مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

در روزهای اخیر شاهد ناآرامی‌های مردمی در مصر بودیم که با دخالت ارتش و نظامیان عملا حکومت یک‌ساله و اندی به ریاست محمد مرسی با شکست مواجه شد. اما نگاه به تحولات مصر از زاویه دیگری نگرانی‌های خاص خود را به همراه دارد. مصر یکی از محوری‌ترین کشورهای اسلامی است. وجود جامعه الأزهر در این کشور، جایگاه ویژه‌ای به مصر در بین سایر کشورهای اسلامی بخشیده است و قطعا تحولات اخیر مصر تأثیر فراوانی بر جایگاه و عملکرد جامعه الأزهر و به تبع آن جهان اسلام خواهد داشت. جامعه الأزهر علی‌رغم همه افت‌وخیزها و البته عملکرد بسیار نادرست خود در سال‌های اخیر همچنان مورد توجه بسیاری ا

al-azharدر روزهای اخیر شاهد ناآرامی‌های مردمی در مصر بودیم که با دخالت ارتش و نظامیان عملا حکومت یک‌ساله و اندی به ریاست محمد مرسی با شکست مواجه شد. اما نگاه به تحولات مصر از زاویه دیگری نگرانی‌های خاص خود را به همراه دارد. مصر یکی از محوری‌ترین کشورهای اسلامی است. وجود جامعه الأزهر در این کشور، جایگاه ویژه‌ای به مصر در بین سایر کشورهای اسلامی بخشیده است و قطعا تحولات اخیر مصر تأثیر فراوانی بر جایگاه و عملکرد جامعه الأزهر و به تبع آن جهان اسلام خواهد داشت.

جامعه الأزهر علی‌رغم همه افت‌وخیزها و البته عملکرد بسیار نادرست خود در سال‌های اخیر همچنان مورد توجه بسیاری از مسلمانان جهان است. شاید به همین دلیل هم هست که تحولات این کشور به دقت تحت نظر کشورهای غربی از جمله آمریکا بوده و این کشورها تلاش دارند نقش مؤثری در تحولات سیاسی این کشور داشته باشند.

از زمان سرنگونی حکومت مبارک و بازشدن فضای سیاسی و دینی در مصر، حوزه‌های علمی تشیع به‌ویژه حوزه‌های علمیه و در رأس آنان مراجع عظام تقلید ابراز امیدواری کرده‌اند که کشور مصر به روزهای اوج خود بازگردد و تبلیغ دین در این کشور همچون گذشته صورت گیرد. همچنین مراجع عظام تقلید بارها بر ارتباط مستمر و برادرانه جامعه الأزهر و حوزه علمیه قم تأکید داشته‌اند و تلاش خود را برای دیدارها و گفت‌وگوهای علمیه این دو مرکز دینی شیعه و سنی به کار بسته‌اند.

اینک کشور مصر دچار التهاب و تشنج است و این دگرگونی سیاسی قطعا تأثیر مستقیمی بر جایگاه جامعه الأزهر در بین مسلمانان جهان خواهد گذاشت.

بنابراین لازم است کارشناسان بین الملل حوزه علمیه قم تحولات اخیر مصر را به دقت زیر نظر داشته و ارزیابی‌های خود را جهت واکنش صحیح مراجع تقلید ارائه دهند. همچنین از بزرگان حوزه و علما و مراجع تقلید انتظار می‌رود با درایت و دوراندیشی خود از هر گونه اظهار نظر عجولانه اجتناب کنند تا إن‌شاءلله بار دیگر ثبات سیاسی به این کشور بازگردد و ارتباط متقابل حوزه علمیه قم و جامعه الأزهر بهتر از گذشته برقرار شود.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید