مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

Abadipisheحجت‌الاسلام والمسلمین آبادی‌پیشه در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، با اشاره به ضرورت تشکیل معاونت اداری مالی در یک نهاد مستقل، گفت: معاونت اداری مالی نقش پشتیبانی مجموعه را دارد بدان معنی که مجموعه را از لحاظ نیروی انسانی، فضای کار، فراهم‌سازی امکانات و تجهیزات و … حمایت می‌کند.

وی افزود: معاونت اداری مالی از آغاز تأسیس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، در زمینه‌های مختلف از جمله تجهیز و ساخت‌ و ساز مدارس علمیه و فضا‌های آموزشی، خدمات ارزنده‌ای ارائه داده و در ساختار جدید مصوب شورای ‌عالی حوزه هم این معاونت جزو شاکله اصلی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه دیده شده است.

سرپرست معاونت اداری مالی حوزه‌های علمیه، با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای بهینه‌سازی و روان‌سازی سیستم اداری مرکز مدیریت و واحد‌های تابعه، گفت: در زمینه کار‌های مربوط به کارکنان و همچنین در رابطه با حوزه‌های علمیه استان‌ها، اقدامات خوبی انجام شده است؛ چرا که کار اجرایی ۳۰ استان در مباحث اداری مالی، به جز استان قم، به صورت متمرکز در ستاد انجام می‌شد، ولی با پیگیری‌های مستمر و عنایت آیت‌ﷲ حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه، امور اجرایی به خود استان‌ها واگذار شد.

وی ادامه داد: سیستم‌های اطلاع‌رسانی با همکاری دفتر فناوری اطلاعات مرکز مدیریت به‌روز رسانی شد و امروز مباحث مالی در خود استان‌ها انجام می‌شود و ما به صورت آنلاین و از طریق نرم‌افزار «نوسا» به همه مباحث و حساب و کتاب‌ها دسترسی داریم و ۹۰ درصد از رفت‌وآمد‌ها کاهش یافته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین آبادی پیشه یادآور شد: در خصوص مراجعه پرسنل برای امور اداری خود در حوزه علمیه استان قم و ستاد مرکزی نیز سامانه‌ای راه‌اندازی شد تا همکاران به راحتی بتوانند به‌صورت آنلاین حضور و غیاب خود را کنترل، فیش‌های حقوق را دریافت و یا مرخصی‌های خود را مدیریت کنند.

*راه‌اندازی طرح پرسنل طلبه

وی با اشاره به فعالیت‌ها و برنامه‌های معاونت اداری مالی در زمینه توانمندسازی نیروی انسانی در مرکز مدیریت حوزه، در راستای خدمت مطلوب به طلاب، اظهار داشت: اداره آموزش یکی از ادارات اداره کل منابع انسانی است که در این رابطه، از سال گذشته علاوه بر آموزش‌های کاربردی که مخصوص تشکیلات بود، ارتقای پرسنل مدنظر قرار گرفت و در اولین گام، «پرسنل طلبه» با همکاری معاونت آموزش حوزه‌های علمیه شکل گرفت؛ به گونه‌ای که هزار نفر از طلاب همکار که به خاطر مشغله کاری موفق به ارتقای علمی خود نشده بودند، با شرکت در این طرح، امتحانات را گذراندند.

سرپرست معاونت اداری مالی حوزه‌های علمیه بیان داشت: در خصوص آموزش‌های ضمن خدمت نیز دوره‌هایی در سال گذشته از قبیل آشنایی با قوانین خدمات کشوری، ارتباطات سازمانی، آیین نگارش و مکاتبات اداری، انگیزش در کار و فنون سنجش و ارزشیابی عملکرد برای کارمندان هم برگزار شد.

وی افزود: برای کارمندانی که طلبه نیستند، با رایزنی‌هایی که با دانشگاه‌های علمی کاربردی انجام شد، زمینه‌ای فراهم گردید تا بتوانند در با ثبت نام در این دانشگاه‌، ادامه تحصیل دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین آبادی‌پیشه با اشاره به فعالیت‌های اداره‌کل فنی و عمرانی به‌ویژه در عرصه ساخت، بازسازی، تجهیز و نگهداری مدارس علمیه و واحد‌های آموزشی، بیان داشت: یکی از کارهایی که ضرورت حوزه بوده و هست، تهیه فضا‌های آموزشی است؛ زیرا یکی از موانعی‌ که باعث می‌شود نتوانیم به اندازه نیاز جامعه طلاب را پذیرش کنیم، کمبود فضا‌ی آموزشی است. در این رابطه فعالیت‌های زیادی در زمینه مطالعات، نیاز‌سنجی، اولویت‌بندی پروژه‌های عمرانی، اخذ مجوز ساخت ‌و ساز، تأییده حقوقی، بهینه سازی پروژه‌های عمرانی و… انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه مدارس علمیه بر اساس نقشه واحدی طراحی و ساخته می‌شوند، به مشکلات ساخت و ساز مدارس اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که در امر ساخت و ساز در استان‌ها وجود داشت، مسئله بومی آن مناطق بود که مهندسان، با آن مناطق آشنایی نداشتند و با عنایتی که مدیر حوزه‌های علمیه برای رفع این موانع داشت، طرح «مهندسین مقیم» اجرا و که در حال حاضر ۲۹ نفر از مهندسین در استان‌ها بر ساخت و سازها نظارت دارند و این مسئله طبق خواسته حوزه و سازگار با فضاهای بومی منطقه و مطابق با استانداردهای لازم انجام می‌شود.

 نظارت بر ۱۵۴ پروژه

حجت‌الاسلام والمسلمین آبادی ‌پیشه به اجرای طرح‌های عمرانی اشاره کرد و افزود: در سال گذشته ۳۵ طرح عمرانی با کاربری آموزشی، استادسرا و خوابگاهی بررسی شد و اکنون بر ساخت ۱۵۴ پروژه در سطح کشور نظارت داریم.

وی ادامه داد: پروژه عظیم مدرسه و مسجد ملاصادق در قم در پنج طبقه و با زیربنای ۱۲ هزار و ۱۶۸ مترمربع، ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و همچنین عملیات ساخت حوزه علمیه آل‌یاسین شهر گرکان در استان مرکزی با زیربنای ۱۲۰۰ متر مربع سال گذشته آغاز شد که تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

سرپرست معاونت اداری مالی حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: اردوگاه شهید دهداری که به علت مشکلات مالی بدون استفاده مانده بود، دوباره احیاء شد و در حال حاضر طلاب از این اردوگاه استفاده می‌کنند. همچنین مجتمع مراکز تخصصی که قرار بود در جمکران ساخته شود، به علت طرح‌هایی که در اطراف آن قرار گرفت و عملاً فضای مورد نیاز حوزه را برآورده نمی‌کرد، لذا تصمیم گرفته شد این مجتمع در شهرک مهدیه ساخته شود و در حال حاضر کار مطالعاتی آن در حال انجام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین آبادی پیشه با اشاره به فعالیت‌های اداره حقوقی این معاونت، تصریح کرد: تمامی کارهای مدارس علمیه، استادسرا و یا مراکز حوزوی احیای موقوفات حوزوی و… از لحاظ کارهای سندی، از طریق اداره حقوقی این معاونت دنبال می‌شود.

طراحی نرم‌افزار جامع موقوفات حوزوی

وی از طراحی نرم‌افزار جامع موقوفات حوزوی توسط اداره حقوقی این معاونت خبر داد و گفت: برگزاری جلسات توجیهی برای احیای موقوفات حوزوی با مدیران مدارس در استان‌ها، حضور فعال در کمیته وقف شورای‌ عالی، پیگیری رفع مشکلات حقوقی موقوفات و ارائه مشاوره‌های لازم از دیگر برنامه‌های اداره حقوقی بود ‌که تاکنون بیش از هزار و ۹۵۰ موقوفه حوزوی با ۱۱۴ هزار رقبه شناسایی و همچنین ۹۵۰ موقوفه با ۲۹ هزار و ۵۱۵ رقبه از طریق اداره حقوقی حوزه احیاء شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین آبادی‌پیشه با اشاره به مشکلات در زمینه احیای موقوفات حوزوی، اظهار داشت: حوزه علمیه موقوفات فراوانی دارد که متأسفانه بخشی از آن‌ها در تصرف کسانی قرار دارد که برای احیای این‌ها می‌طلبد نهاد‌های دیگر هم کمک کنند.

انتشار ۲۳ عنوان کتاب در سال گذشته

وی به اشاره به فعالیت‌های انتشارات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، گفت: حوزه علمیه، مرکز پژوهش‌های علمی و تولید کتب حوزوی و دینی است که در گذشته منشورات حوزه در مراکز دیگر و با نرخ‌های متفاوت چاپ و نشر می‌شد، مرکز مدیریت برای کم کردن هزینه‌ها، مجموعه انتشاراتی را تأسیس کرد که با این کار هزینه‌ها مقرون به صرفه شده است و در واقع خدمتی به طلاب و فضلای حوزه بوده است.

سرپرست معاونت اداری مالی حوزه با بیان این‌که مرکز انتشارات حوزه به یکی از مراکز انتشاراتی معتبر تبدیل شده است، افزود: این مرکز سال گذشته ۲۳ عنوان کتاب در تیراژ ۹۰ هزار نسخه، چاپ و منتشر کرد.

وی با اشاره به خدمات بیمه‌ای و رفاهی به کارکنان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، اضافه کرد: بسیاری از کارمندان مرکز از سال ۶۳ تا ۸۵ نواقصی بیمه داشتند که چند سال پیگیر بودند، ولی به نتیجه نمی‌رسید، در شش‌ماه اخیر با تلاش‌های مستمری که صورت گرفت، این مشکل برطرف شد و هم‌چنین تعدادی از پرسنل نیز سوابق بیمه‌ای داشتند که در سازمان تأمین اجتماعی ثبت نشده بود که دنبال شد و ثبت گردید.

حجت‌الاسلام والمسلمین آبادی‌پیشه خاطرنشان کرد: در زمینه رفاهی کارمندان، فضا‌های ورزشی از قبیل استخر و هم‌چنین برای رفاه حال کارمندان و خانوده‌های آنان تعدادی سوئیت در مشهد مقدس با قیمت مناسب تهیه و با ۱۰ درصد در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود.

وی، اخذ سهمیه سفر عمره مفرده و ثبت نام در مسکن مهر را از دیگر اقدامات رفاهی برای کارکنان مرکز مدیریت حوزه برشمرد و بیان داشت: با همکاری معاونت امورطلاب و دانش‌آموختگان، سهمیه عمره به کارکنان مرکز اختصاص داده شده است. هم‌چنین برای صدور کارت شناسایی نیز برای کارکنان طلبه توافق شده است.

بیمه تکمیلی

سرپرست معاونت اداری مالی حوزه‌های علمیه، با اشاره به بیمه تکمیلی کارکنان مرکز مدیریت، گفت: ۵۰ درصد هزینه بیمه تکمیلی را خود کارکنان و مابقی به عهده مرکز مدیریت حوزه است که از سرانه رفاهی مجموعه پرسنل پرداخت می‌شود که بودجه محدودی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین آبادی‌پیشه بیان داشت: امسال بحث پرداخت هزینه‌های دارویی از طریق بیمه تکمیلی را دنبال کردیم، اما با توجه به این‌که باید از هر نفر ماهیانه ۵۰ هزار ریال دریافت می‌کردیم که یک خانواده چهار نفره باید ۲۴۰ هزار تومان در سال پرداخت می‌کرد، مبالغ سنگینی بود که باید به بیمه پرداخت می‌کرد و به ضرر خود بیمه‌گر بود؛ چرا که طبق بررسی‌های کارشناسی هرکدام از خانواده‌ها اگر مشکل دارویی داشته باشند، خیلی کمتر از این هزینه‌ای است که باید پرداخت کنند، مگر در موارد اندکی مانند بیماری خاص و مسایل بیمارستانی مقرون به صرفه باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص نظارت بر منابع مالی و هزینه‌ای مرکز، مدیریت‌های استانی و مدارس علمیه، گفت: اداره حسابرسی در شورای‌عالی حوزه‌های علمیه نظارت خاص بر مسایل مالی دارد و همچنین اداره حسابرسی در خود معاونت ادرای مالی حوزه وظیفه نظارت کامل بر منابع مالی دارد.

پاسخ به ۱۸۰۰ درخواست

وی با اشاره به امضای احکام کارمندان در سال گذشته، گفت: زمانی که سرپرستی معاونت اداری مالی حوزه برعهده ما گذاشته شد، با درخواست بالایی پیرامون معوقات کارکنان از قبیل؛ حق اولاد، سنوات، مدرک تحصیلی، حق بیمه و… مواجه بودیم و ۱۸۰۰ نامه در اتوماسیون اداری بدون پاسخ مانده بود.

سرپرست معاونت اداری مالی حوزه های علمیه با بیان این‌که معوقات بیمه که مبلغ قابل توجهی بود، پرداخت شد، اما هنوز مشکلات باقی بود، ادامه داد: برای حل این مشکل، با مشورت‌هایی که صورت گرفت، بهترین راه حل این شد که ما احکام را بنویسیم و در اختیار پرسنل قرار دهیم و بر اساس موارد درج شده در این احکام مشکلات خود را بیان و برای معاونت ارسال کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین آبادی‌پیشه با بیان این‌که اکثر کارمندان این احکام را امضاء و برای معاونت ارسال کردند، گفت: در رابطه با این احکام متأسفانه شائبه‌ها و ذهنیت‌هایی برای بعضی از همکاران مبنی بر این‌که «می‌خواهند کارمندان را تعدیل کنند» به‌وجود آمد که در واقع چنین مسئله‌ای صحت نداشت و شدیداً تکذیب می‌شود.

وی با اشاره به دیگر اهداف توزیع این احکام ادامه داد: برای تکمیل اطلاعات کامل سوابق کارکنان و روشن شدن وضعیت و حل مشکلات درخواستی آن‌ها بهترین راه، خود پرسنل بودند و کسانی هم که هنوز این مشکلات خود را اعلام نکردند، می‌توانند به معاونت اعلام نمایند.

سرپرست معاونت اداری مالی حوزه‌های علمیه، سامان‌دهی مأموریت‌ها، اضافه‌کاری، ساختمان‌های استیجاری و اقلام اضافی آن‌ها و سنوات بازنشستگی کارمندان را از دیگر اقدامات این معاونت برشمرد.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید