مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت
به مناسبت درگذشت والده آیت‌الله هاشمی شاهرودی؛

hashemi shahroudi 93-7-5 (1)درگذشت خانم فخرالسادات مددی موسوی در روزهای اخیر خبرساز شد و این بانوی متعلق به بیوت حوزوی نجف و مشهد در شهر قم آرام گرفت. خانم مددی دختر مرحوم آیت‌ﷲ سید علی مدد موسوی قائنی بود. پدرش از اهالی روستای سیدان در استان خراسان جنوبی و از شاگردان میرزای نائینی و آقاضیاء عراقی (دو فقیه و اصولی نامدار و تأثیرگذار حوزه نجف در قرن اخیر) بوده و در دوره مشروطه جزو زعمای دینی منطقه خراسان جنوبی به حساب می‌آمده است.

برادرِ خانم مددی، مرحوم آیت‌ﷲ سید محمدعلی مددی موسوی نیز که سال ۱۳۸۹ در سن ۸۹ سالگی در مشهد درگذشت، از شاگردان مرحوم آیت‌ﷲ‌العظمی خویی و از مقررین درس آن مجتهد نامدار حوزه نجف شمرده می‌شد.

خانم مددی در نجف با مرحوم آیت‌ﷲ سید محمد علی حسینی شاهرودی معروف به سید علی هاشمی ازدواج کرد. مرحوم سید علی هاشمی که از شاگردان ممتاز درس مرحوم آیت‌ﷲ خویی بود، جزو نخستین شاگردان آقای خویی است که تقریرات درس خارج اصول فقه استاد را تحت عنوان «دراسات فی علم الاصول» به رشته تحریر درآورده است. به گواهی شاگردان آیت‌ﷲ خویی، مرحوم سید علی هاشمی مورد تأیید و علاقه استادش بود و تقریراتی که وی نوشت، مورد توجه استاد و مورد استقبال فضلای نجف قرار گرفت. وی همچنین تقریرات درس خارج فقه استادش را تحت عنوان «محاضرات فی الفقه الجعفری» تألیف کرد.

مرحوم آیت‌ﷲ سید محمدعلی مددی موسوی و فرزندش آیت‌ﷲ سید احمد مددی

خانم مددی موسوی از همسرش آیت‌ﷲ سید علی هاشمی شاهرودی صاحب فرزندانی شد که معروف‌ترین آن‌ها آیت‌ﷲ سید محمود هاشمی شاهرودی در سال ۱۳۲۷ شمسی در نجف متولد شد و بعدها جزو علمای مشهور حوزه علمیه قم و مقامات درجه یک جمهوری اسلامی به شمار آمد. همچنین سه فرزند دیگر این زوج به نام‌های هادی، محسن و مصطفی همچون برادر خود جزو مبارزین علیه رژیم صدام حسین بودند که در زندان‌های بعثی‌ها جان خود را از دست دادند و تا زمان سقوط صدام هیچ خبری درباره سرنوشت آن‌ها منتشر نشد و پس از سقوط بغداد در فروردین ۱۳۸۲ بود که مشخص شد این سه برادر نیز همچون هزاران زندانی سیاسی دیگر در زندان‌های مخوف حکومت صدام جان باخته‌اند. همچنین برادرزاده خانم مددی، آیت‌ﷲ سید احمد مددی موسوی اکنون جزو علمای حوزه علمیه قم محسوب می‌شود که در محضر حضرات آیات عظام خویی و سیستانی درس خوانده است.

این بانوی متدین که حدوداً در سن سی سالگی خود، همسرش را در سن جوانی از دست داده و داغ سه فرزند جوانش را نیز تحمل کرده بود، در سن ۹۰ سالگی در شهر قم درگذشت و فرزندش آیت‌ﷲ هاشمی شاهرودی بر پیکر وی نماز خواند. روحش شاد.

توضیح عکس دوم:‌ مرحوم آیت‌ﷲ سید محمدعلی مددی موسوی و فرزندش آیت‌ﷲ سید احمد مددی

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید