت‌ﷲ جوادی آملی تأکید کردند: نباید منتظر پایان یافتن تحریم‌ها از سوی غرب بمانیم بلکه باید با اتکا به تمدن قوی خود موجب توسعه در تمامی عرصه ها شویم.

حجت‏‌الاسلام والمسلمین غرویان سخنان اخیر نجف‌‏قلی حبیبی را محکوم کرد و گفت: من با شخصیت‏‌ها و یا احزاب کاری ندارم ولی سخنان آقای حبیبی در یک برنامه زنده تلویزیونی و با لحنی مفتضح درباره جلسات عزاداری سید‏الشهدا(ع) صحبت‌‏های بسیار نادرستی است.

آیت‌ﷲ حسن ممدوحی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به گذشت یکسال از عمر دولت تدبیر و امید، به بررسی عملکرد سیاسی و فرهنگی دولت یازدهم پرداخت و گفت: به میزانی که مسؤولان دولت ادعا کرده بودند کار خاصی صورت نگرفته است.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید